"Vår åsikt om kattuppfödning!"

Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Oj oj, nu är du väldigt ute och cyklar tycker jag. Själv anser jag att det är stor skillnad på de olika raserna i beteende och personlighet. Det går ju knappt jämföra tex en bengals beteende med en ragdoll.
En del raser är väldigt påhittiga och nyfikna med en djävul bakom örat. Siameser är oftast väldigt pratiga! En del raser är extremt sociala och krävande. En del fungerar mest som soffprydnad.
Visst är sedan den individuella katten olik inom rasen med. Men nog finns det tydliga rasbundna temperamentsskillnader.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Katt som katt. Det finns ett stort problem och många katter lider. Minska er avelsskala om ni nu inte vill sluta med den. Och sluta ignorera problemet och skylla det på andra, det löser inga problem. Gör något åt det.

Nej, det är inte katt som katt och det är inte ägaren som gör katten. Självklart spelar miljön stor roll, men det är inte enbart miljön som gör katten. Ta den genomsnittliga devon rexen och jämför med den genomsnittliga huskatten, perserkatten eller ryssen så lovar jag att du kommer se att de skiljer sig åt.

Och minska? Många av oss tar kanske en kull per år (jag snittar under det). Vad mer kräver du?

På tal om överskott av hästar så är det många stuterier som får göra uppehåll för att det är mycket hästar på marknaden och priserna går ner. Bör ni inte göra detsamma?

Jag konkurrerar inte direkt med katthemmen. De som söker sig till mig vill inte ha en huskatt, en perser, en siames, en britt, en europé, en aby eller något annat. De vill ha en devon rex. Många av dem vill ha flera. De går inte och skaffar en katt från ett katthem om de inte får tag i den devon. De väntar. En del av dem har levt sina liv kattlösa och skulle fortsatt med det om de inte hade träffat en devon och insett att de tål jus devons.

Jag tror inte att det är så många uppfödare av fjordningar som anpassar sin avel efter hur tillgången på varmblodstravare är, eller?
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Om man nu som seriös kattuppfödare som jobbar för ett mål med sin avel ska sluta pga att det finns för många oseriösa uppfödare, jag då kan vi lägga ner avel på de flesta djurarter. Varför avla fram rashundar när det ploppar upp valpar över allt pga att folk vill ha en valp av sin tik, tjuvparningar osv.
Sen inte sälja dom innan man vet vad det är för typ av hund. Så får alla en hund som passar dom med.
Alla har rätt till sin åsikt men att lägga ner seriöst avelsarbete anser jag vara totalt fel.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Katt som katt - nej du. Det är riktigt stora skillnader på olika raser. Som faktiskt är framavlat.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Det är ungefär lika stor skillnad mellan kattraserna som det är mellan hästraserna. Då Ska väl alla sluta avla på hästar, alla går ju att rida på och att köra med? Varför avla travare, det går ju att köra fjordingar?

Det där med att alla katter är lika är en ganska typisk grej att dra upp när man inte har så stor koll på raskatterna. Mitt tips till dig är att för att lära dig mer om hur verkligheten ser ut, besöka uppfödare av olika sorter och jämföra.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Det är ungefär lika stor skillnad mellan kattraserna som det är mellan hästraserna. Då Ska väl alla sluta avla på hästar, alla går ju att rida på och att köra med? Varför avla travare, det går ju att köra fjordingar?

Det där med att alla katter är lika är en ganska typisk grej att dra upp när man inte har så stor koll på raskatterna. Mitt tips till dig är att för att lära dig mer om hur verkligheten ser ut, besöka uppfödare av olika sorter och jämföra.

Håller helt med dig.

Det är också ett tecken på kattens låga status. En katt är bara en katt, varken mer eller mindre, så tråkig uppfattning. :(

Vill du ha en dressyrhäst? Köp en travare, det finns ju så många. Vill du ha en skyddshund? Köp en hemlös från spanien, det finns ju så många.

För övrigt tycker jag att extremisterna är lite snett ute. Handlade det bara om att ta hand om de katter som lever förvildade i landet hade problemet varit enkelt avhjälpt på det sätt de beskriver. Nu ser verkligheten inte ut så, vi måste ändra uppfattningen om katten! Kattens ställning som sällskapsdjur behöver förändras, attityden kring katter behöver förändras. Där tror jag "vi" uppfödare kan göra den största skillnaden. Dels genom att visa att en katt inte alls bara är en katt. Att ta bort "Katt som katt"-tänket. Men till största del genom att visa att man faktiskt kan ta betalt för en katt. Att en katt SKA vaccineras, besiktigas, märkas. Att katter ska försäkras, att man faktiskt är rädd om en katt.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Extremisterna vill ju att tamkatten ska dö ut och då behöver man inte förbättra synen på tamkatten som djur.:grin:
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Håller helt med dig.

Det är också ett tecken på kattens låga status. En katt är bara en katt, varken mer eller mindre, så tråkig uppfattning. :(

Vill du ha en dressyrhäst? Köp en travare, det finns ju så många. Vill du ha en skyddshund? Köp en hemlös från spanien, det finns ju så många.

För övrigt tycker jag att extremisterna är lite snett ute. Handlade det bara om att ta hand om de katter som lever förvildade i landet hade problemet varit enkelt avhjälpt på det sätt de beskriver. Nu ser verkligheten inte ut så, vi måste ändra uppfattningen om katten! Kattens ställning som sällskapsdjur behöver förändras, attityden kring katter behöver förändras. Där tror jag "vi" uppfödare kan göra den största skillnaden. Dels genom att visa att en katt inte alls bara är en katt. Att ta bort "Katt som katt"-tänket. Men till största del genom att visa att man faktiskt kan ta betalt för en katt. Att en katt SKA vaccineras, besiktigas, märkas. Att katter ska försäkras, att man faktiskt är rädd om en katt.

Tummen upp!!!:bow:
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Hur är det meningen att jag ska uppfatta ditt inlägg då som var någon form av motsvar på mitt som handlade om att det även finns oseriösa raskattsägare/uppfödare? Eller är det så att man aldrig kan föda upp raskatter även fast de kommer från katt av ras men ej registreras? Jag tycker det är att göra det väldigt lätt för sig. Alla katter som inte reggas är bondkatter?
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Det var ett svar på att du skrev att alla raskatter som går i blandrasavel kommer ifrån oseriösa uppfödare. Ja, de räknas som huskatter om de inte är reggade någonstans. Att man inte reggar är i mina ögon en typisk oseriös sak. Ytterst sällan de är testade mot eventuella sjukdomar t.ex.
 
Senast ändrad:
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Jag satte uppfödare med citat för att markera att jag förstår att det inte är "riktiga" uppfödare vi talar om. Hur som helst så blir ju raskatt/huskatts indelningen väldigt märklig. En perser utan papper blir knappast en bondkatt. Bondkatter har ju ett ganska typiskt utseende även om den inte finns registerad som ras. Så är det ju med många raser innan de blir registerade. DanskSvenskgårdshund är ju ett exempel på hundsidan.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Men såhär är det ju även på hundsidan och inom dom flesta djurarter.
Meningen med registrering är ju att du ska kunna veta att den är renras, vad som finns bakom både vad det gäller utseende, temperament men även sjukdommar! Skulle man inte föra register på raserna så är det ju plättlätt att blanda in andra raser och vipps så har man hamnat långt ifrån rasstandarden och det som är rastypiskt.
Står det i en annons, renrasig skogkatt säljes, men utan papper. Hur ska du då som köpare kunna veta om katten är GDS IV fri? Denna sjukdommen är ärftlig och dödlig. Det är uppfödarens ansvar att se till att det inte kommer kattungar till världen som har risk att lida av sjukdommen. Och det är väldigt enkelt att undvika genom test och registrering av resultatet.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Hur ser en bondkatt ut menar du? Men oavsett vad du tycker så räknas oreggade katter som huskatter. Stamtavlan är äkthetsintyget.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

http://www.agria.se/katt/artikel/renrasig-katt-eller-bondkatt
Jag tror att de flesta människor utom möjligen de som är involverade i kattavelsföreningarna har en tydlig bild av hur bondkatter ser ut och inte. Det är en korthårig katt vanligen svartvit, gråvit, röd eller helfärgad. Den är inte lika slank som bengalerna och inte lika satt som brittiskt korthår. Om vi ville göra Bondkatten till en ras så skulle det utan problem gå att dra upp en rasstandard. Hundar utan papper kallas ju för blandraser, de kallas inte bondhundar, hushundar eller gårdshundar.

Vill vi verkligen utrota bondkatten? Jag tycker det skulle vara väldigt synd.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Jag menar inte att man inte SKA registrera raskatter (jag tycker alla katter skall märkas och registreras, gärna kastreras med om de inte skall avlas på). Jag bara har lite svårt för att man som raskattsägare och uppfödare alltid räknas som seriös och som bondkattsägare och uppfödare är oseriös.

Jag vet att många vill ha en bondkatt och inte en raskatt, så det är inte för att man är snål (eller okunnig). Jag tycker ofta att raskatter är helt annorlunda i temperamentet än bondkatten (även om den nu inte definieras som ras vilket i sig gör att det inte borde finnas likheter mellan individerna mer än mellan katter i gemen). Lite som skillnaden mellan framavlade ridhästraser jämfört med ponnyer eller andra hästraser som hållits på ett mer naturlikt sätt (russ, connemara, exmoor etc). Samma sak med hönor, de gamla lantraserna (som blivit raser först på senare tid) har bättre överlevnad vad det gäller rovdjur (om man har dem ute), de söker instinktivt skydd och är dessutom bättre ruvare än de nyare raserna som ofta är framavlade på utseende eller äggläggningsfrekvens.
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Det är ju när man avlar på dessa bondkatter som det blir oseriöst. Varför?! Jo för att de finns en jävla massa bondkatter i Sverige som idag lever ute, varför ska vi ha fler? Där kan jag tycka att OM man älskar att ha kattungar (som jag verkligen, verkligen förstår att man gör) så finns det akuthemskatter som redan är dräktiga (jag har en tex hemma nu och jag är raskattsuppfödare). Eller tycker du verkligen att jag har helt fel?
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Resultatet av att sluta avla på bondkatten är att bondkatten helt dör ut, är det vad vi vill?
Eller vill vi bara att det inte skall finnas hemlösa katter. Måste de båda hänga ihop? Finns det inte andra lösningar på hemlösa kattproblemet än att utrota bondkatten?
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Inte utrota bondkatten, men avla seriöst och planerat även på den. Inte bara släppa ut sin hona, och plötsligen en dag 'oj kattungar!'
 
Sv: "Vår åsikt om kattuppfödning!"

Men än en gång, så är det inom dom flesta djurarter. Där det finns dokumentation och sjukdomshistoria så är det ju mer seriöst än där det inte finns. Men självklart finns det bättre och sämre uppfödare oberoende av ras/korsning.

Om du korsar två raser med olika rasbundna genetiska sjukdommar, så finns ju risken att kattungarna kan ha dessa. Utan sjukdomshistoria så har du inte en chans att veta vad som finns i generna. Och detta tycker jag är oansvarigt, oavsätt djurart. Det pågår så mycket forskning om sjukdommar och genetik så att inte använda sig av detta i aveln är väldigt dumt.
Självklart skulle huskatten kunna bli en erkänd ras, OM någon är villig att lägga ner tid, arbete och pengar i det. Det kanske vore något för er som verkligen gillar dessa katter! Och det skulle höja deras status. Men det är inte vårat fel, vi som väljer en annan typ av katt, att huskatten inte anses vara värd så mycket och att det finns så mycket oseriös avel. Det är upp till er som har den typ av katt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 830
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har för mig att detta har diskuterats här förut men när jag sökte efter någon tråd så hade jag svårt att hitta något, hänvisa gärna...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 015
Senast: morgaine
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 796
Senast: Lager
·
Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
13 916
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp