Vår C ponny har akut tappat i hull och muskler!

Hej!
Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden sticket ut. Höftbenen syns och hon har tappat nästa alla muskler på hela kroppen.
Jag fick reda på att hon inte fått lunchhö den senaste månaden.
Hon blev avmaskad den 27/11 och hade då ordentligt med mask.
Vi satte på henne en tjock fårskinnspadd under sadeln i början av dec för att avlasta hennes rygg.
Ponnyn är pigg och framåt och äter upp all sin mat.

När vi köpte henne i somras fick hon en näve betfor och en näve korn tillsammans med vitaminer. Sedan fick hon 6 kg Hö om dagen. Hon gick då bara i hagen hela dagen.

Nu får hon 2 dl müsli och 2 dl veteranmüsli, 1 dl lusern, vitaminer, mineraler, magnesium, hyaluronsyra och b-vitamin. Detta får hon 2 ggr om dagen.
Hon fick utan min vetskap bara 6,5 kg fram tills förra veckan då jag fick veta att de inte fick lunch Hö längre.
Nu får hon 2,5 kg Hö morgon, halm i hagen, 3 kg Hö kl 15.30 och 3 kg Hö kl 20.

Dottern var med och red en pay&jump den 13/12 och då var hon fin i hullet. Sedan efter det har dottern ridit henne 5-6 dagar i vecka både dressyrpass och något hopp/ cavalettipass i veckan.

Jag tycker vi ska låta ponnyn vila helt nu tills vi vet vad som gör att hon tappar i hull.

Tänderna är kollade i juli av vet. Hon äter upp all mat vi lägger fram.

Kan det vara att hon behöver maskas av igen? Kan 1,5 kg Hö mindre om dagen i 1 månad verkligen göra henne så mager?

Tacksam för tips och hjälp.

6,5 kg hösilage kan ju motsvara ca 3,5-4kg torrhö om det är åt det blötare hållet. Den har helt enkelt gått på en ordentlig svältdiet samtidigt som den gått rätt tuff träning. Det händer mycket på en månad då. Det räcker förmodligen inte att öka till 8,5 kg utan den måste få rejält med extra foder för att återhämta sig. Sedan har ni ju ingen aning om vad det är för värden på silaget, så jag skulle ge lucerngröt också tills ni vet det (tex ett halvkilo morgon och kväll skulle jag inte vara rädd för trots att ni kanske vill vara lite försiktiga för fången).

Och kan ni inte ge den åtminstone 5-6 kg silage till natten så den hinner äta extra när inte den mindre ponnyn är med? 3 kg lär ju vara slut inom någon timme, sen står den utan mat igen till nästa morgon.

Tänk alltid på att hösilage innehåller mer vatten och man måste då ge fler kilo av det än hö!
 
Ponnyn äter ju Hö :confused:

Javisst, det står hö i första inlägget, men sen reagerade jag på detta:
Hej!
Klart vi inte gjort det hon fick 1 kg torrhö och 1kg hösilage när vi blandade. Nu får hon 3 kg hösilage per måltid utom frukost då får hon 2,5kg ( hon hinner inte äta mer innan hon ska ut i hagen )

Och då verkar den få 8,5 kg hösilage per dag nu efter justering när ägaren fått reda på att den förut inte fick lunch då den endast fick 6,5 kg per dag. När jag läser alla hennes inlägg får jag intrycket att även det var hösilage. Och då tänkte jag inflika att det i så fall är väldigt lite foder.

Är det 6,5 kg torrt hö den fått i december är det inte lika extremlite foder även om det är lite snålt. Då kan det ju finnas annat i botten, tex mask, som gjort att den gått ner så fort som den gjort.
 
Hon hade ett värde på 300 och det var blodmask.
Enligt vet. Skulle det vara under 100 för att vara normalt.
Oj, byt veterinär i parasitfrågor. 300 EPG blodmask är absolut inget att oroa sig över, hade ni sagt 2000 EPG så var det en annan sak. 100 EPG avmaskar man inte ens mot normalt, 300 bara för att minska smittspridningen ut i hagen och inte om det är vinter. En bandmaskanalys hade varit bra komplement just när det är så snabb viktminskning.
 
6,5 kg hösilage kan ju motsvara ca 3,5-4kg torrhö om det är åt det blötare hållet. Den har helt enkelt gått på en ordentlig svältdiet samtidigt som den gått rätt tuff träning. Det händer mycket på en månad då. Det räcker förmodligen inte att öka till 8,5 kg utan den måste få rejält med extra foder för att återhämta sig. Sedan har ni ju ingen aning om vad det är för värden på silaget, så jag skulle ge lucerngröt också tills ni vet det (tex ett halvkilo morgon och kväll skulle jag inte vara rädd för trots att ni kanske vill vara lite försiktiga för fången).

Och kan ni inte ge den åtminstone 5-6 kg silage till natten så den hinner äta extra när inte den mindre ponnyn är med? 3 kg lär ju vara slut inom någon timme, sen står den utan mat igen till nästa morgon.

Tänk alltid på att hösilage innehåller mer vatten och man måste då ge fler kilo av det än hö!
Ponnyn är så glupsk och har alltid varit det så jag vågar inte ge henne stora mängder. Men jag kommer öka natt hösilaget till 4 kg.

Stallägaren undrade hur mycket hösilage vår ponny fick. Hon berättade då att hennes stora stora häst får 12 kg om dagen och då tyckte hon att 8kg till en C-ponny var mycket.
Hösilaget ingår i stallhyran.
 
Ponnyn är så glupsk och har alltid varit det så jag vågar inte ge henne stora mängder. Men jag kommer öka natt hösilaget till 4 kg.

Stallägaren undrade hur mycket hösilage vår ponny fick. Hon berättade då att hennes stora stora häst får 12 kg om dagen och då tyckte hon att 8kg till en C-ponny var mycket.
Hösilaget ingår i stallhyran.
Men hästar kan vara jätteolika. Det kan finnas stora hästar som bara behöver 10 kg och ponnyer som behöver 15 kg.
 
Oj, byt veterinär i parasitfrågor. 300 EPG blodmask är absolut inget att oroa sig över, hade ni sagt 2000 EPG så var det en annan sak. 100 EPG avmaskar man inte ens mot normalt, 300 bara för att minska smittspridningen ut i hagen och inte om det är vinter. En bandmaskanalys hade varit bra komplement just när det är så snabb viktminskning.
Jag ska be om bandmaskanalys.
 
Ponnyn är så glupsk och har alltid varit det så jag vågar inte ge henne stora mängder. Men jag kommer öka natt hösilaget till 4 kg.

Stallägaren undrade hur mycket hösilage vår ponny fick. Hon berättade då att hennes stora stora häst får 12 kg om dagen och då tyckte hon att 8kg till en C-ponny var mycket.
Hösilaget ingår i stallhyran.

Men hennes stora häst kanske äter några kilo kraftfoder också? Nu är ju ponnyn i underhull och behöver äta ett normalt dagsintag plus extra för att bygga upp sin kropp igen. Sedan sparar ju stallägaren pengar på att du tar mindre mängd silage ;) om hästen är för smal så behöver den mer foder.
 
Men hennes stora häst kanske äter några kilo kraftfoder också? Nu är ju ponnyn i underhull och behöver äta ett normalt dagsintag plus extra för att bygga upp sin kropp igen. Sedan sparar ju stallägaren pengar på att du tar mindre mängd silage ;) om hästen är för smal så behöver den mer foder.
Hästen står bara nu efter att ha varit skadad han får ca 2 dl kraftfoder 2 ggr om dagen.
 
Jag tänkte att jag kan ju både lägga in Hösilage och hänga in ett hönät med små maskor så när hon har ätit upp sina 4 kg på marken så har hon 2 kg i nätet att tugga på. Annars är risken att hon kissar, bajsar och sprider runt hösilaget i boxen.
 
Jag tänkte att jag kan ju både lägga in Hösilage och hänga in ett hönät med små maskor så när hon har ätit upp sina 4 kg på marken så har hon 2 kg i nätet att tugga på. Annars är risken att hon kissar, bajsar och sprider runt hösilaget i boxen.
Fast jag hade inte varit rädd för grovfoder om hästen är smal som ett spett, inte ens om det var en fd fånghäst. Men visst hade jag fixat en analys på sikt.
 
Fast jag hade inte varit rädd för grovfoder om hästen är smal som ett spett, inte ens om det var en fd fånghäst. Men visst hade jag fixat en analys på sikt.
Fast jag har ju precis ökat från 6,5kg hösilage till 8,5 kg. Även om hon är i underhull vill jag nog öka lite i taget pga att hon haft fång. Så 4 kg till natten nästa vecka så ska jag kontakta veterinären på måndag.
 
Fast jag har ju precis ökat från 6,5kg hösilage till 8,5 kg. Även om hon är i underhull vill jag nog öka lite i taget pga att hon haft fång. Så 4 kg till natten nästa vecka så ska jag kontakta veterinären på måndag.
Utifrån det du har skrivit här i tråden så kan du öka med minst 1 kg per mål alternativt minst 3 kg/ dag utan att ponnyn borde ta skada. Man ska så klart vara försiktig med en fånghäst. Du bör som ovan sagt kontakta vet för blodprov, ta träckprov och öka givan markant samt ta analys så du vet vad du stoppar i din häst. Jag är absolut inte emot att fodra "med ögat" men har man problem eller hästen har haft fång eller annan ämnesomsättningsproblem så bör man ta analys inkl sockervärde på sitt grovfoder. För att minska blodsockret om du är orolig för det så kan du promenera hästen en halvtimme per dag. Det gör en markant skillnad i blodsockernivåerna.
Hästen är så klart extra glupsk nu eftersom den fått för lite mat så att fodra delvis i nät är en bra ide för även om fodret innehåller mycket socker så tar det längre tid för ponnyn att få i sig det och det blir då inte riktigt samma "sockertopp" utan mer jämnt fördelat.
 
Fast jag har ju precis ökat från 6,5kg hösilage till 8,5 kg. Även om hon är i underhull vill jag nog öka lite i taget pga att hon haft fång. Så 4 kg till natten nästa vecka så ska jag kontakta veterinären på måndag.
Fast hur mycket grovfoder hästen får påverkar ju inte fångrisken, det är ju vad som finns I fodret som är avgörande! Är t ex grovfodret utan melass och annat socker? Musli brukar kunna hålla hög sockerhalt. Lite socker (under 10 %), med analys på grovfodret ser du ju även hur det ser ut, samma gräns på det med.
Som tidigare skrivits så har fjolårets skörd på många håll varit proteinfattig (fick själv urdåliga värden!) och då behöver det kompletteras med mer protein.
Har dessutom ett mål mat tagits bort så blir resultatet inte särskilt bra...
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Har riktigt svårt att hitta en passande sadel till vår c ponny som var dotter på 9 år rider. Dotter är stor för att vara 9år...
Svar
6
· Visningar
863
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 144
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 302
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 617
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp