Vår C ponny har akut tappat i hull och muskler!

jo en gång för att den släpptes direkt på för kraftigt bete. Detta var för över 10 år sedan.

Ok. Men, man bör räkna med en fång oavsett hur och när den uppstått.
En gång fång, alltid fång. Förutsatt att det inte är så att den fått det av medicin eller förlossning.

Sedan finns det andra symptom på PPID, som kraftig nedgång i vikt bl.a.
 
Min h
Fast ppid/cushing symtom har hon isf. bara ett symtom: tappat hull/muskelmassa.

Hon har inga bulor över ögonen, ingen fettansamling, ingen lång krullig päls, inget av detta som jag radar upp nu.
- Fång
- Förändrad hårrem, hästen får en lång och lockig päls
- Förändrad kroppsbyggnad, hästen blir bukig

-kroniska infektioner
- Fettdepåer över ögonen

- Hästen blir likgiltig och presterar dåligt
- Återkommande infektioner
- Onormal svettning
- Förändrad aptit
- Ökat drickande och urinering

Min fick oförklarlig fång för första gång och tappade kraftigt i hull och muskler och svettningar/drickande (på vintern)

Din hade väl haft fång, åldern och hull/muskel tappning?
 
Jag pratade med vet. idag och även ponnyns förra ägare som haft henne i 10 år.
Förra ägaren sa att ponnyn alltid varje år har tappat i hull över vinter.
Men att hon återhämtar sig snabbt utan några större problem.
Vet. sa att vi skulle öka mängden hösilage och låta henne äta. Dock ska vi ta bort kraftfodret om hon inte rids. Så det har vi gjort nu.
Ponnyn får lite lusern med vitaminer och mineraler.
Vi kommer att låta henne vila hela januari ut och syns det inte någon skillnad då så ska vi kontakta vet. igen.
Hon är ju pigg och glad och vill vara med. Hon äter allt hon får, dricker och sköter magen.
 
Hej!
Jag vill gärna uppdatera lite angående vår ponny.
Vi märker redan att hon lagt på sig lite över revbenen och är mycket piggare. Dock fick hon en värmeökning i framhovarna så efter kontakt med vet. Så fick hon stå inne och vila en dag med tillsyn var 3:e timme hela dygnet.
Varmrökningen kunde bero på mycket enligt vet.
Tex. Att hon är barfota och är lite ömfotad, för snabbt ökad mat, hovböld,början till fång m.m nu var hon varm i hovarna i 11/2 dygn. Sedan var de som normalt igen.

Så länge hon vilar blir det inget kraftfoder. Hon får lusern och vitaminer.

Jag har tänkt på det att det kanske är bra att sätta på henne ett par skor när hon ska börjas ridas igen.
 
Fast ppid/cushing symtom har hon isf. bara ett symtom: tappat hull/muskelmassa.

Hon har inga bulor över ögonen, ingen fettansamling, ingen lång krullig päls, inget av detta som jag radar upp nu.
- Fång
- Förändrad hårrem, hästen får en lång och lockig päls
- Förändrad kroppsbyggnad, hästen blir bukig

-kroniska infektioner
- Fettdepåer över ögonen

- Hästen blir likgiltig och presterar dåligt
- Återkommande infektioner
- Onormal svettning
- Förändrad aptit
- Ökat drickande och urinering
Det enda symptom som min hade var lång päls på vintern, jag tog inget prov, en dag fick hon fång det visade sig att hon hade PPID och nu är hon död.
Just saying..
 
Sadeln är hennes och utprovad till henne enligt förra ägaren. Jag köpte padden men använde inte den förren tjejen som ridit vår ponny tyckte vi skulle ha den till henne. Min dotter kan ibland hamna fel i hoppningen och dunsa i ryggen, ponny kan hoppa jättestora språng ibland och då är det inte alltid lätt att hänga med.
Sadeln är hennes och utprovad till henne enligt förra ägaren. Jag köpte padden men använde inte den förren tjejen som ridit vår ponny tyckte vi skulle ha den till henne. Min dotter kan ibland hamna fel i hoppningen och dunsa i ryggen, ponny kan hoppa jättestora språng ibland och då är det inte alltid lätt att hänga med.

Fast en fårskinnspadd är INGEN lösning på att din dotter dunsar ponnyn i ryggen. Om sadeln är utprovad och ligger bra, så blir den ju för trång med fårskinnspadd och det är mycket värre än att bli dunsad i ryggen. Vilket en padd inte hjälper nämnvärt mot ändå. Och att hoppa en ponny som är i så dåligt hull låter ju inte som en lysande idé överhuvudtaget, för den delen.
 
Hej!
Jag vill gärna uppdatera lite angående vår ponny.
Vi märker redan att hon lagt på sig lite över revbenen och är mycket piggare. Dock fick hon en värmeökning i framhovarna så efter kontakt med vet. Så fick hon stå inne och vila en dag med tillsyn var 3:e timme hela dygnet.
Varmrökningen kunde bero på mycket enligt vet.
Tex. Att hon är barfota och är lite ömfotad, för snabbt ökad mat, hovböld,början till fång m.m nu var hon varm i hovarna i 11/2 dygn. Sedan var de som normalt igen.

Så länge hon vilar blir det inget kraftfoder. Hon får lusern och vitaminer.

Jag har tänkt på det att det kanske är bra att sätta på henne ett par skor när hon ska börjas ridas igen.

Var bara väldigt uppmärksam.

Det låter väldigt skumt att en mager häst får varma hovar av något höjd foderstat. Hästen i vårt stall var något tunn, fodrades sakta upp och fick fångliknande symptom efter några dagar med lite höjt foder.
Det visade sig att han hade PPID men det tog tre år innan veterinärerna fattade det eftersom Fångtendenserna var så svaga och konstiga samt vintertid.

För mig ska inte en frisk häst få varma hovar av något kilo höjning av grovfoder.
 
Var bara väldigt uppmärksam.

Det låter väldigt skumt att en mager häst får varma hovar av något höjd foderstat. Hästen i vårt stall var något tunn, fodrades sakta upp och fick fångliknande symptom efter några dagar med lite höjt foder.
Det visade sig att han hade PPID men det tog tre år innan veterinärerna fattade det eftersom Fångtendenserna var så svaga och konstiga samt vintertid.

För mig ska inte en frisk häst få varma hovar av något kilo höjning av grovfoder.

Jag håller helt med. Att vår häst inte klarade av att komma upp i hull alls utan att få fång igen var det som gjorde att han fick somna in. Det var inte längre ett värdigt liv då. Han hade PPID, fick i slutet dubbel dos prascend och jag gjorde allt i min makt med alltifrån foder och tillskott, skoning var 4-5 vecka med sulor och silicon under för att underlätta för honom och allt annat man kan tänka sig men han klarade sig tyvärr inte ändå. En frisk häst får inga som helst problem utav att man höjer grovfodret som hen är invand på. Då är det något som är väldigt fel.

Det är väldigt typiskt med fång sen höst och på vintern på PPID hästar. Våran hade fång tre gånger och alla var vintertid. Första gången han fick fång var i februari med en halvmeter snö. Jag hade då ingen aning om att hästar ens kunde få fång vintertid om de inte hade kommit åt en fodertunna och vräkt i sig allt typ eller belastningsfång. Min erfarenhet är att PPID-fånganfall sällan är typiska. På våran syntes det som en skillnad i rörelsemönstret. Inga typiska fångsymptom såsom varma hovar, fångställning eller liknande men visst var det fång ändå.

Våran hästs symptom på PPID var att han fick fång på vintern, han föll ur trots mängder med foder, hade fettdepåer trots att han vara mager och han fällde senare än vanligt. Hans sista vintern fick han också något mer/längre vinterpäls men inte så mycket mer att någon som inte kände honom sedan innan hade reagerat.
 
Fast en fårskinnspadd är INGEN lösning på att din dotter dunsar ponnyn i ryggen. Om sadeln är utprovad och ligger bra, så blir den ju för trång med fårskinnspadd och det är mycket värre än att bli dunsad i ryggen. Vilket en padd inte hjälper nämnvärt mot ändå. Och att hoppa en ponny som är i så dåligt hull låter ju inte som en lysande idé överhuvudtaget, för den delen.
Ponnyn har vintervila nu och vi la på padden innan hon tappade i hull.
Ponnyn kommer försiktigt börjas skrittas i början av feb. Om hon mår bra.
Som jag skrev tidigare fick jag även reda på att hästar som går barfota kan ibland ha varma hovar.
Jag kommer att avvakta då de andra hästarna i stallet som är barfota också visar att de är ömfotade. Så inte bara vår ponny.
Tidigare ägare sa också att ponnyn lätt blev ömfotad vintertid.
 
Ponnyn har vintervila nu och vi la på padden innan hon tappade i hull.
Ponnyn kommer försiktigt börjas skrittas i början av feb. Om hon mår bra.
Som jag skrev tidigare fick jag även reda på att hästar som går barfota kan ibland ha varma hovar.
Jag kommer att avvakta då de andra hästarna i stallet som är barfota också visar att de är ömfotade. Så inte bara vår ponny.
Tidigare ägare sa också att ponnyn lätt blev ömfotad vintertid.

Visst kan hästar skodda som oskodda ha varmare hovar då och då, det är helt normalt men inte någon längre stund. Det är skillnad på en normal värme och en värmeökning för att hästen har ont/har fång.

Om hästen är ömfotad utan skor så ska den ha skor! Annars bryter du mot djurskyddslagen.
 
Visst kan hästar skodda som oskodda ha varmare hovar då och då, det är helt normalt men inte någon längre stund. Det är skillnad på en normal värme och en värmeökning för att hästen har ont/har fång.

Om hästen är ömfotad utan skor så ska den ha skor! Annars bryter du mot djurskyddslagen.
Ponnyn har inte haft ont eller visat att hon haft ont. Rör sig som vanligt, springer i hagen. Dock går hon försiktigt där det är hårt och knutigt.
Vi har haft ponnyn i 7 månader ponnyn har inte haft skor de senaste 10 åren.
Förra ägaren tyckte inte att hon behövde skor om hon skulle vila.
Så vi sätter på henne skor i feb.
 
Ponnyn har inte haft ont eller visat att hon haft ont. Rör sig som vanligt, springer i hagen. Dock går hon försiktigt där det är hårt och knutigt.
Vi har haft ponnyn i 7 månader ponnyn har inte haft skor de senaste 10 åren.
Förra ägaren tyckte inte att hon behövde skor om hon skulle vila.
Så vi sätter på henne skor i feb.

Om hästen går försiktigt där det är knöggligt så är hon ömfotad. Oavsett om hon har haft skor eller inte tidigare så är det du som har ansvar för hästen nu och då är det du som är ansvarig för att hästen inte far illa vilket hon gör när hon är ömfotad. Vad tidigare ägare tycker spelar ingen roll. Du är skyldig att följa de lagar och förordningar som finns.
 
Jag kan inte förstå varför du inte tar ut veterinären och låter den ta ett blodprov på hästen för att åtminstone utesluta PPID? Skulle det vara det som felar går det ju förhoppningsvis mycket fortare att få hästen i hull och dottern kan börja rida hästen igen. Sen att den inte haft skor på 10 år, mycket kan hända en äldre hästs kropp, den kanske faktiskt behöver det nu!
 
Jag kan inte förstå varför du inte tar ut veterinären och låter den ta ett blodprov på hästen för att åtminstone utesluta PPID? Skulle det vara det som felar går det ju förhoppningsvis mycket fortare att få hästen i hull och dottern kan börja rida hästen igen. Sen att den inte haft skor på 10 år, mycket kan hända en äldre hästs kropp, den kanske faktiskt behöver det nu!
Hovslagaren kommer till stallet på måndag så då får han kolla till vår ponny.
 
Hårt och knöligt underlag är rena döden för oskodda hovar. Skor och eventuellt också sula behövs för att skydda ömma hovar. Med ytterligare fördel att det går att brodda så hästen slipper halka. För det kan man göra även i en hage. Hästar som går och ömmar kan få sulläderinflammation.
 
Alla oskodda hästar ömmar på knöggligt underlag. Vill man inte sko så går det att köpa boots eller åtgärda hagen. Dvs byta hage om hela är knögglig eller ströa upp vid grinden om hagen i övrigt är bra. Vi la ut spån vid grinden för vår oskodda 3 åring, resten av hagen är mjuk och fin.

Ang PPID så visade min ponny inga andra symptom än fång.
 
Hej!
Jag tänkte uppdatera lite angå. vår ponny.
Hon är nu en rund(hömage)och fin dam. Man ser inga revben längre och man känner de om man trycker lite lätt över de. Hon är rund och fin över manken, dock ser man fortfarande lite av ryggen och man anar höftbenen. Hon börja dock bli rundare över rumpan mot svansen.
Dottern har försiktigt börjat rida efter att vi varit på återbesök hos vet 11 mars.
Ponnyn rids nu 4-5 dagar i veckan 30 min per gång.
Hon äter nu 14 kg Hösilage om dagen, 200g lusernstrå, 0,5 kg lusernpellets( ej uppblöt mängd) 0,8 kg müsli saracen releve, 0,5 kg riskli och 1,5dl linfröolja.

8,5 kg hösilage ingår i stallhyran. jag har fått köpa till eget hösilage men nu när det börjar bli varmt kommer jag behöva slänga mycket Hösilag då den öppnade balen bara håller några dagar i taget.
Nu har hon ätit upp balen på 1 vecka. Då har hagkompisen fått 1,5kg om dagen av vårt Hösilage.
Så ca 7 dagar har en bal varit ok. Men jag gissar att nästa bal jag öppnar nu när det är 13-16 grader hos oss bara håller 4-5 dygn.
Jag kommer att köpa 4 balar till nu sedan är det nog inte lönt att använda hösilage längre.

Men det kanske räcker med 8,5 kg hösilage, 2 kg halm(i hagen) 1 kg lusernpellets, 1 kg lusernstrå. Sedan tänkte jag lägga till lite betfiber.
Jag kommer även köpa hem 4 balar torrhö per månad. Då får hon 1,5 kg av det om dagen.

Jag hoppas att hon håller hull på detta.

P.s vet tog blodprov på ppid och det var lite i överkant men det kunde lika gärna vara av stress och att hon hade ont i sina ben.
Inga övriga klassiska symtom enligt vet. Så ingen medicin för det.
Hon svarade fint på behandlingen av sina bakben och blev friskförklarad d.s
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Har riktigt svårt att hitta en passande sadel till vår c ponny som var dotter på 9 år rider. Dotter är stor för att vara 9år...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 128
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 301
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 617
Senast: Maria_81
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp