Vänja häst i stall?

Grålly

Trådstartare
Jag har en nordis och en islandshäst. De har gått på lösdrift i snart två år, med en stor, spånfylld lada att gå in i. Nu har vi byggt stall, både pga. vädret här under vintrarna är jättekalla, (första vintern blev det ner till -38, och det vill jag inte vara med om igen), och för att det är jättejobbigt i längden att stå ute och borsta, sadla och pyssla i den kylan. Stallet gjorde vi litet, 2 boxar med möjlighet att bygga en tredje, och uppvärmd sadelkammare. Boxarna är ca 12 och 10 kvm.

Problemet är att islandshästen inte vill gå in. Vi trodde att vi skulle ha mest problem med nordisen pga att hon inte varit i stall och för att hon är lite nervig på nya grejer. Har varit och tränat med nordisen idag, vi gick in i boxen, stängde boxdörren, öppnade och gick ut, flera gånger. Dock är hon såpass beroende av hästkompis att hon blir lite nervig när hon måste vara själv, men det blir bättre.

Hur ska man få in isisen då? Hon har stått i stall förut i flera år (Hon är 21 år gammal), men hon vägrar! Hon är en så otroligt lugn häst så det är nästan svårt att tro. Hon är inte rädd för nåt, är alltid snäll mot alla, en jättelätt häst att ha att göra med. Men hon totalvägrar! Hon fryser fast i marken och tar inte ett steg innanför dörröppningen. Hon visar inga tecken på rädsla, det enda hon gör är att luta sig bakåt ifall man drar. Hon har haft fång i många, många år fram och tillbaka hos förra ägaren, så hon är jätteförsiktig på hårda ytor, golvet är av betong. I boxen har hon ca 20 cm spån, jättemjukt och fint men det vet ju inte hon eftersom hon inte varit in.

Tips?

Sv: Vänja häst i stall?

prova att hälla ett lager spån i gången och se..sparkas hon inte så skulle jag föreslå att någon gick brevid henne och puffade på..jag tror nog att det beror mest på dumheter och att hon helt enkelt inte känner för att gå in..lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 906
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 297
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 961
Senast: svea
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela... 2
Svar
21
· Visningar
5 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka