Bukefalos 28 år!

Vanliga namn med udda stavningar

Sv: Vanliga namn med udda stavningar

*kl*
Det värsta hittepånamnet är utan tvekan Cewin. Och ja, det finns barn som heter så. Det där med att byta ut bokstäver mot någon "coolare" är bara löjligt (dvs ändra befintliga stavningar). Att stoppa in h här och var är också ett oskick, typ Tildhe... *ryser*
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Jag erkänner att jag är usel på att få till det med apostrofer. Det är ett pinsamt svart hål i mina kunskaper. Av något skäl halkar det dessutom alltid ur mina att göra listor.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Vad gäller namngivning generellt så kan jag, som varande smålänning, inte riktigt förstå hur föräldrar tänker när de ger sina barn namn som slutar på R. Smålänningar har ju en förmåga att hoppa över vissa R i orden, beroende på hur det är placerat i förhållande till andra bokstäver. Och R i slutet av orden uttalas i princip aldrig. Jag känner några "Oska_", "Pete_" och liknande, sen finns ju också några "Ka_l" och "Be_til" osv.

Min systerdotter på 1,5 år är nog smålänning då för hon säger Eic istället för Eric :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Menar du att man ska fundera över hur namnet kommer att uttalas i Småland när man väljer namn? Nä, vet du vad:rofl:

Det verkar bättre att smålänningar lär sig hantera R i slutet av ord:p
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Menar du att man ska fundera över hur namnet kommer att uttalas i Småland när man väljer namn? Nä, vet du vad:rofl:

Det verkar bättre att smålänningar lär sig hantera R i slutet av ord:p
Ja, om man bor i Småland... ;) :idea:

(missade den lilla detaljen i förra inlägget :p)
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

kl

En vän till mig döpte sin dotter till Mhy. Men det låter ju sjukt när jag ska uttala det. Hur hade ni sagt? Jag fattar ju att det ska uttalas My men varför krångla till det med den stavningen..
Ibland är det så att enklast är bäst.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Menar du att man ska fundera över hur namnet kommer att uttalas i Småland när man väljer namn? Nä, vet du vad:rofl:

Det verkar bättre att smålänningar lär sig hantera R i slutet av ord:p

Det kommer smålänningar aldrig att lära sig. Jag hade undvikit förnamn med R i om jag hade bott i Småland eller haft mycket kontakter med smålänningar.

En kompis som har småländsk familj, men bor i samma stad som jag, har gett alla sina tre barn namn med R i, och det låter faktiskt för jävligt när barnens mormor och morfar säger namnen.

Det helt ok namnet Markus, till exempel, blir Määääkus. Hur kan man vilja att ens barn heter så?

Min sons pappa, som har rötterna i Bohuslän, var motsvarande hängiven motståndare till namn med I i.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Hur bestammer Svenska myndigheter hur folk som heter Mohammad stavar sitt namn? I Arabiskan ar stavningen ljudenlig och man uttalar ord/namn olika beroende pa varifran man kommer darfor ar det helt okay att stava som det later dar man kommer ifran. (Jag forstar fortfarande inte riktigt vad de gjor i stavnings klass i Arabiska skolor:p)

Vi gjorde det latt, var yngsta heter David ... Uttalas pa Svenska nar vi pratar Svenska och pa Engelska nar vi pratar Engelska. :laugh:

Jag försökte fördjupa mig just i den frågan för ett par år sedan. Jag hade en teori om att jag skulle ha lättare att koppla de olika stavningarna till rätt person om jag begrepp systemet.
(det finns även mer än handfull varianter på Ahmed).
Den arabiska stavningen vågar jag inte uttala mig om, men med det latinska alfabetet så verkar stavningen ofta hänga ihop med vem och var det skrevs ned för första gången. Det blir tydligen fel ibland... Ungefär samma fenomen har jag sett med mitt efternamn när jag tittar på släktforskningen :angel:
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Fast om man är smålänning och bor i Småland har man väl inga såna enorma problem med sin egen dialekt?
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Jag erkänner att jag är usel på att få till det med apostrofer. Det är ett pinsamt svart hål i mina kunskaper. Av något skäl halkar det dessutom alltid ur mina att göra listor.

Hehe. Redan som barn lärde jag mig att acceptera att folk stavade fel. Många gånger låter jag folk skriva det fel för jag orkar inte vara där och rätta om det bara blir så att de skriver med enkel-V och utan accent. Det är inte hela världen, uttalet blir samma ändå mer eller mindre.

Om man dock lägger betoning vid fel bokstav uttalas det som en viss gångart hos bla hästar :D Det är ett hyffsat vanligt misstag folk gör om de ser det felstavat utan accenten.
 
Senast ändrad:
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

kl

En vän till mig döpte sin dotter till Mhy. Men det låter ju sjukt när jag ska uttala det. Hur hade ni sagt? Jag fattar ju att det ska uttalas My men varför krångla till det med den stavningen..
Ibland är det så att enklast är bäst.
eller hur!

PÅ ett annat forum jag varit lite på, fanns en tjej vars dotter fick heta Elva - som då skulle vara en stavningsvariant av Älva.
Och denna tjej var skitirriterad på alla som skämtade om lilla "tolva" och liknande. Hon kunde inte fatta att hon bäddat för det genom att välja den stavningen...
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Fast om man är smålänning och bor i Småland har man väl inga såna enorma problem med sin egen dialekt?
jo jag har... :p (jag HATAR min fula dialekt!)

Alltså, jag tycker bara det är tråkigt när barnen inte "heter" det namn de har fått för att man rent dialektalt inte uttalar alla bokstäverna. Men det är uppenbart så att många smålänningar inte tänker på eller är medvetna om detta.
(det blir för övrigt rätt intressant när smålänningar ska försöka sig på skriftspråk och petar in lite R här och där för att försöka kompensera upp bristen i talspråket. Det är bara det att det inte alltid blir helt rätt.....)
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Fast om man är smålänning och bor i Småland har man väl inga såna enorma problem med sin egen dialekt?

Jag vet inte. Ameo verkar ju ha det, men hon är ev inte infödd smålänning.

Jag har bott några år i Småland, och för mig är det en gåta att man står ut med sin egen dialekt där. Som jag ser det vore det rimligt om man enades om att försöka begränsa delar av de dialektala uttalen och försöka prata rent, såsom att aktivt försöka uttala alla bokstäver.

Min syrra fick gå hos talpedagog för att hon läspade, och då ville både hon och familjen att hon även skulle få hjälp med att lära sig säga R, men det ansågs inte vara ett talfel att hon inte kunde det så sådan hjälp kunde hon inte få. Min gissing är att talpedagogen inte heller kunde.

Syrran är en envis personlighet, så hon var sin egen talpedagog under en lång bilsemester. Satt i baksätet bredvid mig och övade på att säga R genom hela Europa.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

(det blir för övrigt rätt intressant när smålänningar ska försöka sig på skriftspråk och petar in lite R här och där för att försöka kompensera upp bristen i talspråket. Det är bara det att det inte alltid blir helt rätt.....)

När min familj bodde i Småland när min syster och jag var barn, skulle min syster en gång skriva ortsnamnet Torekov i något sammanhang. Vis av vanan att smålänningar inte uttalar de R man har goda skäl att tro ska vara med i orden, skrev hon Torekorv. :p
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

njae, jag är förvisso född i Västergötland men har bott i Småland sen jag var 1 år, med pappa från Öland (typ sammalikadan dialekt, nästan) och mamma från Norrbotten.
Jag är nog egentligen bara mer medveten om det dialektala än vad många av mina medmänniskor här är...
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Men dialekt är ju dialekt och säger egentligen inget om namns uttal... Jag har också rötterna i Bohuslän men skulle inte dra mig för i-namn. De där spetsiga i-na är ju bara dialekt.

Det slår mig att min ena systerson har ett namn som vi uttalar med bohuslänsk satsmelodi. I Stockholm där han numera bor uttalas hans namn med annan satsmelodi. Inget av det är ju fel, det är bara olika.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 745
Senast: Mineur
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 092
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 405
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 330
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp