Vår bästa Cane är borta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vår bästa Cane är borta!

fortfarande, vart har ni läst att hundarna var lösa när dem smet?!

Jag tycker vi lämnar hela diskussionen om detta eller skapar en ny tråd om det.
För denna ska handla om hur det går för cane, om det har kommit fram några nya ledtrådar eller om han faktiskt är hemma.

Det är galet lätt att vara efterklok, men var gärna det i ett annat forum då ni i övrigt kan disskutera om hundar går att styra till 100 % eller inte.

Hej.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

*Olyckor kan alltid hända, även i den absolut bästa av världar. Många av oss har hundar lösa i större eller mindre omfattning, som dels ökar risken, men också ibland bryter mot lagen. .

Men om det är lag på att hundar ska vara kopplade eller som så så lydiga att de alltid är att betraktas som att ha i koppel, tycker du inte att det är fel då att ha dem lösa eller så dålig koll att de kommer lösa?? Jag kan mer förstå faktiskt om man tappar en hund idetta fallmen har svårt för att förstå att man inte kan hålla någon av de andra 4 i detta akyuella fall och inte heller förstår jag de av er som släpper sin hund lös med vilje oxch samtidigt menar på att allt kan hända och hund är hund.har man den inställningen får man väl se till att ha koppelpå denna tid då viltet är sårbart..

Sen har jag fått PM, tack:bow:, och där fått info hur många av er annars har för åsikter om andras lösa hundar och då är det många ggr bara en hund, det finns flera trådar om det.

självklart hoppas jag oxå på att hunden kommer tillrätta om inte annat för viltets skull OCH av den anledningen att det måste finnas uppenbara risker med halsband och koppel i skog på lös hund, risk att fastna om inte annat.:cry:
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Att de flesta av oss tycker det är fördjävligt med okontrollerade lösspringande hundar som far efter både folk och fä i parti och minut, är knappast någon hemlighet eller något som är värt att :bow: för.

Detta till trots så har vi förmågan att känna empati med en orolig hundägare vars hund smitit av en olyckshändelse (hunden blev således inte släppt lös av ägaren) och vi har dessutom tillräcklig empati för att inte lassa sten på börda i det läget!
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Men om det är lag på att hundar ska vara kopplade eller som så så lydiga att de alltid är att betraktas som att ha i koppel, tycker du inte att det är fel då att ha dem lösa eller så dålig koll att de kommer lösa?? Jag kan mer förstå faktiskt om man tappar en hund idetta fallmen har svårt för att förstå att man inte kan hålla någon av de andra 4 i detta akyuella fall och inte heller förstår jag de av er som släpper sin hund lös med vilje oxch samtidigt menar på att allt kan hända och hund är hund.har man den inställningen får man väl se till att ha koppelpå denna tid då viltet är sårbart..

Sen har jag fått PM, tack:bow:, och där fått info hur många av er annars har för åsikter om andras lösa hundar och då är det många ggr bara en hund, det finns flera trådar om det.

självklart hoppas jag oxå på att hunden kommer tillrätta om inte annat för viltets skull OCH av den anledningen att det måste finnas uppenbara risker med halsband och koppel i skog på lös hund, risk att fastna om inte annat.:cry:

Första.
Otur, kanske kopplen var lite ihop trasslade, kanske hunden vände när den hoppade in i bilen, det var trotts allt när hon skulle sätta in hunden i bilen som den smet. kanske nån stretade och lyckades krypa ur kopplet? Ibland blir man chockad över hur smala huvuderna kan bli när det gälelr att smita.. Det jag reagerar på är att du är så arg över detta..okej om det stått "när alla hudnar sprang efter pinnen fick de syn på älgen å stack"

Andra.
Tycker detta är bara märkligt att skriva..vill du bråka eller vad är problemet?

Tredje.
Hade du inte kunnat visa mer av detta i första inlägget? Som jag förstod det gjorde TS mycket för att få bort sina hundar från älgen, hon kollade även så att kalven såg OK ut när de lugnat sig...det tycker jag är bra! Istället för att bara stressa om sin lösa hund. Klart det är hemskt när detta händer, speciellt om den nu trasslar in sig nånstans och svälter ihjäl..Hemskt! Även andra vilda djur som de kan tänkas störa är det synd om...även om jag kan tycka att vilda djur alltid riskerar att bli jagade. TS har dessutom försökt hitta hunden, kontaktat polis å jägare osv. Tycker de är en bit på väg...
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Men om det är lag på att hundar ska vara kopplade eller som så så lydiga att de alltid är att betraktas som att ha i koppel, tycker du inte att det är fel då att ha dem lösa eller så dålig koll att de kommer lösa?? Jag kan mer förstå faktiskt om man tappar en hund idetta fallmen har svårt för att förstå att man inte kan hålla någon av de andra 4 i detta akyuella fall och inte heller förstår jag de av er som släpper sin hund lös med vilje oxch samtidigt menar på att allt kan hända och hund är hund.har man den inställningen får man väl se till att ha koppelpå denna tid då viltet är sårbart..

Sen har jag fått PM, tack:bow:, och där fått info hur många av er annars har för åsikter om andras lösa hundar och då är det många ggr bara en hund, det finns flera trådar om det.

självklart hoppas jag oxå på att hunden kommer tillrätta om inte annat för viltets skull OCH av den anledningen att det måste finnas uppenbara risker med halsband och koppel i skog på lös hund, risk att fastna om inte annat.:cry:

Svaret var till Inte-Ung, läser du det i sitt sammanhang inser du att du nu försöker ta det ur sitt sammanhang.

Jag tappade både U och V en gång i vintras. Båda var kopplade, både är välartade i koppel etc, både hade stryp, dvs kan inte krypa ur det. Det var vinter, halt och vi hade stannat vid en rastplats för kiss- och bajspaus. Jag böjde mig ner för att knyta ena skon, båda hundarna stod fint på löst koppel som de brukar. Nästa sak jag är medveten om är ett dubbelt koppelryck, hur jag ramlar omkull och tappar båda kopplen, dvs båda hundarna.

Anledningen? PAPPA hade, utan att jag märkt det, sett min bil, stannat på samma rastplats och släppt ut sin hund. Mina och hans känner varandra, och de såg ju TJOHO, vår lekkompis, och ryckte till i kopplen för att hälsa, och där for jag.

Det finns tusen och ett sätt att tappa en hund på, men i 9 fall av 10 är det i de där annars säkra situationerna som man överrumplas. Eller den där gången man litar på hunden, det har gått utmärkt att knäppa av kopplet 5 cm utanför bilen och säga 'hopp in' tusen ggr förr. Men inte den här gången.

Och när sen 4 - 5 hundar oväntat rycker i kopplen, gärna åt olika håll, då är det nog ruskigt svårt att inte tappa fler. Dvs som jag sa till Inte_Ung - människor är inte ofelbara. Ingen av oss, även om IU försöker ta sig in i den kategorin.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Men om man tappar fyra kopplade hundar av fem för att det finns älg med kalv inärheten borde man kanske fundera lite på vilken koll man har.
PL som också tappat hundar
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Och när sen 4 - 5 hundar oväntat rycker i kopplen, gärna åt olika håll, då är det nog ruskigt svårt att inte tappa fler.

Man kanske måste inse att det inte är en bra ide att ha så många hundar att hålla reda på samtidigt.
När man väl hart hamnat i den trassliga situationen så är det ju för sent att göra rätt.
Det är innan som man måste planera rätt.

Menar ni alla att det är rimligt att tro att man alldeles ensam skall kunna hålla reda på 5 hundar på en gång?
Samtidigt som ni också påstår att djur är djur och man kan inte förutse allt som kan hända.

Om man då vet det så är det ju lämpligt att skaffa sig litet marginaler.
Och t.ex. se till att kopplen inte kan trassla ihop sig.

Jag är så förundrad över när människor tar sig vatten över huvudet för att sedan skylla på omständigheter.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Men så här då.

Man tar alla fem hundarna och binder dem i var sitt träd och stoppar sedan in dem en och en i bakluckan där man binder dem.
När alla är inne i bakluckan så stänger man luckan och kryper sedan in i baksätet och kopplar loss alla hundarna innan man åker.

Litet säkerhetstänkande sådär.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Men så här då.

Man tar alla fem hundarna och binder dem i var sitt träd och stoppar sedan in dem en och en i bakluckan där man binder dem.
När alla är inne i bakluckan så stänger man luckan och kryper sedan in i baksätet och kopplar loss alla hundarna innan man åker.

Litet säkerhetstänkande sådär.

Och medan du binder hund nummer ett,så har fyra hundar fortfarande ganska stora chanser att komma loss eftersom du behöver händerna till att binda hund nummer ett.Fler tips?
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Har nog inga.
Men kan man då hantera fem hundar på ett säkert sätt?
Är det rimligt att tro att det skall fungera när man nu inte kan vara säker på att inget oförutsett inträffar.
Eller hör det liksom till hundhållning - att de kommer lösa litet nu och då?
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Ännu en dag då du har litet att göra IRL?:D


Mina hundar har med rymt, både hemifrån och på diverse ställen, trots översyn och trots koppel.
Bella var en jävel till o tugga av koppel när hon var liten, vips så var hon där hon inte skulle vara. Nu så tuggar hon inte av koppel, då hon inte behöver använda det mer än typ 2 ggr om året. :D
Småhundarna har rymt både här och där, värst var väl när Mejja var liten, smet ut bilen på en parkering vid centralen i sthlm, helt utan att vi såg det!
Jag tackar fortfarande mina andar att de gav mig ett riktigt illmod och jag vände mig om och såg henne springandes mellan bilarna bakom mig.
Hon hade inte överlevt många sekunder till för hon var på väg rätt ut på en stor trafikerad led. :crazy:
Shit happens for everyone! Och I_U du är nog inte världens bästa ängel här på vår jord så som du görna vill tro. Du är inte mer än människa så som alla oss andra. Errare humanum est, ignoscere divinum.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Inte har jag då djur som springer runt lösa på div olämpliga ställen i varje fall.
Är det normalfallet om man är hundägare?
Shit happens liksom och så är hunden lös både här och där och springer runt?

Min granne har sina kossor både här och där mest hela tiden och det betraktar jag som dålig djurhållning.
Jag brukar ha hästarna inne i hagen jag.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Ska bli rätt intressant att se om I_U's svart-vita bild av hundägande ändras när hon själv har hund :)
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Hur många hundar som är hanterbara beror på mycket - din vana, hundarnas vana vid att rastas mer än en åt gången i koppel, ålder på flocken, om de fungerar tillsammas mm. Maken tar tveklöst 5, jag nöjer mig med 3 och det är INTE i de sammanhangen de rymt av någon anledning. Nej de skärper till sig då flcoken är samlad. Samma sätt - maken var inte alls bekymrad att ta 6 hästar från hagen till stallet via trafikerad väg på en gång - i grimskaft. Så - förutsätt inte att det måste ge problem
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Det där låter som när jag skaffade barn.
Då så trodde också alla att jag skulle få se "hur lätt det är" när jag själv fick barn.
Och det var ju lätt......

Så jag antar att det är lätt att ha hund också.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Rent generellt set är det med hundar som med alla andra djur: ibland lyckas de smita, men för det mesta (om ägaren är seriös och har koll) så funkar det smidigt och fint, som det ska.

Till och med här har det hänt att hundar smiter (ve och fasa), men det är extremt sällan och de gånger det har hänt, så håller de sig i alla fall mest runt gården.

Värre var det med fåren, som antingen hoppade över eller sprängde nätet. Blev bättre när de var viltstängslat, men till och med då så hände det att djur lyckades smita.

Att djur lyckas smita vid ett fåtal tillfällen under sin livstid gör inte ägaren till en kass figur.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Har nog inga.
Men kan man då hantera fem hundar på ett säkert sätt?
Är det rimligt att tro att det skall fungera när man nu inte kan vara säker på att inget oförutsett inträffar.
Eller hör det liksom till hundhållning - att de kommer lösa litet nu och då?


Ja,de kan komma lösa.Precis som att hästar,kor,grisar och alla andra djur vi har "fångna" kan göra det.Precis som att älgar,rådjur,harar och alla andra vilda djur kan komma på fel sida viltstängsel eller förirra sig till ställen där den inte ska vara.Djur är djur och du vet aldrig vad den tänker eller ska göra nästa sekund.

Jag antar att du som hästmänniska någon gång hanterar din häst utanför boxen.Kan du hålla den om den blir rädd för något i ett grimskaft.Eller kan du ha 100% koll att inte en plastpåse kommer flygande i luften en blåsig dag precis när du ska sätta dig upp på den? Kan du garantera att hästen aldrig skulle kunna komma över stängslet i hagen?Det är samma sak.Hästen kan i panik springa och skada både andra djur och människor...Det går aldrig att ha 100% koll på sådant,det händer saker hela tiden att det inte går.

Man kan vara aktsam,ja.Man kan vara försiktig och ta det säkra före det osäkra,ja.Men en olycka kan hända ändå.Jag tyckte själv jag tog det säkra föra det osäkra när jag var "duktig" och tog långlina på min hund,just för att hon kan dra efter vilt.Det som hände var att jag inte såg haren före hunden,linan trasslade in sig i mitt ben och jag drog omkull och bröt foten.Hunden fick jag stopp på denna gång,men hade hon gjort minsta ryck när jag linkade hem,hade jag inte kunnat hålla henne med den smärtan jag kände.

Ska vi hundägare hålla oss inomhus med stängda dörrar och låsta fönster för att olyckor aldrig ska ske?
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Jag tror du kommer att upptäcka att det inte är fullt så svart-vitt som man skulle vilja önska. Och att ha barn och hund är inte riktigt samma sak, så den jämförelsen funkar inte.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Men är det så att det hör till vardagen att hundar rymmer då och då?
Det verkar ju så på resonemanget här i tråden.

Å andra sidan så när jag tycker att hundar skall vara kopplade så verkar alla anse att de minsan har 110% koll på sina hundar så de kan minsann vara lösa ändå.

Just nu så känner jag mig mest förvirrad faktiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 950
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 631
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 635
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Någon gång vill jag flytta från Stockholm. Oklart när. Det måste passa jobbmässigt för både mig och partner, och viktigast av allt...
Svar
16
· Visningar
1 225
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp