Bukefalos 28 år!

Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Saken är ju den att det inte är två pinnar som sticker ner som bildar sittbenen. Speciellt hos oss kvinnor så är det mer som en gungstol på undersidan. Män och kvinnor ser olika ut på den punkten.
Män: ||
Kvinnor: / \
Där blygdbenet är uppåt och svanskota/korsrygg är nedåt. Man ser alltså bäckenet underifrån och det är "sittbenen" jag avbildar där. Ska se om jag hittar någon bra bild :)

http://www.m-w.com/mw/art/pelvis.gif
http://www.shoulderdystociainfo.com/images/anatomy_pelvis.htm
http://www.csupomona.edu/~jlbath/Lab Pics/pelvis-lat.jpg
http://www.csupomona.edu/~jlbath/Lab Pics/pelvis-ant.jpg
http://biology.clc.uc.edu/graphics/bio105/pelvis.jpg

Där ni ser att män har mer två pinnar men kvinnor har mer längsgående sittben.

Tillägg: Dessutom kan man känna av trochanter minor (lesser trochanter) på lårbenet...
http://images.webmd.com/images/hw/media65/medical/hw/nr550586.jpg
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

:rofl: :rofl:
Förlåt, men tror verkligen folk det? Jag har aldrig träffat på någon (ryttare) som tror det :rofl: Det heter ju sittben av en anledning.

men hoho...

det jag menade är att folk inte hittar sina sittben
- utan tror att det som känns hårdare när de sitter i sadeln är sitbenen - när det som är sittbenen i själva verket sitter mycket längre fram...
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

ett tips

sätt dig på kanten av en stol - med "muffen" precis innanför kanten, men låren utanför sitsen
försök sitta rak i ryggen.

svanka - krumma med ländryggen

någonstans mellan svank och krum känns 'medarna' tydligare

Där är sitbenen - där de känns som mest är ditt bäckens neutralläge - där skall du bli placerad av en bra sadel - om du och hästen skall kunna swinga med ryggen....
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Sittbenshjälp!

Om jag hamnar på de riktiga sittbenen i sadeln så hamnar jag per automatik i svank. Får därmed ont i ryggen när jag försöker trava eftersom ryggen "flexar" åt fel håll, dvs mot mer svank och tillbaka till svank. Är mkt svankig redan när jag står rätt upp och ned på marken.
Om min rygg ska hålla behöver jag trilla tillbaka på mina musklekuddar i rumpan för att orka räta upp min rygg och det går ändå bara kortare stunder i sträck, ger dock mindre ont i ryggen.
Vad är rätt och fel där?
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Hamnar du i svank så är ditt bäcken tippat framåt, skulle jag tro, och så försöker du dra bak axlarna på det.:crazy:

Vi är ju olika byggda i ryggen. Fick mer svank efter 3 barn. Men om jag sitter på triangeln så får jag inte svank om jag inte skjuter fram magen och bröstet för mycket.

Tänk att bäckenet inte faller framåt. Om jag svankade skulle jag också få ont i ryggen, :crazy:
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Tycker att du ser framåttippad ut på de flesta av dina bilder.

Tror nog att du hamnar rätt om det känns som du sitter på rumpan o har axlarna ovan på den.
Din häst är fin, men du har väl en gnutta problem med takten, eller travar den bra?
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Är din sadel "fel för dej" så hamnar du i svank på grund av det också.
Fast vad som är fel är jag fel människa att sia i. Känner samma i den sadeln jag har nu :eek: När jag hittar neutralläget i bäckenet - det där läget där ryggraden ska kunna staplas i balans med min naturliga kurvatur hela vägen upp i nacken (då jag får "hållning") - så känner jag hur jag måste trycka med magmusklerna "med all min kraft" bak mot en tänkt vägg ungefär vid länden, för att inte hamna i svank. Det gör att jag lätt hamnar i spjärn.
Tror att sadeln har en del i det att göra. Känner inte samma i sadlar som är "lättsuttna". Å andra sidan borde den här sadeln fungera mycket bättre, så egentligen fattar jag ingenting....

Känner du att du har svårt att hitta ett bra "neutralt" läge för ryggraden så finns det många Sally Swift-liknelser som kan hjälpa!
För mej funkar det i regel rätt bra att bara tänka att någon "lyfter mitt huvud - kopplat ända ner till nacken - uppåt i ett snöre. Men jag har inte sååå stora problem med att jag hamnar i för mycket svank.

Man ska inte moverka sin egen personliga kurvatur! Du ska hitta ett "neutralt" läge för just din ryggrad, där du har balans genom kotpelaren. Det ser olika ut för olika ryttare.

Men ibland är man svankig i någon sorts spänningstillstånd, så det gäller att känna och veta skillnaden :)
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Håller med. Fortsätter lite funderingar där.

Sadeln är viktig, i vissa kommer man bara rätt ner. I andra måste man kämpa.:crazy:

Min är inte perfekt, men jag kan sitta ok i alla fall utan stort besvär.

Det blir som sagt ofta spänningar när man svankar. Och då är det något (ofta som har med sadeln att göra) som gör att kroppen inte "hamnar" där den ska. Det är jättesvårt att sitta rätt i en sadel som direkt motverkar. :crazy: Tex om den ligger i obalans förstås men även om den är för bred eller för smal i midjan, om lägsta punkten inte stämmer med hästens, osv.

Ja rida är inte lätt, allt ska stämma, även sadeln.:crazy:
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Jo då, Dominus har sin långt fram.

Som sagt måste sadeln passa både häst och ryttare. Jättesvårt i vissa fall!:crazy:
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Ja du är inte ensam.
Man måste få hjälp av sadeln - ingen orkar sitta trots en sadel

Det där kan variera på säsongen också, för ett tag sedan började jag rida så djävla dåligt efter jul....
sadeln hade satt sig, hästen hade blivit tunnare och sadeln tippade fram mig i svank.
Då räckte det att jag tippa sadeln lite bakåt medmera stoppning, man kan prova sig fram med att vika stora frottehandukar och lägga under sadeln för att hitta sin balans. viktigt är att man inte tappar kontakten med den lilla trochantern.

ganska nuligen hade jag det omvända problmet - lite väl mycket bete tippade sadeln bakåt :angel:

MJUK handuk - tjock vojlock - inga hårda kanter för hästen.


Det går även att göra om sitsen i sadeln
Moderna sadlar har så mycket foam att man kan surfa ( surf = en sorts rasp ) sig lite mera plats för rumpan :)

Man kan också göra mängder med grejjer med en simpel rumpvärmare. och lite sittfluff. (används inom vården för pangisar med lite sittkött och säljs även som liggunderlagg till hund)

så ta en rumpvärmare trä på sadeln och klipp ut lite sittfluff till där du sitter och voila sadeln är nu mindre djup.
Även här kanman prova sig fram till en lösning som känns bra utan att det kostar en förmögenhet, samt att man kan vara mer säker på sin sak innan man går til sadelmakaren.

Får man för lite stöd bakifrån kan man ju göra tvärtom, med fluffet

min förra tränare sa alltid ; prova....
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Min sittben är så vassa att jag känner dem hur lätt som helst vad ´jag än sitter på. Vi är ju alla lite olika byggda och mina vassa sittben kanske har varit till hjälp när jag sitter i sadeln. (viker jag mig bakåt känns det som om det krasar om sittbenen och det är inte skönt, jag lovar) Jag måste sitta rakt för att kunna sitta och har aldrig haft sitsproblem heller. Vet inte om det hänger ihop men kanske.
Min ursprungliga undran kvarstår dock: Varför vill man sitta i hängsits i sadeln? Och varför påstås det vara vanligt inom AR? Jag har bara sett en som hamnar i hängsits på de kurser jag varit och instruktören anser att hon ska jobba på att rätta till den felaktiga sitsen.
Så för mig hänger AR och hängsits inte alls ihop.
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Se svaret ovan.
jag har aldrig ens behövt funderat på vart mina sittben är. De är så vassa och tydliga. (Men de är fortfarande bara två)
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Jag anser också att sittbenen är två, men tolkar trådskaparen som jag gör utifrån den erfarenhet jag har.

Så jag tolkar henne som att de främre är de ritkiga och de som hon upplever bakre är musklekuddarna som en del med mera muskler och sittfläsk känner, och som väldigt många de facto sitter på.

Vad man kallar saker är inte så intressant för mig, inte heller om man råkar skriva fel, kalla saker fel, mer intressant är vad man menar.

Men det kan vara jag som missförstår, trådskaparen kanske vill sitta på framstjärten - men jag tror inte det


Vi får väl se
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Men jag tror inte hon menar hängsits utan att sitta på triangeln. Gör inte du det?
Det man känner mest är ju den bakre kanten av sittbenet, och enbart på de "kanterna" ska man ju inte sitta.

Fattar inte heller hur man kan ta fel på muskler och ben i rumpan men så har jag nog inga såna muskler heller :crazy: .

Nu får väl ts svara själv men jag fattar nog mer att hon menar att sitta mer lodrätt, inte på bakre delen. Sen tycker jag inte heller det utmärker AR-ryttare på något särskilt sätt, även om man både här och på andra forum kan se de mest märkliga varianter av sits. Men någon särskild AR-sits i dressyr har jag inte sett.

Att sitta och hänga fram kan ju inte var så skönt i längden så det vill nog inte ts heller:crazy:
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Ska definitivt pröva Werths, det är väl dessutom luftkuddar i den har jag för mig, låter ju behagligt för hästen. Jag vill som sagt gärna hitta sitsen jag fick i din spanska/portugisiska sadel, min kropp blev 'tyst och lugn' i en sån sits!
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Jag har lärt mig en del om min egen anatomi i den här tråden, måste erkänna att jag trodde blygdben (dvs främre delen) och sittben (dvs bakre, vassa delen som känns i skinkorna) inte satt ihop så "rakt" som de gör. Tack för utredning av begrepp Susan och psychogrrl!

Med min hängsits menar jag således, efter viss utbildning, att man sitter mer på främre delen av sittbenen än på bakre, mer grensle än på skinkorna (tycker att jag i de vanliga dressyrsadlar jag provat hamnat alltför mycket åt stolsitshållet).

Var kan man köpa sittfluff förresten?
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Då förstår jag hur du menar. Mitt fullblod har en ganska lång manke - lite älgvarning (men en hemskt gullig älg!).
 
Sv: Vanlig dressyrsadel med 'hängsits'?

Hängsits var helt klart fel ordval av mig! :o
 

Liknande trådar

Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 130
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp