Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har också lärt mig den regeln. Den som ringer upp ska avsluta.Det här med telefonvett verkar vara väldigt olika för olika personer. Häromdagen fick jag veta att det är god etikett att den som ringer upp också är den som ska avsluta samtalet. Jag stod helt undrande inför detta och det faktum att den som ringde upp också skulle skämmas om hen pratade så länge att den andre började försöka avsluta samtalet och det inkluderade också att den som inte ringde upp och ändå försökte avsluta var oförskämd om inte samtalet hade pågått en lämplig tid (ungefär 15 minuter). Skam och skuld...
Det har aldrig ens slagit mig att det skulle finnas några sådana etiketter att följa vid ett telefonsamtal. Kanske är det så din syster tänker? Jag ser det som att kan man inte prata just då av vilken orsak det än må vara så är det ju så. Sedan kan man bli besviken över att personen inte hade tid/ork/ville prata för att man själv ville prata då men så är det ju ibland. Andra människor finns ju inte till för att uppfylla ens behov hela tiden när ens egen lust faller på.
Och nej, du var inte oförskämd som behövde avsluta. Inte enligt min åsikt iallafall.
Där ligger kanske svaret?Tack för svar, nej sådana konstigheter håller hon inte på med, men vid närmre eftertanke så brukar det vara hon som avsluter samtalet eller att det finns ett naturligt slut. Kanske var det att jag styrde och bröt från det mönstret som triggade henne..
Jag har också lärt mig den regeln. Den som ringer upp ska avsluta.
Får jag fråga om det när du lärde dig det handlade om att det skulle praktiseras vid artighetssamtal? Dvs. det handlade om att ringa till någon av ren plikt och artighet? Eller gällde det oavsett vem som ringde/du ringde? Vän, myndighet, sjukvården osv?Jag har också lärt mig den regeln. Den som ringer upp ska avsluta.
Aldrig hört faktiskt. Jag tror att jag ofta glömt vem som ringde upp när det är så dags att sluta. Teflonminne. (Men om man ringer en myndighet eller försäkringsbolaget så glömmer man ju inte detDet här med telefonvett verkar vara väldigt olika för olika personer. Häromdagen fick jag veta att det är god etikett att den som ringer upp också är den som ska avsluta samtalet. Jag stod helt undrande inför detta och det faktum att den som ringde upp också skulle skämmas om hen pratade så länge att den andre började försöka avsluta samtalet och det inkluderade också att den som inte ringde upp och ändå försökte avsluta var oförskämd om inte samtalet hade pågått en lämplig tid (ungefär 15 minuter). Skam och skuld...
Det har aldrig ens slagit mig att det skulle finnas några sådana etiketter att följa vid ett telefonsamtal. Kanske är det så din syster tänker? Jag ser det som att kan man inte prata just då av vilken orsak det än må vara så är det ju så. Sedan kan man bli besviken över att personen inte hade tid/ork/ville prata för att man själv ville prata då men så är det ju ibland. Andra människor finns ju inte till för att uppfylla ens behov hela tiden när ens egen lust faller på.
Och nej, du var inte oförskämd som behövde avsluta. Inte enligt min åsikt iallafall.
"Jag står lite illa till" betyder i mina öron inte att man just står illa till utan att man av någon anledning vill avsluta samtalet. Att man inte orkar prata längre skulle kunna vara en av dem.
Men! Det är ju såklart inte oförskämt att säga något sådan. Herregud, förutsatt att ni inte hade bestämt telefontid i förväg så är det ju snarare oförskämt att ringa upp någon och bli upprörd över att personen inte kan prata så länge som man själv hade tänkt sig. Oavsett orsak. (Om man blir uppringd är det förresten också oförskämt att att bli upprörd över att den som ringer inte vill prata längre än den hade tänkt från början).
Vän.Får jag fråga om det när du lärde dig det handlade om att det skulle praktiseras vid artighetssamtal? Dvs. det handlade om att ringa till någon av ren plikt och artighet? Eller gällde det oavsett vem som ringde/du ringde? Vän, myndighet, sjukvården osv?
Oj! Så intressant sådant här!
Oj, aldrig hört talas om. Men jag är ju rätt obildad gällande etikett också. Och ganska ointresserad av att följa den i de flesta lägen.Jag har också lärt mig den regeln. Den som ringer upp ska avsluta.
Varför förutsätter du att den som säger så inte menar vad den säger?"Jag står lite illa till" betyder i mina öron inte att man just står illa till utan att man av någon anledning vill avsluta samtalet. Att man inte orkar prata längre skulle kunna vara en av dem.
Varför förutsätter du att den som säger så inte menar vad den säger?
Varför förutsätter du att den som säger så inte menar vad den säger?
Jag tänker också att man, när man skriver/tänker/tolkar ”det betyder i mina öron inte att man står illa till” att man själv lägger in en värdering men faktum är att det betyder precis det man säger.
Att det sedan tolkas som något annat är erfarenheter av hur andra använder ord de inte menar eller att man själv inte använder ord man menar.
Här har vi olika erfarenhet såklart men jag tycker man ska använda ordet ”betyder” som man ska, inte istället för ordet ”tolkar”.
Om jag säger att jag står illa till så är det precis det det betyder. Att jag menar något annat än personen i andra änden tolkar det som något annat, ändrar ju inte betydelsen av frasen.
Hund betyder hund, inte något annat oavsett vad mottagaren tolkar det som.
Det är oftast det jag och andra har argument angående. De säger ofta till mig att jag ”menar” eller att det ”betyder” medan jag starkt påstår att det betyder det jag säger. Om man undrar om jag menar en sak men säger en annan får man fråga mig först.
Nja säger jag. Det finns ju jättemånga uttryck som betyder annat än sin bokstavliga betydelse? Som inte har ett dugg med lyssnarens personliga tolkning att göra? Det finns också ord och uttryck som har olika betydelse beroende på var man befinner sig i landet eller vilken demografisk grupp man pratar med.
Jag skrev "betyder i mina öron" just för att påpeka att jag vet att det inte är något som är allmängiltigt. Men i min bekantskapskrets så är det ett uttryck som används för många fler situationer än att man bokstavligen står illa till.
Ja, på sätt och vis är det ju så men du har ju också försäkrat dig genom att säga ”i mina öron” men samtidigt är det ju det som säger att du tolkat en betydelse du egentligen vet att det inte betyder.
Det är så jag menar. Det kan inte betyda något annat men i någon annans öron/bekantskapskrets gör det det. Men, det jag menar är ju att det är just en tolkning inte en betydelse i sin riktiga mening.
Att det blir ett ersättninguttryck för något annat är ju vanligt men det tar egentligen inte bort den riktiga betydelsen och någon som säger den kan ju heller inte bli anklagad för att ha använt den rätt, tänker jag.
Står illa till betyder inte i mina ögon att man fysiskt står illa till utan situationen man befinner sig i gör att fysiskt/psykiskt eller något mellanting gör det olägligt på något vis. Det behöver inte alls vara en illa parkerad bil och liknande utan lika gärna en stressig situation, barn som kräver uppmärksamhet eller man har en tid att passa. Som jag skrev använde jag här omskrivning då jag inte minns mitt ordval men det handlade om värme, törst och förlagd bilnyckeln. Bilen stod säkert parkerad.Nja säger jag. Det finns ju jättemånga uttryck som betyder annat än sin bokstavliga betydelse? Som inte har ett dugg med lyssnarens personliga tolkning att göra? Det finns också ord och uttryck som har olika betydelse beroende på var man befinner sig i landet eller vilken demografisk grupp man pratar med.
Jag skrev "betyder i mina öron" just för att påpeka att jag vet att det inte är något som är allmängiltigt. Men i min bekantskapskrets så är det ett uttryck som används för många fler situationer än att man bokstavligen står illa till.
Inte Efwa men...Fast då är vi väl inne på ordklyverier?
Om jag säger "jag kommer om två sekunder" är inte min avsikt av meddela min ankomst om precis två sekunder. Och alla förstår väl att det inte är om bokstavligen just två sekunder som jag kommer?
Menar du då att uttrycket fortfarande betyder att det är om 200 hundradelar som jag kommer?