Var ska jag leta efter hästen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 183

Bukefalos 30 år!

Sv: Var ska jag leta efter hästen?

968 är dom första siffrorna:confused:

Och jag kan på bara mina tre som är chippade direkt säga att de tre första uppenbarligen inte behöver vara samma för att de är chippade i samma land.
Min äldsta som är chippad i slutet av 2004 på vetklinik här i Sverige har 752 som första siffror.

Medans mina två föl som chippades 2006 har 977 som första siffror.
Chippade hemma av min vet.
Dock kan jag nog med ganska stor säkerhet säga att båda ställena har köpt chip den vanliga vägen här i sverige (min vet är inte typen som orkar klydda och beställa från olika ställen och kliniken är flyinge tror inte heller de håller på och beställer från utlandet, så det borde vara säkra bevis för att olika nummerserier florerar tom inom landet)

Har du foto på hästen ? Har en kompis från Trelleborg (som rör sig i flera av de större stallarna) som kommer hit imorgon, har du riktigt flyt så känner hon igen pållen och vet vem som ägt honom (om det nu stämmer att han kommer därifrån).
Vet du när han såldes därifrån ?
(Måste även fråga har hästen varit ute på annons nyligen, det klingar så bekant med fux med bläs utan stam med det namnet, har bestämt för mig att jag såg någon dylik annons med foto ganska nyligen)
Så kan du fixa bild och lite mer uppgifter till mig till imorgon så kollar jag med henne.

Jag tycker att det låter märkligt att hästen inte har några papper och att f.d ägaren inte kommer ihåg vad förra ägaren hette.
Jag brukar iaf skriva ett kontrakt när jag säljer/köper en häst.
Hästen har ju troligtvis haft papper när den kom till sverige för jag har för mig att hästar som importeras måste ha papper för att komma in i sverige.

Jag skulle nog tycka att det ringer varningsklockor. Vad är det som bevisar att hon du köpte hästen av ägde hästen? och att det är ett halvblod och att namnet stämmer?

Vänliga hälsningar Sara

Håller med! Det är alldeles för skumt, hela grejen.

Har han nyligen blivit kastrerad? Det fanns ju nämligen en "Don Corleone" pa bruksprovet 2006+2007 som inte blev godkänd.

"Don Corleone (SWB)
fuxhingst 2002 172cm 21cm,
Agare: Anette Grönvall Uppfodare: Lina Ivarssone.
e. Don Schufro u.Corint e.Corrado WL u.Klara (F. 1) .Kadett

Omdöme exteriör: Välutvecklad, maskulin, ngt kvadratisk hingst. Välansatt, ngt bred hals, välliggande bog, långt välformat och musklat kors. Gracilt benad, hänger ngt i vänster framknä. Taktmässig, vägvinnande skritt. Taktmässig och välbalanserad trav.
Omdöme gångarter: Positiv utvecklingsbarhet, för dagen något spänd. Rörlig och vägvinnande skritt. Energisk trav med god bakbensaktivitet och ganska god elasticitet. För dagen något bristande ryggverksamhet. Taktmässig och vägvinnnande galopp, kraftfull. Kunde bära sig något bättre.
Omdöme löshoppning: En häst med bra inställning. Ganska bra teknik men hoppar tungt.2006-02-21."

Lite langsokt kanske men om man inte vill behalla en icke godkänd hingst sa kanske man gor sig av med honom som valack utan papper?

Jag tycker också att hela grejen är skum det är därför jag försöker få reda på så mkt som möjligt om hästen.
Har pratat med hon som ägde honom innan och hon tittade på honom 2ggr innan köp och då stod han hos fodervärd. Sen bara hämtade hon hästen och dom skrev papper men dom har hon tappat bort.Och hon fick med vaccinations intyg och chip nr lappar och tagelprov. Det var det ända och hon brydde sig inte heller.
Men hon som ägde hästen håller iofs på med droger så det är kanske inte så konstigt att hon skiter i allt då och bara vill bli av med hästen för den kostar ju pengar och då har hon inte råd med sitt missbruk:mad:
Men jag vill gärna försöka få reda på så mkt jag kan om honom.
Vad det är för ras och liknande spelar egentligen ingen roll för mej eftersom det är en valack så kan jag ändå inte avla på honom. Och jag hade inte köpt honom om jag hade varit noga med stam och ras.
Som det ser ut nu så får jag göra en ny ansökan av pass för jag kan ju inte hitta hästen någonstans.

Har han nyligen blivit kastrerad? Det fanns ju nämligen en "Don Corleone" pa bruksprovet 2006+2007 som inte blev godkänd.

"Don Corleone (SWB)
fuxhingst 2002 172cm 21cm,
Agare: Anette Grönvall Uppfodare: Lina Ivarssone.
e. Don Schufro u.Corint e.Corrado WL u.Klara (F. 1) .Kadett

Omdöme exteriör: Välutvecklad, maskulin, ngt kvadratisk hingst. Välansatt, ngt bred hals, välliggande bog, långt välformat och musklat kors. Gracilt benad, hänger ngt i vänster framknä. Taktmässig, vägvinnande skritt. Taktmässig och välbalanserad trav.
Omdöme gångarter: Positiv utvecklingsbarhet, för dagen något spänd. Rörlig och vägvinnande skritt. Energisk trav med god bakbensaktivitet och ganska god elasticitet. För dagen något bristande ryggverksamhet. Taktmässig och vägvinnnande galopp, kraftfull. Kunde bära sig något bättre.
Omdöme löshoppning: En häst med bra inställning. Ganska bra teknik men hoppar tungt.2006-02-21."

Lite langsokt kanske men om man inte vill behalla en icke godkänd hingst sa kanske man gor sig av med honom som valack utan papper?
Har kollat på den också och det är tyvärr inte samma häst.

Jag tycker att det låter märkligt att hästen inte har några papper och att f.d ägaren inte kommer ihåg vad förra ägaren hette.
Jag brukar iaf skriva ett kontrakt när jag säljer/köper en häst.
Hästen har ju troligtvis haft papper när den kom till sverige för jag har för mig att hästar som importeras måste ha papper för att komma in i sverige.

Jag skulle nog tycka att det ringer varningsklockor. Vad är det som bevisar att hon du köpte hästen av ägde hästen? och att det är ett halvblod och att namnet stämmer?

Vänliga hälsningar Sara

Jag tyckte det var konstigt också så innan jag köpte honom kollade jag upp så det inte fanns en liknande häst anmäld stulen och det gör det inte.Tidigare ägare bodde i tommelilla och inte trelleborg som jag tidigare skrivit i ett inlägg vet inte vad jag fick trelleborg ifrån.
Och är det inte ett hbl så är det inte hela världen jag kommer nog tycka om honom ändå. På vet besiktningen tyckte iofs veterinären att det inte var någon tvekan om att det var ett hbl.
Men han kan ju ha fel. Hästen rör sig väldigt bra, så hbl eller inte duger han bra till mej:smirk:

Senast ändrad:

Men du, Tomelilla är ju inte speciellt stort!! Det måste ju finnas en person på Buke som bor i Tomelilla som kan hjälpa dig. Sök i medlemsregistret.

Men du, Tomelilla är ju inte speciellt stort!! Det måste ju finnas en person på Buke som bor i Tomelilla som kan hjälpa dig. Sök i medlemsregistret.

Du är smart du:bow::bow:! Att man kan söka här har jag inte haft en tanke på.Tack för tipset:banana:

Berätta för oss hur det gick bara. Jag antar att förra ägaren i Tomelilla undrar hur det gick för hästen också.

Ja det ända jag i sånt fall skulle kunna tänka mig är att hästen har varit en sväng hos hästhandlare, det händer att handlaren "tappar bort" papper inte för att jag begriper hur då hästar med papper är dyrare. Men min första tanke var att hästen kan vara stulen eller som du säger importerad utan papper, idag tror jag att alla hästar måste ha pass för att få importeras.

Namnet han har behöver ju heller inte vara rätt. Knepigt läge.

Lycka till! MVH Sara

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar