Var kommer ni att äta pizzan?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Smoothi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 5 460

Bukefalos 30 år!

Ingen aning. Men jag kommer inte göra det. Bor ensam, skall inte fira och jobbar.

Numer har ju affärerna ändå öppet alla dagar (om än kortare öppettider) så att 'storhandla' för att klara sig över många dagar känns förlegat?
många på landet storhandlar fortfarande samt ekonomiska personer gör nog det rätt ofta med?
Själv springer jag i affären varenda dag 😄

Har funderat på "ät snart" sortiment. Hur gör man där? Blir det ännu billigare med sänkt moms eller justerar man så att priset för kund blir samma som innan momssänkningen?

många på landet storhandlar fortfarande samt ekonomiska personer gör nog det rätt ofta med?

Ja, jag har fem minuter (dörr till dörr) till Ica men försöker ändå att veckohandla. Planerar vad jag ska äta och handlar efter det. Sen kan det bli lite småhandling här och där, men försöker att dra ner på det :p . Mitt matsvinn är i princip noll.

Är det någon som tror att de sex procenten faktiskt kommer konsumenterna tillgodo i ökad köpkraft?
Underskatta inte högerns tilltro på fantasier som på Laefferkurvan, trickledown economics och minimala skattesänkningar som inte märks för den absolut största majoriteten av oss. Det finns en anledning varför högern inte lyckas skapa vara sig tillväxt, jobb eller låg statsskuld.

Visst storhandlar man men vi är också många lantisar som gör en poäng av att använda den lokala butiken rätt mycket om det finns någon. Just för att vi gärna vill att den ska vara kvar. ”Min” handlare är dessutom så trevlig att det gärna får kosta några kronor extra.

Man märker den med röd lapp där momsen är sänkt.
Mjo, så klart.
Varan kostar 130kr färsk. Men om den varan övergår i ät snart och kostar 100kr + 12% =112kr idag. Nästa vecka kostar ät snart vara lika mycket. 105,66 + 6%= 112kr. På lappen står det ju 6% moms. Ät snart varor har ju olika rabatter. Då kan ju handlaren säga, jo men nu har vi ju satt ner priset med just den här rabatten och som du ser på kvittot så har vi tagit 6% moms :angel:

Är en hamburgarekedja som gått ut med att kedjan inte kommer ha olika pris beroende på om du äter på plats eller tar med. Undra hur många fler som inte kommer ha olika pris.

Blir lika förvirrad varje gång jag ser tråden för varför skulle jag äta pizzan på pizzerian när man kan ha det lugnt&skönt hemma :D Skulle vara om jag är på genomresa någonstans men ofta har man någonstans att äta den även då.

Nu har jag läst hela tråden. Som alltså går ut på att alla som inte gillar nuvarande regering kallar det valfjäsk och onödigt.

WOW lyxproblem av alla då som har mage att "trycka upp det" i nyllet på barnfamiljer och pensionärer som vänder på ALLA kronor och ören för att få sin vardag att gå runt.

Att ekonomin är "någorlunda stabil" är ett faktum, det säger alla instanser, att "gemene man" håller hårt i sin plånbok säger också dessa instanser. Dvs pengar förflyttas "sämre" i samhället. Och iom att "gemene man" nu får lite mer över i plånboken ska då göra att dessa ska känna att de kan få råd att "unna sej" ibland, med tex en pizza som dessutom blir lite billigare om man tar den med sej hem.

Jösses vilka rika människor som sitter i denna tråd och gör sej lustiga över att regeringen vill göra det lättare att få ekonomin att gå ihop !

Blir lika förvirrad varje gång jag ser tråden för varför skulle jag äta pizzan på pizzerian när man kan ha det lugnt&skönt hemma :D Skulle vara om jag är på genomresa någonstans men ofta har man någonstans att äta den även då.
Man kanske vill slippa sambon en stund ;)

Mjo, så klart.
Varan kostar 130kr färsk. Men om den varan övergår i ät snart och kostar 100kr + 12% =112kr idag. Nästa vecka kostar ät snart vara lika mycket. 105,66 + 6%= 112kr. På lappen står det ju 6% moms. Ät snart varor har ju olika rabatter. Då kan ju handlaren säga, jo men nu har vi ju satt ner priset med just den här rabatten och som du ser på kvittot så har vi tagit 6% moms :angel:
Fast nej.
Man kommer vara extremt noggrann inom handeln nu för ingen kommer ta risken att bli uthängd som den som fuskar.
Dessutom handlar ditt exempel om småpengar så varför fuska och riskera badwill för några kronor?

Cyklade förbi ett ställe här i stan och vad dyrt det blivit att äta ute, en helt vanlig pizza - 150 kr, jag trodde de kostade sådär 60-70 kr.

Liknande trådar

• Att hämta och lämna på dagis
  • Stallkatter, era synpunkter på text
  • Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar