Valtråden 2022 del 2

Nu vet jag självklart inte men jag kan tycka att det naturliga att tro är att väljarna faktiskt har valt på detta sätt. Framförallt om det är så att de valt att rösta mer höger i regionvalet än i riksdagsvalet.

Att som andra i tråden förutsätta att man måste vara dåligt informerad om man väljer den ena sidan jämfört med den andra känns inte speciellt trevligt.

Att det möjligen finns något exempel på detta säger inte att det är så ens för en liten del av väljarna.

En bredare politisk debatt där hänsyn visas för att alla inte har samma åsikter tycker jag vore trevligare.
Fast alltså, att folk har dålig koll på regionspolitiken är inte en höger eller vänsterfråga. Som sagt har det uppmärksammats av bland annat Uppdrag Granskning under våren bland annat, folk har dålig koll på vilka som styr. Kanske inte på vilka de rösta på, men vilka som faktiskt styr i regioner och kommuner.
 
När man förtidsröstar så läggs röstkort och kuverten med valsedlarna i ett större kuvert. På detta markeras vilken valkrets det tillhör, minns inte om namn skrivs.
När det kommer till vallokalen jämför man röstkort mot röstlängd och har du då röstat på valdagen så kasseras förtidsrösterna. Har du inte röstat på valdagen så läggs de i valurnan tillsammans med andra röster.
Så ja dina sedlar är anonyma även vid förtidsröstning

(Hugger ett av svaren)

Intressant, när jag förtidsröstade i förra veckan så såg det då ut som att de tog mina tre kuvert och tjongade ner dem i ett typ brevinkast i en låda. Inget extra kuvert eller så. Men å andra sidan, jag kanske missade något, jag var väl inte superuppmärksam på det :)
 
(Hugger ett av svaren)

Intressant, när jag förtidsröstade i förra veckan så såg det då ut som att de tog mina tre kuvert och tjongade ner dem i ett typ brevinkast i en låda. Inget extra kuvert eller så. Men å andra sidan, jag kanske missade något, jag var väl inte superuppmärksam på det :)
Märkligt! När jag gjort det har de varit mycket noggranna med att jag ska se att rätt nummer skrivs av från röstkort till kuvert samt att de lägger i kuverten och förslitningen av ytterkuvertet
 
6 dagar kvar.

Tekniska analysen fortsätter att vara otäckt spot on. (baserat på de nykomna dagliga opinionsundersökningarna som presenteras av SVT/Novus)

image
 
En lösning förutom att informera mera är att ta bort regionerna, något jag inte tagit ställning till.

Men tills dess känns det väl vettigt att alla röstberättigade faktiskt även får rösta i regionvalet och övriga val även om vissa anser att andra är dåligt informerade.
Som KD och kanske SD vill. Men det är inte poängen egentligen, det verkade som att du tog lite illa vid dig av att det framstod som att vi som lyft att folk har dålig koll på regionvalen gjorde så för att vi "antar att det måste vara så när de flesta regioner är borgerliga" (på ett ungefär) - och det kan man ju inte tycka, därför har man dålig koll. Men så är det alltså inte, media har lyft frågan och det verkar snarare vara fakta att folk har dålig koll på hur regionerna styrs. Oavsett politisk färg.
 
Som KD och kanske SD vill. Men det är inte poängen egentligen, det verkade som att du tog lite illa vid dig av att det framstod som att vi som lyft att folk har dålig koll på regionvalen gjorde så för att vi "antar att det måste vara så när de flesta regioner är borgerliga" (på ett ungefär) - och det kan man ju inte tycka, därför har man dålig koll. Men så är det alltså inte, media har lyft frågan och det verkar snarare vara fakta att folk har dålig koll på hur regionerna styrs. Oavsett politisk färg.
Nu förstår jag inte riktigt vad du vill få fram men det jag nog "tog illa vid mig" var nog att vissa tydligen inte borde få rösta för de inte var kunniga nog. Samt att det verkade framföras att de okunniga nog mest fanns till höger.
Jag gillar demokrati och önskar att alla olika åsikter får föras fram och diskuteras här.
 
Nu förstår jag inte riktigt vad du vill få fram men det jag nog "tog illa vid mig" var nog att vissa tydligen inte borde få rösta för de inte var kunniga nog. Samt att det verkade framföras att de okunniga nog mest fanns till höger.
Jag gillar demokrati och önskar att alla olika åsikter får föras fram och diskuteras här.
Mitt antagande att du nog tog illa vid det var ungefär det du skrev nu, så det kanske var ett dumt ordval. Sedan har jag inte sett någon säga att vissa inte borde få rösta...?
 
Jag har en släkting, urtypen för MP, Södermalm kulturperson. Arbetar inom offentliga sektorn, etniskt svensk etc. Hen och många med hen är förbannade på MP för deras svek när MP gick samman med M et al i kommun och region. Särskilt som de inte fått igenom något/mycket litet av sin politik. Hen kommer att rösta V i kommun och region och MP nationellt. Jag tror det är flera som hen.

Det är min bild från Stockholm också, att samarbetet kommer att straffa MP. Men det är också ett exempel på skillnaden mellan de olika valen, så även om man röstar (eller inte röstar) på ett visst parti lokalt eller regionalt så kan man ju göra på ett annat sätt i valet till riksdagen.

Framför allt i lokalvalet tittar jag mer på personerna och de sakfrågor som är aktuella just här hos oss, än partibeteckning.
 
Jag är absolut inte för att begränsa vilka som får rösta egentligen, men nog vore det bra med någon slags krav på att man åtminstone tagit till sig information om hur de olika "nivåerna" påverkar och att man har lite kunskap om hur det parti man tänkt rösta på vill göra...
Det är väl i första hand ovanstående inlägg jag syftar på, samt en mängd andra inlägg i trådar där vissa åsikter anses bero på bristande kunskap eller förståelse.
Om Skyttedal vill ha andra begränsningar av rösträtten är det lika dåligt.
 
Ja, håller helt med. Tyvärr ser jag många som är missnöjda med sjukvården som sedan går och röstar på de borgerliga partierna i alla val eftersom de ser att stadsministern är från S... Det där med kunskap om vad som påverkar vilka områden är det inte sådär jättebra med...

Precis så är det. Det där med kunskap om hur saker och ting styrs…finns en bra anledning till att regionvalet här i en kampanj kallas för ”det bortglömda valet”.
Dessutom är det borgerliga som styr i 8 av 10 av landets regioner, trots en socialdemokratisk regering.

Haha, ja även om Uppdrag Granskning ändå försökt göra sitt bästa att upplysa folk om vårdlotteriet etc. och berätta om vilka som styr var så verkar det inte gå in.

Just detta är ett problem för mig och jag har hört samma resonemang irl av många. Har ni tips på hur man får mer grepp om regionpolitiken på en översiktlig nivå? Jag är på nivån att googla och läsa på wikipedia per fråga (typ vem som.styrt resp region/kommun osv) och det ger ingen vidare översikt. Vänsterbiased artiklar osv fungerar också dåligt som källa när jag diskuterar med högervänner.

Generellt så känner jag att många tycker att politikerna kanske säger saker som stämmer från båda sidor men inte ger en någon helhet man kan göra ett medvetet val utifrån utan bara försöker sälja in sitt parti typ. Då blir det lätt MPs eller den rödgröna sidans fel till både elpriser, bensinpriser och vården eftersom de styrt senaste åren och så röstar man tvärtemot punkt.
 
Ja, håller helt med. Tyvärr ser jag många som är missnöjda med sjukvården som sedan går och röstar på de borgerliga partierna i alla val eftersom de ser att stadsministern är från S... Det där med kunskap om vad som påverkar vilka områden är det inte sådär jättebra med...
Du tror inte väljare röstar M för att det funnits missnöje med åren före 2018? Regioner har problem, oavsett styre uppenbarligen. Så här ser och har det sett ut i regioner

https://skr.se/skr/demokratiledning...tyren/styreiregionereftervalet2018.26792.html


Det går att tolka din text ovan som att det är okunskap att rösta borgerligt i regionval( om det ens finns något sådant som borgligt i dagsläget).
 
Det är väl i första hand ovanstående inlägg jag syftar på, samt en mängd andra inlägg i trådar där vissa åsikter anses bero på bristande kunskap eller förståelse.
Om Skyttedal vill ha andra begränsningar av rösträtten är det lika dåligt.

Jag vågade nog inte klicka gilla på @Red_Chili s inlägg men kan utveckla här.

Jag hade gladeligen sett någon "enklare" variant av röstning än att tvingas sätta mig in i vilket parti som i respektive riksdag, region och kommun FAKTISKT driver den politiken jag tror på. För mig är det i alla fall skitsvårt, tid- och energikrävande. Inte att jag tycker folk ska begränsas att rösta men att göra det enklare att "hitta rätt" för alla liksom.

Dvs helt vidrigt att ta bort info på andra språk tex.
 
Du tror inte väljare röstar M för att det funnits missnöje med åren före 2018? Regioner har problem, oavsett styre uppenbarligen. Så här ser och har det sett ut i regioner

https://skr.se/skr/demokratiledning...tyren/styreiregionereftervalet2018.26792.html


Det går att tolka din text ovan som att det är okunskap att rösta borgerligt i regionval( om det ens finns något sådant som borgligt i dagsläget).

Tack för en länk att läsa vidare på!

När jag kommenterar liknande som användaren du svarade på så syftar jag ju på folk som klagar på konkreta saker som antingen skett under senare år eller till och med direkta beslut av styret.

Såklart det kan vara som du skriver också och ja, tex skola o sjukvård är sådant jag ständigt frågar mig. Hur kan alla styrande tycka det är så dåligt om alla styrande vill få det bättre? Även om ingen fritt kan bestämma lösning hur kan (enligt många) gemensamma kompromisser ändå alltid leda till något dåligt?
 
Med rapporteringen i nyheterna om ett högt valdeltagande från fängelserna så skulle jag kunna sätta en peng på att det inte dröjer länge innan någon politiker kommer kräva att man inte ska ha rösträtt om man dömts för (vissa) brott. Särskilt med svaret från chefen på frågan om vad som är förklaringen till att så många vill rösta: Ja, som valrörelsen ser ut med mycket fokus på brott och höjda straff och så, så är det inte så konstigt.

Sen skulle vi vara tillbaka 100 år i tiden, till då när vi inte hade allmän rösträtt.

Och det här med kvinnlig rösträtt...räcker det inte med en röst per hushåll egentligen? Så för gifta och samboende kvinnor så kan ju mannen rösta för hela hushållet det blir nog bäst så. Ja, förutsatt att man är tillsammans med någon av motsatt kön förstås, men det kommer ju även det att säkerställas när vi ändå håller på att "återställa ordningen i det här landet"...

🤮😢😩
 
Jag vågade nog inte klicka gilla på @Red_Chili s inlägg men kan utveckla här.

Jag hade gladeligen sett någon "enklare" variant av röstning än att tvingas sätta mig in i vilket parti som i respektive riksdag, region och kommun FAKTISKT driver den politiken jag tror på. För mig är det i alla fall skitsvårt, tid- och energikrävande. Inte att jag tycker folk ska begränsas att rösta men att göra det enklare att "hitta rätt" för alla liksom.

Dvs helt vidrigt att ta bort info på andra språk tex.
Jag kan nog tycka att gå en på partiernas hemsida går kvickt. De finns kortfattad information om viktiga frågor . För riksdag, region och kommun.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Tänkte vi kör en valtråd ju
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
79 491
Senast: lizan
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
215
Senast: em76
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 993
Senast: zassoo
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 827
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp