Vanemässig shopping

Jag kan nog bara komma på en enda produkt som jag köper närmast tvångsmässigt - kokkaffet. Vi har endast kokkaffe hemma och av de få sorter som finns är det bara Arvid Nordquist som gäller.

I övrigt testar jag gärna nytt, eller tar det jag känner för dagen. Jag försöker koncentrera mig på sådant som framför allt är svenskt eller kommer från länder nära Sverige.
 
Ja, handla hem annorlunda mat skulle jag absolut göra (nu är det på den nivån att vecko-menyn varit helt identisk ner på dagsnivå de senaste 21 åren...:banghead:). Däremot laga mat är inte min starka grej, milt uttryckt. :angel: Men kanske kan bli?
Ja absolut kan du bli det! Föreslå att du ska handla och göra maten tex varannan vecka. Så får du stå för menyn och allt runtomkring :)
 
Jag har funderat över det där eftersom jag är en person som flyttar till platser jag inte vet så mycket om, säger upp mig utan nytt jobb, reser utan planer eller framförhållning osv. Stora livsförändringar gör jag utan att blinka.
Mindre däremot. Jag har haft samma parfym sedan 1990, köper samma skomärke och modell om och om igen och jag har inte bytt frisyr på 25 år.
När det gäller matvaror hatar jag att byta märke. Min man kan köpa lite hipp som happ och det stör mig orimligt mycket. Inte för att jag skulle känna skillnad i smaktest utan bara för att det skapar nån slags oro inom mig. Jag byter dock om "mitt" märke inte finns som eko och jag testar gärna nya produkter. Men basvaror som kaffe, pasta, mjöl osv ska vara samma.

Kaffe, juice och flingor har jag extra svårt att byta märke på.
 
Vaneshoppar absolut, men byter ut varor efterhand som jag hittar andra varor som är "bättre". Dvs utan palmolja, närproducerat, fairtrade osv. Testar gärna nya produkter också, men basgrejerna är desamma när jag en gång konstaterat att de är OK. Alltid ägg från samma lokala producent, Zoegas fairtradekaffe osv.
 
Jag har tre saker där märket måste vara rätt. Zoegas Mollbergs blandning, oatly ikaffe och pågens veteskorpor. Det är FÖR stor kvalitetsskillnad på andra märken. Annars så tycker jag det finns ett nöje i att prova andra märken och produkter.
 
Jag har inte kommit till punkten att jag kan laga middag själv än. Men vid 21.5 års ålder kanske det är dags att lära mig... :angel:
(Jag är generellt skit kass på all matlagning utom Billys och snabbnudlar.....)

Definitivt dags att lära sig!

Jag är vanehandlare när det kommer till chips. Finns inte min favoritsmak blir jag helt ställd och vet inte vad jag ska välja.
Annars har jag inga speciella preferenser.
 
Både vaneshoppar och är öppen för nytt. Men ogillar EMV starkt, väljer därför gärna märken som finns i alla kedjor och tycker ofta att det är taskig kvalitet på EMV.

Värsta exemplet hittills är ICAs sk räksallad som är i princip oätlig.
 
Jag har vissa basvaror som jag alltid köper samma. Har extremt svårt att byta ut dom såsom pasta, kaffe, mjölk, mjöl osv. Känns väl tryggt helt enkelt man vet vad ma får.
 
Blandat! Jag testar gärna nya märken, men vissa produkter vet jag ju att vissa märken håller en viss kvalitet som jag vill ha. Ibland kan det vara priset som avgör vilken sort jag handlar och såvida det inte är extrapris blir det oftast samma. Eftersom jag tycker jag äter väldigt varierat är det sällan exakt samma grejer som ligger i min korg. Tvättmedel och diskmedel byter jag inte. Varje gång jag gjort det har jag blivit besviken.
 
Jag måste ha Arvid Norsquists eco eller reko kaffe. Annars handlar jag samma typ av mat men växlar märken.
Hur kommer det sig att det just är dom två sorterna? Har du provat dig fram till detta? Eller är det typ ”ärvt” (så var det långe för mig med kaffe - köpte det föräldrarna alltid köpt) :)
 
Jag kamikazehandlar. Hittr jag nya saker köper jag nästan tvångsmässigt.
Undantaget är tamponger och vissa glutenfria varor eftersom BARNET inte har samma entusiasm som jag (vilket jag förstår efter att ha testat en del bedrövlig glutenfri pasta).
 
Jag har inte kommit till punkten att jag kan laga middag själv än. Men vid 21.5 års ålder kanske det är dags att lära mig... :angel:
(Jag är generellt skit kass på all matlagning utom Billys och snabbnudlar.....)
Vill du inte lära dig? Gud jag hade fått klåda som 21-åring om mina föräldrar lagat mat åt mig varje dag. Jag började protestera redan på lågstadiet för att mamma alltid serverade samma frukost, jag ville ju välja själv!
 
Nä. Jag är nog väldigt öppen för att prova nytt. Just kaffe verkar många människor ha starka preferenser för, har jag märkt, medan jag älskar när det är "5 st för 99 kr"-erbjudande. Då får jag ju möjligheten att välja och vraka bland en massa olika kaffesorter :) !
Samma med bryggkaffet, köper enbart Zoegas, varierar dock mellan deras olika sorter, men det är i princip hädelse att inneha något annat märke när man bor här :nailbiting:
Kaffet är dock heligt! Köper Löfbergs, även om det är snäppet godare i Karlstad än i Stockholm, men det är helt enkelt inte förhandlingsbart. :D
Det här tycker jag är så roligt (med den här tråden pch generellt) att just kaffe verkligen verkar vara en sån helig grej för många. :D Är det smaken som avgör för er som håller fast så vid ett och samma märke? Föredrar ni samma sort av just det märker också då? Eller är det företagets filosofi? Att det kommer från Karlstad? (@Hedinn ;)) eller bara något annat?

Jag trodde länge att jag bara gillade Zoegas men nu dricker jag typ allt som inte är för mörkt och rättvisemärkt/eko. Så numera tillhör jag också dom som älskar roliga erbjudanden :D
Pepsi Max är en sådan sak jag inte byter ut. Köper aldrig Cola Zero exempelvis :D
Känner du smakskillnad? Är det pga märket? Eller varför? :D
 

Liknande trådar

Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
528
Relationer Jag är en tjej, 36 år, som är gift och bor i hus men min man och en hund. Jag har haft ett långt förhållande tidigare och däremellan...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 494
Senast: rutans
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 525
Senast: Unafraid
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 200
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp