Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Klockan är mitt i natten (02.15) och jag har precis förlöst ett sto..
Direkt efter att allt var klart, mockat, efterbörd, och nappning gick jag åter hit för att kolla läget med ditt sto.

Vilket man gör minst 5 gånger/dag-natt..

Den dagen din märr fölar så ska jag nog ta semester från Buke i en vecka.. ;)

Tänker på er två.

AM

Vad skönt för dig att få bekräftat att det finns någor därinne som är vid liv. Nu kan du släppa alla "tänk om hon kastat"-tankar.
Jag har ju nämnt min kompis connemara som gick 9 veckor över tiden tidigare i tråden. Stoet var sjukt i början av dräktigheten och en förklaring till att hon sedan gick så länge var att fostret ligger i någon slags dvala när det inte kan få näring istället för att kasta. När fölet väl kom var hon liten och tunn, typiskt prematurutseende. Hon är nu 4 år (tror jag) och fick sitt första föl för ett par veckor sedan, ett par veckor för tidigt...

När fölis väl kommer ut så är den säkert piggelin, den kanske bara sov just när vet var inne och petade på den.

Jag var f ö med om en tvillingfödsel med lycklig utgång igårkväll. En av ungkossorna på gården fick en liten tjur och en liten kviga. Tjuren kom åt rätt håll, medan kvigan kom med bakbenen först. Båda var pigga och mamman accepterade bägge på en gång. Märkligt att det ska kunna fungera med tvillingar på nöt, men vara så svårt med hästar. Jag tycker att om naturen sätter igång tvillingardräktigheter borde det finnas förutsättningar för dem att klara sig också.

Jarrah skrev:
Jag var f ö med om en tvillingfödsel med lycklig utgång igårkväll. En av ungkossorna på gården fick en liten tjur och en liten kviga. Tjuren kom åt rätt håll, medan kvigan kom med bakbenen först. Båda var pigga och mamman accepterade bägge på en gång. Märkligt att det ska kunna fungera med tvillingar på nöt, men vara så svårt med hästar. Jag tycker att om naturen sätter igång tvillingardräktigheter borde det finnas förutsättningar för dem att klara sig också.

det beror på att tvillingkalvar har varsin moderkaka, vilket tydligen föl inte har... har jag hört...
vet du om att till 95% så blir kvigkalvar sterila om de föds som tvilling till en tjurkalv??? :crazy: Beror tydligen på de "manliga" hormonerna... Världen är underlig alltsom oftast.
För övrigt så är det ganska vanligt med tvillingfödslar hos nöt, och i de flesta fall så går det alldeles utmärkt... :)

Nu är det inte meningen att vända tråden till en tråd om kossor, men..
Jo, men jag undrar varför naturen ser till att det blir tvillingbörd när stoet uppenbarligen har svårt att både föda dem och få dem att överleva födseln. Naturen brukar ju vara fiffig i vanliga fall. Jag tycker att det är knepigt...

Vi har faktiskt haft flera tvillingkvigor som blivit dräktiga, men jag har också hört det där med 95%. Jag var inte kvar och kollade efterbörden, så det kanske stämmer att det är två moderkakor. På ca 80 kor är det väl i snitt 1-2 tvillingfödslar per år hos oss.

Hera,
Deppa inte för mycket nu utan ta en dag i taget och ta framförallt inte ut några sorger i förväg. En veterinär är ju naturligtvis väldigt klok och välutbildad men han eller hon är ju ändå inte någon som kan uttala sig med säkerhet om allt. Egentligen sa ju veterinären glädjande saker dvs att det verkligen var ett föl i magen, den levde och hade det bra och dessutom hade den vänt sig så att den låg färdig att komma ut. Sen kan ju ingen lova vad som händer vid fölning och hur fölisen är när den kommer ut men det gäller ju faktiskt alla dräktiga ston.

Hoppas att den bestämt sig för att komma ut i natt!!! Håller tummarna allt jag kan för att du snart ska få ett lyckligt slut på vår följetong.

Jättestort grattis till ditt underverk. Har varit inne och tittat på fölbilderna och den var verkligen jättesöt :love:

Fick samtal precis om att vårt sto fölat. Hästarna fick kvällshö kl 21.50 och klockan 22.15 fick dom sin kraftgiva.
Då stod det en liten fuxhingst med bläs i boxen, så tjejen som har henne blev grundligt snuvad på förlossningen. Skönt att allt gick bra :) .

HERA, jag fortsätter med att hålla tummarna för er. HÅRT!

Här hålls det också tummar för dig, stoet och fölet! Jag är säker på att det kommer gå vägen. Det där med lagoma mängder stress låter förnuftigt - det borde ju sätta lite sprätt på fölet!

Hoppas att det har kommit ett föl inatt :) Tänker på er!

Inget föl i natt....var ute och sprang med henne igår kväll. Vill inte longera med tanke på hennes ålder o tidigare infalammation i ett knä.

Fick för mig att jag såg lite fosterrörelser efter det. Hon hade stått inne nästan hela dagen igår. Jag jobbade till två och sen ville hon inte vara ute. Hon var nog bara ute ett par tim innan veterinären kom. Kanske berodde på det att den sov hårt.

Mamman är pigg och är idag på 1 år och 7 dagar. Svanser har gått som en mattpisk i perioder i natt.

Veterinären vill inte riktigt släppa heller att eftersom hon inte är Ul på 16 dagars så kanske kanske har hon stött på en unghingst senare... :o

Han tyckte iaf att vi skulle köpa hem napplaska och sånt. Var hittar man det...........

Jag brukar köpa en vanlig nappflaska till barn. Det går alldeles utmärkt. Annars finns det nog till kalvar tex på någon butik som säljer lantbruksprylar typ Granngården.
Du kanske ska blodtypa fölet i samband med registreringen...

Granngården brukar ha, med extra långa "tuttar" fick använda det på en av inackorderingens föl i fjol.

(Psst, microlax är inte fel att ha hemma heller om du inte redan har det)

Tänk om det är en del av förklaringen till hennes långa dräktighet (dvs att hon har träffat en hemlig älskare!)

Microlax finns på Apoteket :)

Verkar ändå konstigt att man betalar in srångavg vid 16 dagars dräktighet om man inte är säker....

Kan det vara så att betäckningsstationen kan ha rapporterat in fel månad, tex skrivit månad 4 fast det var mån 5. Man vet ju aldrig, den mänskliga faktorn :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
529
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka