Vänja travare till bett

Bukefalos 30 år!

iliedtoday

Trådstartare
Hej, vad har ni använt för bett på era ridtravare för att få hästen att associera bett till lugn och jobba mjukt istället för att skjuta på med bakbenen och upp med huvudet och hur har ni gjort det? Har en som inte kan gå avslappnat alls på bett och vägrar jobba korrekt med rygg och bakben (vad hon lärt sig så är det ju korrekt men ni fattar) men sätter man på ett hackamore går hon hur fint som helst och jobbar på superbra. Rids nu på tredelat med lösa ringar!

Hej, vad har ni använt för bett på era ridtravare för att få hästen att associera bett till lugn och jobba mjukt istället för att skjuta på med bakbenen och upp med huvudet och hur har ni gjort det? Har en som inte kan gå avslappnat alls på bett och vägrar jobba korrekt med rygg och bakben (vad hon lärt sig så är det ju korrekt men ni fattar) men sätter man på ett hackamore går hon hur fint som helst och jobbar på superbra. Rids nu på tredelat med lösa ringar!
Hur länge har hon varit ridhäst? Det tar tid att omskola en travare. Är hon kollad i munnen? Om ja, och där inte är några problem, varför inte fortsätta på hackamore när hon trivs med det?

Jag tänker att skippa bettet om hästen inte gillar det helt enkelt. Finns ingen anledning att rida på bett om hästen fungerar utan det. Hästar måste inte vänja sig vid allting faktiskt.

Min förra häst var en kallblodstravare som hade varit travhäst innan. Jag red honom bettlöst under de första åren, sedan gick det fint att rida på bett.
Körningen var värre att skola om i. Där hade jag tömmarna i bettet och ett rep genom tömringarna till en repgrimma. Repgrimman lyssnade han alltid på. Så jag använde bettet som vanligt, men så fort han blev stark släppte jag på tömmarna och använde repet till repgrimman. På så sätt lärde han sig att lyssna bättre på bettet, men vi kunde ändå tryggt vara ute och härja med vagnen under tiden han lärde sig. 😊

Sen är ju hackamore ganska skarpt med... vilket ibland gör att de vill undkomma tryck från nosrygg/nacke och däremed sänker huvudet.
Men jobbar den på bra där hade jag nog kanske varierat med sidepull t.ex istället.

Är den kollad i munnen? Vilka bett har ni provat?

Hur länge har hon varit ridhäst? Det tar tid att omskola en travare. Är hon kollad i munnen? Om ja, och där inte är några problem, varför inte fortsätta på hackamore när hon trivs med det?
Hej hon har varit ridhäst ca 1,5 år, ja det är sant och jag kommer såklart oftast rida med hack men det är ju bra med variation plus att man inte får tävla med det, hittar vi inget som funkar behöver vi såklart inte tävla men att testa olika bett och se vad hon gillar gör ingen skada, kommer inte tvinga henne att ha bett om hon inte gillar något bett alls.

Sen är ju hackamore ganska skarpt med... vilket ibland gör att de vill undkomma tryck från nosrygg/nacke och däremed sänker huvudet.
Men jobbar den på bra där hade jag nog kanske varierat med sidepull t.ex istället.

Är den kollad i munnen? Vilka bett har ni provat?ja det är exakt hur jag tänkte, hack är ganska starkt och vill då inte rida med det hela tiden. Hon ska bli kollad i munnen imorgon och vi har bara provat tvådelat och tredelat tränsbett, därför jag tänkte att det kan vara värt att testa olika, hittar vi inget hon gillar kommer jag såklart inte tvinga henne till det.

Är den kollad i munnen? Vilka bett har ni provat?
Ja det är exakt hur jag tänkte, hack är ganska starkt och vill då inte rida med det hela tiden. Hon ska bli kollad i munnen imorgon och vi har bara provat tvådelat och tredelat tränsbett, därför jag tänkte att det kan vara värt att testa olika, hittar vi inget hon gillar kommer jag såklart inte tvinga henne till det.

Jag tänker att skippa bettet om hästen inte gillar det helt enkelt. Finns ingen anledning att rida på bett om hästen fungerar utan det. Hästar måste inte vänja sig vid allting faktiskt.
Hej, hackamore är ju ganska starkt och vill inte rida med det hela tiden. Vi har bara provat två bett så därför tycker jag att man kan prova lite fler, kommer inte tvinga henne om hon inte gillar något. Nu handlar de inte om att vänja henne med bett utan som travhäst har hon lärt sig att bett i munnen=skjuta på med bakben och dra upp huvudet, jag vill alltså ändra det hon lärt sig inte vänja henne vid bett för hon är redan van vid bett eftersom hon gör exakt som hon lärt sig när hon har bett i munnen.

Hej hon har varit ridhäst ca 1,5 år, ja det är sant och jag kommer såklart oftast rida med hack men det är ju bra med variation plus att man inte får tävla med det, hittar vi inget som funkar behöver vi såklart inte tävla men att testa olika bett och se vad hon gillar gör ingen skada, kommer inte tvinga henne att ha bett om hon inte gillar något bett alls.
Läste i ditt svar under att hon skulle bli kollad i munnen imorgon, bra att börja där. Skulle hon vara fin i munnen är det ”bara” att börja testa massa olika bett om du nu vill variera hackamoret 😅 vissa tandläkare har lite koll på bett-inpassning, så be hen kolla hur ditt nuvarande bett ligger i hennes mun samt fråga vad som kan tänkas passa eftersom hästar ser olika ut i munnen!

Ett bett som många trivs på är Nina från Fager.
Det ligger stabilt i munnen men är inte lika ”dött/stumt” som ett rakt bett. Det är i titan så väger väldigt lite.
Jag rider i princip enbart på det fast ett baby fulmer.
Be tandläkaren om hjälp vilken storlek du ska ha.
Sen tar det ju lång tid att skola om en travare men du kan ju börja med att växla mellan hack o bett.
Många är fina i början på hack sen blir de framtunga och hänger på bogarna.

Bifogade filer

• IMG_7125.webp
    IMG_7125.webp
    26,8 KB · Visningar: 26
Ett bett som många trivs på är Nina från Fager.
Det ligger stabilt i munnen men är inte lika ”dött/stumt” som ett rakt bett. Det är i titan så väger väldigt lite.
Jag rider i princip enbart på det fast ett baby fulmer.
Be tandläkaren om hjälp vilken storlek du ska ha.
Sen tar det ju lång tid att skola om en travare men du kan ju börja med att växla mellan hack o bett.
Många är fina i början på hack sen blir de framtunga och hänger på bogarna.
Tack ska kolla på de!

Ja det är exakt hur jag tänkte, hack är ganska starkt och vill då inte rida med det hela tiden. Hon ska bli kollad i munnen imorgon och vi har bara provat tvådelat och tredelat tränsbett, därför jag tänkte att det kan vara värt att testa olika, hittar vi inget hon gillar kommer jag såklart inte tvinga henne till det.
Hur skarpt ett hackamore är varierar stort beroende på skänklarnas längd och vilket material som nosdelen är gjord av. De som är av endast läder är mildas.

Håller med @Nepenthe om rakt bett med fasta ringar. Full cheek eller travbett med parerstänger kan vara bra om hästen föredrar att bettet ligger stilla i munnen. Jag har en kallblodstravare som är väldigt nöjd med rakt kimblewick/jaktkandar och rakt babypelham (och väldigt missnöjd på delade bett).

Red i många år på enbart hackamore eftersom bett stressade min travfröken. Men jag tyckte hon blev för framtung, till slut kom jag på att min första häst (swb) med orolig mun gick klart bäst med stångbett. Så jag testade kimblewick med tygeln högst upp, kändes ganska bra. Testade detta bett ihop med bettlyftare och det vart mycket bättre om än motsägelsefullt. Red på det ca 6 månader sedan tyckte jag det blev för skarpt och gick då över till ett tunnt oledat tränsbett och bettlyftare. Hon är superstadig på det. Min travare var tidigare väldigt på och av i kontakten med bett men är nu helt jämn.

Red i många år på enbart hackamore eftersom bett stressade min travfröken. Men jag tyckte hon blev för framtung, till slut kom jag på att min första häst (swb) med orolig mun gick klart bäst med stångbett. Så jag testade kimblewick med tygeln högst upp, kändes ganska bra. Testade detta bett ihop med bettlyftare och det vart mycket bättre om än motsägelsefullt. Red på det ca 6 månader sedan tyckte jag det blev för skarpt och gick då över till ett tunnt oledat tränsbett och bettlyftare. Hon är superstadig på det. Min travare var tidigare väldigt på och av i kontakten med bett men är nu helt jämn.
1755155445902.webp

Har också ridit lite på detta bett men framförallt tömkör jag mycket på det. Ihop med bettlyftare

Kolla tänderna som sagt, skulle det finnas obehag i munnen så blir det bara negativ relation till bettet.
Samt så är de ju en process att lära hästen använda kroppen på ett nytt sätt. Beröm mycket osv.
Min åsikt är att alla hästar mår bra av att KUNNA gå med bett, även om dom funkar bra på bettlöst.
Finns kombinations träns där du har både hack och bett. Funkar med både delta och dubbla tyglar. Då kan du snabbt och enkelt (när man väl lärt sig använda dubbla tyglar) påverka vilken funktion du vill använda dig av under passets gång.
Sen vilket bett är ju väldigt svårt och säga eftersom hästar är så olika. Var inte rädd för att prova sig fram. Min egna har trivst bäst på två delat. Man kan även be tandläkaren kolla över hur bettet ligger i munnen och träns inställningar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka