_FiA_

Trådstartare
Om man väljer att gå en högskoleutbildning på en annan ort (30mil), och det kommer vara ett par campusträffar per termin då man måste ta sig till orten, hur fungerar detta? Var skall jag då bo?

Jag kommer ju ha min lägenhet här i min hemstad, men kommer ju knappast ha råd att hyra en lägenhet även i studieorten, för att bara vara där ett par dagar.

På sådana här campusträffar hur länge brukar man då vanligtvis vara där? Förstår att det varierar..

Om man väljer att gå en högskoleutbildning på en annan ort (30mil), och det kommer vara ett par campusträffar per termin då man måste ta sig till orten, hur fungerar detta? Var skall jag då bo?

Jag kommer ju ha min lägenhet här i min hemstad, men kommer ju knappast ha råd att hyra en lägenhet även i studieorten, för att bara vara där ett par dagar.

På sådana här campusträffar hur länge brukar man då vanligtvis vara där? Förstår att det varierar..
Jag gick en distanskurs och då bodde vi på vandrarhem/hotell. Varje träff var då lördag-söndag

Jag skulle utgå ifrån att man ordnar boendet själv och då som @grodan21 säger, på ett vandrarhem eller dylikt.

Jag gick en distanskurs och då bodde vi på vandrarhem/hotell. Varje träff var då lördag-söndag

problemet kommer ju vara kostnad för vandrar hem/hotell flera gånger per termin + tågbiljett dit och hem. Man lever ju på studiemedel och kommer vara allmänt fattig,.

problemet kommer ju vara kostnad för vandrar hem/hotell flera gånger per termin + tågbiljett dit och hem. Man lever ju på studiemedel och kommer vara allmänt fattig,.

Ja, men det är så det fungerar. Universitetet tillhandahöll inga bostäder eller resor. Jag bodde inneboende två terminer, delade lägenhet till ockerhyra en termin och lyckades sedan få ett studentrum.

det beror ju på vad du läser, vad som ska gås igenom på campus
Min utbildning (farmaceut) går parallellt på både distans och campus, så dem har jag lite koll på. De brukar vara några dagar i stöten, på campus då de gör laborationer och andra obligatoriska moment. Och gissningsvis 1-2 ggr/månad, lite varierande beroende på kursens upplägg.
Det verkar som att de flesta bor på vandrarhem. Det finns ett vandrarhem/lågprishotell på promenadavstånd från campus, som många utnyttjar.

Står dig fritt att lösa, jag bodde på vandrarhem. Fanns ett jättebra bara en spottloska från campus. När jag var för sent ute med att boka fick jag ta hotell, valde billigaste inom bra gångavstånd.

Vet att vissa även sov över hos vänner, jag hade dock inga vänner som jag kände så väl att jag ville tränga mig på så :)

Mina träffar på campusorten var max 3 dagar. När vi gjorde studiebesök på annan ort kunde det vara 5-10 dagar. Vet att vissa distansutbildningar har "campusveckor" dock, mitt råd är att du hör med kurs/programansvarig.

Tror knappast att någon har dubbla lägenheter för att sova borta några dagar i månaden... ;)

Du bor antingen på vandrarhem, soffsurfar, eller om du har tur hos någon bekant som råkar bo just där du vill plugga och dessutom har lust att låna ut en säng på regelbunden basis.

Sist jag pluggade på distans hyrde jag in mig på vandrarhem nära campus. Du får ju schemat i förväg och kan boka för hela terminen direkt. Tidigare har jag flyttat till studieorten och bott i olika kollektiv. :)

Jajamen, det är tajt att pynta resor och kurslitteratur på samma peng som ska räcka till hyra och mat. Mitt tips är extrajobb. Men det är ett val man gör, vi ska vara glad att utbildningen i sig är gratis och att studenter kan få bidrag och lån! Inte alla länder som har det så förmånligt.

Vandrarhem är inte speciellt dyrt, vissa boenden brukar erbjuda rabatt till student/kårmedlemmar dessutom. Du reser även som student med både tåg och flyg.

Sovsal för mig kostade typ 90 kr/natt (ej kårmedlem) och resan brukade gå loss på ca 1000-2000 beroende på resesätt. Jag hade ca 85 mil till campus, brukade ta tåg ner och flyg upp, blev billigast då jag inte tappade onödigt med arbetsdagar.

Ja det blir extra kostnader.
när jag läste på distans var det dock större frihet när man pluggade dvs inte mkt schemalagt.
Det gjorde att man hade stor möjlighet att jobba extra.

Är i en liknande situation, men gymnasiet då. Mitt gymnasium ligger ungefär 45 mil from home, och jag har inte ens något körkort. :grin:
Lyckligtvis är det bara träffar i snitt 1 gång/termin, men jag har löst det med pappa som chaufför + hotell. Funkar utmärkt!

Våra campusträffar var en vecka i stöten, á 4 nätter o vi var på campus allt mellan en gång i månaden till var andra, var tredje. Någon gång var vi hemma en vecka innan vi åkte upp igen. En del flög, andra åkte tåg och en del buss o vi kom från hela Sverige och Italien. En del av oss gick ihop och bodde ihop, medan andra valde att bo själva. Vi bodde på vandrarhem dessa veckor, faktiskt jäkligt roligt...en form av studentkorridor. Det är nog det jag kommer att sakna mest.

Så är det för alla. Det kostar. Det finns extra studiestöd du kan söka hos CSN.

Ja, det kostar.
Men det är väl självklart att det är studenten som ska betala!

När jag gick en utbildning på distans, med träffarna ca 80 mil hemifrån, bodde jag på hotell de två nätter som blev aktuella vid varje träff.
Jag reste med flyg.

Den utbildningen som jag just nu funderar över är på sthlms universitet och dom har campusträffar 3-6 ggr per termin, och dom är en vecka i stöten.

Just stockholm känns som att det kommer vara dyrt med vandrarhem en hel vecka per gång. Tyvärr känner jag inte en kotte i stockholm som jag skulle kunna bo hos.

Självklart förstår jag att man får bekosta detta med boende själv, undrar mest om det kommer vara genomförbart även om jag inte har något extra jobb (för det kommer jag dessvärre inte mäkta med) med studielån och studebidrag, :p

Den utbildningen som jag just nu funderar över är på sthlms universitet och dom har campusträffar 3-6 ggr per termin, och dom är en vecka i stöten.

Just stockholm känns som att det kommer vara dyrt med vandrarhem en hel vecka per gång. Tyvärr känner jag inte en kotte i stockholm som jag skulle kunna bo hos.

Självklart förstår jag att man får bekosta detta med boende själv, undrar mest om det kommer vara genomförbart även om jag inte har något extra jobb (för det kommer jag dessvärre inte mäkta med) med studielån och studebidrag, :p

Det är inte dyrare med vandrarhem i Stocholm än på annan ort. :) Det kan du hitta för ca. 200 kr/natt. Zinkensdamm som ligger utmed röda linjen kan du bo på för 900 kr för en vecka.

Det låter osannolikt med en distansutbildning som har så mycket som sex campusträffar om en vecka vardera.

Vandrarhem är inte dyrare i Stockholm än någon annanstans.

Jag ska plugga distans i falun till våren, har fått som svar att det är 3 tre träffar per termin och dom är 1-3 dagar per träff! Men är ju såklart väldigt olika!

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 207
Senast: Thaliaste
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 758
Senast: gullviva
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: seahawk
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 292
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka