Var på utställning i lördags....

M

MissDaisy

Det var utställning i Göteborg i lördags och jag var där med mina tre skogisar, de två minsta är VÄLDIGT lika kroppsligt, de är ju syskon, ändå hade domaren olika att säga om dem.....jag blev smått förvirrad!!!
Snälla titta på min hemsida och säg sedan vad ni tycker....
Allt står under utställningar-resultat.
Det enda jag kan hålla med om som skillnad på de 2 är att honan har lite kortare svans medans hanen har jättelååång svans. Då skrev hon inte ens Ex.long vilket hon gjorde på den äldre hanen som i jämförelse har kortare svans för sin storlek. Tacksam för "snälla" svar....och ärliga bedömningar. :bow: :bow:
http://medlem.spray.se/merlynlindahl/
 
Jag är inte expert på skogisstandard, och det fanns inga direkt jättetydliga exteriörbilder på kissarna så man kunde jämföra.
Men jag tyckte bedömningarna var ganska lika ändå. Jag tror att domarna själva försöker omväxla lite i hur de skriver, blr ju trist att skriva samma meningar om och om igen.
Tex så tror jag att "Babycoat - still developing" och "Excellent babycoat" har ungefär samma innebärd. Ev så ar då honan en aning bättre i kvaliten, men bägge var hade ju tydligen babykvalitet på pälsen.

Det är så olika vad domarna se och tittar på. Min hona har fått dessa olika bedömningar på huvudet, tex:
"Exc size, shape to skull and muzzle"

"Utm bred modifierad kil. Utm profil. Got djup på haka."

"Exc in shape, profile and cheeks need to develope more"

"Ex kinder. Ok nosparti. Ex haka. Ex längd. Ngt svag profil. Ex panna."

Notera att två domare har anmärkt på att hennes nosprofil är svag (vilket den är), medan en domare har gett excellent bedömning på profil. :smirk:
 
Ja , det är väl så det fungerar i utställnings världen...
Men att domaren muntligt till mig antydde att min stora kille var lik en siames i ansiktet gjorde väl att jag inte riktigt tyckte om henne efter det.
En av katterna som gick vidare var dåligt skött med stora tovor vilket hon påpekade för ägaren, då tycker jag nog att det är liiiite fuskigt iallafall......
Nä jag är väl nöjd ändå men de små är så otroligt lika och den som har mest balans i kroppen och tyngd är killen! där tyckte jag hon hade fel.
Hon ägnade dessvärre mycket lite tid åt de små, tyckte väl inte det hade nån betydelse då de inte kunde ta några cert eller så..... men vi kommer igen..... :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hoppas det finns några snälla kattmänniskor med erfarenhet härinne som kan hjälpa mej.. I lördags tog jag hand om en hankatt som en...
Svar
9
· Visningar
1 253
Senast: Marie_K
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 601
Senast: zoowie
·
Övr. Katt Nu när sommaren snart är slut så passade jag på att ta med mig lilla stora Dimma på hennes och min första utställning. Det var enormt...
Svar
12
· Visningar
810
Senast: MissFideli
·
Övr. Djur Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :) "Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu...
Svar
16
· Visningar
2 797
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp