Vanligt att medryttare inte noggranna vad är eran erfarenhet?

Bukefalos 30 år!

Jag har tyvärr råkat ut för samma sak flera gånger så har givit upp att ha medryttare faktiskt. Är enormt irriterande att komma till stallet och hitta benskydd och boots blöta och skitiga, betten otvättade etc.🤬 Nä då är jag faktiskt hellre utan "hjälpen"..

Min brorsdotter följer ibland med och lånar en väns häst och jag har alltid talat om för henne att lämna det exakt som det var när du kom. Så hon är drillad ordentligt och blir nog en vettig medryttare så småningom. Men vännen har ibland medhjälpare och då vi har dealen att jag tar hand om hennes häst varannan dag och hon tar min varannan dag så kan man välja om man vill komma eller ej. När hennes medhjälpare är ute så kan man aldrig be om täckesbyte tex för hen verkar vara en komplett fiskmås när det kommer till att spänna täckena.. Och sådant retar jag mig enormt på! Våra hästar går på lösdrift och om man spänner täckena fel så är dels risken att täckena sitter illa på hästen eller tom att täcket ramlar av och går sönder. Vi har inga billiga täcken utan dom ligger på mellan 1000:- - 5000:- så om dom går sönder pga slarv så är det ju verkligen inte kul!! Plus att hästen kanske får skav el dyligt. Jag fattar inte hur svårt kan det vara, är man bara totalt korkad eller vad är fel? Man klarar ju uppenbarligen att ta av täcket och om man tycker det är så komplicerat så kanske man ska lägga på minnet hur täcket sitter från början.. Hen har tex satt karbinhakarna på ett HW med V-knäppning i den öglan där kardborren ska sitta.. Dom ögglorna är inte gjorda för att hålla för det utan det är ju den stora ringen som karbinhakarna ska sitta i.. Vad trodde man ringen var till för??👀🤦‍♀️ Den hade hen lämnat lös och inga andra kardborrar var spända..🫩

Jag undrar om jag bara har haft otur, eller om det är ett vanligt förekommande att folk inte är så noggranna med andras saker, och undrar om andras erfarenhet?
Medryttaren jag hade på min förre häst, skötte sig helt galant, behövde aldrig säga till om något alls.

Nuvarande medryttaren är bra (fick tips om henne genom stallet) saker är ställt tillbaka i samma ordning som jag hittat dom etc.

Men letade efter en ny medryttare till att ta en extra dag i veckan, då nuvarande bara har en och helst ville jag ha två dagar i veckan :) men verkar haft otur, eller kanske det är ett vanligt problem? Tycker själv jag skrev väldigt noggrant i annonsen detta "Jag är otroligt noggrann och mån om min häst så jag söker någon som gärna gör det "lilla extra" i stallet; dvs kolla till hästen en extra gång innan man åker, putsar utrustningen på sin dag, säger till om man märker av något som känns konstigt med hästen etc."

ändå hade jag nu först en person som inte fyllde tillräckligt med vatten på sin dag, i minusgrader, så då jag kommer dagen efter är hästarna törstiga och jag blev arg pga kolikrisken, så fick säga till snällt, men bestämt. Fått säga till att se till täcken stängs ordentligt då jag kommer dagen efter denna har täcket åkt bak då man inte stängt velcroet i fronten ordentligt etc. (som jag va väldigt noggran men att berätta för folk när dom hälsat på och sorterat ordentligt bland alla svar jag fått)

Nu hade jag en ny tjej som testade och kommer till stallet idag och mina saker är lite "utspridda" på olika ställen, det är ett inackordningsstall med mycket folk som rör sig. Det som gjorde mig mest besviken va att jag hittar mina barfotaboots slängda i en stor hög, ej rengjorda (fast jag påpekade detta dagen innan att dom skall göras rent, är dom smutsiga så tvättas dom av, annars borsta av) och dom står på sin plats, ej slängda i en hög i hörnet. Va några andra grejor med, som min ridhjälm som åkt av sin krok? och låg under. men fick skriva snällt att detta ej kommer fungera för oss och tacka för mig.

Men är det verkligen så vanligt? Jag tycker själv jag va oerhört noggrann med att berätta hur jag är, vad jag vill ha, båda i annonstext och person och ändå kommer jag till stallet o hittar detta.... Måste ärlig talat säga jag förstår inte riktigt grejen :confused: Om man inte är noggrann som person, så svarar man väl inte på en sån annons?
Hur tydlig behöver jag vara? Jag orkar inte leka chef och skulle behöva säga till minsta lilla grej till en vuxen medryttare. Att det slarvas med mina saker och min häst är totalt ohållbart för mig.

Jag tar dessutom betalt och har kontrakt med som skickas som folk får läsa igenom.
Medryttare är väl som folk är mest, vissa är slarviga andra inte.
Jag är extremt pedant när jag är medryttare :)
Tycker det är så roligt att fixa och göra fint kring hästen :)

Ja alltså att saker är på olika platser kan jag nog leva med 😂 , men rykt väskan jag kom till idag va det som att sakerna bara va "slängt i" huller om bullar, och så gör den andra medryttaren inte. Toppen av isberget blev dock att mina boots låg slängda i en hög och super smutsiga, då kände jag hur det brann till i huvudet på mig: när jag sagt dagen innan hur dom skall fixas. Då kände jag att det inte kommer funka alls. Jag anser mig inte super pedant, men jag ordning på saker och ting, och är man slarvig av sig så kommer det inte funka alls.
Att borstar ligger huller om buller är väl inget konstigt hur ska man annars lägga dom i en ryktlåda menar du? Stapplade på varandra? Dom åker väl omkring när man bär runt på lådan iaf?

Med erfarenhet från "andra sidan" så var jag skötare åt ett ekipage under flera år med en, vad jag skulle kalla, "noggrann" ägare. Jag är inte särskilt noggrann av mig men jag är mycket plikttrogen och var (är) ganska rädd för att göra fel.

Det var en mycket snäll hästägare som verkligen inte var skarp eller orättvis på något sätt. Men vi hade olika måttstockar och det jag lyckades aldrig riktigt kalibrera min definition av "ren" till hästägarens definition av "ren". Det gjorde mig med tiden mer och mer ängslig att göra fel, vilket vid t.ex. tävling gjorde mig mer benägen att göra misstag då jag blev passiv i min rädsla för att göra fel.

Det jag kanske vill säga är att missmatch i "noggrannhet" är slitsamt för båda parter. Det spelar ingen roll hur tydlig instruktionerna är om definitionerna av "ren", "städat" eller för all del "noggrann" skiljer sig åt. De är alla begrepp med gråskala.
Jag har provridit hos en människa som borstade hästarna 2 timmar innan vi red iväg jag höll på att få krupp, jag var typen som kunde ta ett träns en hovkrats och en borste och gå till hagen och sen rida iväg 😅

Jag skulle nog bett om någon referens från nästa medryttarkandidat, känns som att man kan få reda på hur noggrann medryttaren är innan då. Jag erbjöd att lämna referens nu när jag letade häst att hjälpa till att köra, ägaren frågade inte efter det. Men tyckte det kändes rimligt i och med att jag hjälpt till med hästar där jag bodde innan.

Jag har haft egen häst i många år och det går nog att räkna på en hands fingrar hur många gånger per år som jag putsade lädret. De flesta jag har delat stall med har putsat sin utrustning ännu mer sällan...
Den senaste jag var medryttare hos ville att man skulle smörja utrustningen efter varje ridtur även dom andra i stallet gjorde det.

Jag upplever det som väldigt vanligt. Jag har fått lära mig att inte ta något förgivet och påminner hellre en gång för mycket även om jag riskerar bli en tjatkärring.
Men har också fått lära mig att bita ihop då det slarvas med saker som att lämna magic borstarna full i hår, eller hö där det inte ska vara. Så länge hästarna sköts om på ett fint sätt och får det dom behöver så tänker jag personligen att det som jag kanske är lite petig om kan jag ha överseende med att andra missar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden del III
  • Lämplig kattras?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka