Var ni med? (avlivning)

Sv: Var ni med? (avlivning)

Jag har varit med mina hästar till slutet. Personligen är det värsta för mig beslutet. Att väga för och emot, komma fram till att det är dax. Och tiden fram till avskedet. Väntan. Veta att tiden är utmätt. Tid att ändra sig, fast jag vet att beslutet är fattat på goda grunder. Tankarna. Vetskapen att sanden rinner ur timglaset.

Själv tycker jag att det är min skyldighet att följa med hela vägen. Mina hästar ställer upp på mig, även när de känner att det tar emot, de litar på mig när de är rädda, de kommer till mig, de glädjer mig och ger mig så mycket att jag inte kan lämna dem när det känns svårt för mig.

Jag har bultat alla mina hästar, och det har jag inte ångrat. Varken de gånger vi tagit ut vår underbara gubbe som har trotjänaravlivning (tack, Kjell, för att du finns och gör våra svåra stunder lite lättare!), inte heller när vi körde till slakteriet. Då hade jag dock bett om att få komma direkt in och slippa vänta.

Har varit med tillräckligt många gångar för att veta vad som väntar, och att det går snabbt är en fördel i mina ögon.

Tomheten för mig efteråt uppvägs av vetskapen att hästen inte längre har ont/lider (jag har hittills bara behövt ta bort hästar som skadat sig eller varit sjuka). Saknaden kan jag leva med, det blir ett hål som läker lite undan för undan och till slut inte är mer än ett ärr och ett minne. Och jag minns bara det goda, det soliga och det som tillförde mitt liv glädje.

Precis så är det:cry::cry:

Börjar gråta igen även att det är över fyra år sedan sista avlivningen,men det är mest för att jag ser honom som han var frisk och pigg önskar att han levde än:love::love:.Kärlek är för evigt även om det är ett djur....

Jag har varit med mina hästar till slutet. Personligen är det värsta för mig beslutet. Att väga för och emot, komma fram till att det är dax. Och tiden fram till avskedet. Väntan. Veta att tiden är utmätt. Tid att ändra sig, fast jag vet att beslutet är fattat på goda grunder. Tankarna. Vetskapen att sanden rinner ur timglaset.

Det är just det som är så jobbigt just nu. Jag går varje dag och oroar mig att hon ska falla, att det på ett akut sätt tar slut. Därför vill jag att det ska göra nu, helst idag. Men nu har vi väntat 1,5 vecka på att försäkringbolaget ska godkänna. Vi fick svaret idag och nu ska det bestämmas dag och allt ska klaffa ihop. Jag vill vissa dagar att hon ska stå där i hagen, att vi ska vänta på den där akuta fasen. Men samtidigt är det så fel det kan bli, hon ska få somna in på ett bra sätt. Men att sedan veta om vilken dag det blir, den sista tiden ihop kommer bli så svår. Att somna på kvällen och veta att nästa dag är det dags. Det kommer kännas :cry:..

Jag har, tror jag, helt bestämt mig för att vara med. Har frågat min pappa om han kan vara med som stöd (han har sett det mesta) och framförallt vill jag att han är med när hon lastas.

Jag har under tiden jag vetat om att hon är utdömd jobbar mig igenom alla jobbiga tankar. Att boxen kommer bli ersatt, att hon inte står där hon de senaste 10 åren stått och att allt kommer ta slut. Jag har gråtit mig igenom allt det där jag är rädd att inse när hon väl är borta, och jag tror att man på så sätt kan hantera händelsen bättre.

Jag hoppas du kommer fram till ett bra beslut om att vara eller inte vara med. Jag själv tror jag kan acceptera det bättre av att se vad som sker in i det sista, att se att hon är borta.

Min skrot togs bort förra veckan. Jag valde att inte vara med jag var där och gosade med honom innan och jag vet att allt gick lugnt till. Han bultades under tiden han åt en hink havre. Jag hade aldrig fixat att vara med när han togs bort han har betytt allt för mig. Jag ville inte minnas det som det sista.

Hej!

Tog bort min älskade i somras. Jag hade inte tänkt vara med, men när "gubben" kom kändes det inte som om jag hade nåt annat val- klart jag ska följa henne till vägens ände, liksom.

Jag var med när han bultade, men gick innan han blodade av. Jag ångrar det inte, känns skönt att veta att hon var omgiven av dom som älskade henne och hon litade på. Det var inte lätt, men något annat hade varit omöjligt för oss två. Dessutom var det "skönt" att se hur fort och smärtfritt det gick.

Så nej, jag ångrar mej inte, hade nog ångrat mej mer om jag inte varit med. Men det är väldigt individuellt..

/ Lavinia, som inte ser döden som nåt hemskt, bara för oss som är kvar.

*kl*
Jag avlivade min vän för en månad sedan..Det var akut då han inte kunde resa sig i hagen (han var 25 år) Jag var hos honom tills veterinären kom,sa hejdå och lämnade över till min mamma,syster och kompis.Jag har alltid valt att inte vara med.jag tror att min sinnesstämning skulle smitta av sig till hästen i det läget och dessutom vill jag inte behöva minnas själva dödsögonblicket..bättre att minnas min vän levande.Han fick spruta och somnade snabbt och lugnt.Avlivade även min shettis för tio år sedan med spruta.jag tycker det är viktigt att barnen i stallet ska kunna gå ut och säga hejdå till den döda hästen,det är ett bra sätt att lära sig hantera döden..då ser det trevligare ut om det inte finns en massa blod..när hästen har fått en spruta så ser det ut som den ligger och sover..dessutom har jag bara avlivat två hästar och båda var lite huvudskygga.För dramatikens skull föredrar jag alltså medicinsk avlivning framför bult.Kan man vara med-så var det-men tänk på att en hysterisktt gråtande ägare kanske inte är bättre än en lugn person i det läget..

Hej.

Jag var med när min kompis häst till slutet. Hon kände själv att hon inte orkade det. Det gick väldigt lugnt till, jag höll i Eddie när han blev bultad ute på en äng betandes. Själva avblodningen var jag inte med på det hade jag inte klarat just då, det var en väldigt stark upplevelse. Men jag är glad att jag var med, för att när det är dags för mina egna hästar att gå den vägen, vet jag vad som händer och jag vet att jag kommer att klara av det. Och jag ångrar inte att jag var med. Tvärtom.

Tänker på dig och lycka till.

Beklagar det som du måste gå igenom...
Jag tror dock du bör vara med din häst till slutet. Det låter så på dina inlägg som om det vore det rätta för er.

Jag var med min häst när hon sprutades. Även om dagen var hemsk så var det värsta för mig tiden innan, när man tog det tunga beslutet över liv och död.
Givetvis var det väldigt jobbigt och känslosamt, men man biter ihop och klarar av det för sin väns skull.
Jag VET att jag hade ångrat mig hela livet om jag INTE hade följt henne till slutet. Jag kunde inte ha lämna över det till någon annan.
Dock var jag inte med när hon lades ner i graven, det orkade jag inte.

Hoppas allt går bra för er.

Min skrot togs bort förra veckan. Jag valde att inte vara med jag var där och gosade med honom innan och jag vet att allt gick lugnt till. Han bultades under tiden han åt en hink havre. Jag hade aldrig fixat att vara med när han togs bort han har betytt allt för mig. Jag ville inte minnas det som det sista.

Känner på samma sätt, jag tror inte att jag kommer att vara med. Har aldrig avlivat en häst, men två hundar, och minnet av döda hunden är väldigt starkt och jag vill INTE att det ska vara så med hästarna. Kommer troligen att gå och ge en sista kram och sedan hastigt försvinna och låta sambon, som de känner, sköta det. Vill verkligen inte se mina hästar döda, vill endast minnas livet. Tycks vara en såpass känslig ocg dramatisk person att jag inte klarar att sudda ut dödsögonblicket ur min hjärna..

Jag har bara haft en häst innan, jag fick honom i tonåren och han var väldigt betydelsefull för mig. I somras fick jag ett samtal från några tjejer som hittat honom skadad i hagen och jag åkte ut. Han hade en skärskada på en led som i värmen blivit väldigt infekterat och veterinär gav oss inget hopp. Han gick inte att flytta ens ett steg framåt, han skakade och svettades, såg ut att nästan svimma ibland. Det var långt till klinik och chanserna var ytterst små. Så efter många om och men beslutade vi att han skulle avlivas akut på plats av veterinär. Vi velade tom så länge att veterinären blev tvungen att åka vidare och ringa hit en kollega.

Jag hade ångrat mig resten av mitt liv om jag inte varit med. Jag trodde innan inte att jag skulle klara en sån situation men när vi väl stod där var jag inte det minsta orolig över att vara med. Det kändes inte konstigt, osäkert eller läskigt på ngt sätt utan helt naturligt. Min syster var där, vi hade honom tillsammans, och även hans favoritperson hovslagaren som stod vid hans sida tills han föll. Jag och syster stod ett par meter framför honom. Han avlivades med spruta.

Det enda jag inte var beredd på var att vet sydde fast kanylen i halsen på honom där hon skulle injicera medicinen som han skulle dö av. Det kändes nästan som skändning att slarvigt sy i honom. Han hade fått rejält med lugnande så han hade inte ont av det men det kändes ändå skamligt.

Jag skymde blicken lite när han föll och valde att sluta titta när han ryckte (dock låter det också). Sen blev allt tyst.

Jag kan inte tro att ngn nånsing ångrar att de varit närvarande vid sin hästs avlivning. Det känns som en skyldighet att man är där som en trygghet in i det sista - trots att det förstås inte är det på ngt sätt, det handlar ju bara om hur man känner det själv inombords. Hästen lägger inga värderingar.

Det kanske känns tungt att vara med precis när allt förbereds efter som att man vet att man ju innerst inne vill avbryta det hela och det är svårt att bara se det pågå framför sig utan att rycka in. Att acceptera att man måste låta det ske och att man bara har några minuter kvar tillsammans. Det är det som är jobbigt. När hästen sen är död så är känslan plötsligt en helt annan. Det är inte läskigt eller obehagligt tycker jag, snarare blev jag lättad över att denna fruktansvärda situation var över. Sorgen är inte på långa vägar på topp just i den stunden tycker jag, den eskalerade sen.

Så rädslan är nog inte själva avlivningen. Utan situationen precis innan. Men det pågår inte länge nog för att man inte ska kunna hantera den.

Jag har varit med varenda gång utom min första häst som sköts efter en trafikolycka. Då var jag redan på väg till sjukhuset själv.

Två av mina gamlingar avlivades hemma, den ena planerat och den andra akut mitt i natten. Båda med spruta. En av mina bästa vänners häst avlivades hos mig, också med spruta. De tre ligger begravda längst bort i sommarhagen.

Det kändes skönt att vara med, särskilt med min älskade gammelmärr som togs bort mitt i natten efter sex timmar med kolik. Det sista hon hörde var min röst.

Jag var med när min shettis togs bort på julafton 2006. Avlivningen var delvis planerad, men det kom ändå lite som en chock när det väl var dags.
Jag ångrar inte att jag var med då det hela gick lugnt till. Vi tog ut honom på stallplanen, klappade honom, sen tog veterinären och sprutade honom. Det gick lugnt till, han såg trött ut, lade sig sedan ned och "somnade". Blir fortfarande ledsen när jag tänker på det, men det känns bra att ha varit med honom till slutet. Han fick vara hemma till slutet, omgiven av de som älskade honom. Vi hade haft honom sedan jag var 4, och han skulle precis bli 30 år.

Jag rekommenderar att vara med, för då får man inget dåligt samvete och man vet vad som hände, man fick vara med sin vän till slutet.

Olle, r.i.p

Jag tog bort min häst i höstas. Efter en lång höst med försök att få honom bättre bestämde vi att göra det på plats på kliniken efter att vi tagit beslutet. Egentligen hade jag nog velat göra det hemma men för både min och hans skull kändes de rätt att ”få de gjort” på en gång. Beslutet att ta bort honom kom inte som en överraskning för mig så jag var lite förbered. Han togs bort med spruta. Jag fick var med när det satte fast kanylen men ej sprutan. På kliniken ville de inte att man är med när de ger sprutan, och jag hade nog inte velat de heller. Jag fick säga hej då i stallet och sen tog personalen ut honom. När allt var klart fick vi gå in och säga hej då. Han låg då och ”sov” mkt fridfullt. Allt gick mkt lugnt till och stor heder till underbar personal på kliniken. Kändes dock väldigt jobbigt att köra hem med en tom trailer....:cry:

Först och främst vill jag tala om att det måste vara jättejobbigt att ta bort sin ponny...
Själv har jag aldrig varit med. Familjens första hund avlivades här i Sverige då jag och min familj var i Schweiz. Och min katt försvann och är förmodligen påkörd...
Jag har alltså aldrig varit med, men jag skulle helst av allt vela det. Jag skulle ha varit med.

Jag är i samma situation som du,tyvärr.
Min älskade dam,21år, har de senaste veckorna blivit sjuk.
På knappt 3 veckor har hon gått från att vara en pigg och glad häst som har ridits 6 dagar i veckan och gärna bockat och skojat med matte till att plötsligt se gammal ut,vara halt,ha en snabbt svullnande buk(vet misstänker levertumör),dåliga blodvärden och en trött blick.
Igår bestämde vi att hon ska tas bort på onsdag eller fredag.
Tills dess sputar jag henne med smärtstillande,vet ju inte hur ont hon har,men M har alltid varit smärttålig,så i ger ordentligt för säkerhets skull.

Ja har hållt ganska många kompisars hästar när de "bultats",men jag vet inte om jag klarar av min egen........
Vill gärna för hennes skull,men har ordnat så att en kompis finns på plats,om jag ej klarar det.

Jag fick ta bort min bästa vän hösten 07 pga akut hjärtsvikt.
Jag var med hela tiden, höll henne när hon bultades. Klippte lite av pannlugg och svans innan pappa hjälpte mig att täcka henne tills grävaren kom.
Var med när grävaren gjorde gropen, lade ner henne och fyllde igen.
Hon hade gjort så mycket för mig så det var självklart att jag skulle följa henne till slutet.
Jag kan fortfarande se när hon faller och hur hon såg ut när hon var död
men det är inte så jag minns henne. Hon kommer alltid finnas i mitt hjärta ung, frisk och levande!

R.I.P
Belinda

Jag har varit med flera av mina hästar intill "sista resan" Även hundar och en katt. Har även haft en häst som felbehandlats av veterinär och dött på stallgolvet under pågående behandling. Det var den av mina hästar jag haft "kortast" tid (han blev 10 år gammal och var egen uppfödning) Jag har alltså alla mina djur mycket länge (oftast till slutet).

Tror det är en liten fördel att ha haft djuren länge. Även om hästen hästen skulle känna av min oro så.... Mina djur har genom åren, upplevt mig glad, arg, besviken, ledsen, sprallig och förtvivlad. De litar på mig i vilken sinnestillstånd jag än befinner mig i.

Det har varit svårast när sjukdomen kommer "krypande" och man en dag måste ta beslutet att det inte längre är rätt att låta hunden/hästen leva vidare. Ett snabbt förlopp är lättare. Mindre beslutsångest.

För mig har själva avlivningen har varit ganska odramatiskt- lantbrukstjänst för hästarna (de avlivas på gården) och veterinär för hundarna. Jag är då på nåt vis lite utanför mig själv och mina känslor. Jag är lugn, jag har en uppgift att fylla- att följa min vän till sista vilan och ge det stöd jag kan.

Det är sen jag faller ihop. Det är alltså värst före och efter.

Jag tycker inte att man ska känna att man måste vara med. Känner du att det är för svårt och har du någon lugn och hästvan person som ställer upp så är det ofta bättre stöd för hästen, än en ägare som är utom sig av sorg- då stressar du upp hästen.

jag är alltid med när ett djur ska avlivas. att lämna det ensamt eller till någon annan känns för mig som det ultimata sveket.

det är okej att gråta och vara ledsen, och ja, det är fruktansvärt och se någon man älskar dö. men det är 10 ggr bättre än att överge djuret när det behöver dig som mest!

Det där är olika.

Min vän ville inte under några omständigheter vara med när hennes häst avlivades hemma hos mig, hon ville inte ens veta när det skulle hända.
Hon var trygg med att veta att jag tog hand om det, och att jag och hennes man skulle vara med hästen hela vägen.

Jag kan inte säga att hon "svek" sin häst. Inte på något sätt.

jag säger inget om vad andra gör, men för MIG är det ett enormt svek att inte följa med hästen på den sista resan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 508
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 568
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
940
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 322
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka