Väntans tider, del 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 528
  • Visningar Visningar 44 042

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi fortsätter diskussionerna från den andra tråden här, så slipper det bli så tungladdat!

jag låser den gamla tråden (LÄNK TILL DEN) och länkar hit i den.

Sv: Väntans tider, del 2!

Inviger nya tråden med ett frustrerat 368 dygn och inget föl!! *slita sitt hår och gå tillbaka till stallet*

Inget äro som väntans tider, var det inte så.......
Mitt sto gick ut den 6 maj, och förra gången gick hon över en vecka så det lutar nog åt samma håll även denna gång.

Men visst är det ansträngt att kolla sitt sto om nätterna, men det glömmer man när väl fölet är där.

Mitt lilla sto är nu på dygn 343 och inget föl i sikte. Hon har dock spännfyllt juver som det ibland droppar lite mjölk från. Dock är mjölken ganska vattnig (minimjölk..).. Hoppas hoppas den lill* kommer snart! Mitt andra föl vill ju träffa sin lekkamrat :D ! Mamma börjar bli tråkig som bara går och betar ;) ! Även om det dröjer några veckor innan de släpps ihop..

Nu äntligen visar mitt sto lite mer tecken på att vilja föla. De stora vaxpropparna har nu kommit och mjölk (svagt vit) sipprat utmed bakbenen. Förra (första) gången gick hon dock med vaxproppar och rinnande mjölk i tre veckor, så jag vågar väl inte riktigt sätta något på att det blir föl idag i alla fall...

Usch, tre veckor???
Jag som är övertygad om att mitt sto kommer att föla när som helst bara för att hon äntligen har fått vit mjölk (har i och för sig andra tecken också). :crazy:

Mitt sto är på dag 334, jag har vakat nattetid (en gång går jag ut annars har jag koll på kameran) i över en vecka. Trodde att det var dax då och nu vågar jag inte sluta :crazy: Hon har välfyllt juver men ingen vit mjölk vad jag kan få ut. Släppte slemproppen runt första maj.

Jag går som ett lik på jobbet och fasar för att behöva uppleva 368 dygn som moiran!

Inviger nya tråden med ett frustrerat 368 dygn och inget föl!! *slita sitt hår och gå tillbaka till stallet*

Mitt ena sto är på dag 352. Det droppar lite klar vätska från juvret. Hon har sett fölningsfärdig ut i flera veckor så matte börjar bli lite sliten efter att ha kollat henne flera gånger varje natt. Det är första gången för henne så jag vill absolut vara med. Som sagt så snart fölen är födda är det värt allt vakande:smirk:

Fy vad ni får vänta, vilken nervpers. Vi är på dygn 338 och bara det är tillräckligt för att man ska gå upp i limningen. Jag far till stallet två gånger om dagen och börjar det se misstänkt ut bosätter jag mig där. Men än verkar det inte vara dags, jag ska strax fara och ta en koll.

OA

ja här är vi nu på dygn 333 och hon kniper. Hon ser ut att påstå att hon minsann inte alls är dräktig utan bara lite rund. Hmm matte försökte förklara att så ÄR inte fallet. Den stora fråga är hur många som egentligen gömmer sig där inne :rofl:

Var beräknad till den 6 maj i år men gick över 6 dgr förra året så jag skulle gissa på något liknade i år. (kommer säkert till helgen då min vet skulle vara borta )
Tecken har hon, väntar egentligen bara på att mjölken ska bli lite mer mjölk. I övrigt är den super kladdig.

Ja bara vänta och se :angel:

Nu har första stoet börjat visa tecken att det är dags, hon är på dag 327. Hon låg ner igår och såg ut som om hon skulle fööla, andades tungt och med svansen lyft. Ingen klyfta mellan juverhalvorna, dock inga vaxproppar. Bäckenbanden släppta och magen har sjunkit väldigt mycket. SÅ nu börjar vakningen på allvar. Hon går nu själv i hagen. Men de kan ju luras - eller hur !?

Mitt sto är på dygn 342 idag. Vaxproppar har hon haft i ett och ett halvt dygn. Men idag hade vaxpropparna släppt och det droppar vit mjölk ur juvren. Så nu tror jag det är dags :)

Det är så spännande, fast samtidigt är man så rädd för att nåt ska gå fel.... :eek:

Visst är det konstigt, varje år precis innan fölning så e jag så rädd och ångrar nästan att jag har betäckt :crazy: men sen när fölisen väl e ute, är det självklart att jag vill betäcka igen :o

lite knäpp e man väl :angel:

Här börjar det väl dra ihop sig också.
Sto nummer ett är på dygn 336 idag, har släppt bäcken banden, är hyfsat fylld i juvren, men inte sprängfylld. "mjölken" har varit rejält klibbig i några dagar, och började bli grumlig i går. Det är hennes fjärde dräktighet, men första hos oss, så jag kan inte hennes tecken. Jag tror väl inte att hon är riktigt färdig än, men hon går med fölvakten på sig för säkerhets skull.

Sto nummer två fölade i fjol på dygn 321, och är idag på 318.
Hon har släppt bäcken band, vilket jag faktiskt inte har kunnat se på henne innan, detta är hennes fjärde fölning (alla hos oss). Hon brukar få vaxproppar ca 1/2 dygn innan fölning. Hennes mjölk brukar vara tämligen oförändrad i ett par veckor innan fölning, tills det plötsligt slår om till råmjölk, och hon fölar, så inga ledtrådar där om hur nära det är.

Sto nummer tre är ett maiden sto, som inte är beräknad föränn till den 3 juni, så det lär dröja ett tag till..

Mitt sto är inne på dygn 329 om jag har räknat rätt. Haft gul kladdig mjölk i juvret i 3 veckor (hon har inte läst boken där det står att de fölar en vecka efter att det är gul vattnig mjölk i juvret!), är sedan 1 v svullen "där bak", hade vaxproppar (små) igår, magen hänger och hon får inte i sig så mycket mat åt gången.

Det är både hennes och mitt första föl så snacka om att det är nervöst. Jag vet ju inte alls hur hon funkar! Har läst på en massa i böcker och Ridsport men det står lite olika överallt. Har vakat via kamera de senaste 10 nätterna, går som en stirrig och hispig zombie på jobbet. Alla mina 40 kolleger samt nästan alla mina elever vet att vi ska ha föl och tycker nog att jag är rejält överspänd/frånvarande/virrig/glömsk/oseriös på jobbet! :crazy:

Hoppas det kommer snart...

Pssst!

Kan någon förklara det där med slemproppen för mig? Har inte läst om den någonstans! Hur ser man att den släppt?

vi är också fullt uppe i väntan..!:D

vårt travsto är satt till den här veckan, vet dock inte riktigt vilket datum.. men juvret är stort och magen börjar se tung ut.. dock inga vaxproppar än!

Då var väntan över!!!! :banana: :banana: :banana:

Nu för ca en och en halv timmes sen fölade även welshstoet!!! Ett litet sött stoföl :love: :love: :love: ! Allt gick jättebra men hinnan sprack inte utan det fick nervösa matte göra ;) . Råkade bara titta ut genom fönstret (gör det ofta nu när man väntar men sitter ju inte och tittar hela tiden som på natten..) och såg att Lillan hade en fosterblåsa med vatten hängande ut ur sig.. Skrek på min sambo att det ser ut som Lillan fölar (var osäker om jag såg rätt..) sen slängde jag mig på kläderna och rusaade ut i hagen! Allt gick jättebra men den lilal har lite svårt att hitta mjölkbaren..

Mamma häst är mkt villig att hjälpa och älskar att lukta och slicka den lilla så hon får inte möjlighet att komma till juvret.. Har ni några bra tips?? Försökta mjöka nyss för att veta att hon fått i sig men då kommer ingen mjölk ;) .. Detta är ett sto som har droppat mjölk de sista dagarna.. Snälla har ni några tips??

Annars är min väntan över nu och jag är SÅ lycklig :D ! Ett litet ridponny stoföl och en halvblodshingst blev resultatet...

Strax efter att jag hade skrivit det förra inlägget, gick jag ut och kollade till flickorna.
Stoet som är på g hade då förvandlat mjölken till minimjölk, och blivit oerhört svullen i slidan. Faktiskt det mest svullna jag sett på ett sto, som inte redan legat och fölat.
Så på grund av det ostadiga vädret står hon inne nu, och jag hoppas att det kommer en fölunge i natt någon gång.

Snälla ni som är vana vid fölningar...

Är det normalt att stoet ligger och vilar efter att hon fölat? Hon verkar pigg annars men sedan jag tog in dem (hon fölade i hagen..) så har hon velat ligga ner.. Hon har ju stått det mesta men nu när jag tittar på kameran så har hon lagt sig ner igen. Alltså när jag låter dem vara själva så lägger hon sig och vilar.. Nu har fölet gått upp men stoet ligger kvar.. Funderar på att ringa vet men tänkte höra med er här om det är normalt först..

Pssst!

Kan någon förklara det där med slemproppen för mig? Har inte läst om den någonstans! Hur ser man att den släppt?

Ingen som vet något om slemproppar? (Förutom de man kan stöta på eller bli stött på av på krogen då förståss :cool: )

//tina_tiger

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 332
Senast: Iamia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 674
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 83 84 85
Svar
1 686
· Visningar
53 939
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka