"Vår åsikt om kattuppfödning!"

Blueeyes

Trådstartare
Satt nästan i halsen när jag läste ett blogginlägg från ett katthem, blev riktigt förvånad över deras tankesätt faktiskt men tycker det är en bra diskussion, nu är jag nyfiken på vad ni tycker! Lägger ut inlägget + några kommentarer så får ni spåna vidare sen :)

Vi har ett äldre blogginlägg som berör frågan om raskattavel bidrar till överskottet av katter eller inte. Då det idag har lämnats flera kommentarer på detta inlägg tar vi tillfället att (igen) förklara vår synpunkt om avel på katter.

En av de som skrev en kommentar på det gamla blogginlägget tycker att man inte ska lägga problemet hos uppfödarna då det är huskattägarna som har okastrerade katter och som är ansvariga, och att det är de vi måste informera.

Vi jobbar mycket med att upplysa kattägare om vikten av kastrering. Samtidigt så har vi en åsikt om avel av sällskapsdjur som är densamma som den som Djurens Rätt har på sin hemsida:

”Vi är emot kommersiell uppfödning och avel av djur som står i motsättning till djurens intressen. Vi uppmanar alla som funderar på att skaffa ett sällskapsdjur att i första hand adoptera ett djur som behöver ett nytt hem, istället för att vända sig till en uppfödare.”

Det finns i Sverige ett stort ”överskott” av katter. Det totala antalet katter gör att tillgången är många gånger större än efterfrågan. Man ska inte tro att raskattmarknaden inte är mättad. Även bland raskattuppfödarna finns det de som avlivar kullar med ungar, ibland för att de inte ”blir av med de”, ibland ”enbart” för att de inte uppfyller rasstandarden, dvs att de har fel färg, inte har tillräckligt mycket av det av raskattkretsen bestämda utseendemässiga krav. Andra uppfödare ”rear” ut kattungarna och försöker på alla möjliga, lämpliga och olämpliga, kanaler att bli av med sina kullar.

Göteborgs Katthjälp ser ingen skillnad mellan raskatter och huskatter, en katt är en katt och det finns det för många. Dessutom så kan man ifrågasätta om det är etisk försvarbart att uppföda katter som har fått ett visst utseende, och inte sällan tillhörande hälsomässiga problem, pga genetiska uppsättningar som inte skulle finnas kvar om man inte avlar vidare på dessa.

Det stora "överskottet" av katter är alla våras problem och alla vi har ett ansvar att bidra med att överskottet minskar. Det enda sättet att göra det är att sluta med att avla fram fler kattungar. Genom kastrering eller (om kastrering av någon anledning inte anses vara ett alternativ, vilket troligen är fallet hos raskatter) genom att se till att katterna inte parar sig.

Raskatt som huskatt: varje katt som föds bidrar till överskottet. Tycker man det är roligt att ta hand om kattungar så kan man alltid ställa upp som jourhem åt en dräktig katthona, det finns det många sådana som idag får föda sina ungar utomhus.

En uppfödare kommenterade att hon skulle sluta ge oss ett bidrag på varje kattunge hon sålde. Det ligger ABSOLUT inte i vårt intresse att ”tjäna pengar” på någons kattuppfödning! Att sluta med att bidra till kattöverskottet skulle för oss betyda så mycket mer än att ”tjäna” 200 kr för varje kattunge som avlas fram, vare det sig är genom huskatt- eller raskattavel.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Att själv föda upp katter och samtidigt vilja hjälpa hemlösa katter känns ganska motsägelsefullt. Tanken är god, men den räcker inte hela vägen. Jag önskar att man som uppfödare istället för att sätta fler katter till världen kunde ta hand om någon av de hundra tusentals hemlösa katter som redan finns.
Vill därför vädja till er kattuppfödare att tänka om, ni kan göra så stor skillnad för utsatta djur! Gör om och gör rätt!

PS. Länka gärna till det tidigare blogginlägget i ämnet.

---

Men jissses! Jag häpnar! Ett katthem som inte har mer kattkunskaper än så, ni är verkligen inte värda att skänka pengar till. Stackars era katter! :-(

Det är inte raskattsuppfödarnas fel att det finns hemlösa katter. Det skulle inte hjälpa ett dugg om så alla raskattsuppfödare skulle lägga ner. Det är två skilda marknader. Ni skall snarare vara glada att det finns raskattsuppfödare, för de står för en sund katthållning, de arbetar för en högre status för katter (huskatt som raskatt). Utan de skulle ännu färre vaccinera, id-märka, försäkra och kastrera sina djur.

Alla kan inte ha huskatter pga allergi. Förvägrar ni alltså allergiker att kunna ha katt?

Att tvinga alla att skaffa huskatt är ju som att tvinga alla att ha en viss hundras. Om marknaden av en hundras är mättad så skall alla tvingas köpa den hundrasen, och all annan hundavel skall förbjudas?

Det är så barockt och okunnigt från er sida att man nästan börjar undra om det är ett dåligt skämt.

---

Du har rätt till din egen åsikt men du verkar inte förstå anledningarna Katthjälpen uppger som gör att de inte stödjer uppfödning, inte av huskatter, inte heller av raskatter. De stödjer inte raskattavel, dels av etiska skäl men även av praktiska skäl. De är långt ifrån den enda organisation som tänker så. Till exempel så har Djurhemmet Tigerharen, Djurrättsalliansen och Djurens Rätt samma åsikt.

Du säger att uppfödning av raskatter och huskatter är "två skilda marknader". Det är långt ifrån sant. Det finns mängder med folk som, t ex innan de var medvetna om att det finns så många hemlösa katter, har skaffat sig en raskatt men som med dagens kännedom om situationen inte gör det igen. De ska, eller har redan, skaffa katt från ett katthem.
I så fall hjälper man faktiskt två katter, den katten som sitter på katthemmet och den hemlösa katten som kan få platsen på katthemmet. Dessutom finns det även okastrerade raskatter som går ute och förökar sig.

Att tro att framavlande av katter, raskatter eller huskatter, inte bidrar till överskottet av antalet katter är naivt. Men kanske ett helt förståeligt argument från uppfödarens sida, i ett försök att försvara sin hobby.

Många huskatter är inte kastrerade pga okunskap och snålhet hos ägarna. Den som föder upp raskatter verkar dock oftast fullt medveten om att det finns ett stort antal hemlösa katter och vikten av kastrering, men väljer ändå medvetet att bidra till överskottet med katter. Det är kanske snopet värre.

---

Ni verkar tro att alla katter är likadana och att det bara är den utseendemässiga "kostymen" som skiljer dem åt. Så är inte fallet. Precis som när man köper hund köper man en katt med ett temperament som passar ens preferenser och livssituation. Jag har de katter jag har pga att jag tycker att rasens temperament är oslagbart. Fanns inte dessa raser så hade jag kanske hellre haft ett annat djurslag. Tråkigt att ni inte tycker att kattuppfödning är något som ska ske seriöst i en bra miljö, och med hälsotester av föräldrar vaccinationer osv, det är nämligen i princip bara raskattuppfödare som avlar katter på detta sätt. Tycker ni att alla djurslag ska sluta avlas på seriöst eller äller det bara djurslaget katt?
Under mina åt som kattuppfödare har jag aldrig stött på någon som avlivar de kattungar som ej blir sålda.
Tycker att mycker i ert inlägg tyder på okunskap och det är tråkigt, när det kommer från en sk "seriös" organisation. Raskattuppfödare har en stor del att att höja kattens status, i och med att de föregår med gott exempel avseende på uppfödning, vaccinationer prissättning information till allmänheten m.m.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Och som vanligt är det raskattuppfödare och raskattköpare som ska ta ansvaret. Otroligt okunnigt att tro att det inte är skilda marknader. Det är inte bara en typ att kattköpare, det finns flera. En raskattköpare väljer inte katter ifrån katthem istället för raskatt om det inte finns, det fungerar inte så. Och att göra kopplingen att de när de väl visste om alla hemlösingar inte köper en ny raskatt stämmer inte. Man köper raskatter av en anledning, men det utesluter inte att man visst kan värna om djur som inte har det bra. Det ena utesluter inte det andra.

De som bör ta en kull från ett katthem och vara jourhem åt er är inte raskattuppfödare, det är snarare alla dessa som ska ta en kull för att katten är så söt. Som tycker det är mysigt med kattungar. Inte uppfödare som testar sina djur för sjukdomar, som vaccinerar, id-märker och behandlar djuren likvärdigt med ex. en hund.

Nej, det är inte mina vänner med raskatter (varken de som föder upp eller köpt en specifik ras) som bidrar till att de oönskade katterna är så många eller att kattens status är så låg i samhället. Det är folk som min bekant som flyttar ifrån sina katter än en gång för att hon plötsligt får för sig att de inte kan bo i lägenhet (det är alltså två nya katter nu, de två första gjorde hon sig av med när hon fick barn). Det är hon som tog en kull på sin äldre hona och sedan lät henne gå ut och bli dräktig än en gång redan innan den första kullen flyttat hemifrån. Det är hon som skänkt bort katterna utan att vaccinera eller idmärka dom. Det är min andra bekant som gör sig av med sina två katter för att bli sambo. Hennes föräldrar som låter honorna få kull efter kull för att skjuta av ungarna. Det är min släkting som menar på att katterna är gratis, det är bara att skaffa en ny. Det är bönderna som inte kastrerar sina djur, som skjuter katterna hejvilt istället när de blir för många. Det är alla dessa folk med okastrerade utekatter som bidrar till detta. Alla som skänker bort katterna med mera. Staten som faktiskt inte ser på katter som någonting att bry sig om. Katter är ett laglöst djur i Sverige. Att tro att den lilla klicken av kattägare som raskattuppfödare och raskattköpare faktiskt utgör ska lösa problemet med hemlösa och oönskade katter, samt kattens låga status, är otroligt naivt. De är bara en liten bråkdel av alla kattägare i Sverige och tyvärr har majoriteten av Sveriges kattägare den syn på katter som de bekanta jag tidigare nämnt. Dessa personer sätter inte sin fot på ett katthem och skulle aldrig betala 700:- för en katt. De bidrar däremot till att katterna på katthemmet eller i behov av ett hem ökar.. Det är dessa personer man måste åt, inte katthemskattsköpare, raskattköpare eller raskattuppfödare. Och enligt min erfarenhet är raskattsägare mer benägna att skaffa katter från katthem än kreti och pleti. Som sagt, det är olika slags människor som skaffar katt och marknaden ser inte likadan ut för dessa.

Och att referera till ovan nämnda organisationer får mig bara att vilja ta än mer avstånd från er nu, delvis pga vad de anser är lämplig kost för dessa djur (veganmat till renodlade köttätare).

---

Att bara prata om "marknader" är ju oerhört cyniskt och får ju en att tänka på profit. Precis som ovan nämnts är det värre att som uppfödare vara medveten om det antal liv som var dag släcks på veterinärklinikerna landet runt och ändå välja att ta ännu en kull. Raskattaveln borde begränsas och vill man av någon anledning skaffa en speciell ras så kan man välja en vuxen omlacering av denna ras. För jag kan uplysa alla okunniga om att det avlivas ett gott gäng friska raskatter på klinikerna också. Så uppfödare; tro inte ni inte bidrar till katters låga värde.

---

Antalet raskatter idag är ca 13 % av det totala antalet katter i Sverige! Och av dom 13% är det ytterst få som går i avel!!! Dessutom så skulle de flesta raskatt ägare jag känner (vilket är många) inte ha någon katt alls, om det inte funnits den specifika rasen! Hur bidrar detta till överskottet av hemlösa huskatter menar ni?

Den dagen det börjar krylla av Somali katter på katthemmen, då ska jag absolut lägga av med min uppfödning, det kan jag skriva under på!

---

Det spelar ingen roll vem som har störst ansvar i att det finns så många hemlösa katter, frågan är hur vi löser det. Inte genom att avla fram fler katter tycker jag.

Det är väl inte heller så att man tycker att problematiken med misshandlade barn ska lösas av just de som misshandlar barnen? Tror ni det skulle bli nåt bra av det? Nej, det finns annat folk än de som själv misshandlar barnen som tar hand om problematiken. Precis så som alkoholism inte kan bekämpas av alkoholisten själv. Det behövs andra som står utanför problematiken som vill och kan ta tag i det.

Raskattuppfödarna har ett större ansvar än enbart för deras "eget ras" (snack rasism). En katt är en katt, precis som en människa är en människa oavsett om den är svart, vit,har kort eller långt hår. Hade både uppfödarna och köparna, som tror sig stå utanför problematiken med hemlösa katter tänkt lite längre än deras egna intressen så hade der räddats många fler behövande katter till ett bättre liv.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Det har varit en enorm diskussion om detta på SKS och man kan säga att den var rätt het :p
Jag kan köpa deras åsikt, tyvärr pysslar dom med förtal och annat vilket gjorde att det blev löjligt. Jag anser inte att raskattaveln ska behöva betala huskattavlarnas pris. Att dra ner raskattaveln skulle inte påverka antalet huskatter. Men dom får gärna ha sin åsikt. Det jag tycker är illa är att dom inte tar emot nån form av bidrag från raskattuppfödare till sitt katthem, vilket får mig att tycka att deras egen åsikt är viktigare än katternas välfärd. Man är också emot att ha djur som sällskap, vilket också talar emot att driva ett katthem och omplacera katter till ägare.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Blocket Uppland 93 annonser katter säljes
31 annonser om raskatter
12 annonser med raskattsinblandning-hittar där bara kattungar
Där förekommer Birma,Norsk skogkatt,Russian blue,Perser;Maine Coon ,Somali
I ett fall står det i annonsen att det finns stamtavlor på både mormor och farmor som är maine Coon.Där har det säkert avlats fram många katter.
I en del fall är kattungarna endast avmaskade vid flytt.
I en del fall är det stora kullar.

Resten är huskatter.
Detta är enbart Uppland,naturligtvis avlas det över hela landet med olika raskattsblandningar.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Jag tycker att de är beklagligt att de sprider illasinnade rykten (som att vi uppfödare avlivar icke-rastypiska kattungar, har aldrig hört talas om någon som gör det och jag har snart hållt på i 10 år). Jag tycker deras anklagelser och energi är felriktad. Det är inte tusentals raskatter de plockar in varje år. Blandraser? Absolut, men är det inte huskattåproducenterna som ska ställas till svars för dem?
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Blocket Uppland 93 annonser katter säljes
31 annonser om raskatter
12 annonser med raskattsinblandning-hittar där bara kattungar
Där förekommer Birma,Norsk skogkatt,Russian blue,Perser;Maine Coon ,Somali
I ett fall står det i annonsen att det finns stamtavlor på både mormor och farmor som är maine Coon.Där har det säkert avlats fram många katter.
I en del fall är kattungarna endast avmaskade vid flytt.
I en del fall är det stora kullar.

Resten är huskatter.
Detta är enbart Uppland,naturligtvis avlas det över hela landet med olika raskattsblandningar.

Men är annonser på raskatter ett bevis för att raskatter bidrar till något överskott? Majoriteten av alla raskatter har ett hem. De är önskade och de blir inte utsparkade. Självklart måste vi uppfödare få annonsera när vi har katter till salu eller när vi omplacerar katter å våra köpares vägnar. Dessa katter är inte hemlösa och löper ingen större risk att bli det heller.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Sen är jag skeptisk till att det verkligen är så många som är blandraser. Jag kan utan problem hitta flertalet annonser som helt enkelt inte kan stämma, hårlagsmässigt eller färgmässigt. Mycket ljug/okunnighet florerar ju bland Blocketannonserna.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Sen är jag skeptisk till att det verkligen är så många som är blandraser. Jag kan utan problem hitta flertalet annonser som helt enkelt inte kan stämma, hårlagsmässigt eller färgmässigt. Mycket ljug/okunnighet florerar ju bland Blocketannonserna.

Jag tror iofs att andelen blandraser har ökat i takt med att raskattens popularitet har ökat men jag tror också att många bara hittar på. När jag var liten var alla långhårga katter "angoror, "perser-" eller "persierkatter". När jag kom upp i tonåren blev de alla "skogisar" och nu är de maine coons... Same same, different name. Folk som försöker göra sina katter exklusiva, som inte förstår att deras katter är alldeles utmärkta precis som de är.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Oavsett vilken typ av korsning det är så är ju uppenbarligen någons raskatt involverad i blandras aveln. Så då finns det åtminstone en oseriös raskatt"uppfödare". Sen finns det en hel del raskatter på vift, hur renrasiga de är är ju svårt att avgöra eftersom de sällan medför sina stamtavlor där de irrar omkring i buskagen.

Sen tror jag generellt sätt att det är helt olika marknader för att köpa en katt från ett katthem och köpa en kattunge av någon uppfödare överhuvudtaget. Att se till att det enbart finns vilduppfödda katter att köpa verkar ju också som en märklig lösning för att höjja kattens status.

Framförallt tror jag att det vore vettigt om man ägnade lite mindre energi åt att hacka på varandra och lite mer energi åt att jobba med att höjja kattens status. Med största sannolikhet är det ingen av de som är engagerade i debatten som är en oseriös kattägare som behöver upplysas. Därmed så leder det ingen vart alls att gnälla på varandra när problemet ligger utanför den här gruppen av människor.
 
Senast ändrad:
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Sen finns det en hel del raskatter på vift, hur renrasiga de är är ju svårt att avgöra eftersom de sällan medför sina stamtavlor där de irrar omkring i buskagen.
QUOTE]
Nej men däremot så har de med sin idmärkning som talar om vem katten är och vart den hör hemma :idea:
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Nej, det är inte alls säkert att dessa katter kommer från en oseriös raskattuppfödare. Blandraskullen har ju föds hos köparen, med 99% säkerhet emot uppfödarens vilja.
Kan dra ett skräckexempel. En bengaluppfödare säljer en unge som haft flatchest som liten. Den är belagd med avelsförbud förstås och köparen informeras. Denna hona har sen fått massor av blandraskullar, avelsförbudet gäller ju bara för att regga renrasigt och trots att köparen informerats väljer denna att ta kullar. Vad ska man kunna göra? Som uppfödare har man inte längre några rättigheter angående katten. Kastrera tidigt är långt ifrån möjligt för alla, då inte många veterinärer kommit så långt. Kan man göra annat som säljare än att försöka informera köparen om sin ståndpunkt, lämna önskemål om kastrering INNAN kull och sen hoppas köparen följer detta?
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Fyfasen ! Värsta sortens köpare !
Jag är för tidig kastrering, så att ungarna levereras kastrerade om de absolut inte får gå i avel, gör man inte det så kan man aldrig vara på säkra sidan som uppfödare.

Jag som har både huskatter och raskatt(er) tycker att det verkligen är två helt olika saker.

När jag varit i kontakt med raskattsuppfödare så säger de att många eventuella köpare tycker att det är dyrt med raskatt, då kan jag tänka mig att det finns en och annan avart som köper en raskattshona och sen tar kullar på den med random katthane bara för att kunna sälja den som raskattskorsning och få ut lite mera pengar än en vanlig huskattunge, men dessa blandisar är betydligt billigare att ta fram än en raskatt

Visst fasen är det dyrt med en raskatt om man jämför. Ska man bara ha en katt vilkensomhelst så köper man en huskatt för ett par hundralappar hellre än en raskatt för tusentals. Det ÄR skillnad och det ÄR olika marknader
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Nej, det är inte alls säkert att dessa katter kommer från en oseriös raskattuppfödare. Blandraskullen har ju föds hos köparen, med 99% säkerhet emot uppfödarens vilja.
Kan dra ett skräckexempel. En bengaluppfödare säljer en unge som haft flatchest som liten. Den är belagd med avelsförbud förstås och köparen informeras. Denna hona har sen fått massor av blandraskullar, avelsförbudet gäller ju bara för att regga renrasigt och trots att köparen informerats väljer denna att ta kullar. Vad ska man kunna göra? Som uppfödare har man inte längre några rättigheter angående katten. Kastrera tidigt är långt ifrån möjligt för alla, då inte många veterinärer kommit så långt. Kan man göra annat som säljare än att försöka informera köparen om sin ståndpunkt, lämna önskemål om kastrering INNAN kull och sen hoppas köparen följer detta?

Jag kommer ihåg de fallet och det är sorgligt att om köparen vet om att katten inte ska avlas på pga att de även kan vara livshotande för kattmamman att få en kull. Som jag förstod hade köparen lovat att kastrera men att köparen på något sätt fått tag på en renrasig hane till första kullen och sålde dem som "renrasiga utan stamtavla" och skylde på att hanen ej hade full stamtavla.
Skulle jag få en kull där någon hade en defekt som inte ska avlas vidare på kommer jag att kastrera innan försäljning även om de skulle innebära att behålla kattungen längre.

Om man utgår av alla rasblandningar så är mest troligt de flesta påhittade. Alla långhåriga är skogskatt (ingen ras heter så), maine coon, perser eller angora. Alla prickiga och tigrerade korthåriga är oftast bengal eller ocitat.
Har sett stubbsvans (manx) och polydaktyli (skeppskatt) hos huskatter och säljaren menar att de visar att de finns raskatt i avkomman.

En annons jag kommer ihåg en annons där säljaren försöker låta som de var ett under. "mina 2 europé korthår har lyckas med ett genetisk omöjlighet att få en europé långhår".
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Din köpare är ju då en oseriös raskattsägare som dessutom föder upp, därmed finns dom. Bara att du inte väljer att se vederbörande som en raskattsägare(?) eftersom hon inte beter sig som en seriös sådan.

Jag tycker att det är tråkigt att det finns oseriösa kattägare och gillar heller inte att sammanblandas med dem enbart för att jag har huskatt/bondkatt. Att man köper raskatt är ju ingen garanti för att man idmärker dem och de kommer ju knappast ut ur livmodern med tattuering och chip på plats.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Någon form av IDmärkning är väl ett krav för att ens få registrera? Utan registrering = ingen renrasig katt.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

SVERAK, som är största förbundet i Sverige, kräver ID-märkning på alla sålda katter, så en seriös uppfödare därifrån har märkt katten innan du får ta över den. Sen har jag väl aldrig påstått att raskattägare alltid är seriösa? Förstår inte riktigt tanken med att stoppa ord i munnen på andra :crazy:
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Någon här sa att man avlar fram katter för att man önskar ett specifikt beteende som passar ens livsstil. Men icke att förglömma att katter, liksom andra djur, anpassar sig till den person den växer upp hos. Vissa personlighetsskillnader finns det givetvis, men de är generellt högst personliga. Om man nu ska välja katt efter sin livsstil så undrar jag på vilket sätt det passar ens "livsstil" bättre att ha en långhårig katt istället för en korthårig? Katter är lika stora generellt så man kan inte välja att ha en mindre respektive större katt. Alla katter är pigga aktiva djur, så lata och lugna katter skapar man. Att katten sa klara att vara ensam långa perioder vänjer man den vid, det är inget man kan avla fram.
Att man avlar katter så att man som allergiker ska kunna ha katt kan jag köpa.
Men i övrigt är aveln mestadels avsett just för estetiska skäl. Katten ska se ut på ett visst sätt och ha en tendens till ett visst beteende.

Men i övrigt så är det inte mycket som skiljer mellan katt och katt. Katten ska antingen bo i ditt hem och roa sig där på bästa sätt eller vara ute, punkt. Det klarar alla katter oavsett ras.

Jag tror mer att man istället ska (likt med hästar) skapa en större marknad för katten när de blivit lite äldre och man vet vilken personlighet den har. Enbart då kan man veta hur katten är och vilken livssituation som passar den katten bäst. Oavsett ras.

Mina huskatter är mycket olika, både fysiskt och till viss del givetvis personlighetsmässigt. De är säkerligen helt olika "rasblandningar". Men de funkar utmärkt ihop ändå och har båda speglats av mig, och av varandra.

Katt som katt. Det finns ett stort problem och många katter lider. Minska er avelsskala om ni nu inte vill sluta med den. Och sluta ignorera problemet och skylla det på andra, det löser inga problem. Gör något åt det.

På tal om överskott av hästar så är det många stuterier som får göra uppehåll för att det är mycket hästar på marknaden och priserna går ner. Bör ni inte göra detsamma?
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Jag har inga problem med att få mina katter sålda, varför ska jag då "dra ner"? "Min" marknad är inte mättad.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 833
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har för mig att detta har diskuterats här förut men när jag sökte efter någon tråd så hade jag svårt att hitta något, hänvisa gärna...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 025
Senast: morgaine
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 796
Senast: Lager
·
Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
13 917
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp