vanlig sadel på islandshäst?

jasseeh

Trådstartare
Jag undrar ifall man kan ha vanlig hopp/dressyr/allround sadel på islandshäst om man nästan bara rider dressyr och hoppning på den ändå? =D det är väl ingen skillnad, egentligen? de är ju fortfarande 'vanliga' hästar liksom! Och varför är det så många som tror att islandshästar inte kan hoppa? min kompis islandshäst hoppar grymt bra och hon bjuder som bara den! Någon som vet/har en islandshäst som hyrs ut på foder? Vill ha massor av svar :D
 
Sv: vanlig sadel på islandshäst?

Visst kan du ha "vanlig" sadel på islandhäst. Jag har en dressyrsadel. Huvudsaken är att den passar hästen.

Har man dressyrsadel och vill hoppa kanske det inte är så bekvämt, men det är ju inte så höga hinder det är frågan om. Man kan ju inte hissa upp stigbyglarna så högt i dressyrsadeln. Knäna får inte så bra plats då.
 
Sv: vanlig sadel på islandshäst?

Okej tack för svaret =) men varför är det inte frågan om höga hinder? jag menar islandshästen borde inte vara sämre än någon annan! klart att en smäcker welshponny t.e.x antaglien hoppar bättre, men det borde inte vara någon skillnad, även om islandshästen inte är 'framavlad' för hoppning!
 
Sv: vanlig sadel på islandshäst?

Visst kan en islandshäst hoppa höga hinder precis lika bra som vilken annan häst. Det är individen det handlar om. Alla islandshästar blir inte bra på hoppning men det blir inte alla halvblod heller. Hoppade tec L:A banor med min första isandshäst.
Man kan ha vilken sadel som helst på en islandhäst så länge den passar hästen.
 
Sv: vanlig sadel på islandshäst?

Nu tänker jag främst på vuxna som kanske vill ta ett litet skutt då och då.
Varför jag skriver låga hinder, är ju också för att en islandshäst hoppar ju inte så högt som kanske en D-ponny. Men 70-80 cm är ju inget orimligt för en islandhäst. Men då kommer jag tillbaka till det här med längden på ryttaren. En fullvuxen river förmodligen hindret med sina egna ben, ( i alla fall jag gör det med min lilla häst :angel:) så då kan ju hindret inte vara så högt.
Nu generaliserar jag kanske ganska grovt, det finns givetvis islandshästar som hoppar högre och som är jätteduktiga. Och så finns det de som inte har en aning om hur de ska ta sig över hindret. :D
 
Sv: vanlig sadel på islandshäst?

Som sagt,om sadeln passar hästen och du och hästen trivs med den så funkar det ju utmärkt.
Islandshästar kan hoppa!!;)
 
Sv: vanlig sadel på islandshäst?

Jag har en vanlig dressyrsadel till mina, både jag och dem älskar den så visst funkar det.

När jag hoppar har jag en happsadel, och visst kan de hoppa ;)
 
Sv: vanlig sadel på islandshäst?

Jag har dressyrsadel på min islandshäst, och det är det ganska många som har. Hoppsadeln är inget vidare för gångartsridning (framskurna kåpor som riskerar att hindra bogrörelsen), men skall man hoppa är den givetvis bättre än dressyr- eller islandsvarianten! Så länge sadeln passar på hästen väljer man givetvis det man själv tycker är bäst....

När man diskuterar hoppning och islandshäst skall man komma ihåg att många som rider islandshäst är vuxna, och med en häst i "ponnyhöjd" och vuxen ryttare så fungerar hoppningen antagligen något sämre. Jag har t.ex. lyckats riva hinder med MINA ben när jag hoppat islandshäst!

Vad gäller hoppförmåga och islandshäst så har jag sett alla varianter, både riktigt skickliga hoppare och sådana som bara plöjer igenom hindren.... Oftast är ju inte islandshästar så tränade i hoppning heller.

Sedan har ju islandshästar flera gångarter, och framförallt femgångare kan ha en galopp som inte är det ideala för hoppning. En hopphäst bör ju ha en rund, reglerbar galopp som är lätt att både länga och korta. Det är sannolikt mycket svårare att uppnå på islandshäst än på tregångare.
 
Sv: vanlig sadel på islandshäst?

Men en femgångare med väldigt dålig galopp kan påverkas positivt av hoppningen :)
Jag red en femgångare förut som har det väldigt svårt att galoppera på böjda spår m.m (han är mkt passtränad och älskar den gångarter mer än den onödiga galoppen).
hoppade mkt med honom en period och det slutade med galopp på små volter med eftergift.
Han blev liksom tvungen att ta i när han skulle hoppa och eftersom vi oftast hoppade i galopp så blev den gångarten mkt starkare.

Så oavsett antalet gångarter så tycker iaf jag att det är positivt att hoppa med sin isis :)
 
Sv: vanlig sadel på islandshäst?

Men en femgångare med väldigt dålig galopp kan påverkas positivt av hoppningen :)
Jag red en femgångare förut som har det väldigt svårt att galoppera på böjda spår m.m (han är mkt passtränad och älskar den gångarter mer än den onödiga galoppen).
hoppade mkt med honom en period och det slutade med galopp på små volter med eftergift.
Han blev liksom tvungen att ta i när han skulle hoppa och eftersom vi oftast hoppade i galopp så blev den gångarten mkt starkare.

Så oavsett antalet gångarter så tycker iaf jag att det är positivt att hoppa med sin isis :)


Har samma erfarenhet, både vad gäller fem- och fyrgångare. De flesta hästar inser att galoppen är den smartaste och bekvämaste gångarten att använda när man hoppar. För de allra flesta resulterar det i att de också förbättrar sin galopp när de inte ska över hinder.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 208
Senast: iNHALE
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 363
Senast: Oknytt
·
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 273
Senast: xfie
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp