Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det händer att vi handlar praktiskt taget före varje måltid... Ibland något akut mitt i måltiden, igår skickade jag tex min sambo efter selleri under pågående matlagning.Vi handlar nog nästan varje dag. (storhandla är inte ens ekonomiskt effektivt för många -har någon forskat fram)
Bananpizza! Mmmmm!Så goda alla svenska pizzor låter!![]()
Jag var tvungen att leta upp min gamla lantis pizzeria. Den stängde förra året men hittade en meny från 2024 och då kostade billigaste pizzan 110:-. Tiden har nästan stått still där, deras kommentatorsfält på fb vittnade också om detAsolut var ju det här utanför storstan och inte på restaurang, men det kändes rätt normalt. Långt över hundringen för en pizza då kändes dyrt och mer innerstad.
När jag tittar på min "hempizzeria" (som faktiskt fortfarande har öppet.) ligger priserna från 105 till 120 på den vanliga menyn. sedan finns lyxpizzor upp till 140. Det står också att de serverar "Dagens lunch" men inte hur mycket det kostar. Då ingår mat, dryck, sallad, kaffe och allt det där.
Jag var tvungen att leta upp min gamla lantis pizzeria. Den stängde förra året men hittade en meny från 2024 och då kostade billigaste pizzan 110:-. Tiden har nästan stått still där, deras kommentatorsfält på fb vittnade också om det![]()
Nu är jag sugen på pizza![]()
https://www.sverigesradio.se/artikel/sankt-matmoms-men-snart-stiger-priserna-igen
Nu sänker matbutikerna priserna enligt den sänkta matmomsen, men snart stiger priserna igen. Det meddelar butikerna och de som tillverkar maten.
Kostnaderna för producenterna kommer att fortsätta öka. Det behöver butikerna ta höjd för, säger butikschef Mattias Lejon.
Ja fast jag skrev inte "alla som" utan "många som" och definitionen av "många som" behöver inte ens vara en majoritet.Jag storhandlar 1 - 2 gånger per månad och kompletteringshandlar däremellan det jag behöver. Det jag köper då är mest stapelvaror som ska in i frys, skafferi, konserver, ostar och det jag konsumerar inom ett par dagar. Har typ sex kg ost i kylen och det är ju sånt som inte blir dåligt av att bli liggande en längre tid, samma med smörgåsfett. Jag kollar av annonsbladen och köper sånt jag ändå använder när det är extrapriser, som t ex toapapper. Korta datum stör mig inte eller gårdagens butiksbakade bröd, en del hamnar i frysen och annat förbrukas så länge det ser och luktar bra.
Jo det var ju det jag sa kunde inträffaKan meddela att Chop Chop i Uppsala iaf använder den sänkta matmomsen till att ge sig själva mer pengar…
Samma pris på maten oavsett om man äter där eller tar med, enda skillnaden är att det står olika moms på kvittot.![]()
Det var ju företagen som tjänade pengar på att karensdagen infördes. Det är en rimlig, och rättvis, ordning att arbetsgivaren står för sjukkostnaderna de första 14 dagarna.Jag tror du missat VEM som betalar för om karensdagen försvinner. Inte är det regeringen iaf
AI översikt vid googling på vem som skulle betala för borttag av karensdag !
AI-översikt
Vid ett eventuellt borttagande av karensdagen (karensavdraget) i Sverige är det främst
arbetsgivarna som skulle stå för kostnaderna, vilket har lett till en utdragen debatt om ekonomisk börda för företag.
Svenskt Näringsliv +2
Här är detaljerna kring vem som betalar och konsekvenserna:
- Arbetsgivarens kostnad: Eftersom karensavdraget idag är ett avdrag från sjuklönen som arbetsgivaren betalar, skulle ett slopande innebära att arbetsgivaren får stå för lönekostnaden även under den första sjukdagen.
- Miljardbelopp för näringslivet: Beräkningar visar att ett slopat karensavdrag skulle kunna kosta företagen miljardbelopp årligen, där vissa företag uppskattar kostnadsökningar på upp till 60 procent per sjukdag.
- Debatt om ekonomisk börda: Företagare och organisationer som Svenskt Näringsliv är kritiska och menar att det är en "miljardsmäll" för företagen.
- Politiska viljor: Förslaget om att ta bort karensavdraget har drivits av Socialdemokraterna (S), med stöd av fackförbund som Kommunal och LO, som argumenterar för att det främst drabbar personer i yrken där man inte kan arbeta hemifrån.
Så är ni inte nöjda med detta är det nog bättre ni lobbar för det via facket ! Då det är företagen aka erat jobb/lön som hamnar i blåsväder vid ett sånt borttag.
Apropå priser förr i tiden, kommer ihåg att en Margarita kostade 40 kr. Perfekt att dela med en vän på stan när vi var i tjugoårsåldern![]()
Måste ha varit runt 2005