Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att staten alltid gjort sådana stödinsatser för branscher och föetag?
Många hojtade högt om att staten borde gå in och rädda Saab. Vi har stöttat banker. för en massa årsedan fick varvsindustrin pengar.
Staten hjälper till där det anses berättigat. Själv anser jag att RUT är berättigat för att det stöttar en bransch och gör att människors fördomar motarbetas. Svarta arbeten blir vita och skattepengar kommer till staten, människor omfattas av trygghetsförsäkringar och får pensionspoäng.Så småningom kommer RUT att försvinna. Men det är inte dags än.
Sen tror jag att RUT på sätt och vis har gjort sitt, precis som jag anser att ROT borde tas bort nu, men jag tror att det RUT har gjort är att öppna ögonen på folk att det finns städfirmor och att det är okej att använda dem, och även om RUT försvinner så tror jag att det är många som kommer att behålla tjänsten just för att det fungerar så bra för dem, möjligtvis kommer de att få dra ner på tiden.
Du klagar i en annan tråd på obefintliga offentliga färdmedel där du bor.Jag är typiskt emot alla de satsningar du beskriver. Bäst är om politiken skapar bra enkla, neutrala regler som gör konkurrens och utveckling av företagande stabilt och förutsägbart. Människors fördomar tycker jag blir bejakade istället för motarbetade, när man bestämmer att just den tjänsten är inte folk beredda att betala vad det verkligen kostar och fastställer ett system där man inte heller behöver göra det.
Det är lite samma med kärnkraftsmotståndet och utvecklingsförbudet. Att något heter kärnkraft bör inte värderas. De negativa effekterna bör lagstiftas bort teknikneutralt.
Politiken ska minimera sin klåfingrighet i detaljerna.
Du klagar i en annan tråd på obefintliga offentliga färdmedel där du bor.
Hur skulle de offentliga färdmedlen fungera utan subventioner, utan att myndigheterna lägger sig i och genom Piska (skatter) eller morötter(subventioner) försöker styra samhället i olika riktningar.
RUT styr så att dels många lågutbildade får möjlighet till jobb, jobb som genererar både skat och pensionspoäng
Samtidigt som det blir ett incitament för konsumenten av avstå från svart arbetskraft.
Det blir som ett riktat stöd, på samma sätt som bidragen till den offentliga trafiken .
För en skattesänkning gör ju i praktiken samma nytta som ett bidrag. Den sänker kostnaden och därmed priset som konsumenten ska betala.
Är du emot att staten styr samhällsutvecklingen, att man exempelvis drar stora summor från den gummihjulsburna privattrafiken och för över dessa till buss o järnväg...bara som ett exempel..
Argumenten är delvis de samma som för subventionerad offentlig trafik. Man skolar in allmänheten i ett visst beteende med hjälp av moroten (subventionen) så att hon avstår från det uppenbart bekvämare och billigare alternativet. För det är trots allt billigare att ta bilen jämfört med en icke subventionerad offentlig buss eller tåg...Klagar? Nej, konstaterar att det är på ett visst sätt. Det är en mycket svår ekvation att bedriva bra kollektivtrafik till avlägsna ställen där det bor få individer.
Jag har inte fått något argument för att städning är en tjänst vi bör köpa framför många andra tjänster för att samhället ska bli bättre. Det är inte i närheten av samma resonemang som subventioner av kollektivtrafik. Staten ska inte värdera vilka tjänster som ska subventioneras utan vettiga skäl - som jag ännu inte hört några. Om man tycker att tjänster ska bli billigare ska det vara över hela linjen, och sedan får efterfrågan styra vilka vi köper.
Argumenten är delvis de samma som för subventionerad offentlig trafik. Man skolar in allmänheten i ett visst beteende med hjälp av moroten (subventionen) så att hon avstår från det uppenbart bekvämare och billigare alternativet. För det är trots allt billigare att ta bilen jämfört med en icke subventionerad offentlig buss eller tåg...
Det är tillsammans med det faktum att många med icke adekvat eller låg utbildning får en chans till en vit arbetsplats, det är argumenten. Sedan att du anser dem att inte vara korrekta är en sak, men argument finns alltså.![]()
Nej och det är som det ska vara för systemet med subventioneringar är ungefär lika vare sig det gäller RUT eller kollektivtrafik eller ex direktverkande el...Jag ser inte några argument som skiljer ut just städ- och renoveringstjänsten helt enkelt.
I det andra fallet finns det en strävan att minska biltrafiken för miljöns och fossilberoendets skull, några andra starka argument har jag inte uppfattat för den subventionen.