Bukefalos 28 år!

Vanliga namn med udda stavningar

pajaztar

Trådstartare
Vad är poängen med det? Allrahelst sådana som blir tokiga enligt svenska uttalsregler, typ Chatarina eller Pheter. Om en nu vill ha ett speciellt namn till sig själv eller sitt barn, varför då inte bara välja ett udda namn?
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Det bor en i mitt område som heter Phia. Kan vara smeknamn förvisso. Men jag undrar hur hon uttalar det. Efternamnet är ett vanligt svenskt namn.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Min stor pojke heter Isak.
I hans klass går en pojke som heter Izac.
Barnen kallar dom bla Isak "som vanligt" och Isak "med Z" när dom ska skilja dom åt.
Barnen är 6 år och inser redan nu att Isak inte ska stavas med z och c i Sverige :grin:
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Klart man får, men det är ett för mig märkligt fenomen.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Min stor pojke heter Isak.
I hans klass går en pojke som heter Izac.
Barnen kallar dom bla Isak "som vanligt" och Isak "med Z" när dom ska skilja dom åt.
Barnen är 6 år och inser redan nu att Isak inte ska stavas med z och c i Sverige :grin:

Inte SKA????

Bestämmer du vad folk ska heta??

Min son heter Isaac är minsann lika mycket "riktig" som Isak.

Finns det någon lag som säger att det är förbjudet att stava Isaac och Isac och Izac?
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Min stor pojke heter Isak.
I hans klass går en pojke som heter Izac.
Barnen kallar dom bla Isak "som vanligt" och Isak "med Z" när dom ska skilja dom åt.
Barnen är 6 år och inser redan nu att Isak inte ska stavas med z och c i Sverige :grin:

Fast de lär ju vara påverkade av de vuxna i omgivningen då. Kanske dags att tänka på hur mycket man faktiskt påverkar som vuxen, det där kan utvecklas till riktigt otrevliga grejer.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

I de olika varianterna av Isak är det väl ingen som helst tvekan om hur namnet ska uttalas.

Men när någon stavar sitt namn Chennet och vill att man ska säga Kennet - ja då blir det fel i mitt huvud. Ch är ett sche-ljud. Inte K. Man säger chef - inte kef

Samma med alla Joacim. Joasim??? I är en mjuk vokal.

Jag stör inte av att människor lägger ett H efter Sara, eller stavar sitt son-namn med z. Men när man lämnar svenska uttalsregler för uppenbart svenska namn blir det tokigt.


Dessutom - varför vill svenska myndigheter ha så oändligt många stavningar på tex Mohammed. På språk i muslimska länder uttalas det i stort lika. Men när människor kommer till Sverige stavas det Mohamed, Muhammad, Mohammed osv osv. Eller kvinnonamnet Suad. Sohad, Suuad, Suad, Suhad osv Det är samma namn men med oändliga varianter på stavning....
 
Senast ändrad:
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

haller helt med dig :S stavningen din son har ar mer vanlig utomlands ocksa.

KL

Personligen ar jag glad att jag har en ovanlig stavning pa mitt namn, det har funkat riktigt bra nar jag har bott utomlands. Med tanke pa att jag hade ett vanligt -son namn innan jag gifte mig sa var det helt ok att inte ha ett valdigt vanligt fornamn ocksa.

Nu hoppas jag nastan pa att jag far for mig att skaffa barn nagon dag, om jag far en dotter kommer jag att dopa henne till Cathriona. Bara for att! och med tanke pa att varat efternamn ar utlandskt, med ett c dar det i vanliga fall ar ett g :eek: lar ju folk som bestamt vet hur man SKA stava namn fa tuppjuck.

Jag haller dock med tanten, och tror att det var det som TS ville fraga om. Fast c anvands ju som en hard vokal valdigt ofta utomlands.
 
Senast ändrad:
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Man har väl något behov av att man (eller ens barn) ska vara mer uniiik av någon outgrundlig anledning. Men när namnet blir ett stavfel (i förhållande till hur bäraren påstår att det ska uttalas) så blir det bara pinsamt.

"Min son heter Anna men det uttalas 'Robert'". Ja det är fullt tillåtet att påstå det. Men lika obegripligt för det.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Man har väl något behov av att man (eller ens barn) ska vara mer uniiik av någon outgrundlig anledning. Men när namnet blir ett stavfel (i förhållande till hur bäraren påstår att det ska uttalas) så blir det bara pinsamt.

"Min son heter Anna men det uttalas 'Robert'". Ja det är fullt tillåtet att påstå det. Men lika obegripligt för det.

Ja mina söners namn är så pass uniiiiiiika att de är lätta att begripa utanför lilla Sverige. För det är ju faktiskt så att Sverige är rätt litet.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Jag undrar ju hur man tänker när man stavar namnet Helené och samtidigt tror att det ska uttalas som Helén.
Och jag håller med om att man ibland ser även andra stavningar som gör en osäker på hur det är tänkt att det ska uttalas.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Ja mina söners namn är så pass uniiiiiiika att de är lätta att begripa utanför lilla Sverige. För det är ju faktiskt så att Sverige är rätt litet.
Mina namn är tämligen enkla, stavade precis som de uttalas och dessutom rätt internationella - Anna Maria Elisabet
Man behöver inte krångla till det för att namnen ska vara gångbara även utanför landets gränser, om nu det är viktigt...
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Fast de lär ju vara påverkade av de vuxna i omgivningen då. Kanske dags att tänka på hur mycket man faktiskt påverkar som vuxen, det där kan utvecklas till riktigt otrevliga grejer.

Ja är man av åsikten att Izac inte SKA stavas så för att vara godkänd för en person så är det lätt att ens barn snappar upp det.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Mina namn är tämligen enkla, stavade precis som de uttalas och dessutom rätt internationella - Anna Maria Elisabet
Man behöver inte krångla till det för att namnen ska vara gångbara även utanför landets gränser, om nu det är viktigt...

Så du tycker att Eric och Isaac är att krångla till det?
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Jag fattar inte heller.
Vad är grejen på att stava namnet på ett vis och sedan vilja att det uttalas enligt en helt annan stavning? Och sedan bli grinig bara för att andra inte vill uttala enligt deras påhittade uttalsregler.

Om man vill kalla sitt barn eller sig själv Pia, varför inte då bara stava det så, istället för Phia.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 170
Senast: Mineur
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 485
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 592
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 185
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp