Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

J

Jetmolly

Finns det 'vanliga' dressyrsadlar där man hamnar mer i
hängsits (alltså på mellersta sittbenen á la AR), eller
måste man gå till spanska modeller för det? Har märkt att
hästar svarar mycket bättre på vikthjälper med en sån
sits, och har själv inget emot att sitta så. Skulle kanske vilja småtävla i dressyr så småningom, och då krävs det ju en sadel av engelsk typ.

Antagligen skulle väldigt raka vulster med nästan
ingen uppbyggnad mellan knä och häst, men med en
vertikal 'korv' framför benen (som håller tillbaka
benen) åstadkomma något liknande. Förstår ni hur jag
menar?? Finns det såna?
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Varför ha korv framför knät? Sitter man bra med bäckenet och är "lös" i höften så hänger benen där utan att med våld behöva tryckas tillbaka.

Är dock inte så bra på de olika sadel-modellerna så kan nog inte hjälp på den fronten.
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Labelle Dominus, särskilt om man som jag har en häst med framåtlutande rygg.
Jag har provsuttit i en spansk sadel, jag tyckte jag hamnade i bakvikt men det kan bero på att jag var van vid LD.
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Men den ska ju passa på hästen också, med hästens tyngdpunkt. Dominus har den långt fram har jag för mej, kan bli helt fel om hästens ligger längre bak.
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Nu hänger jag inte med. Vad menar du med "mellersta sittbenen"?
Vi har ju bara två.
Undrar också vad som menas med hängsits a´la AR? Jag använder samma sits som jag alltid gjort. Har inte sett någonting annat på kurser heller. Nu blev jag nyfiken (och fundersam)
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Mja, jag förväntar mig egentligen inte att hitta en dressyrsadel där man hamnar rätt med bäckenet, därav 'korvtanken' som en hjälp till avslappning i en "så-lik-AR-sits-som möjligt"... Är pessimist, I know...
:crazy:
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Då ska jag be min sadelmakardam att hon tar hem en sån och låter mig provsitta, tack för tipset!
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Intressant tanke; hur överensstämmer tyngdpunkten hos ryttare och häst?? Har för mig att ryttaren i allmänhet sitter lite bakom hästens egen tyngdpunkt?
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Jo, om du i sadeln släpper stigbyglarna, sträcker benen och för dem bakåt så du kommer i en rak position och sitter 'framför skinkorna' (ung. som om du står lite bredbent på backen) och sen gungar lite sidledes så känner du ett par sittben där också!!

I en vanlig sadel måste man spänna sig för att kunna sitta så, men i en spansk sadel jag provred hamnade man så 'vare sig man ville eller ej', vilket gjorde att man kunde slappna av och koncentrera sig på annat.

På mina två hästar märks det stor skillnad om jag t ex ska svänga med hängande tyglar och utan skänkeltryck; har jag ramlat bak på bakre sittbenen reagerar de inte om jag sätter mig på det inre sittbenet, utan fortsätter rakt fram. Om jag däremot sitter på de mellersta sittbenen och väger över aldrig så lite på det inre sittbenet så svänger de direkt (förutsatt att jag vrider axlarna åt det håll jag ska förstås).
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

En synnerligen relevant fråga; jag tycker helt enkelt att man kan finlira mer med vikthjälperna då, så man inte behöver ta till tygeltag och skänklar lika mycket. Borde vara bekvämare för hästen om inte annat?!
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Men hur kommer du åt hästens bakben då?

Jag tycker det skulle bli lättare att bli hängande i tygeln om man sitter i hängsits. Om man sitter på rumpan kan man istället slappna av och därigenom bli mjuk i handen också.
Men du får gärna visa en bild på hur du menar:idea: , tror kanske att hängsits i "min" värld är något annat i "din" värld?
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Wintecs I Werth och antagligen även Bates om man vill ha snäppet värre sätter mig på de sittbenen naturligt. Likaså Globus Clic.

WIW gav samma sits och känsla som att sitta i en Portugesiskt sadel sittbensmässigt. Helt underbart, men tyvärr så passar ju inte hästen i en sådan. Så jag har hittat en bomlös Kari Flex som ger samma sits.
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Jo, om du i sadeln släpper stigbyglarna, sträcker benen och för dem bakåt så du kommer i en rak position och sitter 'framför skinkorna' (ung. som om du står lite bredbent på backen) och sen gungar lite sidledes så känner du ett par sittben där också!!


Här måste jag lägga mig i .. :)

Du har hittat sittbenen:banana: för det är där de sitter :idea:
De sitter väldigt mycket längre farm än de flesta tror.
Och du har rätt - om du sitter på dem så kan du inverka mycket bättre, och en sadel som ger dig stöd så att du verkligen _grenslar hästen_ är det mycket lättare att rida i :)

Det som de flesta människor troooor är sittbenen är muskelkuddar i rumpan :devil:

En sadeln måste passa ditt bäcken så att du får rätt stöd så att du verkligen sitter på sittbenen = de riktiga :angel:
och så att du grenslar hästen så att _insidan_ av överskänkeln är det som ligger an och ingenting annat.

sadeln måste passa hästens rygg OCH ditt bäcken

"Engelska" engelska sadlar burkar vara bra på det. välj inte en för smal midja på sadeln är mitt tips. Många barocksadlar lutar så i sitsen att det blir omöjligt att göra annat än att rulla tillbaka på muskelkuddarna :o
 
Senast ändrad:
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Sadelns lägsta punkt (där du sitter djupast) ska stämma med läget på hästens rygg där du sitter djupast. En lång manke gör att den punkten hamnar längre bak än med kortare manke. Då kan man tex inte ha en sadel som sätter dej framför den punkten. Då kommer du att sitta på manken:crazy:

OCh jag kan ha fel men vill minnas att dominusen jag provade i alla fall hade lägsta punkten förhållandevis långt fram.

Samma motsatt då om manken är kort och sadeln har lägsta punkten långt bak. Du ska sitta i rätt läge på hästens rygg,men sen kan du förflytta din vikt utifrån det, efter behov, men inte genom att flytta rumpan till annan del av ryggen:D


KL

Och hej Susan! Roligt att "se" dej!
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

*KL*
Ok, nu tror jag att jag förstår hur TS menar. :idea:
Vi pratar nog om "samma" sittben, när jag pratar om hängsits så har man tippat framåt och tappat kontakten med sittbenen vilket skulle ge spjärn i stigbyglarna, svårare att ha en mjuk tygelkontakt och hindrande av hästens framdel. Detta är något som tyvärr inte är så ovanligt ute på tävlingar.

Om man "tippar bakåt" borde man kanske hamna i någon form av stolsits och hindra hästens bakdel istället.

Flummigt blev det "som vanligt", hoppas det går att förstå hur jag menar.;)
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

jag tycker du har helt rätt :)

Riktig hängsits ser man sällan - det torde inte var så skönt :D

Rullar man bakåt så hindrar man bakdelen - jajamensan :)
Man kan helt enkelt inte släppa igenom rörelsen ordentligt

Att sitta riktigt bra är skitsvårt, - och man behöver en sadel som ger en stöd
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Det som de flesta människor troooor är sittbenen är muskelkuddar i rumpan
:rofl: :rofl:
Förlåt, men tror verkligen folk det? Jag har aldrig träffat på någon (ryttare) som tror det :rofl: Det heter ju sittben av en anledning.
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Nej jag tror de flesta hittar sittbenen men det är ju hela triangeln man ska sitta på blygdben-sittbenen. Kanske folk hamnar fel genom att enbart försöka sitta på sittbenen:confused:
En bra sadel hjälper som sagt till där så att amn hamnar rätt automatiskt och tror TS menar det.
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Jag förstår ändå inte. Jag har bara två sittben. Det blir inte fler hur jag än sätter mig i sadeln. De två jag har känns mycket tydligt vilken sadel jag än sitter i. Jag är gammal dressyrryttare som rider akademiskt nuförtiden, men jag har inte ändrat mig grundsits för det. Ingen instruktör har heller bett mig göra det. Min sadel passar min kropp och jag sitter rätt i den. hänger jag framåt sitter jag inte på sittbenen ordentligt. Grundsitsen för mig är att sitta rakt i sadeln. Jag strävar efter att sitta så att om någon tog bort hästen så ska jag kunna stå kvar i balans som jag satt i sadeln. Den tumregeln har gällt hela tiden. Även långt innan jag började rida akademiskt.
Jag har ingen större vana av spanska eller portugisiska sadlar. Har bara provat rida i en Portugisisk en gång och den låste fast mig så jag satt som i ett skruvstäd. alldeles för höga gallerier både fram och bak för mig.
Är det avlastningssitsen du pratar om? Den används på hästar som inte orkar bära och behöver avlastas av någon anledning. Inte vill du väl sitta så hela tiden?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 130
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp