Bukefalos 28 år!

Valtider: att jobba i andras hem

Däremot om du hade svarat på vad han/hon skrev, så hade det kanske tillfört något i diskussionen.
Det var ju det som jag gjorden.
Vederbörande ville ha respekt.
Det får man genom att uppföra sig vårdat.
På ett forum så är det språket man har som verktyg för att uttrycka sig.
 
Låter det bättre med straffbeskattning av andra tjänster? Varför ska just dessa tjänster lyda under annan skattesats? Redan där finns en knepig värdering gjord.

Egentligen ska väl varken ROT eller RUT vare sig finnas eller behövas. Men jag tror att anledningen till att politikerna anser dem motiverade (alla politiker är väl överens om ROT har jag för mig, infört av socialdemokraterna?) är att just Sveriges skatter slår extra hårt mot just tjänster mot hushåll, samtidigt som tjänster mot hushåll behövs för att samhället ska fungera (villorna inte rasa?). Det är våra sociala avgifter som gör just tjänster svårt, företag har lättare att köpa in motsvarande. (Däremot vet jag inte varför inte bilverkstäder och hovslagare halkar in på desamma, för där får man väl inte göra avdrag?).

När det gäller att istället hjälpa behövande för pengarna man lagt på RUT var väl tanken att så stor andel av de behövande slutade vara behövande-slutade jobba svart/fick jobb (vilket kanske också blev bättre för dem) iom införandet att det gör det hela positivt.

Jag har inte läst på om RUT och ROT alls. Tycker bara att om man har det ena kan man gott ha det andra också. Det är möjligt att det finns utbildning för snickare och eltekniker men en lekman kan lära sig och fumla runt med desamma, lite risk för brand osv men för det mesta går det väl bra. Det fanns utbildning för husmödrar förr för att de skulle klara städningen, det finns säkert internutbildningar på företagen? Men fumla runt själv gör man ju, lite risk för ohyra men för det mesta går det väl bra.

(Använder varken ROT eller RUT själv egentligen (ett flyttstäd nyligen, vi hade panik, vi försökte i en dag, insåg att det skulle ta minst en vecka med en gråtande fyraåring i en tom lägenhet varje kväll, städfirman fixade det på 5 timmar. Proffsigt.). Vi har nästan större kunskapsbehov när det gäller RUT än ROT, tapetserar och målar gör vi själva med glans även med en bebis i tapetklistret.)
 
Tycker bara att om man har det ena kan man gott ha det andra också. Det är möjligt att det finns utbildning för snickare och eltekniker men en lekman kan lära sig och fumla runt med desamma, lite risk för brand osv men för det mesta går det väl bra. Det fanns utbildning för husmödrar förr för att de skulle klara städningen, det finns säkert internutbildningar på företagen? Men fumla runt själv gör man ju, lite risk för ohyra men för det mesta går det väl bra.

Precis som att hantverkarna i bekantskapskretsen ser felspikade lister och fellagda skarvar i tapeten reagerar jag på hur ytskikt är felstädade såpass att livslängden förkortas dramatiskt. För starka medel, för mycket vatten, slipande medel, och mycket av det är ett resultat av okunskap eller tidigare slarv så att alternativet är ingrodda ytor. Det är det första som slår mig när jag tittar på lägenheter tex. Väldigt mycket är städat alt. ostädat på ett sätt som ger ett onödigt renoveringsbehov. En enda felstädning förstör värdet av ett bra golv, köksinredning, badrumsporslin men idag är det så vanligt att ingen vet hur länge grejerna faktiskt kan hålla.
 
Jo exakt, det kräver en hel del kunskap att kunna städa!

(Kunskap som jag tex tyvärr saknar till del trots äldre generationens ansträngningar. Jag klarar att städa ett hyrt hus eller en festlokal mycket tillfredställande efter kort användning. Jag är riktigt duktig på att flyttstäda efter ett års boende, det har jag gjort många gånger. Men jag blev helt hjälplös inför flyttstädning efter 8 års boende där min okunskap i hur man varje vecka vårdar ytskikten har fått genomslag.)

Helt ärligt efter att ha kikat lite på hur man byter fjäder till kopplingen eller lyktan till bilen eller batteri eller såg en vän skruva ur min tvättmaskin (fackmannen var bara för dyr) så tycker jag att kunskap om städning känns som ett reellt område.

Om man till råga på allt läst historia om hur husmodern växte fram under 18 o 1900-talen i USA (och självklart Sverige med stora hushållsskolor som var kända utomlands, men det är USA jag läs om.) så vet man att det förekom stora ansträngningar att ta fram kunskapen och sedan lära ut den till kvinnor. Sedan ärvde vi den och den lärs ut under uppväxtåren till de tursamma. Som om någon skulle ha bestämt sig för att alla män ska kunna elektronik, forskat på det och sedan lärt stora delar av den manliga befolkningen som sedan lär den vidare i generationer.

Folk tror på något märkligt vis att kvinnor alltid varit hemmafruar genom tiderna, iom att de ofta arbetat i hemmet. (kanske för att kvinnor varit eftersatta i historieundervisning) Men de har fel, var hemmet en bondgård i USA så var kvinnan väverska, sömmerska, läkare, sjuksyster, apotekare, kock osv var hemmet ett storgods i Sverige var hon ofta VD (mannen styrelseordförande), personalchef, revisor, sömmerska, väverska, hon kunde tillsätta allt i från präst till fogde i trakten (eller hennes man såklart, men ofta var mannen upptagen i annat.) osv samtidigt som hennes döttrar matade hönsen och lärde sig sköta linneskåpet (läs Blått blod och liljevita händer en avhandling om arbetsbördan hos adliga kvinnor på 1700-talet.).

(Var man fru till Gustav Vasa hade man ett väldigt stort hemman att sköta åt honom och höga tjänster att tillsätta åt honom... om man vill läsa om det kan man läsa Wasadöttrarna.)

Nåja poängen är att mycket av kvinnans arbete togs ifrån henne under industrialiseringen, så mycket att det var protester i USA, samtidigt ändrades hemmet så att det måste skötas annorlunda. Således ägnades väldigt mycket tid åt forskning om hemskötsel och det optimala antalet steg mellan spis och kylskåp och hur man skulle städa. Varpå detta aktivt lärdes ut (i alla fall i USA) där rika damer som välgörenhet helt sonika gick ut och -undervisade fattiga kvinnor i hur man sköter hemmet (säkert sådär populärt) och husållsundervisning kom upp på skolsschemat och hushållsskolor blev vanliga (likaså hurmorssemester http://www.ne.se/husmorssemester och husmorshem och inspärrning på mentalhem om man inte klarade hemmafrutillvaron). http://sv.wikipedia.org/wiki/Hushållsskola Kort sagt utbildades aktivt hela kvinnliga befolkningen! Sedan är det meningen att våra mormödrar ska ha lyckats vidareförmedla kunskapen via hemskolning antar jag.

Och därmed ska alla kvinnor kunna sköta ett hem och ha denna kunskap, har man det inte ska man skämmas. (Medan någon liknande skolning inte förekom för män, alla män hade ju olika yrken att lära sig. För kvinnor fanns bara ett yrke som alla skulle kunna till perfektion under 1900-talet, inte tidigae (eller kanske som i gamla Athen - skötas helst inte bättre än någon annan kvinna utan lika bra, för den kvinna som är minst omtalad bland män och ärad är den som är mest perfekt.)

(Och ursäkta alla glömda bokstäver, det här forumprogrammet och jag skriver i olika takt.)
 
Senast ändrad:
Det var ju det som jag gjorden.
Vederbörande ville ha respekt.
Det får man genom att uppföra sig vårdat.
På ett forum så är det språket man har som verktyg för att uttrycka sig.

Så om en människa till fullo inte behärskar språket är hon inte värd din respekt?

Det säger mer om dig än vad jag vill utrycka i ord.....

VIP kort hos svenskarnas parti exempelvis?
 
Så om en människa till fullo inte behärskar språket är hon inte värd din respekt?
Det har jag inte sagt något om alls.

Men jag vet av egen erfarenhet att det är viktigt att stava rätt och uttrycka sig väl i skrift när man vill att andra skall läsa vad man skriver och bry sig om vad där står.
 
"
Det var ju det som jag gjorden.
Vederbörande ville ha respekt.
Det får man genom att uppföra sig vårdat.
På ett forum så är det språket man har som verktyg för att uttrycka sig."
Tog mig friheten att citera dig, med felstavning o allt :o

Att uppföra sig vårdat är inte det samma som att skriva korrekt svenska..Det du lyckades bevisa är att man kan uppföra sig ovårdat trots att man inte utrycker sig korrekt :)
 
Tack det värmde, är bara så trött på att det finns folk som hoppar på mitt handikapp när argumenten tar slut.
Vilket handikapp då?
Om det är dyslexi så har jag samma handikapp.
Men det måste man träna bort och kompensera för om man vill att andra skall läsa texten som man skriver.

Om det händer ofta att andra hoppar på det så är det dags att dölja med t.ex. ett rättstavningsprogram.
 
VIP kort hos svenskarnas parti exempelvis?
Inte alls.
De som i stället behärskar 4 eller 7 andra språk förtjänar definitivt respekt från alla.

Men om man har svenska som modersmål så bör man enkelt kunna få till stavningen med ett rättstavningsprogram och efter ett tag så har man lärt sig hur det skall se ut.
Speciellt när mina invandrade kollegor som kan vara 7-språkiga får till det.
Och då så kan de också läsa och skriva arabiska.
 
Men jag vet av egen erfarenhet att det är viktigt att stava rätt och uttrycka sig väl i skrift när man vill att andra skall läsa vad man skriver och bry sig om vad där står.
I den här tråden verkar bara du störa dig så om du kan försöka ta dig samman och ha överseende med felstavningar så kan ju hela tråden återgå till ämnet igen :up:
 
Hur skall vi göra för att dela på det arbete som behöver göras?
Är ROT och RUT det bästa?
D.v.s. ett system som bygger på avdrag från inkomst av tjänst.

Jag tycker att det är bäst då det direkt går på delning av den löneinkomst som finns samt att det går att sätta ett tak på det.
Det är ganska så lätt att styra.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 468
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp