Bukefalos 28 år!

var fästa draglinor

P

puff93

har bara lite frågor som ja helst(måste:angel::D) vill ha svar på.

1)Om man har en loksele, draglinor o en rockard utan svängel, vart sätter man då fast draglinorna? I selen är det ju i dragringen, men i rockarden? Eller måste ja skaffa svängel?

2)Hur spänner man dragliorna så att de sitter rätt?

3) På den rockarden jag har finns det typ som 2 metallpinnar med runda kulor i änden. De sitter ca 2-3 dm framför där sitsen börjar, på ovansidan skaklerna
"Piggarna" är ca 2-3 cm höga. Rockarden har ingen svängel. Kan det vara fästen till draglinorna?:confused: har tyvärr ingen bild

tacksam för svar!
 
Sv: var fästa draglinor

Har du ingen svängel fyller inte draglinorna någon funktion, då kan du köra med bara skacklarna. Det är inte lika bekvämt för hästen att dra så, så sätt på en svängel på din rockard du ;)!

Många trådar finns om du söker på svängel.
Lotta
 
Sv: var fästa draglinor

"Piggarna" skulle kunna vara fästen för en långbrösta - om rockarden är avsedd att användas med travsele.
 
Sv: var fästa draglinor

Du måste sätta svängel på din vagn för att kunna använda draglinorna. Sedan ska dessa spännas från dragringen på selen till svängeln och spännas så hårt att hästen drar i linorna, inte i skaklarna...
 
Sv: var fästa draglinor

på många rockarder sitter det små block i hörnen bak som man drar linor i .Det blir som ett ufram till selen rätt spända fungerar dom som en svängel ,enkelt och smidigt att göra .
 
Sv: var fästa draglinor

med stor sannolikhet blir draglinjen bruten då? Har aldrig sett den lösningen med loksele och travrockard...
 
Sv: var fästa draglinor

draglinjen kan justeras med uppehållsremmen.Det blir samma sak som svängel ,man kan även välja höjd på blocken och få olika draglinjer.en annan sak är att det måste vara glapp i draglänken så att det blir effekt av svängeln.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Hundhälsa men troligen inte. Var på väg hem från långpromenad med hunden, gick på en grusväg. Hon gick i änden av flexit bärande en pinne...
Svar
17
· Visningar
1 620
Hästhantering Hej! Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar. Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min...
Svar
8
· Visningar
1 134
Senast: animalasia
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 179
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp