Var ha lucka till höloft för fodernedkast?

P

Piggelin

Hej!
Vi håller på att byta höloftsgolvet över stallet och jag funderar lite över var det kan vara lämpligast att ha luckan för fodernedkast. Tänkte först ha den i en liten smal gång vid väggen för att den skulle komma undan lite, men så var det en vän som tipsade mig om att det var bättre att ha den över en box. Fördelen med det är ju att man inte skräpar ner i gången. Har ni några tips och synpunkter på placering av en sådan lucka som ni vill dela med er av vore jag tacksam!
 
Ni kan ju inte ha den över box som en häst står i i alla fall, den kan ju få höbalar i huvudet! Jag tycker att bästa placeringen är i början/slutet av stallgången. Mitt i taket.
 
om jag skulle bygga i mitt eget stall skulle det bli över en box, för självklart har man ingen häst i boxen när man kastar ner! o skulle det stå ngn där kan man ju lika bra ta ut den när man ska kasta ner, bra mkt enklare än att sopa hela stallet sen.. det gör man så många gånger ändå... tycker det var en smart lösning... :)
 
Något jag tänkte på var om du har ett bra annat nerkast (som du använder till att ta in höt genom, kanske?), så att du slipper slänga ner dåligt hö eller massa boss osv ner i boxen :crazy:
 
jag skulle då inte sätta luckan över en box! dels kommer det att damma småhöstrån i hela boxen, om hästarna är inne och höet tar slut så står ju hästen ivägen. kan nog garantera att det inte vore så populärt att få en höbal i huvudet.
vi har våran lucka längst ner i stallet bakom en box där är det lätt att slänga ner balen om man nu inte vill sopa hela stallgången varje dag så släng ner ett antal balar varje gång så slipper man ju upp på loftet varje dag.
 
Jag ska göra min lucka i en box för att slippa ha allt bös som blir då man kastar ner balar i gången.
Självklart så kastar man ju inte ner när någon häst är inne.

Det finns även de som lägger fram höt på loftet vid varje lucka (en per box) och den som fodrar öppnar bara luckan och tippar ner höt, det verkar smidigt!
 
Man skall inte slänga ned hö i stallet över huvud taget. Det dammar för mycket.

Jag släner ned mina balar ut på logen. Men har man ingen loge, så bör man göra ett schakt för balarna att åka i. Så att det inte skall damma.
 
Bygg en liten enkel kanal ner som du kan plocka ur. Balarna brukar stapla sig prydligt på varandra och det ser snyggt ut och man får inte hö över hela stallet.
Är man dessutom mycket rädd för eld så kan man se till så att luckan har en magnetlås med timer så att den inte kan stå öppen utan automatiskt smäller igen sig. Jag kommer att sätta dit en nu när vi bygger om, men jag är lite "eldskadad" :cry:
 
Vi har en lucka in i varje box som vi slänger ner hö i från hö loftet det funkar jättebra och en del av hästarna envisas att stå under så mina två har "ingrott höbôs" i manen för jämnan.
 
Stod oxå i ett stall med höluckor i varje box !! Jättebra ju !
Man fixar höhögar på loftet som bara kastas ner vid fodring, inga tunga påsar att släpa på !
Är luckorna täta ( ska ju finnas lock på) så ramlar inget hö ner utom vid fodring !
Dock bra att ha en lucka där man går upp eller kan kasta ner tex. morgonpåsarna. Denna hade jag haft i stallgången !
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 112
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
877
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej! Min häst står just nu i en liten sjukhage och jag funderar på hur jag enklast kan lösa fri tillgång på hö till henne. Problemet är...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: skiesabove
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp