Vändningsförsök

Bukefalos 30 år!

Skrottiskrott

Trådstartare
Ska förmodligen in på vändningsförsök om två veckor eftersom bebis ligger i tvärläge. Det är tredje barnet men jag har aldrig varit med om vändning tidigare och har hört allt ifrån att det är som tortyr och mer smärtsamt än själva förlossningen, till att det knappt känns alls.

Hur som helst så blev jag fundersam på om jag ska åka in själv eller om min man ska ta ledigt och följa med. Ni som har varit på vändningsförsök, hur gjorde ni? Åkte ni själva eller hade ni med er partner/stödperson?

Min andra låg i tvärläge på slutet men vände sig tack och lov rätt typ dagen innan de skulle besluta om vändningsförsök. Hade det blivit vändning hade jag absolut velat ha min man med, en liten andel av vändningsförsöken slutar i akutsnitt. Har en vän som var med om det under pandemin, hennes man väntade utanför och blev inkallad när det blev snitt.

Ska förmodligen in på vändningsförsök om två veckor eftersom bebis ligger i tvärläge. Det är tredje barnet men jag har aldrig varit med om vändning tidigare och har hört allt ifrån att det är som tortyr och mer smärtsamt än själva förlossningen, till att det knappt känns alls.

Hur som helst så blev jag fundersam på om jag ska åka in själv eller om min man ska ta ledigt och följa med. Ni som har varit på vändningsförsök, hur gjorde ni? Åkte ni själva eller hade ni med er partner/stödperson?
Ta med partnern, det finns en liten risk för akut/urakut snitt. Skönt o ha nån att hålla i handen med ;)

Jag gjorde vändning, lyckad, med min unge som låg i säte. Det var väldigt obekvämt och lite smärtsamt. Men det gick över väldigt fort, hade lite på gränsen med fostervatten så de ville inte försöka för länge oavsett.
Tror inte det tog mer än ett par minuter, inga problem att stå ut. Hade gjort om det alla dagar, ville inte ha snitt

Efter var bebis lite stressad, men inte värre än att de avvaktade 10 min och då hade han återhämtat sig 😊

Vi hade ett vändningsförsök med dottern som satt i säte (som dock inte lyckades). Jag var där själv och det gick bra. Jag kan ju inte påstå att det är den trevligaste upplevelsen jag haft, men jag har inget minne av att jag i stunden verkligen önskade att jag haft sällskap. Jag fick ligga kvar ett tag efteråt eftersom dottern tog tid på sig att komma ner i varv, och det var ganska vilsamt att ligga kvar där själv.

Men såhär i efterhand så tänker jag såklart tanken på hur det hade varit om någonting gått snett och jag inte haft min man på plats, så hade jag gjort det idag så hade jag haft med honom. Idag tänker jag nog mer på hur unikt allt man gjorde under graviditeten var, och hur man aldrig kommer att göra det igen. Jag önskar nog att vi hade delat den där upplevelsen, även om det var oviktigt för mig då.

Jag har haft bokade vändningsförsök med båda mina barn i v37-38 när de legat med rumpan neråt. Båda ungarna har vänt sig rätt natten innan vändningsförsök så det har inte blivit av. Jag hade dock planerat att ha med stödperson (pappan) båda gångerna pga att jag tyckte det kändes lite obehagligt samt att det ju faktiskt kan sluta med att bebis måste ut.

Jag hade bokad tid för vändningsförsök men likt många andra skrivit hade han redan vänt på sig. Jag åkte själv men det var Covid-tider så hade liksom inget annat val än att åka själv. Kände mig ändå rätt trygg med det.

Liknande trådar

• Har vården gjort fel? Har jag gjort fel?
  • Stallhjälp, som inte är så mycket hjälp.
  • R
    Tvillingar!?
  • Vägskäl

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat