Var bor ni?

Bor i Dalarna. Känns väldigt lagomt, vi har riktiga vintrar oftast, mellan dec-mars ungefär, sen kommer vår och sommar!
Jag älskar skogen, vilket det finns mycket av här. Även lite öppnare ytor och mycket berg. Lite lagomt av allt faktist. :p

Här i Insjön där jag bor är det mycket sandmark, dvs så har vi hur fina ridvägar som helst! :love: Har hästen i ett mindre, äldre stall med skogen bakom knuten, men med 4 min skritt till ridklubben med två ridbanor och ett fullstort ridhus så känns det endå lyxigt.

Bor i eget hus, med en hund på heltid, och barn på halvtid.
 

Bifogade filer

  • 06B233AD-ED9C-41AD-B1BE-592E2BFFD40B.jpeg
    06B233AD-ED9C-41AD-B1BE-592E2BFFD40B.jpeg
    78,7 KB · Visningar: 38
Jag bor ute på landsbygden enskilt och helt utan grannar, men ändå bara 3-4 mil till två större städer (med svenska mått mätt). Ser inga andra hus utom ett stort slott från 1600-talet som tornar upp sig bakom den gamla sjön (som nu är träsk och ganska okänt fågelparadis).
Uppväxt i villaförorter, har bott centralt, har bott själv i villaförort. Aldrig bott på landet eller ens i närheten som barn/ung. När vi köpte gården för 16 år sedan var det som att hitta hem och har trivts bra sedan dess.

Det enda boende jag inte trivts alls så bra i är villaförorten där grannarna är nära och har väldigt många synpunkter på att man ska foga sig till normen. Då funkar en mer anonym lägenhetstillvaro bättre för min del.

Negativa aspekter är såklart att det är bil som gäller till jobb, affär, skola, restaurang och allt annat. Inget finns mindre än 2 mil bort.

Och alltid något att bygga, fixa, laga och jobba med på gården - men den biten funkar som ren terapi och avkoppling för mig - som omväxling till dagtidsjobbet i stan. Men krasst slukar ändå boendet mycket mer tid och engagemang än vad det gör med boende på andra sätt.

Det är något visst med att stiga upp och hälsa på svanar, älgar, hjort, rådjur, hägrar och andra fåglar. Eller att lyssna på vildsvinens kvällspartyn i kompakt mörker eller månsken.

Riktigt mörker är för övrigt något som nästan blivit ett livselixir. Kryper i kroppen om man varit för lång sammanhållen tid i ljusförorenade städer. Aldrig mörkt.
 
Jo, det är inte ovanligt att de står kvar när jag är ute i trädgården... som mest har jag sett 13 individer samtidigt men det brukar variera mellan tre och sju stycken. Roligast var när ett kid jagade efter Missia :rofl: Det finns flera legor både på gräsmattan och på åkern.

En gång var det fyra älgar som knatade över gården... då trodde jag att det var något mer än koffein i energidrycken O_o
För tillfället är älgarna lite mer bortskjutna än rekommenderat vid mitt sommarhus, men för ett antal år sedan var situationen den omvända. Jag minns en mörk helg på vintern, då jag hörde älgar hoppa över staketet varende gång jag öppnade dörren. Sen hoppade de uppenbarligen tillbaka igen när dörren var stängd.

Älgarna vid stallet blir inte bortskjutna, för de har lärt sig att flytta in i ägarens trädgård när älgjakten börjar. Kloka djur, det där.
 
Det enda boende jag inte trivts alls så bra i är villaförorten där grannarna är nära och har väldigt många synpunkter på att man ska foga sig till normen. Då funkar en mer anonym lägenhetstillvaro bättre för min del.
Ja, det är intressant! Grannar är ju mycket närmare när man bor i lägenhet. Säg att väggarna är en decimeter tjocka? Det är ju rätt nära. Ändå känns de mycket närmare i villaområden, radhus och sådant.

Närhet är ju jättemysigt om den är mysig, sas. Om den mest innefattar krav på att rensa maskrosor i högt tempo, not so much.
 
För tillfället är älgarna lite mer bortskjutna än rekommenderat vid mitt sommarhus, men för ett antal år sedan var situationen den omvända. Jag minns en mörk helg på vintern, då jag hörde älgar hoppa över staketet varende gång jag öppnade dörren. Sen hoppade de uppenbarligen tillbaka igen när dörren var stängd.

Älgarna vid stallet blir inte bortskjutna, för de har lärt sig att flytta in i ägarens trädgård när älgjakten börjar. Kloka djur, det där.

Här är det vargen som jagar ner dem i byn (samma gäller rådjuren). Vi har även mycket lo som också får rådjuren att flytta ner till byn (lon har tagit många katter i utkanten av byn :cry:).

Det finns björn uppe i skogen med, en vän till familjen ser dem rätt ofta där jag brukar jogga.
 
För tillfället är älgarna lite mer bortskjutna än rekommenderat vid mitt sommarhus, men för ett antal år sedan var situationen den omvända. Jag minns en mörk helg på vintern, då jag hörde älgar hoppa över staketet varende gång jag öppnade dörren. Sen hoppade de uppenbarligen tillbaka igen när dörren var stängd.

Älgarna vid stallet blir inte bortskjutna, för de har lärt sig att flytta in i ägarens trädgård när älgjakten börjar. Kloka djur, det där.

Flera år har vi haft en mindre älg”flock” precis invid staketet bredvid hästarna. Samma dag som älgjakten startar och sen håller de sig hyfsat nära i ett antal dagar när det är som mest fart på jägarna. Det har fungerat bra för dem. Jag brukar undra om de aktivt sökt sig dit eller om de blivit drivna av jägarteamet dit.
 
Ja, det är intressant! Grannar är ju mycket närmare när man bor i lägenhet. Säg att väggarna är en decimeter tjocka? Det är ju rätt nära. Ändå känns de mycket närmare i villaområden, radhus och sådant.

Närhet är ju jättemysigt om den är mysig, sas. Om den mest innefattar krav på att rensa maskrosor i högt tempo, not so much.

Min gård ser rätt jävlig ut för det mesta... men ingen av grannarna har klagat. Dock tror jag de skulle vilja applådera när jag äntligen får tummen ur och klipper stora gräsmattan :angel:
 
Här är det vargen som jagar ner dem i byn (samma gäller rådjuren). Vi har även mycket lo som också får rådjuren att flytta ner till byn (lon har tagit många katter i utkanten av byn :cry:).

Det finns björn uppe i skogen med, en vän till familjen ser dem rätt ofta där jag brukar jogga.
Häpp!

Jag har sett björnspår när jag var ute och red, ensam, under den tid jag bodde i Hälsingland. Jag tyckte ärligt talat att det var sådär. (Lo är jag ju bara rädd för just som hot mot mindre tamdjur, kanske då särskilt katter som rör sig fritt och inte hägnas in.)
 
Flera år har vi haft en mindre älg”flock” precis invid staketet bredvid hästarna. Samma dag som älgjakten startar och sen håller de sig hyfsat nära i ett antal dagar när det är som mest fart på jägarna. Det har fungerat bra för dem. Jag brukar undra om de aktivt sökt sig dit eller om de blivit drivna av jägarteamet dit.
Vi tycker att älgarna flyttar in i trädgården först, och att jägarna kommer sen. Men jag får erkänna att systematiken är bristfällig vid dessa observationer.
 
Häpp!

Jag har sett björnspår när jag var ute och red, ensam, under den tid jag bodde i Hälsingland. Jag tyckte ärligt talat att det var sådär. (Lo är jag ju bara rädd för just som hot mot mindre tamdjur, kanske då särskilt katter som rör sig fritt och inte hägnas in.)

Jag har ramlat på en björn utanför Falun när jag var ute och tog prover. I Jämtland har jag sett färska spår och klivit över ångande färska björnskitar... känns väl lite sådär.

Varg har jag sett en gång i grannbyn, för några år sedan.
 
Fast jag undrar varför man vill bo i Skåne! :o :D
Jag skulle inte ha något emot om folk berättade varför de älskar just Skåne, jag kan själv inte förstå just det! :p

Jag vill flytta till vintern tror jag!

Jag bor i Nordvästskåne på en fyrlängad mindre hästgård med en extra liten bonuslänga - och växthuset förstås. Lite under 4 hektar. Jättebra grannar på precis lagom avstånd. Ljuvliga gårdsbutiker, café och en fiskaffär vid hamnen, allt på cykelavstånd. Jag kommer inte att flytta härifrån innan någon bär ut mig och jag inte kan göra motstånd. Och sedan ska jag vara ett gårdsspöke, som driver runt här för alltid.

Jag var "tvungen" pga jobbet att bo i Stockholm och Visby några år. Visby och Gotland var förvisso också magiskt vackert och att promenera från Mosebacke bort till Riddarholmen varje jobbmorgon kunde också kännas fint. Jag hade absolut inte velat vara utan den tiden.

Men Skåne, åh Skåne. :love: När jag vissa helger kom hem från Stockholm, flyget drog in över Bjärehalvön och det bredde ut sig gula rapsfält, Skäldervikens glittrande hav och intensivt försommargröna åkrar, så slog hjärtat minst ett par extra slag av bara kärlek.

Varje dag som jag kan bocka av på "vintern" utan att skrapa rutor med frusna fingrar, utan att vattnet till hästarna har frusit, utan att vägarna är igensnöade att köra på och skotta sig ut till, utan att behöva elda på elementen på max, utan broddar och snösulor och termokläder och annat otympligt mög så tackar jag ödmjukt för att jag får bo i Skåne; är lera och blåst priset jag behöver betala, så gör jag det sju dagar i veckan.

När jag kan börja odla utomhus ett par månader före andra och säsongen varar ett par månader längre på andra hållet, när jag kan köpa rosor och odla diverse känsliga växter utan att ens titta på zongränser, yes, snacka om att jag uppskattar Skåne och min zon 1.

När jag under en period ska jobbpendla till Malmö och känner att det är helt okej, för att Skåne har inte större avstånd än så.

När bokskogarna slår ut på våren med vitsippstäcke och när de är som jättelika salar på höst och "vinter" med silvergrå tjocka stammar och en jämn matta av löv. Magiskt.

När man vill ta en promenad vid havet en kväll eller helg, och det är nära för de flesta i Skåne.

När jag maniskt följer solens upp- och nedgång den mörkaste tiden på året, längtar efter varje minut dagsljus och tänker att ok, vi har korta dagar, men längre norrut har de stackarna ännu kortare dagar (fortfarande, vintertid dvs).

Det är två mindre bra saker med Skåne, för leran och blåsten accepterar jag som sagt hur lätt som helst i utbyte mot det positiva: det är lite för populärt att bo eller sommarbo i vissa delar. Ridvägarna - och tyvärr en del av odlingslandskapet - blir ledsamt decimerade där det byggs och byggs. Och så är det varje val, när jag skäms å Skånes väljares vägnar.
 
Jag har ramlat på en björn utanför Falun när jag var ute och tog prover. I Jämtland har jag sett färska spår och klivit över ångande färska björnskitar... känns väl lite sådär.

Varg har jag sett en gång i grannbyn, för några år sedan.
Varg känns mindre skrämmande ändå.

Jag såg både björn och varg, vilda, när jag var i Rumänien. Men då var vi en hel grupp och till häst. Den häst jag red var dessutom otroligt cool och smart.
 
Hur visste du att det var ”onda ögat” varje helg till min äng av maskrosor som var en del i vantrivseln? Jag trodde nästan att jag var felfuntad som inte gillade att spendera hela våren och försommaren på knä och rensa maskrosor.
Eftersom du skriver rätt frekvent om saker du gör och om hur många barn du har, så hade jag vid ett mycket enkelt överslag svårt att få in maskrosrensning i ekvationen. Av någon anledning ... har jag inte uppfattat dina barn som typen som gärna ägnar helgerna åt att tävla om vem som kan få upp de helaste maskrosrötterna med sina alldeles egna maskrosjärn med handtag i deras älsklingsfärger.
 
Varg känns mindre skrämmande ändå.

Jag såg både björn och varg, vilda, när jag var i Rumänien. Men då var vi en hel grupp och till häst. Den häst jag red var dessutom otroligt cool och smart.

Jag är aldrig rädd när jag är ute i skogen. Däremot så ser jag naturligtvis till att vara förberedd och vet vad jag ska göra om jag skulle bli attackerad (av en björn då, det är enda reella risken som jag ser det). Givetvis vet alltid någon var jag är om jag jobbar ensam.
 
Jag och sambon äger en gård på Vikbolandet utanför Norrköping. 10 hektar med skog, lite bete och lite åker. :) Bor här sedan april -19. En riktig drömgård! Här finns allt man kan tänka sig.

Visa bifogad fil 39335

Innan bodde vi i sambons hus vid kusten, men efter några år märkte vi att det inte var där vi ville bo längre. Sambon hade då bott där ca 17 år. Själv trivdes jag varken i området eller i huset. Konstant blåst och alltid lite kallare. Jag är uppväxt på lantsidan och har alltid velat ha en gård, så det är en dröm som gått i uppfyllelse!
Åh då kanske jag kan säga välkommen även om jag bor där bara om sommarna :D:up: Drömlikt håller jag med om! :love:
 
Bytte efter 17 år på Södermalm boendet mot en avstyckad gård mellan Ystad och Simrishamn sedan ett år efter att ha fått ett infall. Trivs kalas, och älskar den skånska vintern. Den är ju som en vanlig höst, fullt hanterbart. Har alldeles för mycket huspyssel egentligen, men det måste inte vara perfekt. Men det har tagit tid att landa, beställde garderober igår:D

Hatar granar.

Kollektivtrafiken (beställningstrafik) är ett skämt, men har hittat lite socialt umgänge, kör upp om en månad och det flyter på rätt hyfsat.
 
Bor i Dalarna. Känns väldigt lagomt, vi har riktiga vintrar oftast, mellan dec-mars ungefär, sen kommer vår och sommar!
Jag älskar skogen, vilket det finns mycket av här. Även lite öppnare ytor och mycket berg. Lite lagomt av allt faktist. :p

Här i Insjön där jag bor är det mycket sandmark, dvs så har vi hur fina ridvägar som helst! :love: Har hästen i ett mindre, äldre stall med skogen bakom knuten, men med 4 min skritt till ridklubben med två ridbanor och ett fullstort ridhus så känns det endå lyxigt.

Bor i eget hus, med en hund på heltid, och barn på halvtid.
Vilket fint hus! :love:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 387
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
742
Senast: Monimaker
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 114
Senast: hundtant
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 901
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp