Vandringskängor

Bukefalos 30 år!

chandelier

Trådstartare
Jag ska upp på kebnekaise i sommar 🥳 men behöver byta ut vandringskängorna. Har idag ett par från lundhags men får skav av dem och de trycker så fötterna har väl ändrats sen de köptes för 10 år sedan 😅

Jag vandrar inte jätte mycket, någon tur per år som kräver kängor så jag vill helst inte betala hur mycket som helst för dem men de ska ändå klara rejäla vandringar när jag får feeling. Vilka kängor skulle ni rekommendera? 😊

De som sitter bäst på dina fötter ;) ta dig till något ställe som har så mycket som möjligt att prova.

Jag har använt Salomon, Lundhags och numera oftast Joe Nimble ("barfotakängor"). Salmon har varit vattentåliga och hållit väldigt bra, men passar egentligen inte riktigt på mina fötter, lundhags är bäst om det är väldigt blött men egentligen gillar jag inte att gå i så styva och tunga kängor, Joe Nimble är skönast, lättast och har väldigt bra grepp i sulan, men är helt i läder och rätt låga så de är inte lika bra när det är genomblött.

Hade haglöfs ett tag, men tyckte att de var för hala på blöta stenhällar. Var iofs länge sen nu, så de kanske har bytt sulor sen dess?

Lundhags är ju det många använder men de funkade inte alls för mig på fjället för sulan var alldeles för styv, tappade liksom kontakten med underlaget. Svårt, tidigare var Tretorn Sarek det "alla" använde och de var väldigt bra men de som säljs nu håller inte måttet alls. Jag tror också på att åka och prova i butik. En bra sak i fjällterräng är någon form av förstyvning i hålfoten, en gelänk, så att man inte får ont när det är mycket sten.

Revolution race Trailknit har varit helt grymma för mina aningen känsliga fötter. Inte ett skavsår i sikte, och då har jag traskat upp för bergsstigar i Kaukasien med dem också. ☺
Bra stöd och känsla för underlaget.

Du får åka och prova! Jag gillar merrell och meindl :)
+1 på dessa.
Jag gillade inte alls Lundhags eller Salomon, sen hittade jag mina Meindl-kängor 🥰 och slutade prova andra märken. Haft dem i mer än 10 år och de är fortfarande supersköna och fräscha. Har lättare Merell för skogspromenader med hundarna, de är också supersköna, men inte riktigt lika hållbara tycker jag. Behöver köpa nya efter 3-5 år 😄

Revolution race Trailknit har varit helt grymma för mina aningen känsliga fötter. Inte ett skavsår i sikte, och då har jag traskat upp för bergsstigar i Kaukasien med dem också. ☺
+1 på dom! Inte ett skavsår vilket är ett under med tanke på mina känsliga fötter :)
Jag vandrar dock inte så långt. Max 1 mil och oftast på Ölands Alvar.

Jag rekommenderar Meindl alla dar i veckan. Jag har haft ett par stycken och de är superbra. Men de tar också upp ett rätt stort hål i plånboken. Just nu har jag ett par från Graninge. Och de är förvånansvärt bra. Nu är de nog inne på tredje säsongen och det till halva priset av vad Meindl tar.

Bra tips, tack! Jag har pappershud som går sönder av allt, så RR står på listan att testa då

Liknande trådar

• Vilka skor (vandring)?
  • Konflikt med föräldrar
  • Kalligrafi/Lettering
  • R
    Lätta vandringskängor

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!