Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Hoppas jag lyckats förklara hur jag menar, det är alltså inte avlastningssits jag är ute efter.
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Har också lite problem med svank, borde egentligen gå till en sjukgymnast med min taskiga hållning. Så fort jag orkar(!) ska jag stärka mina mag- och ryggmuskler, tror en starkare 'muskelgördel' hjälper en hel del!
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Se svaret ovan.
jag har aldrig ens behövt funderat på vart mina sittben är. De är så vassa och tydliga. (Men de är fortfarande bara två)

Vet en tant som var så vass att hon hade grävt stora gropar i sadeln med dem.
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Då förstår jag hur du menar. Mitt fullblod har en ganska lång manke - lite älgvarning (men en hemskt gullig älg!).

Lite varning för Isabell Werths sadeln om du har fullblod.... Den passar inte hästar som är överyggda eller svängda i ryggen. (De flesta fbl är det mer eller mindre)

Sadelprovaren sa att den är alldeles för rak och med för stora kilbossor för en överbyggd rygg.

Men ta hjälp av en utprovare så får du höra.

Och ja fbl har också ofta lång manke, vilket gör att det blir problem med tex dominus och även amerigo tyvärr:cry: Fast amerigon kan man nog måttbeställa tror jag.

För egen del hamnar jag mer i stolsits i för kort eller för bred sadel.
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

odal tror jag
billig hundaffär har nån sorts fluff.
Landstinget har ljusblått
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Ska definitivt pröva Werths, det är väl dessutom luftkuddar i den har jag för mig, låter ju behagligt för hästen. Jag vill som sagt gärna hitta sitsen jag fick i din spanska/portugisiska sadel, min kropp blev 'tyst och lugn' i en sån sits!

Den finns att få med eller utan cair samt att den är lite rakar än de andra wintec så det kan funka om det är S som skall ha den. När jag satte mig i en Werth (har visserligen inte provat på häst eftersom den var för smal) så var det som att hitta hem igen. Den sadeln gav mig exakt samma känsla som både den spanska och portugesiska gjorde. Tack å lov så gör även Kari Flexen det också och med tur så kommer hästen trivas i den en stund framåt så man slipper bakslag.

Lycka till.
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Tryck ner dig i en säkerhetsväst, ska mycket till om man lyckas svanka i en sån :D

Sen måste jag ju säga att sist jag såg er så hade din sits utvecklats massor framåt.
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Amerigo har en ny modell, som heter Vega, där lägsta punkten är långt bak.
Min ponny har väldigt kort och extremt bred rygg med lägsta punkten långt bak. Ponnyn är även överbyggd med svängd rygg. Vegan ligger som en smäck på honom.
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Det är klart att jag vill sitta på triangeln och försöker alltid föra det också. Men då hamnar jag inte i någon hängsits, avlastningssits, eller vad hon nu menar, utan i en vanlig lodrät sits. Hon frågar ju efter en sadel som hon kan sitta så i och vanliga dressyrsadlar är konstruerade för att man ska sitta på "triangeln". Hon kanske bara haft en modell som inte passar, men om hon är ute efter en sadel där hon får en normal lodrät sits så var beskrivningen väldigt konstig.
Trådskaparen kanske bara haft en sadel med sätet för lång bak? Och i och med det hamnat för mycket på baken i stället för att sitta rakt?
Det gäller ju att hitta en sadel som passar ens kropp och nu ser jag att hon ofta hamnar i stolsits i dressyrsadlar. Det problemet har jag aldrig haft. Men kontentan är att hon är ute efter en sadel där hon sitter rakt. Inte i någon hängsits. (om jag nu läst rätt)
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Många dressyrsadlar är ju för djupa och går för tvärt upp i framkant, eller vad man ska säga (anpassade till mäns bäcken). Man vågar inte sitta på triangeln för då får man ont (så kallade musdödare), utan sitter istället på rumpan. Hon kanske är ute efter en sadel där man VÅGAR sitta även på blygbenet utan att få sjuhelsikes ont.
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Jag har hört många beskriva detta med aldrig känt det. Jag kanske inte har en typiskt kvinnligt byggd kropp?
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Jo, jag har alltid trillat framåt, tyvärr...

Han är ren i takten när jag sitter rätt, hamnar jag i obalans eller snett så tappar han takten. Syns det så tydligt?
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Jag har en bomlös så den är lättjobbad vad gälelr att bygga upp/om den i sitsen med handdukar utan att den ligger sämre på hästen. Hästeländet älskar sadeln, jag trivs eg bättre i en annan modell på sits än vad denna har, men tyvärr är det nog så att jag får anpassa mig...

Evis:
Jo, sitta är inte alltid lätt, visst kan jag väl tvinga mig att sitta rätt kortare stunden men sadeln ger mig inget gratis direkt... Tyvärr har hästen bestämt sig för att det är den eller ingen alls ungefär... Jag ska försöka bygga om den lige med handdukar och se om jag kan få den att stämma bättre!
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Situps är lösningen på många problem men jag är lite lat med dem... Dessutom blir jag så trött på att slåss med sadeln hela tiden så jag rioder nästan bara med barbackapad... Tappar motivationen när jag måste lägga sådan energi på att inte få ont i ryggen att inget annat funkar...
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Finns det ingen annan sadel som hästen trivs med då? En sadel som passar dig ska du sitta avslappnat i utan att behöva kämpa dig till rätt sits. Den ska komma naturligt.Sadeln ska knappt kännas utan bara finns där. Det låter som om du kämpar mot sadeln och det är ju inte bra i längden. Spänningar ökar om du inte kan sitta avslappnat.
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Nix, sedan han fick sin ST dressgae så vägrar han gå vettigt i någon annan sadel, passar eller ej, måste tydligen vara bomlöst. funderar på om espaniolan placerar mig lättare korrekt?
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Det kan ju inte skada att prova. Espaniolan är jag rätt nyfiken på själv. Har hört så mycket positivt om den. (Synd att ingen här i närheten har en så man kunde prova.)
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Jag säger samma sak, synd att den inte är så vanlig ännu att man kan få prova. Jag sitter bäst när jag sitter i min hemmabyggda barbackapad, har tyvärr inga bilder på det eftersom kameran har lagt av men den fick till o med godkänt av J B när jag red för honom i somras... Ful som stryk men stadig och ger bra sits :D
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Hellre en ful barbackasadel som är skön och ger bra sits än en snygg sadel som du inte trivs i. Tycker hästen om den också?
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Jepp, det är hans favvo"sadel" och han jobbar sjukt bra i den. Man sitter brett men så stadigt att man känner den där ryggmusklen som inte jobbar ordentligt och kan korrigera där istället för att dra i en tygel osv...
 

Liknande trådar

Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 129
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp