Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Grattis lakrits! Vilken mörk skönhet :)

Grimmorna är ju lite läskiga då fölis kan hitta alla möjliga konstiga saker att fastna i, snöra runt och i värsta fall strypa sej ju. Grimma av både på föl och sto när de inte används (dvs när de inte leds) har vi kört på alltjämt :)

Nä jag brukar aldrig ha grimma på fölen. Inte förrän de blir riktigt stora så de kan ha dem "tajt" utan risk att fastna.

Stort grattis, förresten *glömde*.

Åh, har också följt följetongen nu.
Men hon kanske inväntar fullmåne? Det är ju fullmåne nu på söndag om jag inte missminner mej.

Hej
Ha ingen grimma på i hagen.
När folksam killen var och bisiktigade mitt föl 03. Då sa han att vi inte skulle ha på grimman.
Han hade varit hoss en kund där fölet dött.
Fastnat med benet i grimman när det kliat sig. Ströp sig själv.
De kliar ju sig med bakbenet.
SÅ AV MED GRIMMAN
GRATTIS

GRATTIS!! Det var en riktig goding :d Laktris!
Hoppas nu bara att Heras vänte tid snart går ut, har följt tråden med spänning!
Min pålle går nu också in på slut tampen 334 dygn idag och hade proppar igår. :banana:
Det är både mitt och hennes 1:a. Tyvärr så kommer hon nog att få föla utan mig pga. mina arbetstider, men är ju i goda händer hos min kompis som tidigare höll på med avel.
Känns ju dock tråkigt, men jag slipper ju att sitta vak även om det är en del i tjusningen. I allafall om bebisen behagar att komma ut :angel:

Sitter och väntar på veterinären....skulle komma nån gång efter 17. -varför känns det som om han inte kommer att ha goda nyheter.... :cry: Har inte sovit på hela natten.

Lakrits: Grattis!!!

Shady: Nog kan vi svänga om småland på väg hem till Halland :)

Hera skrev:
Sitter och väntar på veterinären....skulle komma nån gång efter 17. -varför känns det som om han inte kommer att ha goda nyheter.... :cry: Har inte sovit på hela natten.

Lakrits: Grattis!!!

Shady: Nog kan vi svänga om småland på väg hem till Halland :)

Har veterinären varit hos er än??

Fölis lever, men verkade lite trött. Det tog en stund innan han kände rörelser i från den.

Vi skulle räkna med att den kanske är svag när den väl kommer. Fölet har vänt sig så att så långt är allt rätt.

Fick inga mer lovord än att den lever och är ok just nu. Veterinären verkade bekymrad över att föler var så slött.

Bara att vänta och se. Stoet mår bra ialla fall. Hon skulle motionerar lite mer. Fattade inte om det var ett skämt el allvar att hon skulle longeras. :cry:

Hera skrev:
Fölis lever, men verkade lite trött. Det tog en stund innan han kände rörelser i från den.

Vi skulle räkna med att den kanske är svag när den väl kommer. Fölet har vänt sig så att så långt är allt rätt.

Fick inga mer lovord än att den lever och är ok just nu. Veterinären verkade bekymrad över att föler var så slött.

Bara att vänta och se. Stoet mår bra ialla fall. Hon skulle motionerar lite mer. Fattade inte om det var ett skämt el allvar att hon skulle longeras. :cry:

Vad kan man säga??? :cry: Hoppas du känner att vi är många som är med dig i din oro just nu. Vi håller alla tummar vi har för dig och ditt föl(och för Leona såklart).
Antar att veterinären menade allvar, så gör dom ju med människor för att stimulera värkarbetet, inte longerar alltså, :crazy: utan tvingar oss upp att gå...

En ovetandes fråga: Kan man inte akutsnitta hästar, som man ibland gör med kor??? Aldente igen...var är du-du brukar ha svar på sådana där klurigheter!!!

Hera: Hoppas verkligen du har en liten frisk goding i ditt stall snart!

En bekants halvblodssto fick för ett par år sedan föl, efter att ha gått över dryga 7 veckor. Hingstfölet mådde bra, men såg ut att vara förtidigt född. Är idag 4 år tror jag.

Detta sto hade två år på rad tidigare förlorat föl. Första hittades död i hagen, i hinnan. Oxå då hade hon gått över, länge.
Året efter vakade de i övervakningskamera, & gick ut så fort det var på G. När dom kom ut så var fölis född, & visade endast svaga livstecken. Den låg med nosen mot stoets rumpa, & antogs ha fötts med sk bakdelsbjudning. Överlevde inte. Oxå här ca 7 veckors övertid.

Sen gick det alltså vägen tredje gången, även om han såg prematur ut, efter att ha varit överburen i dryga 7 veckor.

* Håller tummarna*

Men gumman vad jobbigt. Men det här kommer att lösa sig på absolut bästa sett. Eller hur? Vi stöttar och peppar dig här. Det vet du. Kramar i massor. Sätter på kaffet när ni är på väg hem då. :banana:

Hera,jag hoppas verkligen att allt går bra för er. Efter all den tid och energi du lagt ner på att vaka och alla känslor som varit.

*skickar kramar*

Hera, tänker på dig, eller rättare sagt er.
Hoppas verkligen att allt går bra.
Om fölisen vänt sig och ligger rätt kan det väl inte vara långt kvar?
Hoppas, hoppas att den kommer snart och mår bra.
Skickar stora kramar.

Försök se det lite mer positivt i allt elände, den var ju inte död! :) *cheer up*

En solskenshistoria: Mitt sto väntade sitt första, dagarna gick och inget hände, hon passerade datumet med några veckor, Vi blev bekymrade, ringde Åsa hingstation (vana vid mig...) Dom lugnade mig. Min granne veterinären blev lite bekymrad hon med när stoet var ute i hagen varje dag utan föl vid sidan. Hon ville gå in och känna på henne men Åsa avrådde. Dom sa istället till oss att göra vad vi kunde för att väcka fölet lite som antagligen "sov" väldigt tungt. Jag tror att jag har skrivit detta tidigare någonstans, kanske tom i denna tråden. Men dom sa att om man medvetet försökte stressa stoet lite så kunde man väcka fölet till liv som då började bearbeta morsan för att komma ut. Vi tog med henne på den sedvanliga promenaden fast tänkte gå lite längre. Sällskapshästen tömkördes. Halvvägs bort så fastnade han i dold tråd i diket och slet sig i paniik och drog iväg. Stoet blev lika uppspelt hon och gick i någon slags vacker passage a la svansen över ryggen hela vägen hem med magen guppandes åt alla håll och kanter. Samma natt fölade hon och hon hade inte visat tecken på det innan trots att hon gick över. Det blev på dygn 358 om jag minns rätt på dagen. Det var en mycket aktiv fölunge som kom ut och var inte det minsta slö. Han var snabbt uppe, hittade mjölkeriet fort och sedan var det <Indy 500> i boxen tills sommaren kom med betet och frigång. Så när han väl blev, hm, nåja, något brutalt väckt till liv så fanns där ingen tvivel om livsgnistan.

Jag tror att ditt föl är en sjusovare som trivs bra i värmen därinne. :D Du behöver ju inte ta ut och flågaloppera henne, men gör något hon inte är överdrivet förtjust i. Avskyr hon gräsklippare så sätt igång den en stund, Hatar hon transporten så lasta henne bara och ta ur henne igen. En lagom nivå av stress kan utgöra underverk. Risken finns ju faktiskt att fölen tillbakabildas någon grad när de ligger för länge. Men det vet ju din veterinär bäst.
Deppa inte ihop alldeles. Försök överlista henne till att föla istället, även om gudarna borde veta att du försökt allt vid detta laget :p

Heja Heja!!!

Tänkte bara berätta att en kompis till mig fick precis samma besked som du fått. Hon var med stoet i Helsingborg o de fick besked om att fölet var mkt slött. Stoet kunde inte stanna på djursjukhuset för den skulle troligtvis inte klara sig då.Dagen efter fick hon ett friskt o piggt hingstföl. Den enda förklaringen de hade i Helsingborg var att den faktiskt sov. Idag är han 5 år. Så det behöver inte vara så illa. Lycka till. :rofl: :rofl:

Hera, du har support härifrån med.

Med alla som håller tummarna och tänker på er kan det inte gå annat än bra.
Lita du på din vet och longera tjocktanten så ungen tycker att de är obehagligt att vara där inne.
Han ska ut nu!!!! På momangen.

:bump:

Jag har läst och håller tummarna för dig, det ska säkert gå bra, du jag vakade 4 veckor en gång för att få beskedet att stoet hade kastat och varit skendräktig..... :crazy:

Jag tror nog att alt ska gå vägen, ut och promenera, det brukar dom säga till kvinnor som går över tiden. Gör som Haly säger lagom stress. :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
529
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka