Vansinnigt skotträdd häst....

S

Sudd

usch, tycker så himla synd om pollen som är så vansinnigt skotträdd. Hör han en smällare låångt bort så blir han helt uppstressad nästan resten av dagen..
Fick ta in han vid 11:30 idag för då började ungarna att smälla, lunchen har han fortfarande inte ätit upp trots att han står inne. Radion är på och jag har satt för fönstren så han inte ska se ut sen i kväll där det blir riktiga raketer.
Förra året lät jag honom vara ute lite längre för jag tänkte det är väl bara första smällarna som han reagerar för sen blir han väl van, och dom andra hästarna bryr sig inte ett dugg så han borde ju se på dom.
Då had jag ett rent helvete att ta in honom vid 14-tiden då var han helt crazy,stressade som skjutton och levde rövare fick knappt in honom i stallet. Sen sprang han runt som en tok hela kvällen i boxen. Ändå var jag där ute mycket och pratade lugnande och försökte borsta och dona så han skulle koppla av...Men han kopplade inte av en sekund.
Hur fasiken ska man göra ??? Vet att han även kommer att vara stressad i morgon också, då smäller ju ungarna upp dom smällare som dom har kvar.
Så ridning är inte att tänka på.
Men jag tycker ju så synd om han, finns det inget man kan ge honom som är lugnande. Gav honom lugnande droppar förra året men det tyckte jag inte hjälpte ett dugg.
 
Kan du inte rådfråga veterinär om dom har något tips på vad du kan ge för att lugna honom :confused:

Hoppas han inte stressar för myc ket ikväll :crazy:
 
Om du stoppar något i öronen så dämpar det ljudet något iallafall. Det finns ju hästöronproppar men om du inte har sådana kan du ta fettvadd eller bomull och stoppa i.

//Leoni
 
Jag provade det förra året också, men han är inte van att ha någonting i öronen så han vart jätteirriterad av det och ruskade och ruskade tills dom ramlade ut.
Men jag har i allfall en vadderad huva till travhästen som jag tänkte låna och sätta på honom, det lär väl dämpa någonting i allfall.
Att jag inte hade den på han i hagen idag förresten...hmm..det kom jag på nu. Det kan jag ju ha i morgon.
 
jobbigt, stoppa bomull i öronen kanske.
Vi hade en hund som var skotträdd förut.
Och åskrädd. Vi fick dra ner alla persienner, ha tv och stereo på på hög volym och så satt hon bakom oss i soffan och skaka
 
Jag bara undrar, om en häst får någon slags lugnande medel, blir hästen slö och hör, ser tänker dåligt eller blir den bara slö. :confused:

:bump:
 
Provade att sätta på luvan men det gick inte heller, den satt så fint när jag gick in från stallet, sen en timme senare hade han den under "hakan"..så det gick inte heller.
Än så länge har dom inte smällt så vansinnigt mycket men lite raketer har det blivit..vi får väl se hur kvällen blir.
Ingen aning om hur hästarna blir när dom får lugnande, om dom hör bra..men det är väl som en drog förstås..man trubbar av alla sinnen.
 
Jag bara undrar, om en häst får någon slags lugnande medel, blir hästen slö och hör, ser tänker dåligt eller blir den bara slö. :confused:
Hästens alla sinnen blir lite avtrubbade, olika mycket beroende av dosen, men även tarmsystemets funktioner blir nedsatta så hästen ska inte äta förrän den vaknat till ordentligt, vilket kan dröja flera timmar!
 
Usch, jag lider verkligen med djuren sådanna här dgr, speciellt dom skotträdda... :( :(
I det första stallet jag stod hade vi en islänning som var paniskt rädd för skott och smällare. Dom fick tejpa för alla föster på nyår o sista april och hade bomull i öronen på honom. Ändå skakade han på morgonen och var sjöblöt av svett... :( :(
 
Nu är nyårsafton över...skönt ! Han var rätt nervös hela kvällen igår och bara trampade runt maten i boxen, men lite har han nog ätit i allfall. Han vart inte lika nervös som förra året vid tolvslaget, men jag tror det gjorde mycket att vi satte för fönstren med filtar så dom inte såg ut.
Morgonmaten åt han upp glatt och verkade cool som vanligt, nu är dom ute och käkar lunch och han verkar cool. Men än så länge har det inte smällt någonting här hemma, hoppas det inte blir någonting heller så han kan vara ute som vanligt i hagen länge idag.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 445
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp