Vår C ponny har akut tappat i hull och muskler!

Du har redan fått (och tagit till dig :up:) många bra svar, så jag tänkte bara göra ett inpass angående relationen mellan storlek på häst och mängd foder. Vi har ett hösilage med medelhöga värden och ganska hög ts. Min lilla shettis (som hade fångkänning förra våren och fortfarande "bantar") får nu under de kalla månaderna 3 kg inne på natten. Ute äter hon runt 3 kg till, alltså ca 6 kg/ dygn till en liten shettis som är på diet och enbart motioneras lätt. Hon är 21 år. Vår c-ponny som är fin i hullet och rids varje dag äter 4kg inne + ca 4 kg ute (de delar hage så exakt hur mycket varje ponny äter av den gemensamma givan är svårt att säga). Shettisen får alltså mer foder i förhållande till sin storlek än c-ponnyn, fast hon utför mindre arbete. De har olika näringsbehov helt enkelt. :)
 
@parfymflaska Jag har precis samma uppfattning som dig. Min shettis kan äta mer - i förhållande till vikten - än min haflinger som är d-ponny. Det är väldigt olika.

TS: Att fixa en analys är inte SÅ hemskt dyrt. Några hundralappar bara. Jag skulle absolut prioritera detta, speciellt åt en fånghäst.
 
Vi är ju inte i stallet samma tid varje dag.
Om vi skulle ge ett mål till hösilage/lusern måste det då vara exakt samma tid varje dag?
Vissa dagar är vi i stallet vid 11 och vissa vid 14.30.
Jag tänker att ett extra mål är viktigt nu när hon tappat så mycket.
Jag har möjlighet att köpa samma torrhö som hon fick i förra stallet.
Om jag bytar till halva mängden torrhö och halva mängden hösilage behöver hon ju inte äta lika mycket för att få i sig. Då kan jag ge detta i boxen på morgonen då hon inte hinner äta mer än 2,5 kg. Hon kan ju tom få 2,5kg torrhö på morgonen.
 
Man brukar ju märka fort om en häst börjar falla ur,här verkar det ha gått rätt långt innan någon reaktion. Ett tips är att sluta fodra i dl, dl kan man ge till kaniner, 1 dl lusern är ingenting och är ingen idé att ge. Hästar fodrar man i kg eller ger en näve som godis om hästen inte behöver foder.
 
Vi är ju inte i stallet samma tid varje dag.
Om vi skulle ge ett mål till hösilage/lusern måste det då vara exakt samma tid varje dag?
Vissa dagar är vi i stallet vid 11 och vissa vid 14.30.
Jag tänker att ett extra mål är viktigt nu när hon tappat så mycket.
Jag har möjlighet att köpa samma torrhö som hon fick i förra stallet.
Om jag bytar till halva mängden torrhö och halva mängden hösilage behöver hon ju inte äta lika mycket för att få i sig. Då kan jag ge detta i boxen på morgonen då hon inte hinner äta mer än 2,5 kg. Hon kan ju tom få 2,5kg torrhö på morgonen.
Nej det behöver inte ges vid exakt samma tidpunkt varje dag.
Huvudsaker är att hon får extra mat. Jag tycker att du tänker rätt med att ta hem torrhö och blanda med i den extra fodergivan :up:. Blanda även på morgonen så att ni inte börjar ge för mycket torrhö helt plötsligt. Sen är det ju bra om hon får de 6 kg silage som stallägaren tycker ingår i stallhyran ;)
Det ett tag för hästen att börja lägga på sig igen, så du ska inte ha panik.
 
Man brukar ju märka fort om en häst börjar falla ur,här verkar det ha gått rätt långt innan någon reaktion. Ett tips är att sluta fodra i dl, dl kan man ge till kaniner, 1 dl lusern är ingenting och är ingen idé att ge. Hästar fodrar man i kg eller ger en näve som godis om hästen inte behöver foder.
Enligt försäljaren där vi köper foder ska vi introducera Lusern eftersom hon inte fått det tidigare. Lusern innhåller betydligt mer protein än vad vår ponny fått tidigare. Hon accepterade lusern bra och kommer få 5 dl om dagen som ensamt mål. Sedan kommer jag lägga till 5 dl i varje hösilagepåse. Så får hon mer mat.
Men eftersom hon haft fång bör man ju vara lite försiktig.
 
Ponnyn är så glupsk och har alltid varit det så jag vågar inte ge henne stora mängder. Men jag kommer öka natt hösilaget till 4 kg.

Stallägaren undrade hur mycket hösilage vår ponny fick. Hon berättade då att hennes stora stora häst får 12 kg om dagen och då tyckte hon att 8kg till en C-ponny var mycket.
Hösilaget ingår i stallhyran.

Mina får 20 kg hösilage, d-ponny och stora hästar. Eftersom jag har ganska låga värden i mitt grovfoder. Så att gå på andras rekommendationer när det inte finns analys kan vara vanskligt.
 
Du har två alternativ:
1. Hästen är sjuk på ett eller annat vis
2. Hon får helt enkelt inte den mat hon behöver

Börja med att ge henne så mycket hö hon orkar äta! Ni får ha henne i egen hage tillsvidare om inte den andra ponnyn tål fri tillgång. Introducera lusern och betfiber (speedibeet) och ge upp till 1 kg av varje fördelat på morgon och kväll. Det är grovfoder och kommer inte ge fång så sant du vänjer in det sakta.

Låt ponnyn vila. Promenader är okej. Använd tjocka täcken! Hon behöver all sin energi för att bygga upp sin kropp.

Kontakta veterinär för utredning. Gör nytt maskprov, kolla efter alla maskar.
 
Du har två alternativ:
1. Hästen är sjuk på ett eller annat vis
2. Hon får helt enkelt inte den mat hon behöver

Börja med att ge henne så mycket hö hon orkar äta! Ni får ha henne i egen hage tillsvidare om inte den andra ponnyn tål fri tillgång. Introducera lusern och betfiber (speedibeet) och ge upp till 1 kg av varje fördelat på morgon och kväll. Det är grovfoder och kommer inte ge fång så sant du vänjer in det sakta.

Låt ponnyn vila. Promenader är okej. Använd tjocka täcken! Hon behöver all sin energi för att bygga upp sin kropp.

Kontakta veterinär för utredning. Gör nytt maskprov, kolla efter alla maskar.
Jag ska ringa vår vet. på telefontiden på måndag och rådgöra med henne.
Jag kommer att lämna in Täckprov och kolla både bandmask och blodmask. Hittas inget där kommer jag att ringa ut vet. så får vi ta blodprover på henne.
Analys på hösilaget ska jag också fixa.
 
Jag ska ringa vår vet. på telefontiden på måndag och rådgöra med henne.
Jag kommer att lämna in Täckprov och kolla både bandmask och blodmask. Hittas inget där kommer jag att ringa ut vet. så får vi ta blodprover på henne.
Analys på hösilaget ska jag också fixa.
Självklart ska vet. även kolla hennes tänder.
 
Kan också skriva under på hur olika näringsbehov hästar kan ha. Min d-ponny som för det mesta bara gick skrittpromenader fick lika mycket mat som mitt 175 cm stora halvblod som tränades hårt.
 
Jag har läst att speedi beet skulle vara bra att ge.
Någon som har erfarenhet av det?

Bra för vad? Allt beror ju på vad du vill åstadkomma. Nu fodrar du ju lite i blindo, vänta på analysen och komplettera foderstaten utifrån det. Lusern hade jag inte varit rädd för, om du tar en utan melass (sky Kraffts som pesten).

Fodra inte i volym, fodra i vikt. Annars måste du väga dina måttenheter med respektive foder för att få fram näringsinnehåll, allt är angivet i vikt, inte volym.
 
Självklart ska vet. även kolla hennes tänder.

Ett tips är att be vet även ta ert blodprov för att kolla om eran häst har ppid. Det är acth man kollar då. Sedan har ni fått bra råd sedan tidigare. Lycka till, antar att ni även tog odling på blodmasken?
 
Ett tips är att be vet även ta ert blodprov för att kolla om eran häst har ppid. Det är acth man kollar då. Sedan har ni fått bra råd sedan tidigare. Lycka till, antar att ni även tog odling på blodmasken?
Fast ppid/cushing symtom har hon isf. bara ett symtom: tappat hull/muskelmassa.

Hon har inga bulor över ögonen, ingen fettansamling, ingen lång krullig päls, inget av detta som jag radar upp nu.
- Fång
- Förändrad hårrem, hästen får en lång och lockig päls
- Förändrad kroppsbyggnad, hästen blir bukig
-kroniska infektioner
- Fettdepåer över ögonen

- Hästen blir likgiltig och presterar dåligt
- Återkommande infektioner
- Onormal svettning
- Förändrad aptit
- Ökat drickande och urinering
 
Fast ppid/cushing symtom har hon isf. bara ett symtom: tappat hull/muskelmassa.

Hon har inga bulor över ögonen, ingen fettansamling, ingen lång krullig päls, inget av detta som jag radar upp nu.
- Fång
- Förändrad hårrem, hästen får en lång och lockig päls
- Förändrad kroppsbyggnad, hästen blir bukig
-kroniska infektioner
- Fettdepåer över ögonen

- Hästen blir likgiltig och presterar dåligt
- Återkommande infektioner
- Onormal svettning
- Förändrad aptit
- Ökat drickande och urinering

Vilken av hästarna hade haft fång som ung? Jag fick för mig att det var den som magrat men det kanske var den andra?
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Har riktigt svårt att hitta en passande sadel till vår c ponny som var dotter på 9 år rider. Dotter är stor för att vara 9år...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 268
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 321
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 633
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp