"Vanligt" eller tredelat?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Express_Pearl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 818
E

Express_Pearl

Jag funderar på att byta bett på min häst som är en väligt pigg liten dam som kör upp huvudet nåt så förbaskat när man försöker korta upp tyglarna... så just nu har vi träns med aachenosgrimma ganska löst spänd och tvådelat tränsbett men det kanske skulle passa bättre med tredelat?? tack för svar

Sv: "Vanligt" eller tredelat?

Ta reda på varför hon Drar upp huvudet innan du tar i tu med vilket bett osv. som är lämpligast.

Har du kollat tänderna på henne någon gång? När, kanske behövs det en ny kontroll?

Vet du att hon är 100% frisk? Kanske har hon ont någonstanns och protesterar genom att dra upp huvudet och försöker därmed att "komma undan".

Annars kan det vara för att hon vill komma undan arbetet eftersom hon kanske tror att vid kortare tydligar så kommer du strax och kräva mer av henne. Då kanske hon protesterar genom att dra upp huvudet för och "testa dig" lite, hon kanske helt enkelt inte orkar riktigt? Vad har hon för kondis och allmänn form? Vilka krav ställer du på henne? Är de rimliga? Behövs hon jobbas mer i skritt, hitta balansen osv. bättre innan du t.ex. ska trava?

Bara lite tankeställare!

Har du åtgärdat sakerna ovan kanske hon helt enkelt bara är lite slug och försöker komma undan att jobba. Och sedan drar hon upp huvudet och bara går och acepterar inte bettet för att det är jobbigt när du ska ställa krav på henne, då kan du se till och gå på henne ordentligt när hon gör så, bara gör liksom en förhållning - sitt till i sadeln först och "ta tag" (en mjuk kontakt) med tygeln och sedan får du helt enkelt se till och skänkla på henne ordentligt. Kan vara värt och testa i alla fall.

Har också haft mina funderingar på om det kan bero på smärta.. Ska till en equiterapeut imorgon och få henne kollad.. Tanläkaren skulle ha kommit ut för länge sen men han har råkat ut för en bilolycka så det tar ett tag innan han har repat sej.. :smirk: men tänderna vet jag behöver kollas för hon skiter hel havre.. :angel:

Men hon har alltid gjort såhär och jag tror att det an bero på att så fort jag kortar tyglarna vet hon att ja ska kräva nånting av henne och är jag då släpper går hon i kanonform men i ett jädrans tempo.. :crazy: Men det ska ändå bli underbart skönt att kolla upp henne för ja vågar inte bli förbannad på henne som det är nu om det kan bero på att hon har ont.. Men är inte tredelat i stösrta allmännhet mildare mot hästen?? för detta är verkligen en superkänslig dam.. :love:

Och sedan funderade jag på om man få hene att stressa mindre på nåt vis för hon är helt hyperstressad så fort m vänder hemåt och då tar jag tag i tyglarna och hästen kör upp huudet och taktar.. :smirk:
Idag slutade det med att jag satt av för jag vill inte rida när hon går så hemsk för att inte skada henne..kan tilläggas att hon är en f. travare.. Tack igen

Hej !

Tänkte på det här med speciellt bett.Tvådelat brukar inte ligga så bra, eftersom de ofta kan vika sig och sticka upp i gommen.Ett tredelat lägger sig på ett helt annat sätt och är mkt bättre än det tvådelade.Själv rider jag på ett rakt bett med fasta ringar, bettet i fråga är jätte bra eftersom det ligger på plats och inte lever rundor.

Sen det här med att så fort du kortar tyglarna och hon reagerar på det..
Jag tror det lite kan bero på ER inställning tillsammans, om jag uppfattade det rätt så är hon stressad ändå, även om hon går på lång tygel? Är du nervös själv över att hon ska sticka och inte lyssna på dig?

Jag tycker du ska rida i paddocken ett tag, bara skritta! Håll er där tills det känns säkert och att ni båda har kontroll över situationen.Och gå i stället ut på promenad i grimma och grimskaft någon dag i veckan så hon får sin "utedag".
Brukar du rida själv? Kanske blir bättre med sällskap?

Se över foderstaten lite också, kanske är fel foder du ger?

Just därför jag funderade på att byta till tredelat men jag ska kolla med tränaren så får vi se vad hon säger..

Hon är i stort sett alltid stressad eler ja nu ska ja väl inte över driva men när jag kortar tyglarna, efter/före galopp och trav och på hemvägen.. Jag tror att jag inte har någraproblem med att hon ska stick för jag vet att bromsen funkar men det är bara det att huvudet åker upp.. Idag t.ex grät ja som e barnunge när jag kom tillbaka efter ridturen..Tänkte ta en mysig barbackatur i skritt då jag red rätt hårt igår och allt var fid och fröjd..vi red iväg och efetr tjugo minuters skrittande var hästen sjösvett och hyperstressad så jag satt av och ledde henne hem och jag är så otroligt trött på att hon håller på såhär!! För ett tag swen var hon helgo men nu har hon börjat stressa igen..

Maten jag ger vet jag inte om ni kan säga å mycket om för jag har ingen analys för jag delar hö med en annan tjej (två olika sorter) och hon fullkomligt vägrar analysera... Men iaf så for hon 9-10kg hö, 0.7kg KRAFFT GROOV, 0.7kg hel havre, 0.7kg kornkross, 0.4kg lusernpellets och 0.2kg betfor.. Häste är ett travarsto på snart femton år och väger ca 550kg. Vad tycks?

Om hon inte har ngt problem med munnen kan hon ju bara vara trotsig och vill inte riktigt lyssna på handen.
Jag tycker ni ska "släppa" allt ett tag. Skritta enbart hela tiden och rid ut på mysiga lugna turer på långa tyglar, stressar hon och börjar höja huvudet så sitt av ett tag i stället!
Jag tänkte på det här att ni red ett hårt pass dag innan.. hur hårt rider ni? vad rider ni? En del travare tar tid att bygga upp alla ridmuskler, och spec en sådan unghäst som din behöver extra tid på sig. Hon kanske inte rikigt orkar bära upp båda sig själv och dig riktigt än?
Promenera lite kanske? tömkör?

Foderstaten är svår att säga..en del hästar reagerar otroligt mkt på havre, men det verkar ju vara ngt annat som inte stämmer med din lilla dam.

Berätta gärna lite mer hur länge hon varit riden, hur kroppsbyggnaden ser ut? Du kanske har ngn bild?

Jag tror equiteraputen kan ge dig bra råd imorn.

Hade en häst som var så där stressad innan, hon fick ingen havre alls plus att hon fick lugnande örter dagligen.
Men det hjälpte inte.

Nu så är hon cool jämfört med förut.
Hennes stress berode på att nacke och bäcken var förskjutet.
Så kiropraktorn fixade henne och sen var allt bra.

Hon är ingen unghäst ..Hon är en gammal skrutt på femton år.. :D Vi red ca 1h 30min varav en timmas skritt och en halvtimmes hopning..Men hon har vart riden nästan varje dg senaste året och inriden har hon vart sen sjuårsåldern.. Men kroppsbyggnaden..hum..Hon hr musklat upp sej oerhört de senaste månaderna men har ändå ganska liten rumpa och ganska kantig bog men ryggen är helt okej numera.. Har också funderat på att börja om helt och hållet för att börja med skritten och så men vi har tagit det väldigt sakta red bara tjugo minuter dom första två månaderna jag hade henne..

Jag har bara en bild där hon sover..i sommarhagen!! :love:
naturligtvis på de dmmigste stället också.. :D

Det var ganska många grejjor han hade att säga idag b.l.a så har vänster bkkota varit vrickad.. :( dessutom var det något i höftleden och så hade hon två förskjutningar i ryggen..men nu ska vi se om hon blir bättre och lugnar sig lite..
Tar gärna emot flre tips på hur man lugnar ner stresshästen!! :d

Om man bortser från att hon kan ha ont o foder o sånt som de andra har sagt så är tredelat bättre och mildare. Ett tvådelat kan de lättare bita sig fast i och dessutom kan det gå upp i gommen som tidigare talare har sagt. Jag har oxå en pigg häst o min hästtandläkare sa åt mig att slänga alla tvådelade bett samt alla tjocka bett. Tjocka bett ligger oftast också sämre i munnen än smalare. Hästtandläkaren sa åt mig att gå över till tredelat eller rakt bett.

Så fråga din hästtandläkare om råd när det gäller bett.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling... 2
Svar
21
· Visningar
1 216
Senast: Linda_A
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
945
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31