Var bor ni?

Bor i Bremen, Tyskland. För en som älskar snö, berg och vintersport som mig är det helt fel ställe att bo på. Gillar man regn, hav och blåst är det perfekt. Har i minst 7 års tid sagt, jag ska flytta dit det är riktiga vintrar.
Älskar däremot den nordtyska mentaliteten så har blivit kvar men bott här i 9 år nu ( rekord med råge att bo i en stad) och hoppas på flytt 2020 😁.
Glömde...bott lite överallt i mellan Sverige men född och bott mest i Falun så räknar den som staden jag kommer ifrån. Flyttade utomlands för jag hade lust med det. 😎
 
Bor i lägenhet i Sundbyberg. Flyttade hit för 1,5 år sen från Täby och är väldigt nöjd. En anledning till att jag inte stod ut i Täby var de dåliga kommunikationerna. Jag kom dit från Södermalm där jag bott halva mitt liv, och tänkte att det var ett sätt att testa om jag fått nog av stan.
Det hade jag inte och nu bor jag mellan två tunnelbanestationer, har pendel och tvärbana och även en buss som går in till Odenplan. Mitt mål är att återvända till Södermalm. Jag är stadsmänniska ut i fingerspetsarna!
 
Det hade varit lite kul med en .... ja vad heter det, har tappat ordet... undersökning/frågeställning/ja ni vet, sådan man ställer frågan ovanför tråden typ vilket landskap man bor så får man kryssa i vilket av Sveriges alla landskap (eller utomlands) så ser man vilket som får flest. Jag har glömt vad det kallas. Men det hade varit lite kul att se om alla landskap är representerade här. Av de som vill kryssa i förstås.
 
Jag bor i en liten villa i Åkersberga, norra Stockholm. Vi flyttade hit för några veckor sedan. Vi ville ha ett litet hus, nära motorväg, kommunikationer, centrum, förskolor, skogen, vattnet och kompisar i området. Kan inte riktigt fatta än att vi faktiskt bor här.
Åh jag tittar efter lägenhet där :D Kan inte ta lån än men har varit och tittat på några lägenheter också, kändes trevligt där!
 
Jag bor ännu hos mina föräldrar i Täby då jag inte får låna från banken med min lön, som är för låg, medan jag sparar pengar till högre kontantinsats. Det känns trångt ibland så jag kollar efter lägenheter här eller Åkersberga, troligare det andra då det är lite billigare än Täby, då jag behöver fortfarande lite närhet till mina föräldrar som är äldre. Men annars är det viktigare att det är nära jobbet och allt jag behöver än att det ligger centralt, men allt jag behöver innebär ofta centralt ändå.

Jag har bott i Örebro pga studier i några år och jag kan sakna närheten till allt där ibland och det sociala. Men det är lite för långt från resten av familjen. Och jag saknar inte kylan på vintern 🥶 det kunde vara bitande kallt!

Annars har vi en sommarstuga i Östergötland, nära till Norrköping som har fin arkitektur men är inte riktigt min smak av stad ändå. Även nära till Söderköping som är superfint :love: men alltför stor brist på köpcentrum etc för mig :p
 
Bor på västkusten i Fagared, ligger mellan Göteborg och Kungsbacka. Bor lantlig med hästarna hemma.
.

Fördelar.
Lantligt med hästrana hemma och lite odling.
Lätt att ta sig in till Göteborg eller Kungsbacka.
Nära till historia då det finns avtryck som syns ända från stenåldern och framåt här.
Bara att gå utanför dörren om jag vill plocka svamp eller släppa hunden för jakt utan att behöva starta bilen.

Kan inte se någon nackdel mer än att jag hade föredragit att länsgränserna om vad som tillhör halland förare 1971 och att stad och land krockar lite väl mycket när polisen knackar på för att det hänger en räv på baksidan av huset som någon gjort en anmälan om.
 
Jag har svårt att se vad det skulle kunna vara för fördelar med att bo i villa. Större egna rum kanske, men det är väl också det enda.
Jag är uppvuxen i villa på landet och det är en av få saker som jag älskade med min uppväxt. Hade hästarna hemma så när jag kom från skolan kunde jag rida en häst, gå in och äta middag och sen rida en till. Hade kompisar med hästar på skrittavstånd så fanns alltid nån kompis att rida med om jag ville ha sällskap och skrittavstånd till ridhus. Strand nära där vi kunde bada med hästarna. I vår skog bakom huset byggde vi (enkla) terränghinder. På vintrarna tolkade vi på ängen framför huset. Allt jag ville göra som barn fanns där, i stan fanns inget jag ville göra (och det håller i sig än).
 
Jag bor ganska exakt 2,5 mil från Falun i Dalarna. Huset är mitt föräldrahem som jag växte upp i och ärvde när pappa dog. Det är tungrott och i behov renoveringar som jag inte har råd med nu men jag älskar mitt slitna, röda hus :love: Tomten är på en hektar så det finns möjligheter att odla :up: Jag har bott i Rättvik och Uppsala pga studier också samt tillbringat mycket tid i Falun eftersom en stor del av min släkt bor där.

Jag är lite av en nomad med eftersom jag har särbo utanför Dorotea sedan 2010 och dessutom flaxar runt mycket i jobbet. Geografiskt har jag jobbat från Zinkgruvan upp till Sorsele :D Mest tid har jag dock varit i Jämtland och jag älskar verkligen att vara där.

Här ser man en liten del av huset samt altanen och Lillstugan (gamla tvättstugan):
31694793_629822100711355_8448794579309690880_n.jpg


Utsikten (komplett med rosätande odjur... :rage:):
72261951_373939403484778_3031049568665283064_n.jpg

Det är min mark ner till den lilla vägen vid ladan, det är pappas gamla slakteri (som numera är fullt med borrkärnor... :angel:).

Jag älskar att bo här (nära till Falun/Borlänge där allt finns plus att mag-tarm i Falun är SUVERÄNA) men hade gärna haft grannarna på mer avstånd, dvs hade gärna bott mer ute i skogen.
 
På landet i en liten “dorf” (by/samhälle) fem
kilometer utanför Zürich,Schweiz. Kom hit pga jobb för 16år sedan. Har ibland tänkt att vi “borde” testa något annat men har inte hittat ngt bättre alternativ😉. Älskar läget mity i europa, ute på landet men med 14minuter tåg är vi mitt inne i Zürich city. Och vår utsikt över fält och berg tar andan ur mig varje dag.
Uppvuxen i Umeå och kommer alltid vara norrlänning i själ och hjärta. Bygger ett fritidshus i Västerbottens inland och längtar tills det är klart.
 
Vad var det du längtade efter som gjorde att du ville flytta ut på landet som barn?
Nu var det ju inte mig du frågade, men jag är också uppvuxen i ett villaområde där vi tyckte att vi hade nära till allting, men jag längtade ut på landet.

Jag längtade ut på landet så jag kunde ha djur främst tror jag, men också för att ha friheten att göra som jag vill utan att någon såg på. Det kändes redan när jag var barn som att landet hade mer att erbjuda mig, och då är jag ändå uppvuxen på Hammarö utanför Karlstad, så vi hade 10 minuter cykelväg till stallet, 5 minuter till skolan, 10 minuter med bil till närmsta badhus och ville man ha mer action blev det 30 minuter in till Karlstad för att gå crawl-kurs. Vi hade strandtomt med egen brygga i Vänern så vi badade ju väldigt mycket, gick i seglarskola, windsurfade, körde våra små båtar, paddlade kanot med andra barn och så hade vi ju större båt som vi var ute med i familjen. På vintern spelade vi ishockey på isen eller bara åkte omkring. Men det var inte alls samma känsla på det i trånga villaområdet som det var i tex stugan i Dalarna med typ egen sjö! Att rida ut på Hammarö är ju lite som att rida ut bland villorna, även om det fanns lite skog och bra ridvägar däri, så var det ju ändå rätt mycket trafik. Att fiska från vår brygga var ju typ heltråkigt, men en helt annan känsla när man faktiskt kommer ut på landet och fiskar.

Jag har testat det mesta i bostadsväg, bott centralt i stora städer, i villaområdet, osv. Men jag trivs verkligen bäst på landet.
 
Åh jag tittar efter lägenhet där :D Kan inte ta lån än men har varit och tittat på några lägenheter också, kändes trevligt där!
Ja det är jättetrevligt här. :) Mina föräldrar bor här sen 10 år tillbaka och min sambo har släkt här så vi kände till området. Jag är uppvuxen i Täby men tycker Åkersberga är trevligare. :)
 
Nejdå, när det är så kallt i Sthlm är kylan lika torr som norrut eftersom det inte finns något öppet vatten längre. "Vintrarna" här är däremot olidliga innan kylan kommit, blött, grått, skitigt, mörkt och rått. :yuck:
Sen att folk klär sig och är vana vid kylan på ett annat sätt än här.
Igår såg jag en man i kortbyxor och pikétröja enbart :crazy:
 
Ytterligare en Linköpingsbo här. Flyttade hit för fem år sen och stan passar mig perfekt. Lagom stor, det man behöver finns här men det känns inte som en storstad. Bor i en trea med katten. Älskar att det bara är 5 minuter med cykel till jobbet.
 
Jag bor i Blekinge ett stenkast från havet, centralt i en småstad. Jag trivs med den vackra naturen och småskaligheten. Det är nära till både skärgård, skog och sjö. Öresundståget går raka spåret till större städer och både jag och sambon har promenadavstånd till våra jobb. Vi har skaffat ett gammalt torp och ska på sikt flytta ut i skogen på heltid, som jag längtar! Lantis in heart and soul.

Det som saknas är riktiga berg och mycket snö. :D
 
Fast det är ju skillnad att åka buss eller cykel i 20 minuter, och att gå på fem minuter. Jag skulle inte skicka iväg min sjuåring ensam på buss eller cykel i 20 minuter, men gå tio minuter är en annan sak.
Det är helt enkelt närmare till allt i stan, det är ju det som gör det till en stad.
Sen anpassar man sig ju, när jag var liten så cyklade jag och tog bussen jag med, och tyckte det var ”nära” - men jag ser ju nu vilken enorm skillnad det är. Sånt som mina barn tar för självklart - en teater i kvarteret bredvid, lära sig crawl och simhopp på fritids, restauranger och fik där de är stammisar - sånt visste jag nog inte ens fanns när jag var i deras ålder.

Vad var det du längtade efter som gjorde att du ville flytta ut på landet som barn?
Jag hatar att vara i stan. Har alltid gjort. Jag måste vara i naturen. Känner likadant nu som när jag var sju år. :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
698
Senast: Monimaker
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 412
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 935
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp