Vanemässig shopping

Jag har funderat över det där eftersom jag är en person som flyttar till platser jag inte vet så mycket om, säger upp mig utan nytt jobb, reser utan planer eller framförhållning osv. Stora livsförändringar gör jag utan att blinka.
Mindre däremot. Jag har haft samma parfym sedan 1990, köper samma skomärke och modell om och om igen och jag har inte bytt frisyr på 25 år.
När det gäller matvaror hatar jag att byta märke. Min man kan köpa lite hipp som happ och det stör mig orimligt mycket. Inte för att jag skulle känna skillnad i smaktest utan bara för att det skapar nån slags oro inom mig. Jag byter dock om "mitt" märke inte finns som eko och jag testar gärna nya produkter. Men basvaror som kaffe, pasta, mjöl osv ska vara samma.

Kaffe, juice och flingor har jag extra svårt att byta märke på.

Vad himla spännande att stora förändringar inte är så stor grej (:D) medans det lilla blir så mycket större. Är det liksom någon form av trygghetsnivå - att kaffet är detsamma oavsett vart du befinner dig i livet ocv vad du gör?

Har du funderat varför just kaffe, juice och flingor är extra speciellt och ska vara samma? :)

@Killaloe Pepsi Max är mycket godare! Tycker inte att Cola Zero är en värdig motståndare helt enkelt. Men jag dricker det om någon annan bjuder eller om det är vad som serveras på restaurang :)
Spännande! Jag har typ aldrig känt skillnad mellan pepsi och cola :o :Dd
 
Dels provat mig fram men också för att de har så många rättvisemärkningar och fina förpackningar. :D
Ja det är ju sant, jag gillar också dom sorterna så jag förstår dig! Gillar även Amigas, just för att initiativet känns trevligt även om det är i mörkaste laget :)
 
Det här tycker jag är så roligt (med den här tråden pch generellt) att just kaffe verkligen verkar vara en sån helig grej för många. :D Är det smaken som avgör för er som håller fast så vid ett och samma märke? Föredrar ni samma sort av just det märker också då? Eller är det företagets filosofi? Att det kommer från Karlstad? (@Hedinn ;)) eller bara något annat?

Jag trodde länge att jag bara gillade Zoegas men nu dricker jag typ allt som inte är för mörkt och rättvisemärkt/eko. Så numera tillhör jag också dom som älskar roliga erbjudanden :D
Flera orsaker. Det är gott, de var rätt tidiga med eko/fair trade (samt har ett generellt sett bra miljötänk och under ständig utveckling på den fronten) och är huvudsponsorer till Färjestad. :D Det är inte enbart pga att de har värdelös smak som gör att jag tittar lite snett på folk som köper Gevalia... :angel:
 
Spännande! Jag har typ aldrig känt skillnad mellan pepsi och cola :o :Dd

Det är ju jättestor skillnad på smaken!?
Föredrar Pepsi max alla dagar, men zero funkar också :D

Jag går mer på smakvana än märkesvana, köper ofta o mkt av det jag tycker är gott! ;)
Snöar in på ngn rätt och äter sen det jätteofta!
 
Jag gillar att testa nya saker och letar gärna efter nya produkter. De saker jag numera vaneshoppar är utprovade genom att jag testat mig fram till vad jag föredrar. När jag flyttade hemifrån för 30 år sedan var jag så sjukt trött på all reklam för tvättmedel, diskmedel och tandkräm så jag bestämde mig för att alltid köpa samma märke, och det har i princip gjort. Jag har bytt några gånger mellan Änglamark och Skona men den enda tandkräm jag någonsin köpt är Colgate.

Spagetti och ketchup köper jag alltid samma märke. I övrigt köper jag oftast det billigaste svenska, mycket är Garants ekologiska sortiment.
 
Jag blandar nog lite. Pepsi max är oersättlig (och missbrukas i mitt hem). Bregott mellan är det enda smör jag köper. I övrigt tror jag att jag gärna testar nytt om det lockar mig. Jag gillar att gå runt läänge i en stor mataffär med en podd i öronen och bara plocka med allt som ser gott och spännande ut :D. Kan bli väldigt dyrt. Men jag finner stort nöje i att upptäcka en ny smak på linschipsen eller en ny brödsort och sedan göra en liten happening av att prova det hemma.
 
Ja just det! Här i UK är Lurpak det enda smör jag köper, då det är det enda som smakar lika gott som svenskt smör.
 
Jag ser inte riktigt poangen med att byta marke?
Jag alskar vanor som gor livet lattare - och att inte sta och fundera vilket av de 18 smoraskarna jag vill kopa ar precis en san grej!

Jag koper ibland nya grejer for att jag t.e.x testar ett nytt recept, men som sagt, ser inget egenvarde i att testa olika marken av pasta, bonor, ost, brod etc och andra stapelvaror
 
Just kaffe tycker jag är viktigt. Köper alltid Lindvalls mellanrost. Varierar mellan eko och vanlig beroende på om det finns nått erbjudande, vilket jag försöker och pricka in att handla många åt gången.
 
Det är nog lite olika. Vissa saker vanehandlas i princip alltid men det beror oftast på att vi provat oss fram till den och är nöjda. Typ tvättmedel, där köper jag alltid ett av två olika alternativ. Har ett barn med eksemhud så att prova något nytt som sen visar sig bli obrukligt för att ungen kliar sönder sig verkar ju onödigt.

Andra saker provar jag gärna nytt. Ibland hittar man nya favoriter på så vis, ibland blir det en gång men inte mer och ibland blir det flopp. Så är det.

Oftast handlar jag antingen tillsammans med barn eller under tidspress så att strosa och läsa en massa på produkterna sker sällan. Då blir ju vanehandlandet en effektivisering som gör att det går fortare och smidigare.
 
Jag ser inte riktigt poangen med att byta marke?
Jag alskar vanor som gor livet lattare - och att inte sta och fundera vilket av de 18 smoraskarna jag vill kopa ar precis en san grej!
Det beror kanske på hur mycket tid en har, hur en handlar osv? :)

Jag brukar försöka testa nya märken om det är likvärdigt eller verkar bättre, för att jag tycker det är roligt, lider lite av osäkerhet kring att jag kanske missar världens gren och dessutom oftast har all tid i världen när jag handlar :) Så det behöver inte vara effektivt och då finns det ju inte heller något egenvärde i att ha standardval för att minimera tiden i affären (generellt för mig då).
 
Jag gillar att prova mig fram.
Tex, har jag köpt nästan alla juice:er som finns för att jag vill hitta den bästa.
Samma sak med flingor, m.m.

Sen när jag testat alla så har jag hittat favoriter. Det gör att när min favoriter är nedsatta så handlar jag lite extra av den varan.
Dock så kan man ju tröttna lite på favoriterna och då testar man nåt nytt igen. Men det slutar oftast att man går tillbaka till favoriterna.

Men jag har nog alltid det tänket lite att tänk om gräset är grönare på andra sidan...
 
@Killaloe Pepsi Max är mycket godare! Tycker inte att Cola Zero är en värdig motståndare helt enkelt. Men jag dricker det om någon annan bjuder eller om det är vad som serveras på restaurang :)

Håller med fullständigt! Cola zero funkar om pepsi max inte finns, men har en liten ton av rengöringsmedel och tenderar att ge huvudvärk. Pepsi max smakar typ himmel. Har till och med slutat försöka dra ner på konsumtionen, det är ingen idé :o
 
Det här tycker jag är så roligt (med den här tråden pch generellt) att just kaffe verkligen verkar vara en sån helig grej för många. :D Är det smaken som avgör för er som håller fast så vid ett och samma märke? Föredrar ni samma sort av just det märker också då? Eller är det företagets filosofi? Att det kommer från Karlstad? (@Hedinn ;)) eller bara något annat?

Jag trodde länge att jag bara gillade Zoegas men nu dricker jag typ allt som inte är för mörkt och rättvisemärkt/eko. Så numera tillhör jag också dom som älskar roliga erbjudanden :D

Känner du smakskillnad? Är det pga märket? Eller varför? :D

Just att det ska vara mörkrostat har jag kanske fått med mig från mamma, men hon gillar Skånerost och är inte heller fixerad vid ett särskilt märke. Jag har provat olika märken (jag vill hellre köpa ekologiskt och fairtrade) men det finns INGET kaffe som smakmässigt ens liknar Mollbergs blandning. Enligt mig är det precis så kaffe ska smaka.
 
Jag kan nog bara komma på en enda produkt som jag köper närmast tvångsmässigt - kokkaffet. Vi har endast kokkaffe hemma och av de få sorter som finns är det bara Arvid Nordquist som gäller.

I övrigt testar jag gärna nytt, eller tar det jag känner för dagen. Jag försöker koncentrera mig på sådant som framför allt är svenskt eller kommer från länder nära Sverige.

Nu kom jag ju på flera saker vi köper samma av!

Bregott, den gröna.
Ica's ost Folke.
Arlas riktiga smör.
Arlas röda eko-mjölk.

Tar jag mig en titt i skafferiet så finns det nog flera produkter vi köper samma av. :)
 
Jag är både vanemänniska och periodare :D Vissa grejer är samma som det alltid varit, t.ex. smör, mjölk, yoghurt, ost och sånt... Mest mejeriprodukter faktiskt! Men även frukt i den mån jag köper sånt, skulle t.ex. aldrig få för mig att köpa någon annan sorts äpplen O_o Pasta och ris hamnar också i den här kategorin, men där vill jag tro att det beror på att det faktiskt är de bästa sorterna (egentligen beror det på att jag köper det mamma brukar köpa :angel:)
Annat är jag en periodare med, som flingor, bröd osv. Där kan jag äta en sorts flingor i en månad, för att sedan äta en annan två månader, en tredje en månad och sen tillbaka på första sorten igen. Samma med bröd. Jag provar sällan något HELT nytt, men varierar mellan en handfull sorter. Så lite vanemänniska fast periodare där då :D

Eftersom jag är en riktig mes när det kommer till att prova nya saker är det sällan jag köper något helt nytt i matväg. Jag är en sån som till och med drar mig för att prova en ny läsk eller en ny sorts godis i lösgodishyllan :o
 

Liknande trådar

Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
528
Relationer Jag är en tjej, 36 år, som är gift och bor i hus men min man och en hund. Jag har haft ett långt förhållande tidigare och däremellan...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 491
Senast: rutans
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 525
Senast: Unafraid
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 200
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp