Bukefalos 28 år!

Vanliga namn med udda stavningar

Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Blir också sjukt irriterad på folk som ska ha en annorlunda stavning på ett vanligt namn. Framför allt när dom ska byta ut så det blir ovanliga bokstäver i namnet. Typ att man vill ha W, Z, osv. Eller dubbla bokstäver och massa ` åt alla möjliga håll. Känns lite fjortis :angel:

Och det allra värsta när man gör så grammatiken blir fel, precis som du skriver. En grej som jag stör mig på (men är ett gammalt fenomen) är alla dessa som stavar sitt namn Petersson, men vill att det ska uttalas Pettersson.

Fast på ett sätt känns det bra att man inte har större bekymmer i livet än att irritera sig på sånt här :rofl:
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Vanligt stavning utomlands måhända men då med ett annat uttal. Isaac blir inte ett svenskt Isak.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

<snip>

Dessutom - varför vill svenska myndigheter ha så oändligt många stavningar på tex Mohammed. På språk i muslimska länder uttalas det i stort lika. Men när människor kommer till Sverige stavas det Mohamed, Muhammad, Mohammed osv osv. Eller kvinnonamnet Suad. Sohad, Suuad, Suad, Suhad osv Det är samma namn men med oändliga varianter på stavning....

Hur bestammer Svenska myndigheter hur folk som heter Mohammad stavar sitt namn? I Arabiskan ar stavningen ljudenlig och man uttalar ord/namn olika beroende pa varifran man kommer darfor ar det helt okay att stava som det later dar man kommer ifran. (Jag forstar fortfarande inte riktigt vad de gjor i stavnings klass i Arabiska skolor:p)

Vi gjorde det latt, var yngsta heter David ... Uttalas pa Svenska nar vi pratar Svenska och pa Engelska nar vi pratar Engelska. :laugh:
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Vanligt stavning utomlands måhända men då med ett annat uttal. Isaac blir inte ett svenskt Isak.

Det är väl konstigt att det bara är HÄR som folk reagerar på stavningen. Ingen annan har under mina barns 11 och 10 åriga liv haft problem med vare sig stavning eller uttal. Varken barn eller vuxen.

Det är inte svårt för mig eller alla andra i vår närhet uppenbarligen, att räkna ut att Isaac med ett vanligt sonnamn ska uttalas som Isak här. Inget konstigt alls. Likadant med Eric. Varför har vi inte stött på problem när det uppenbarligen skapar problem på buke?
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Detta är uppenbart ett känsligt ämne för dig, Enya, för jag minns att du har reagerat på det i diskussioner om samma sak tidigare.

Så här resonerar jag - JA, jag begriper väl att det förmodligen ska uttals som Isak. Men Jag tycker att det är en onödigt tillkrånglad stavning.
(ska man hårddra det så uttalas "aa" som "å" i vissa länder, så uttalet av det är inte självklart)
Det kanske inte är någon som reagerar på det till vardags, men i en diskussion om onödigt tillkrånglade stavningar av namn får du nog acceptera att Isaac kommer inkluderas i den samlingen.

(tillägg - när jag ger mina föl namn så är jag även där noga med att de får namn som uttalas som de stavas, på svenska, för att det inte ska finnas några tveksamheter)
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Problemet, om det nu är något problem (behöver det kanske inte vara), gissar jag blir att de många gånger kommer att få sina namn felstavade av andra som ej sett namnen i skrift utan bara hört dem - jag i alla fall skulle chansa på vanligaste stavning om jag bara hört att någon heter Isak. Eller Isac. Eller Izaak.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Grejen är väl antagligen att föräldrarna valt det namn de tycker är finast med den stavning de tycker är finast. Svårare än så behöver det inte vara.

Jag själv skulle till exempel välja att stava Isak som jag skrev, men bara för det så betyder det inte att Isac, Isaak, Isaac etc är fel, eller sämre. Om jag inte kan vara intelligent/vidsynt nog att förstå uttalet eller namnet så ligger väl problemet mer hos mig än hos föräldrarna och barnet. Och skulle det vara så att jag hamnar i en situation där jag blir osäker är det väl inte värre än att jag frågar. Jag tycker denna typ av problem säger betydligt mer om den som dömer än den som namnger.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Det väcker reaktioner för att det bara är här som folk har åsikter om folks namn. Det gnälls om att man vill att barnen ska vara uniiiiiiiika osv. Faktum är att varenda människa är unik och vill man bära det namn man har tycker inte jag att någon annan ska klanka ner på den personen.

Att anse att Isaac är att krångla till det är bara löjligt. Det är rätt många som kan begripa att Isaac inte uttalas med å utan är från det engelska språket. I alla fall i min närhet. Jag har kanske rätt smarta folk i min närhet då, vad vet jag.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Problemet, om det nu är något problem (behöver det kanske inte vara), gissar jag blir att de många gånger kommer att få sina namn felstavade av andra som ej sett namnen i skrift utan bara hört dem - jag i alla fall skulle chansa på vanligaste stavning om jag bara hört att någon heter Isak. Eller Isac. Eller Izaak.


Och det är väl kanske inte hela världen det heller.:)
Jag själv heter Therése, men är van vid att stavas Teres, Terese, Théres, Thérèse, Theres etc. Det har aldrig stört mig, är det ett viktigt dokument är det bara för mig att bokstavera (vilket jag ofta får göra om någon ska skriva ner mitt namn, det tar ca 5 sekunder).
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Problemet, om det nu är något problem (behöver det kanske inte vara), gissar jag blir att de många gånger kommer att få sina namn felstavade av andra som ej sett namnen i skrift utan bara hört dem - jag i alla fall skulle chansa på vanligaste stavning om jag bara hört att någon heter Isak. Eller Isac. Eller Izaak.

Det har inte hänt så ofta att barnens namn blir felstavade. När det hänt har det mest varit Eric som blev Erik och inte Isaacs namn. Konstigt nog, för det är väl det som folk här reagerar på. Vi har bokstaverat namnet vi behov, men konstigt nog är personal i skolan, vårdcentraler och andra väldigt noga med att stava pojkarnas namn rätt. De är mycket duktiga.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Grejen är väl antagligen att föräldrarna valt det namn de tycker är finast med den stavning de tycker är finast. Svårare än så behöver det inte vara.

Jag själv skulle till exempel välja att stava Isak som jag skrev, men bara för det så betyder det inte att Isac, Isaak, Isaac etc är fel, eller sämre. Om jag inte kan vara intelligent/vidsynt nog att förstå uttalet eller namnet så ligger väl problemet mer hos mig än hos föräldrarna och barnet. Och skulle det vara så att jag hamnar i en situation där jag blir osäker är det väl inte värre än att jag frågar. Jag tycker denna typ av problem säger betydligt mer om den som dömer än den som namnger.

Äntligen någon som kan sätta ord på det jag menar! :)
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Med den stavningen så är skulle jag uttala det som på engelska.
Så om det ska uttalas på svenska så måste ju någon tala om det för mig och då skulle jag uttala det på svenska
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Med den stavningen så är skulle jag uttala det som på engelska.
Så om det ska uttalas på svenska så måste ju någon tala om det för mig och då skulle jag uttala det på svenska

Det är väl konstigt att det aldrig inträffat i vår närhet? Inte ens när han blivit uppropad någonstans, där de alltså bara läst namnet innan. :confused:

Jag antar att kombinationen av hans namn gör att det är lättare att räkna ut på vilket sätt hans namn ska uttalas på. Han har ett väldigt svenskt efternamn.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Jag har ett danskt efternamn. Hur hade ni uttalat det? Som det står enligt bokstäverna, eller på danskt vis? Jag har aldrig fått höra en svensk försöka uttala mitt efternamn på danskt vis. De säger bokstäverna.
(jag skulle nog garva rätt bra ifall någon försökte :angel:)
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Att anse att Isaac är att krångla till det är bara löjligt.
Du menar att jag är löjlig för att JAG tycker att det är att krångla till det i onödan?
Kan du inte bara inse att eftersom det är en stavning som avviker från de vanliga svenska, så kommer den också kunna mötas med frågor. Det kanske aldrig är någon som vågat säga något till dig om det, men vad folk tänker vet du inget om. I den här tråden kan man kanske få ventilera det man tänker, men aldrig annars säger....
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Jag har ett sådant namn med anledning av att pappa valde namnet och mamma då 25 år och från en byhåla tyckte det var för kort och ville ha det lite snyggare.

En del har verkligen problem med det. Helst i skrift.

Hej jag heter xxx
Hej yyy får jag till svar mer än ofta och jag inser att det är en markering.

Men jag vill inte byta namn. Det är min identitet och ser jag någon annan stavning tror jag aldrig att det är jag.

Jag tror många skulle bli irriterade om man petade in en extra bokstav i deras namn, lika irriterande är det när någon tar bort bokstäver från ens namn.

Jag stör mig mer på accenttecken. Susanné där man inte ska uttala e på slutet. Eller Banér där a ska vara det som uttalar långt. Osv.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Jag har ett efternamn som stavas med W även om det uttalas med vanligt V, plus att det stavas med en apostof över en av bokstäverna. Folk stavar fel på det heeeeela tiden. Har fått räkningar där det stått felstavat på räkningen, klasslistor när man gick i skolan, inbjudningskort, allt. Numera blir jag glatt överraskad när någon lyckas få rätt på det från början vilket händer typ 1 på 1000 ggr. Dessutom är det inget vanligt svensson-namn så folk brukar i allmänhet ha problem med hela namnet, även om det bara är 6 bokstäver och skrivs precis som det låter, bortsett från W'et, och det är inget avancerat uttal på något sätt.

Tycker faktiskt det är väldigt jobbigt att behöva bokstavera det varje jävla gång.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Vad gäller namngivning generellt så kan jag, som varande smålänning, inte riktigt förstå hur föräldrar tänker när de ger sina barn namn som slutar på R. Smålänningar har ju en förmåga att hoppa över vissa R i orden, beroende på hur det är placerat i förhållande till andra bokstäver. Och R i slutet av orden uttalas i princip aldrig. Jag känner några "Oska_", "Pete_" och liknande, sen finns ju också några "Ka_l" och "Be_til" osv.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Du menar att jag är löjlig för att JAG tycker att det är att krångla till det i onödan?
Kan du inte bara inse att eftersom det är en stavning som avviker från de vanliga svenska, så kommer den också kunna mötas med frågor. Det kanske aldrig är någon som vågat säga något till dig om det, men vad folk tänker vet du inget om. I den här tråden kan man kanske få ventilera det man tänker, men aldrig annars säger....

Skrev jag att du är löjlig?

Jag har insett, redan i samma stund ungen föddes insåg jag det, att namnet kan komma att väcka frågor. Det har inte skett, folk är tvärtom positiva och tycker att det är snyggt och lite ovanligt. Klart folk vågar fråga, de frågar om mitt efternamn, så att de inte vågar fråga kan jag verkligen inte tänka mig.

Jag tycker dock inte som du och några andra, att det är något att ventilera om. Det finns människor bakom namnen ni tar upp! Det finns en människa bakom Phia tex.

Varken det svenska språket eller de svenska namnen är samma över tid. De förändras.

Jag tycker själva grejen att störa sig på någon annans namn är förbannat trist faktiskt. Stör ni er på andra hårfärger också?
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 744
Senast: Mineur
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 079
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 405
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 330
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp