"Vår åsikt om kattuppfödning!"

Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Varför är den benämningen mer riktigt?

Jag vet faktiskt inte vad jag känner inför avel eftersom vi många gånger inte lyckas särskilt väl med den. Raskatter är inte friskare än huskatterna/bondkatterna. Däremot kan man ju vara seriös på det sättet att man inte låter honan para sig med sina släktingar och tar hand om de kattungar som kommer på ett seriöst sätt. Genetiska sjukdomar förstärks ju snarast om man bedriver rasavel eftersom genpolen då blir mindre. Däremot så kan jag visst förstå att rasavel ändå är intressant. Att avla på sjuka djur oavsett hur man väljer att göra det är aldrig bra.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

GSD IV är ju ett resultat av skogskattsaveln, så det blir ju lite märkligt att ta upp det som ett argument för raskattsavel. Anlaget är recessivt och skulle med största sannolikhet aldrig bli ett problem hos korsningskatter. Det blir samma problem om man har en liten sluten vildkattskoloni, genpolen blir för liten och små genetiska defekter förstärks.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

GSD IV är ju ett resultat av skogskattsaveln, så det blir ju lite märkligt att ta upp det som ett argument för raskattsavel. Anlaget är recessivt och skulle med största sannolikhet aldrig bli ett problem hos korsningskatter. Det blir samma problem om man har en liten sluten vildkattskoloni, genpolen blir för liten och små genetiska defekter förstärks.

Varför skulle en korsningskatt inte få GSD IV, enligt var och varannan korsninskatt har ju x % skogis i sig påstår ägarna så isf kan de ha spridigt sig där om inte ägarna blåljuger om sina fina katter :d Då kan 2 bärare få kattungar, dör kattungarna fattar ägarna inte varför och de flesta ids inte ens obducera kattungarna för att reda ut orsaken.
korsningskatter har andra problem som inte ägaren tänker på då de blandar hej vilt; blodgruppskrock! Även där dör kattungarna, läst om många skrämande historier.

Har aldrig hört en ägare med en påstådd rasblandning kolla upp rasspecifika sjudommar som kan förekomma i den/de raser som finns i blandningen. Argumentet är ofta "katten ser inte sjuk ut", "jag vet att min katt är frisk"
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Antagligen så är inte de blocket annonser du studerat ett korrekt statistiskt underlag för inblandningen av Norsk skogskatt i hela huskattspopulationen. Och eftersom anlaget är recessivt och hittills visat sig mest på skogskatt så blir chansen procentuellt betydligt mindre när skogskattsanlagen är uppblandade med andra.

Det är väll inte konstigt att man inte kollar upp raskattsspecifika defekter när man inte äger en raskatt?
Njursvikt hos katt är ju en av de vanligaste sjukdomarna men jag tror inte ens raskattägare går på årliga besök för att kolla njurvärdena på sina friska katter.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Antagligen så är inte de blocket annonser du studerat ett korrekt statistiskt underlag för inblandningen av Norsk skogskatt i hela huskattspopulationen. Och eftersom anlaget är recessivt och hittills visat sig mest på skogskatt så blir chansen procentuellt betydligt mindre när skogskattsanlagen är uppblandade med andra.

Det är väll inte konstigt att man inte kollar upp raskattsspecifika defekter när man inte äger en raskatt?
Njursvikt hos katt är ju en av de vanligaste sjukdomarna men jag tror inte ens raskattägare går på årliga besök för att kolla njurvärdena på sina friska katter.

Jag sa att var och varannan att påstås ha skogis i sig, men just de då kallas de Norsk skogSkatt;) Parar man en renrasig skogis med en huskatt borde väl 50% av anlagen komma från skogisen så den skogisen kan ju lika gärna ha burit på den reccessiva genen och gett den vidare till sina korsningsungar...eller?

Men om du påstår att de är en perserkorsning tycker inte man ska kolla upp PKD eller HCM? Är det en birma blandnig behover man ej kolla blodgruppen..
Och ja, vi som har renrasiga katter kollar våra katter regelbundet för att förhindra att sjukdommar sprids.. Jag tex HCM scannar mina avelskatter varje år...gör du de eller anser du att de kostar för mycket pengar? Skulle jag äga en perser skulle jg även scannat njurarna årligen.
Det är inte bara renrasiga som har sjukdommar och defekter även huskatter/krsningskatter har de men de finns ingen riktig statistik för att dessa ägarna sällan kollar upp sin katt, blir den för sjuk får den sprutan utan att ta reda på orsakn.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

kl

Angående utrota huskatten.
1. Det är inte möjligt, och
2. Huskatten är i princip en katt som har mer eller mindre okänd härstamning, ej hälsotestade föräldrar, ev avmaskad, högst troligt ej vaccinerad/besiktigad/märkt. En katt som "klarar sig själv", som kan släppas ut när man går till jobbet och tas in när man kommer hem. Som kanske hålls vaccinerad, kanske kastreras. Förhoppningsvis bryr man sig så pass att katten är försäkrad, men annars är det ju billigare hitta en ny katt om den man har blir sjuk/skadad. Ok, första meningen här gissar jag täcker 90% av huskatterna, de senare meningarna inte lika mycket men ändock mycket vanligt. Vilken del är det som är viktig att bevara för huskatten? Jag ser hellre att huskatten "utrotas" faktiskt, tycker inte villkoren ska se ut så här för något djur.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Fast hur kan man veta om denna sjukdom finns bland tex bondkatter? det görs ju inga tester och jag är ytterst tveksam till att ägarna obducerar avlidna djur, eller hur.

Även om aveln tyvärr leder till att det uppkommer sjukdommar så leder det ju även till förbättring efter. GSD IV är en sjukdom som är enkel att hålla i shack, pga att man just gör tester och registrerar. Denna sjukdom är ju inte svår att bli av med på längre sikt.

Kan väl ta en annan typ av sjukdom som börjar dyka upp hos katt, HD problem. Hur många bondkatter med inslag av tex Maine Coon kollas upp för detta så att det inte sprids vidare till kattungarna?
Jag tror absolut inte att bondkatterna är friskare över lag, däremot så har man ingen koll på vad de bär på, och orsaken till att det inte ballar ur fullständigt är enbart att avelsbasen är så enormt stor.

Självklart Kan även bondkatter få recessiva sjukdommar, att påstå något annat är ju befängt. Självklart finns det skogis någonstans i leden på en bondkatt som ser ut som en, vart skulle annars anlagen komma ifrån?
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Utrotas tycker jag absolut inte att den ska göras.
MEN jag tycker att om man ska avla på dem så är det minsta man kan göra:
Tilltänkt avelspar ska tas till veterinären för en grundlig koll, minst. Scanna hjärta vore en himla bra grej med eftersom HCM är en sjukdom som finns hos många typer av katter. Sedan inte minst föra någon sorts dokumentation över detta.

Men jag håller med dig att dom som tar hand om sina bondkatter på bästa sätt är svårräknade i den stora massan av katter som bara ska ägas, men inget mer.
Skulle vara intressant att te.x få veta hur många raskatter resp. bondkatter som utätts för kattpest, som är väldigt simpel att förhindra, om man bryr sig.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Om vi börjar avla på bondkatt (även om jag kan tycka att det är en bra ide att göra bondkatten till ras för att höja kattens status) så ökar risken för genetiska sjukdomar eftersom de katter som passar in i rasstandarden är färre än alla möjliga katter. Populationen blir därmed mindre, fler gener delas, fler defekter som bygger på recessiva gener dyker upp. Trots alla de vetrinärmedecinska tester man kan göra så ligger medecinen ändå efter.

Sen kan det förekomma individer med genetiska defekter även i en större population men de är färre än i en mindre eftersom chanserna till uppblandning av gener är större i sen större populationen.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

kl
ev avmaskad, högst troligt ej vaccinerad/besiktigad/märkt. En katt som "klarar sig själv", som kan släppas ut när man går till jobbet och tas in när man kommer hem. Som kanske hålls vaccinerad, kanske kastreras. Förhoppningsvis bryr man sig så pass att katten är försäkrad, men annars är det ju billigare hitta en ny katt om den man har blir sjuk/skadad. Ok, första meningen här gissar jag täcker 90% av huskatterna, de senare meningarna inte lika mycket men ändock mycket vanligt. Vilken del är det som är viktig att bevara för huskatten? Jag ser hellre att huskatten "utrotas" faktiskt, tycker inte villkoren ska se ut så här för något djur.
Verkligen och du har statistik på det här?
De huskatter jag känner förutom mina egna, är älskade husdjur som man gärna slevar pengar ur egen fick för att rädda när de blir sjuka eller skadade. De är märkta, vaccinerade, avmaskade, kastrerade och försäkrade. En del går ut, andra gör det inte, ingen ser på sitt djur som en slit och släng sak.

Mina katter är inte försäkrade, enda skillnaden mot när dina går till veterinären är att jag betalar allt ur egen ficka.

I de fall då man inte vetat varför katten dött så har man obducerat men i de flesta fall så finns det ingen anledning att göra det eftersom orsaken till dödsfallet varit uppenbar. Pengar har inget med saken att göra alls, det handlar om de känslor man investerar i sitt husdjur.

En av mina vänners (hus)katt gick bort utan synbar anledning den obducerades och man konstaterade hjärtfel. Eftersom hon ägde även brodern så gjordes ultraljud och prover togs (den hade inte samma problem). Detta trots att hon hade knaper studentekonomi.

Så visst det finns nog de som inte tar hand om sina djur, men jag tror inte alls så stor procent som du verkar tro. Om det bara var raskatterna som tog sig till vetrinären så skulle klinikerna gå i konkurs.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Tanken med en seriös avel på huskatten (trodde jag, jag kan ha fel) är väl att den inte ska bli en raskatt och således inte ha en standard? Förutom att det inte borde vara tillåtet med inblandning av raskatt förstås, då faller ju hela grejen. Även om den ska reggas som en raskatt, men utan standard. Eller är det bara nått jag anser kanske...
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

hoppar du över mitt svar:P

Man tycker ju att europén borde räcka eftersom den faktiskt är ett genuint försök att behålla "bondkatten som den en gång var". Inom WCF kan man fortfarande mönstra in noviser. Alla som vill bevara bondkatten borde satsa på europé-avel istället för "buskavel".
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Verkligen och du har statistik på det här?
De huskatter jag känner förutom mina egna, är älskade husdjur som man gärna slevar pengar ur egen fick för att rädda när de blir sjuka eller skadade. De är märkta, vaccinerade, avmaskade, kastrerade och försäkrade. En del går ut, andra gör det inte, ingen ser på sitt djur som en slit och släng sak.

Läser du på bara kattforum är det en stor del som inte bryr sig, varför tror du bondkatten annars har låg status. Har läst flera som tagit bort katten då de inte har råd att lägga ut pengar till vård, då de blivit överkörd skaffar man en ny hos grannen mm Vill man ha kull slpp ut den fertila honan och hoppas långhårig avkomma så du ka säga att en skogis, perser, angoraar varit framme.


En av mina vänners (hus)katt gick bort utan synbar anledning den obducerades och man konstaterade hjärtfel. Eftersom hon ägde även brodern så gjordes ultraljud och prover togs (den hade inte samma problem). Detta trots att hon hade knaper studentekonomi..

Upplys din vän för att finna tex HCM krävs mer än en scanning för att utesluta hjärtsjukdomen.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Jag vet inte vad du har för drömbild av hur de flesta bondkatterna har det.
Jag skulle nog vilha påstå att den största procenten av bondkatterna har det långt ifrån det du beskriver. Det finns ett enormt mörkertal av bondkatter som inte ens har någon egentlig ägare utan lever iprincip som vildkatter på tex. bondgårdar.
Om nu så många tar hand om sina bondkatter, varför är katthemmen överfulla av just dessa katter? Dom kan ju oftast inte ens ta emot katter som folk vill lämna in, de är överfulla av infångade och omhändertagna bondkatter!
Jag vill inte ens tänka på alla dessa sommarkatter!
Att påstå att de flesta bondkatter har ett bra hem är ju bara korkat, för det är inte så verkligheten ser ut.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Det finns gissningsvis en del statistik om försäkringar från de olika bolagen.
I övrigt, nej, men de flesta har ögon och öron att se/höra med.

Och, att hon gjorde detta med "knaper studentekonomi". Grattis. Jag är student, är singel, har inget extra jobb, men visst tusan har jag råd med veterinärbesök, hjärtscanningar och bra foder.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Det är ju lika illa för raskatter, det finns tom en tråd på forumet om en person vars raskatt för tillfället befinner sig på ett katthem och ej får nytt hem. Detta gäller alltså för ALLA katter.

Men det är klart, om vi utrotar katten så kommer det heller inte finnas några vilda eller några som ej tas om hand.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Med största sannolikhet så har vetrinärkliniken koll på det, hon var på universitetsdjursjukhuset så man kan ju hoppas att de har en liten aning om hur man testar.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Med största sannolikhet så har vetrinärkliniken koll på det, hon var på universitetsdjursjukhuset så man kan ju hoppas att de har en liten aning om hur man testar.

Om de inte var en speciallist ska man inte räkna med de:crazy: Det skadar inte att upplysa din vän om de ändå
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Det är ju lika illa för raskatter, det finns tom en tråd på forumet om en person vars raskatt för tillfället befinner sig på ett katthem och ej får nytt hem. Detta gäller alltså för ALLA katter.

Men det är klart, om vi utrotar katten så kommer det heller inte finnas några vilda eller några som ej tas om hand.

Alla katthem tar inte emot raskatter men de får annonsera på deras sida.. och hur många raskatter har du sett om du jämför med huskatter?:crazy: Skillnaden är gigantisk kanske 1 raskatt på 200 huskatter. Sedan har ja dock sett katthem som till och med påstod att de hade en ozelot-färgad katt...och att en katt var en hittekatt men den var definitivt en mainecoon korsning
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 830
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har för mig att detta har diskuterats här förut men när jag sökte efter någon tråd så hade jag svårt att hitta något, hänvisa gärna...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 014
Senast: morgaine
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 796
Senast: Lager
·
Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
13 915
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp