Bukefalos 28 år!

Vanliga namn med udda stavningar

Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Det gör en hiss där jag undervisar också! Långsam och gnällig småländska.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Kul!

Jag har undrat, för det brukar ju vara extremt neutrala röster och dialekter i hissar och liknande.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

På lite samma tema:

Rösten i tunnelbanan och på bussarna i Stockholm heter Linda och är från Ängelholm. För att lösa uttalsproblemen fick hon alla hållplatsnamn i fonetisk skrift och sen var det bara att plugga. Värst enligt henne själv var Skogskyrkogården och Skärmarbrink :D
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Jag såg en annorlunda stavning på mitt namn Angelica/Angelika.

Hon stavade det Anjelicka.

Själv ville jag i och för sig ändra min stavning till att stava med J istället G, funderar fortfarande på det.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

*kl*
Idag hörde jag vad Holly Madisons (PlayBoyBunnyn som bodde med HH) dotter fått för namn. Rainbow Aurora.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Men J istället för G förvirrar uttalet och gör namnets betydelse oklar.

Angelica har ju med ängel att göra, och det stavas med g på både svenska och engelska liksom på latin (angelus) och grekiska. J gör ju att namnet förlorar kontakten med sin betydelse och sitt urpsrung.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 158
Senast: Mineur
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 475
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 567
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 184
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Sommartoffel
  • Mindre kombi?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp