Bukefalos 28 år!

Behöver hjälp och råd (långt)..

Marie_K

Trådstartare
Hoppas det finns några snälla kattmänniskor med erfarenhet härinne som kan hjälpa mej..

I lördags tog jag hand om en hankatt som en kille har övergett. (En granne till killen har bekräftat detta). Han har helt enkelt stuckit för en månad sen och lämnat kvar katten:mad: Katten var mager men annars pigg och glad. Jag har 3 andra katter som är 2 resp 4 år. 1 hane och 2 honor, alla kastrerade. I måndags lät jag kastrera den nya katten som jag inte vet åldern på, men troligtvis är han ett par år gammal. Sedan i måndags har jag haft alla katterna tillsammans för att dom ska kunna vänja sej. Den nya katten var först i köket själv så jag tog dom till ett annat rum för att ha, åtminstone för den nya katten mer neutral mark.

Först gick det bra, den nya katten gjorde ingenting, ignorerade dom andra katterna. Dom å andra sidan är livrädda och har fräst så fort han närmat sej. Men dom har slappnat av lite smått efter ett par dagar. Jag var från början mest orolig för att mina gamla katter aldrig skulle kunna lite på den nye. Men nu är problemet att han anfaller dom andra. Först den äldsta honan som bestämmer, tänkte att det nog var därför. Men sedan har dom varit med i ett annat rum till och där flög han på den yngre honan så dom fick gå tillbaka till första rummet. Men nu ikväll flög han på hanen.

Det är mkt korta bråk och det är bara pälstussar från den nye katten på golvet. Han lägger sej efteråt som inget hade hänt. Han blir heller inte arg om dom andra har varit i närheten när han äter. Det är så konstigt för han kan långa stunder verka helt cool och struntar helt i dom andra men så plötsligt flyger han på någon av dom. Alla dom andra blir så rädda att dom bajsar och kissar på sej och jag vet inte om det är värt det, vad tycker ni, ska man hålla ut och se om det ger sej, och hur länge då?

Tacksam för snabba svar då det börjar bli riktigt jobbigt att se mina gamla katter så rädda:(

MVH Marie
 
Sv: Behöver hjälp och råd (långt)..

Det kan vara jättesvårt att sätta ihop vuxna katter.
Ett tips är att testa nått som heter Feliway. Ett syntetisk feromon som verkar lugnande på många katter, dock inte alla, men testa kan man göra. Säljs hos veterinärer och på Apoteket, på Apoteket får du nog säga till för det finns inte alltid framme.
Man köper en grej som man sätter i eluttaget, i den fäster man en flaska med detta ämne i och då "puffar" den ut små doser hela tiden.
En flaska räcker för ungefär 60 kvm i 4-6 veckor.
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp...rodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Jag har tyvärr inga andra tips :o
 
Sv: Behöver hjälp och råd (långt)..

Jag tycker att det låter som typiska testbråk, dvs han känner sig för vart hans plats är.
Att de andra katterna blir rädda är ju tråkigt men om de inte slåss så att blodvite uppstår så försök låt bli att lägga dej i bråken så att den nya katten hittar sin plats snabbt.
Se till att de har någonstans att ta vägen, stäng inte in dem i ett litet rum utan låt dem vara på en större yta så att de inte känner sig trängda.

När jag och min sambo flyttade ihop hade (ja jag har dem ju fortfarande;)) jag två riktiga bitchar till honor och han hade en stor men livrädd hankatt, det tog någon vecka med dessa test bråk och sedan lät fröknarna honom vara ifred.

Jag tror att det viktigaste är att inte lägga sig i i onödan för då drar man bara ut på bråken helt i onödan.
 
Sv: Behöver hjälp och råd (långt)..

Jag skulle i normala fall hålla med, men inte nu när dom kissar och bajsar på sig av rädsla. Då är det inte bra alls.
 
Sv: Behöver hjälp och råd (långt)..

Jag skulle i normala fall hålla med, men inte nu när dom kissar och bajsar på sig av rädsla. Då är det inte bra alls.

Nja grejen är att hankatten faktiskt gjorde det och ändå blev det bra.
Han hade levt som ensam katt den mesta tiden av sitt liv och var livrädd för allt (även människor eftersom han hade dålig erfarenhet från dem med:() också kommer det två bitchar och en hund och ska bo där han bor:crazy: ja jag var rädd att han inte skulle fixa det men det gjorde han.
Han var totalt livrädd för hundar men min älskade gammel hund visade honom att hundar inte är farliga och de hade inga problem med att dela bädd.
Nu bryr sig katten inte ens om lillstollen (hund) även om han väldigt gärna ska pussas när katten kommer in och katten som är nästan lika stor som hunden värjer sig kärleksfullt förbi honom.

Katter är otroliga på att anpassa sig så länge vi människor låter dem dels uttrycka sin vilja (och att vi lyssnar på den) och dels får lösa sin rang själva.
 
Sv: Behöver hjälp och råd (långt)..

Mitt tips är att du gör som övriga föreslagit, med tillägget att du ser till att de delar doft. Gnugga alla katter med samma handduk några varv så att allas doft har gnuggats på alla katter - gärna även din doft.
 
Sv: Behöver hjälp och råd (långt)..

Bra råd av dig! Jag skaffade en tredje katt när mina 2 andra var ca 2,5. En hane o Hona (syskon). Blev sen omåttligt kär när hälsade på min väninna, var tvungen att "ha" honom. Var ju inte speciellt poppis hos de andra vill jag lova.. Min store hankatt är världens snällaste, verkade mest besvärad.. Honkatten var alldeles galen på den lille, det morrades o tjöts i 2 dygn! den lille var som en plåsterlapp på mig, men han morrade lika ihärdigt som honan..
Sen tog jag ut lilleman (bor på landet) satte mig på trappan o bara lät dom bråka o greja en stund, och döm om min förvåning när den ARGA honan kom med en mus till lilleman o bara droppade den framför honom och faktiskt lät honom ta den o leka med den. Ska sägas att hon aldrig haft ungar, alla kastrerade sen 6mån-åldern. Nu är de "stora" 4,5, lilleman 2,5, och honan morrar o grinar fortfarande emellanåt men nu får han "fan" fånga sina egna möss...
Det går över tror jag, men sen beror det ju faktiskt på hur allvarligt de bråkar!? Att de kissar ner sig e ju inte så bra! Håll ut nån vecka e mitt råd!
LYCKA TILL! Du är ändå beundransvärd!!:bow:
 
Sv: Behöver hjälp och råd (långt)..

Tack alla för era råd:bow:

Nu är inte katterna tillsammans längre. Dom är så rädda att när jag hade den nya katten med mej i stallet några timmar igår så dom gamla kunde komma in i resten av huset som dom är vana vid, så tog det en timme innan hankatten ens vågade sej in:eek:

I normala fall om dom hade fräst tillbaka och sagt ifrån osv hade jag också tyckt att dom får reda ut det själva. Kände också sen att det var dumt att ha dom i ett enda rum. Men när alla 3 katterna är så fruktansvärt rädda så ser jag inte hur det ska kunna lösa sej? Dom kissar på sej så fort han gjort ett utfall. I förrgår fick jag torka kiss på flera ställen efter den yngre honan bara från ett anfall. Bla på köksbordet vilket inte var så kul.

Jag har dom i en stor "hage" i trädgården för vi bor nära en väg och jag har mist katter där tidigare, så inga mer lösgående missar. Tänkte på om dom kunde få gå ut och in genom kattluckan med den nye katten som dom annars gör dygnet runt, men då skulle dom troligtvis hamna i ett träd och inte komma ner själva, alls:( Så jag antar att det ser mörkt ut. Vill så gärna att det kunde fungera för med oss människor är det nye katten underbar. Han verkar än så länge heller inte ha någon lust alls att gå ut utan vänder vid dörren och går in igen när jag öppnat.

Men som sagt, jag tror att katterna är FÖR rädda. En av er skrev ju om en katt som också var extremt rädd, men tills igår hade dom varit ihop i nästan en vecka och så fort han började med utfallen blev det värre än när dom först träffade honom. Hanen blev efter att han hoppat på honom, helt apatisk och kröp ihop. Den äldre honan är lite coolare. Men dom 2 lite yngre som kommer från djurens vänner är även rädda för plötsliga ljud och rörelser. Så dom är allmänt lite ryckigare och mer rädda av sej.

Så jag får se hur det blir med den nye. Ev kan min mor ta hand om honom när hon kommit i ordning i sitt nya hus på över 170 kvadrat. Men det kan dröja 2-3 månader tills dess. Och mina gamla katter som är vana att va med i hela huset på kvällarna känner jag mej usel mot om dom ska bli utestängda från flera rum så länge.

Någon mer som vart med om liknande situation med allmänt lättskrämda katter som fått ett lyckligt slut?

(Ursäkta långa inlägg)

MVH Marie
 
Sv: Behöver hjälp och råd (långt)..

Jag har en liten plan för den nya katten! Min bror studerar på annan ort och bor i en 3:a tillsammans med 2 andra killar. Det är skötsamma personer och min bror har alltid velat ha en katt igen sen han förlorade en som barn. Tänkte att katten kan vara hos dom tills våren då min bror kommer hem igen, förhoppningsvis kan då katten vara hos min mor! Vad tror ni om det?

Katten har ju som sagt än så länge inga planer alls på att vilja vara ute och detta skulle då gälla till våren och sedan blir ju förhållandena annorlunda! Mitt hus är inte så stort och jag har klarar inte att stänga ute dom andra så länge för att den nya katten ska få vara här. Dom kan vara åtskilda men då har den nya bara ett rum att vara i, och visst kan han följa med mej ut och så, men det känns ändå fel. Kan ju inte prioritera honom över mina gamla katter härhemma. Men han ska ju ha det lika bra och jag tänker att han skulle få massor med uppmärksamhet hos min bror! Det finns ju alltid någon hemma och längsta tiden som ingen är där blir isf mellan 9-15.

MVH Marie
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 489
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 622
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp