Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Tack för peppningen CK, antar att det är min du menar med att "den kommer"

Det lugnade att höra att de flesta iaf inte tror att det är något fel.
Jag har alltid haft denna veternär och har alltid litat på honom, så varför ska jag inte göra det nu.

Han har tom en jourmobil på dygnet runt med ett särskilt nr som han lämnar ut i vissa speciella fall tex som detta. Han har 6 km hit så jag känner mig ändå rätt så trygg.

Vi är så många som hejar och hoppas på dig Hera....tänk på hur många du engagerat i över en månad! Alla vill dig och ditt sto väl, lita på de du vanligtvis litar på och slappna av! Är det ett föl därinne så kommer det ut, förhoppningsvis på ett bra sätt, piggt och levande. Är det något som inte stämmer så lär du märka det också. Man skall inte måla "f-n" på väggen så jag är en obotlig optimist och tror att detta kommer bli bra! Kram Pernilla ;)

Man blir bara så orolig för minsta negativa man hör, komplikationer o kastningar. Hon är ju väldigt långt gången och detta är min första fölning. Jag köpte stoet i höstas och vet varken hur hon ser ut eller hur hon är när hon inte är dräktig.

De erfarna som har varit här både veterinär o uppfödare har ju sagt att det drar ihop sig till fölning el nu senare att hon är klar men ingen vet vad hon väntar på.

Jag säger bara stackars min veterinär om jag inte haft er trogna bukevänner att bolla med, snacka om skavsås i öronen.

Hon har med andra ord inte fölat än, med hade riktigt mkt juver nu på morgonen. Hon luras säkert igen, men man får leva på de förändringar som är åt rätt håll.

Hon är riktigt tung och står brett med bakbenen för att balansera upp magen. Hon äter sitt hö ute och sen börjar poject rullning och lerinpackning. Sen vill hon gå in ett par timmar....
Hon är lite speciell :smirk:

Och hon skulle bara våga gå imot Shadys anvisningar om ett söndagsföl en gång till :devil:

Ja vi får hoppas på idag.
:bump: :bump:

Annars kommer vi ner ett helt gäng och trycker ut :love:

Säg, henne det, nu är det inte bara matte som fått nog..........

Ja vi får verkligen hoppas att hon fölar snart så du får sova.

Mitt första sto har gått 327 dygn idag. Min mamma ringde tidigare på fm idag och sa att hon låg ner ute i hagen, perfekt tyckte jag förmidagsföl ute i vårsolen utan en enda vaknatt:) men när jag kom ut hade mamma insett att det inte var hon utan tvåårsstoet som låg ner... jaja jag väntar vidare..

Min kära brorson på 4 år är här i stort sett varje dag och säger:
-Föla nu då?
-Var är fölet?
-Vi har väntat och väntat och väntat!!!

Han är för söt... :love:

Ja nu vill vi ha ett söndags föl. Basta. Annars får jag väl packa in Mathias och mig i bilen och åka till dig för ett alvarligt snack med damen. ;)

Nu är jag hemma efter nattens vak.
Inget har hänt i natt.
Hon har legat lite, rullat sig lite men inte så mycket mer.

Juvret har inte ändrat sig något sedan igår morse, det är mer fyllt bakom spenarna och man ser att mjölken är på väg ner till spenarna.

Nu är hon ute i det sköna vädret och man kan ju hoppas att det hjälper till lite.

Hoppas på fölis i natt.

lånar knapp
Nu måste jag fråga er vad mitt sto håller på med.

Hon kastade ett defekt föl i början av året (inget konstigt med det), men i dag så har jag sett att det droppar vit mjölk från vänster juverhalva :confused: när jag sen försöker mjölka ur så formligen sprutar det vit mjölk ur henne. Hon ska ju inte vara dräktig, men hur kommer det sig då att hon har mjölk????

Såg ett tidigare inlägg du skrivit i tråden .
Det var om att om dom brukar ligga ner och sova på nätterna men sedan innan de ska föla så står dom upp.

Min tjej är på dygn 335 dygn idag och inatt eller i går kväll så låg hon ner en gång men sedan har hon stått upp under natten (det vi såg i alla fall), kan det vara på G då?

De andra nätterna har hon legat ner i omgångar.

Mitt sto låg inte ner de sista 2 nätterna innan fölning, hon rullade sig inte i hagen heller som hon brukar. Så det kanske snart är dax för er! :)

Hera,

Jag hoppas verkligen att det kommer en vändning för er snart och att du kan byta "sida".
Fár en utav de kommande dagarna ocksá ett föl, men är nu riktigt rädd efter dina berättelser.....
Hoppas verkligen att det ska gá snabbare här.
Hon är beräknad till imorgon men har ännu ingen vit mjölk....
Hade vaxproppar en gáng igár, men det verkar ju inte betyda sá mycket..... :smirk:

min märr är beräknad föla idag
men ljuvret har ändrat storlek fram å tillbaka
har provat få ur nåt ur spenarna¨
men inget
så det är bara att fortsätta
å ja tar det med ro fast har vak
känns gött att ja kan ringa fölvana folk
lycka till spännande för alla som väntar
och läser :)

Aladdin skrev:
Både på F-sam och Ag-a kan man teckna från dag 2 men det är karens på 7 resp. 8 dagar innan den börjar gälla! :confused: På IF.s hemsida fanns ingen detaljerad info om försäkringar men ska ringa dem i morgon.
Kollade med F-sam. Stoets försäkring gäller även fölet de första 30- dagarna, därefter försäkras fölet för sig själv!!

För veterinärvård gäller stoets försäkring men man får ingen ersättning om det värsta som kan hända ett litet föl skulle ske... :cry:

skendräktig låter de som.. hon har kastat ett föl.. men inte kroppen

Hmm,man ska helst inte mjölka,råmjölken är värd sin vikt i guld och om man prövar är risken att man tappar delar av den.

Har vet.sagt till mig.

Hera,fick höra av någon igår att rekordet för att gå över tiden låg på 1 månad och 12 dagar,men har ingen kalla så kan inte verifiera,gooss hon inte har för rekordet ;)

Ankans hoppas det har hänt något i natt *tummarna hålles*

Näpp näpp hon håller på sig.

Hon börjar verkligen bli trött på detta själv nu. Hon går i sakta mak in och ut till hagen. Lunkar med mig på de korta promenaderna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
531
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka