Var kommer ni att äta pizzan?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Smoothi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 5 460

Bukefalos 30 år!

Nu har jag läst hela tråden. Som alltså går ut på att alla som inte gillar nuvarande regering kallar det valfjäsk och onödigt.

WOW lyxproblem av alla då som har mage att "trycka upp det" i nyllet på barnfamiljer och pensionärer som vänder på ALLA kronor och ören för att få sin vardag att gå runt.

Att ekonomin är "någorlunda stabil" är ett faktum, det säger alla instanser, att "gemene man" håller hårt i sin plånbok säger också dessa instanser. Dvs pengar förflyttas "sämre" i samhället. Och iom att "gemene man" nu får lite mer över i plånboken ska då göra att dessa ska känna att de kan få råd att "unna sej" ibland, med tex en pizza som dessutom blir lite billigare om man tar den med sej hem.

Jösses vilka rika människor som sitter i denna tråd och gör sej lustiga över att regeringen vill göra det lättare att få ekonomin att gå ihop !
De kanske ska sluta bedriva politik som driver upp arbetslösheten, sänker a-kassan, höjer högkostnadskyddet för läkemedel, inte vill ta bort karensdagen.. Då kanske fler har råd att unna sig pizzor oavsett om det äts på pizzahaket eller hemma.

De kanske ska sluta bedriva politik som driver upp arbetslösheten, sänker a-kassan, höjer högkostnadskyddet för läkemedel, inte vill ta bort karensdagen.. Då kanske fler har råd att unna sig pizzor oavsett om det äts på pizzahaket eller hemma.

Jag tror du missat VEM som betalar för om karensdagen försvinner. Inte är det regeringen iaf

AI översikt vid googling på vem som skulle betala för borttag av karensdag !

AI-översikt

Vid ett eventuellt borttagande av karensdagen (karensavdraget) i Sverige är det främst
arbetsgivarna som skulle stå för kostnaderna, vilket har lett till en utdragen debatt om ekonomisk börda för företag.
Svenskt Näringsliv +2
Här är detaljerna kring vem som betalar och konsekvenserna:
  • Arbetsgivarens kostnad: Eftersom karensavdraget idag är ett avdrag från sjuklönen som arbetsgivaren betalar, skulle ett slopande innebära att arbetsgivaren får stå för lönekostnaden även under den första sjukdagen.
  • Miljardbelopp för näringslivet: Beräkningar visar att ett slopat karensavdrag skulle kunna kosta företagen miljardbelopp årligen, där vissa företag uppskattar kostnadsökningar på upp till 60 procent per sjukdag.
  • Debatt om ekonomisk börda: Företagare och organisationer som Svenskt Näringsliv är kritiska och menar att det är en "miljardsmäll" för företagen.
  • Politiska viljor: Förslaget om att ta bort karensavdraget har drivits av Socialdemokraterna (S), med stöd av fackförbund som Kommunal och LO, som argumenterar för att det främst drabbar personer i yrken där man inte kan arbeta hemifrån.

Så är ni inte nöjda med detta är det nog bättre ni lobbar för det via facket ! Då det är företagen aka erat jobb/lön som hamnar i blåsväder vid ett sånt borttag.

Men det finns ju massor med jobb under 33 000 kr som blir lediga snart ! Så då blir lägre A-kassa ett ickeproblem. Bara att söka de jobben =) och VIPS sänker arbetslösheten ! Och när fler åter jobbar, kan vi sänka högkostnadsskyddet igen !

Nemas problemas :banana:

Vi handlar nog nästan varje dag. (storhandla är inte ens ekonomiskt effektivt för många -har någon forskat fram)
Jag storhandlar 1 - 2 gånger per månad och kompletteringshandlar däremellan det jag behöver. Det jag köper då är mest stapelvaror som ska in i frys, skafferi, konserver, ostar och det jag konsumerar inom ett par dagar. Har typ sex kg ost i kylen och det är ju sånt som inte blir dåligt av att bli liggande en längre tid, samma med smörgåsfett. Jag kollar av annonsbladen och köper sånt jag ändå använder när det är extrapriser, som t ex toapapper. Korta datum stör mig inte eller gårdagens butiksbakade bröd, en del hamnar i frysen och annat förbrukas så länge det ser och luktar bra.

Nu har jag läst hela tråden. Som alltså går ut på att alla som inte gillar nuvarande regering kallar det valfjäsk och onödigt.

WOW lyxproblem av alla då som har mage att "trycka upp det" i nyllet på barnfamiljer och pensionärer som vänder på ALLA kronor och ören för att få sin vardag att gå runt.

Att ekonomin är "någorlunda stabil" är ett faktum, det säger alla instanser, att "gemene man" håller hårt i sin plånbok säger också dessa instanser. Dvs pengar förflyttas "sämre" i samhället. Och iom att "gemene man" nu får lite mer över i plånboken ska då göra att dessa ska känna att de kan få råd att "unna sej" ibland, med tex en pizza som dessutom blir lite billigare om man tar den med sej hem.

Jösses vilka rika människor som sitter i denna tråd och gör sej lustiga över att regeringen vill göra det lättare att få ekonomin att gå ihop !
Men gud vilket trams. Jag levde i flera år på några hundra under försörjningsstödsnivå (under för att jag fick pengar från FK och var meningslöst att söka försörjningsstöd när skillnaden var så liten och ibland ingen). Denna skillnad med matmomsen hade ju inte hjälpt ett skit ärligt talat, medan t.ex. höjningen av högkostnadsskyddet på mediciner hade varit katastrof för mig då. Mat går ju dessutom att påverka kostnaden för genom vad man äter, mediciner är ju liksom... Vilken ska man ta bort, den man iaf inte dör utan.

Lustigt hur alla som vill försvara regeringen sväljer kameler.

När jag flyttade för typ fjorton år sedan fanns det absolut pizza att köpa för ~60-80 kronor. Ibland inklusive dryck sådär som dagens lunch.
Jag tycker jag har minnen av 70 kronors pizza på lantis pizzerian när jag var barn dvs 90-tal. Från att jag betalat min egen pizza tycker jag det varit mycket dyrare 🤔

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker jag har minnen av 70 kronors pizza på lantis pizzerian när jag var barn dvs 90-tal. Från att jag betalat min egen pizza tycker jag det varit mycket dyrare 🤔
Asolut var ju det här utanför storstan och inte på restaurang, men det kändes rätt normalt. Långt över hundringen för en pizza då kändes dyrt och mer innerstad.

När jag tittar på min "hempizzeria" (som faktiskt fortfarande har öppet. :love: ) ligger priserna från 105 till 120 på den vanliga menyn. sedan finns lyxpizzor upp till 140. Det står också att de serverar "Dagens lunch" men inte hur mycket det kostar. Då ingår mat, dryck, sallad, kaffe och allt det där.

Liknande trådar

• Att hämta och lämna på dagis
  • Stallkatter, era synpunkter på text
  • Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar