Valtider: att jobba i andras hem

Det är alltid mycket enkelt att uttrycka sig ovårdat och svårt att vara vårdad.
För att bli vårdad i språket så är det många parametrar som skall vara rätt samtidigt.
För det första måste man ha ngt vettigt att säga (där brister ju en del)
Sedan underlättar det att om man har förmågan att utrycka sig korrekt.
Men,,,även om man inte uttrycker sig korrekt så kan man ha ngt vettigt att säga. Som medmänniska bör man ha så mycket självrespekt så att man överser med språkliga felaktigheter och försöker se vad personen som talar vill säga istället.

Självklart, som diplomat så får man väga varje ord på guldvåg, men jag tror nu inte att så många är i den branschen här..

Vilket handikapp då?
Om det är dyslexi så har jag samma handikapp.
Men det måste man träna bort och kompensera för om man vill att andra skall läsa texten som man skriver.

Om det händer ofta att andra hoppar på det så är det dags att dölja med t.ex. ett rättstavningsprogram.
Värkar och verkar är ju två ord som finns i ordlistan tror inte något rättstavningsprogram anmärker då. Vet många som har problem med när det ska vara ä eller e. Dessa människor har rätt att komma till tals ändå.

Du skriver som om att kan man inte skriva ordentligt har man ingen rätt att komma med en åsikt. Själv så har jag talproblem, jag läspar i vissa skeenden. Har en kollega som stammar ibland. Vilken tur vi har att våra anhöriga och kolleger ändå ser bort från det och lyssnar på vad vi säger och dessutom respekterar oss! För tydligen så är det inget vi förtjänar.

Nä tycket detta var väldigt ruttet av dig. Snacka om att göra sitt bästa för att platta till någon.

Om det då är effektivt för att få bort svartjobb, varför inför man det inte i alla branscher där svartjobb är hyfsat omfattande?
Olika branscher kräver olika tillvägagångssätt. På restauranger kör man ju med liggare och där är väl inte problemet att du och jag kommer och kräver att få äta svart. Där ligger problematiken hos de som anställer. En chef i restaurangbranschen hade ju inte slutat betala sig personal svart om jag kan äta till 75% av priset. Dom två sakerna hänger inte ihop.

Olika branscher kräver olika tillvägagångssätt. På restauranger kör man ju med liggare och där är väl inte problemet att du och jag kommer och kräver att få äta svart. Där ligger problematiken hos de som anställer. En chef i restaurangbranschen hade ju inte slutat betala sig personal svart om jag kan äta till 75% av priset. Dom två sakerna hänger inte ihop.

Nej, vi kräver inte att få äta svart men väldigt ofta att äta billigt. Om man då via skatter ska göra svarta jobb vita är det väl bra att hitta en metod som kan appliceras rakt av på alla branscher istället för att välja ut två branscher och kraftigt subventionera dem.

Nej, vi kräver inte att få äta svart men väldigt ofta att äta billigt. Om man då via skatter ska göra svarta jobb vita är det väl bra att hitta en metod som kan appliceras rakt av på alla branscher istället för att välja ut två branscher och kraftigt subventionera dem.

Jag gillar inte heller petandet av politiker i vilka tjänster vi minsann ska behöva subventioner för att kunna betala vad det egentligen kostar, med bra villkor för de som arbetar med det. Det är nedvärderande för tjänsten/yrket - politikerna säger "det är ändå så få som är beredda att betala vad just den här typen av tjänst kostar, så vi måste gå in och stödja med skatteavdrag".

Montera ned RUT och ROT.

Konstigt att liberaler är så positiva till att detaljstyra människors tjänstebehov.

Frågan är om det finns någon sådan universallösning? Personalliggare och kassaregister är ju utmärkta hjälpmedel i restaurang och handel, men fullständigt obrukbart vid fåmansarbete i hemmet eller andra "dolda" ställen? Principiellt tycker jag det ska vara lika för alla branscher, och inte piska på ena sidan och morot på andra, men jag kan inte komma på någon bättre lösning heller?

Jag gillar inte heller petandet av politiker i vilka tjänster vi minsann ska behöva subventioner för att kunna betala vad det egentligen kostar, med bra villkor för de som arbetar med det. Det är nedvärderande för tjänsten/yrket - politikerna säger "det är ändå så få som är beredda att betala vad just den här typen av tjänst kostar, så vi måste gå in och stödja med skatteavdrag".

Montera ned RUT och ROT.

Konstigt att liberaler är så positiva till att detaljstyra människors tjänstebehov.
Man kan gå in och subventionera en verksamhet av flera orsaker.
Den ekonomiska är en, att skapa en sund hantering av en verksamhet en annan, Vi subventionerar ex kraftigt offentliga färdmedel av bla miljöskäl

Frågan är om det finns någon sådan universallösning? Personalliggare och kassaregister är ju utmärkta hjälpmedel i restaurang och handel, men fullständigt obrukbart vid fåmansarbete i hemmet eller andra "dolda" ställen? Principiellt tycker jag det ska vara lika för alla branscher, och inte piska på ena sidan och morot på andra, men jag kan inte komma på någon bättre lösning heller?

Ett alternativ som redan har nämnts är sänkt moms. Något som restaurangbranschen har fått.

Man kan gå in och subventionera en verksamhet av flera orsaker.
Den ekonomiska är en, att skapa en sund hantering av en verksamhet en annan, Vi subventionerar ex kraftigt offentliga färdmedel av bla miljöskäl

Det är ju just det jag eftersöker - ingen har kunnat ange skäl som inte handlar om att folk gärna fifflar. Dvs det finns inga bra skäl, enligt mitt sätt att se det.

Det är ju just det jag eftersöker - ingen har kunnat ange skäl som inte handlar om att folk gärna fifflar. Dvs det finns inga bra skäl, enligt mitt sätt att se det.
Vad det gäller bussar och tåg är det väl att kunna erbjuda ett miljövänligt alternativ till bilen. Vad det gäller ROT och RUT är det väl att dels erbjuda en möjlighet att anlita seriösa företagare till ett pris som konkurrerar med den svarta marknaden, dvs skola in folk i ett "vitt" tänkande

Vad det gäller bussar och tåg är det väl att kunna erbjuda ett miljövänligt alternativ till bilen. Vad det gäller ROT och RUT är det väl att dels erbjuda en möjlighet att anlita seriösa företagare till ett pris som konkurrerar med den svarta marknaden, dvs skola in folk i ett "vitt" tänkande

I de branscher som är ruttna där man pga att man inte värdesätter arbetet tillräckligt, annars väljer att skattefuska?

I de branscher som är ruttna där man pga att man inte värdesätter arbetet tillräckligt, annars väljer att skattefuska?
Ruttenheten får stå för dig. Men det står väl de flesta tämligen klart att subventionerna till ex de offentliga färdmedlen har fler syften än att bara ge de billösa en möjlighet till förflyttning.
Man vill etablera ett beteende hos folket, det att ta tåget eller bussen istället för bilen.

Samma sak med RUT & ROT förutom det rena finansiella stödet vill staten ngt mer.

ROT började som en lösning på krisen i byggbranschen.
Byggjobbarna behövde jobb helt enkelt.
Och byggfacket är starkt.
Därav den riktade subventionen.

Sedan så blev det kritik mot att det var en mansdominerad bransch.
Så då föddes RUT för att väga upp det hela.

Och den typen av riktade lösningar är ju inte alls bra.
Men byggjobbarna ville ha de där jobben som folk gjorde själva.

Jag tycker man kan se det som att varje land är ett företag. I företaget Sverige är regeringen företagsledare och uppgiften är precis som med alla andra företag att få ekonomin att hamna på plus, med skillnaden att ekonomin i det där fallet består av så många fler faktorer än det rent finansiella, exempelvis mänsklighet, miljö, välmående, värderingar osv. Företaget ska utvecklas hela tiden men vinsten tas inte ut i pengar, det är den sammanlagda summan av dom olika "ekonomiska" posterna som räknas.

ROT och RUT tycker jag är utmärkta exempel på bra företagsekonomiska placeringar. Du har en byggbransch i kris, alla vet att arbetslöshet kostar - i fysisk och psykisk ohälsa, vilket i sig är en av dom ekonomiska posterna, plus att sjukvård kostar pengar, vilket också bidragen och den minskade konsumtionen som arbetslösheten medför gör. Subventionen är en investering som ger sammanlagda plusresultat i företaget Sverige.

Samma sak med RUT - tre av fyra som är sysselsatta genom RUT kommer från arbetslöshet och många av dom har haft väldigt svårt att få jobb tidigare. Nu har dom sysselsättning, lön som ger skatteintäkter istället för skattefinansierade bidrag och mer pengar att spendera på momsade produkter. Plus, plus, plus.

På den sammanlagda plussidan ligger också alla andra människor som kan dra fördel av dessa tjänster. Vissa av dom hade säkert kunnat betala fullt pris men man kan nog kalkylera med att en stor del av dom insparade pengarna används till att arbeta någon annanstans i "företaget".

Jag har svårt för att förstå att man bara av princip är emot så välinvesterade skattepengar. Visst finns det säkert fler branscher man kan investera i men man måste ju börja någonstans. Och visst - det är inte alla som kan, vill eller behöver dra nytta av ROT och RUT men det är å andra sidan inte alla som kan, vill eller behöver dra nytta av barnomsorg, sjukvård, utbildning, offentliga färdmedel eller andra subventioner och bidrag heller.

När man har behov att att få hjälp med hushållssysslorna ska man givetvis får hjälp - av staten.

Från var och en efter förmåga, till var och en efter behov => kan du stryka dina egna gardiner så gör det.

När blev hemtjänst en statlig angelägenhet?

Jag hör till dem som tycker att RUT och ROT skall behandlas lika. Jag hör till dem som ser det som positivt - även om jag hittills aldrig utnyttjat RUT men däremot ROT vid två tillfällen.

Från var och en efter förmåga, till var och en efter behov => kan du stryka dina egna gardiner så gör det.
Du resonerar enligt att var och en skall ta rätt på sitt eget skit.
Visst låter det bra på pappret.
Men hur skall man fördela arbetet mellan de högt kvalificerade som nästan jobbar ihjäl sig och de som inte kan skaffa sig höga kvalifikationer?

Eller rent krasst - tycker du att det är bra att inte få träffa en läkare för att den minsann skall stryka sina egna gardiner i stället för att jobba en timme övertid?

När blev hemtjänst en statlig angelägenhet?

Jag hör till dem som tycker att RUT och ROT skall behandlas lika. Jag hör till dem som ser det som positivt - även om jag hittills aldrig utnyttjat RUT men däremot ROT vid två tillfällen.
Jag tycker också de ska behandlas lika och som alla andra tjänster.

Det är inte statens uppgift att diktera vilka tjänster jag behöver och inte ska behöva betala fullpris för.

• Gilla
Reactions: Sol

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 573
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form... 20 21 22
Svar
427
· Visningar
65 332
Senast: lundsbo
·
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 973
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka