Bukefalos 28 år!

Var det verkligen bättre förr?

Var hästarna snällare, kunskapsnivån högre och alla dressyrryttare skickligare? Ridsports gästkrönikör Anna Ozén tittar tillbaka på sitt eget hästliv från förr, och konstaterar att en del aktiviteter från förr är otänkbara idag. Men viktigt att tänka på är att just idag kan du vara en influencer som någon eller några i framtiden tittar tillbaka på och minns med tacksamhet.
 
Jag tror det. Jag tror att det var bättre förr. Eller så är det bara trevliga minnen. Men hästarna var inte lika reaktiva, det är jag helt säker på. Minns inte att det var samma konsumtionshets heller…
 
Jag tror det. Jag tror att det var bättre förr. Eller så är det bara trevliga minnen. Men hästarna var inte lika reaktiva, det är jag helt säker på. Minns inte att det var samma konsumtionshets heller…
Jag minns definitivt galna och reaktiva hästar även när jag var yngre. Dock hängde jag mer i sammanhang där sådana hästar var i minoritet (tex ridskola jämfört med nu privatstall med mycket tävlingshästar).
 
Var det 80 talet så tycker jag det inte alls var bättre förr. Här fanns det under 70 och tidigt 80 tal en uppfödare som stallade in sina hästar likt kor och kom inte ut ur stallet på hela vintern. Var annars inte ovanligt här att hästar inte kom ut på vintern utöver vid ridning här omkring.

Det var även inte ovanligt att det pratades om att hästarna kan luras och se halta ut för att slippa jobb😔
 
Jag minns definitivt galna och reaktiva hästar även när jag var yngre. Dock hängde jag mer i sammanhang där sådana hästar var i minoritet (tex ridskola jämfört med nu privatstall med mycket tävlingshästar).

Jag minns alla de där supersura och arga lektionshästarna som man uppmanades hota med spö för att kunna gå in i spiltan. Att vi lärdes sätta ett knä i magen på hästen när sadelgjorden skulle dras på. På ridskolan jag började rida på fick inga barn göra iordning hästarna själva för hästarna var så elaka. Istället gjorde personalen iordning innan första lektionen och så fick de stå sadlade och tränsade till efter sista lektionen.

Så mycket var inte ett dugg bättre förr. Sedan fanns det såklart annat som var bättre. Det är väl som med precis allt annat.
 
Jag minns alla de där supersura och arga lektionshästarna som man uppmanades hota med spö för att kunna gå in i spiltan. Att vi lärdes sätta ett knä i magen på hästen när sadelgjorden skulle dras på. På ridskolan jag började rida på fick inga barn göra iordning hästarna själva för hästarna var så elaka. Istället gjorde personalen iordning innan första lektionen och så fick de stå sadlade och tränsade till efter sista lektionen.

Så mycket var inte ett dugg bättre förr. Sedan fanns det såklart annat som var bättre. Det är väl som med precis allt annat.
Ja fy! Sånt minns jag också! Fanns lektionshästar man inte ena vågade gå in till. Och alla stod i spilta med sparkande rumpa mot en när man skulle våga sig in..
 
Hästarna som ingen vågade gå in till för att de var så sura, knäa hästarna i magen när man sadlade osv osv. Hästar som protesterade på ett eller annat sätt fick stryk, det var ingen som ens funderade på om de hade ont

Plus ridlärare som hade långpisk i mitten och drev på hästarna så att de skulle springa fortare.
 
Hästarna som ingen vågade gå in till för att de var så sura, knäa hästarna i magen när man sadlade osv osv. Hästar som protesterade på ett eller annat sätt fick stryk, det var ingen som ens funderade på om de hade ont

Plus ridlärare som hade långpisk i mitten och drev på hästarna så att de skulle springa fortare.

Det där med långpisken! Hade en ridlärare som gärna kastade sin nyckelknippa i rumpan på hästen som inte gick fram.
 
Det där med långpisken! Hade en ridlärare som gärna kastade sin nyckelknippa i rumpan på hästen som inte gick fram.

Det var mycket som var fruktansvärt hemskt. Det blev inte bättre av att mannen med långpisken hade problem med spriten. Hade mina föräldrar haft koll på vad som hände hade jag nog inte fått fortsätta rida.
 
Jag minns alla de där supersura och arga lektionshästarna som man uppmanades hota med spö för att kunna gå in i spiltan. Att vi lärdes sätta ett knä i magen på hästen när sadelgjorden skulle dras på. På ridskolan jag började rida på fick inga barn göra iordning hästarna själva för hästarna var så elaka. Istället gjorde personalen iordning innan första lektionen och så fick de stå sadlade och tränsade till efter sista lektionen.

Så mycket var inte ett dugg bättre förr. Sedan fanns det såklart annat som var bättre. Det är väl som med precis allt annat.
Ja usch det där minns jag också. Och ponnyerna som la sig ner under hopplektionerna.
 
Nej men fy varför?
Jag minns hur hungriga lektionshästarna alltid var och vilket cirkus det blev när dom skulle få sin lilla kaka hö morgon middag och kväll som dom vräkte i sig på 30 minuter 😭
”Dom var lite busiga” hette det. 🙁 Tror ju snarare att ponnysarna protesterade av olika anledningar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 335
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 864
Senast: starcraft
·
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 322
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp