Bukefalos 28 år!

vanvård!!

R

reykurboy

Nån som vet var å till vem som man anmäler vanvård av djur??? E det till kommunen man bor i eller??
 
ring komunen el svenska hästarsvärn om det är hästar det gäller
 
Det är nåra som varit anmälda säkert tre gånger innan, men inget händer ju.. :eek: :( Så nu tycker ja att det är dax igen..
Det är både hästar, hundar, får, katter som inte ser ut att må bra med tillgång till det de behöver..
Sånt här gör mig vansinnigt arg!! :mad:
 
Jag har också varit med om att inget hänt när man anmält. Det hela slutade med att vi var flera stycken som ringde flera gånger, till slut hotade vi med att gå till tidningen om inget hände NU. Byråkratins kvarnar mal tyvärr långsamt.
 
Vad säjer de som äger djuren. Jag har svårt att tro att ngn vanvårdar sina djur med berått mod. Har sett flera exempel på välvårdade djur som pga sin ägares ohälsa blivit vanvårdade. Jag tror att bästa sättet är att fråga om man kan hjälpa till med något, kanske att omplacera en del djur eller varför inte ta sig an någon själv om man har tid, plats och råd.
Jag minns i höstas gick mitt sto kvar på betet en vecka för länge iofs ingen katastrof, men grannen reagerade för de hade stallat in, ingen frågade mej om de kunde hjälpa mej att få hem hö och jag låg hemma med i princip så ont i ryggen att jag knappt tog mej till toa, ännu mindre kunde äka och lasta in höet hos bonden. Jag körde dock ner kraftfoder till henne och gräs fanns ju fast det inte var så näringsrikt. Men inte slog tanken grannen att hon kanske kunde frågat mej varför stoet gick kvar och även om hon kanske kunde hjälpt mej att köra hem några balar. :(
Nu kvicknade jag snabbt till och det löste sig, men hade det fortgått hade jag nog själv fått masa mej någonstans och be om hjälp, men en del vill bara inte be om hjälp hur mycket de än behöver den.
Så jag tror på medmänsklighet i första hand, annnars är det miljö och hälsoskydd på kommunen du ska vända dej till.
 
:bow: :bow: :bow:
Tyvärr är det mycket lättare att endast stå och klaga på någon (alternativt anmäla) än att erbjuda honom/henne hjälp.

Vanvård av djur kan ju också uppstå till följd av okunnighet, och då är det bättre att först försöka förklara och visa ägaren rätt och därefter, om ägaren inte lyssnar, anmäla.
 
många tror att hästarna blir vanvårdade eftersom de inte vet hur hästar ska ha det,, jag vet att djurskyddsinspektören kommigt ut till stall där hästarna gått i gigantiska hagar och haft det superbra, men grannarna anmälde dom för att hästarna gick ute och dom trode att dom inte blivigt borstade :o

Din häst hade det säkert bättre utomhus än vad den har i stallet,, tyvärr så tror och tycker folk att hästar ska vara uppstallade och ridas varje dag, :smirk:
 
Tyvärr så ä detta ingen tillfällighet, det har pågått länge å deet är inte för att någon e sjuk..
En dag när ja red förbi så stod en tacka i hagen med ett stort sår på halsen, ja red till ägaren å talade om hur det var. -Han följde motvilligt med dit, men tyckte inte att ja skulle "pjoska" så.. :eek: En annan gång hade deras shettis rymt, ja gick å talade om det, varpå flickan i familjen blev sur för att ja kom dit.. Dom har fått anmårkningar flera gånger från miljö-hälsovården om att de ska bättra sig, men inget händer!!
Då tycker nog ja att en anmälan är på plats!!
Något måste för guds skull hända!!
Man måste åka förbi det stället varje gång man ska till stallet, å ja klara inte av att se sånt här utan att reagera!!
 
Som sagt det är ganska många som försökt prata med dom, men de vägrar lyssna!! Ja kan berätta hur många saker som helst när olika folk försökt hjälpa dem, men det är helstopp!! Dessutom klagar de på allt å alla!! Man får inte spela musik när man åker förbi deras gård (å ja måste förbi där för å ta mig till stallet..)
 
Dom här hästarna har gått ute hela vinter i ur å skur utan så mycket som ett vindskydd ellernånstans å ta vägen där det var torrrt!! Å det tror ja INTE är särskilt bra va?!
 
Har dom gått ute dygnet runt hela vintern utan vindskydd, så är det väl olagligt? Det finns väl någon lag om ligghall nu, eller har jag fel?

Låter hemskt, tycker du ska ringa och anmäla, eller iaf be dem om råd om vad som ska göras!

Lycka till! :)

Mvh Huntress
 

Liknande trådar

Hästmänniskan (Jag hoppas att vi kan ha den här diskussionen utan att bli arga på varandra. Snälla ta ett djupt andetag innan du skriver något i...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 100
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag söker information om fallet (målnummer eller någon som vet något om detta) på en kvinna i Essunga kommun, skaraborgs län. Hon...
Svar
13
· Visningar
1 885
Senast: corzette
·
Skola & Jobb Är det nån bukefalist som bor i Kanada? Vet att det fanns en, men vet ej om hon är här längre.
Svar
0
· Visningar
122
Senast: MissFideli
·
Träning Jag är inne på att titta på en superfin häst. Tyvärr har den varit vanvårdad länge, svultit mm men är nu fin i hullet ock inriden...
Svar
6
· Visningar
1 564
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp