Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Youmeoh

Trådstartare
Läste en insändare i ST om nån som var så irriterad över att hästarna trampade sönder stigarna i skogen. På vintern (= frusen mark och snö då om jag inte minns fel :smirk: ) Skotrarna var visst mycket bättre än hästar.
Efter vägarna kör folk som jag vet inte vad. Utan att visa minsta hänsyn på att det kan gå flera 100 kilo flyktdjur efter vägen och en del gnäller till och med och säger att hästar inte har nåt att göra efter vägen.


Så om man ska lyssna på alla så ska vi ryttare enbart hålla oss till ridbana/ ridhus? Vilket liv :confused:
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Det är så tråkigt att folk har fått den där uppfattningen om oss. Vårt stall ligger intill en 70-väg. Så oavsett hur man gör så måste man gå över den där 70-vägen. Där kör folk som galningar, men vissa stannar upp såklart också.

En del bilister verkar inte fatta att det är samma sak att köra på en älg och en häst. Bilisterna lär ju lätt dö liksom! Och jag tycker att det är tråkigt att vissa inte visar någon respekt. Den enda gången någon har gjort det med mig var när hästen började fjanta runt på vägbanan och stegra sig osv. Då stannade bilisterna, Men annars skiter de i en.
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

På vägar tar jag alltid upp min del av körbanan, bilarna får faktiskt finna sig i att hästarna faktiskt fanns här före dem. Går jag på vägen utanför huset som det är 90 på så försöker jag gå ner i diket när det kommer bilar, men p mindre vägar så väjer jag inte, då får hellre bilen åka ned i diket om de inte kan hålla sig på sin sida.

Nu på vintern rider man ju gärna över andras marker, jag brukar alltid höra med markägaren om det är okej att jag rider där innan jag ger mig ut. Då får man nästan alltid ett "men det är klart du får rida där". Men frågar man inte så blir de självklart sura bara för att man inte frågat.
Dock så gäler ju allemansrätten så de har ingen anledning att bli sura, nu på vintern är det ju rätt omöjligt att förstöra marken och så många tror jag inte man stör om man går i skogen, det ska vara de vilda djuren då.

/Madelene
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Det är så sjukt. Vi har ju egentligen större rätt att rida än de har att köra. För vilka förstör miljön mest? en häst är ju miljarder gånger hälsosammare än en bil.

Härom dagen hade jag och min kompis just tagit en tjuvrusning på en åker, och hästarna var mer än måttligt pigga. På väg ut på 70-vägen, låg det stora inplastade höbalar, där den lösa plasten fladdrade i vinden. Min häst började trava i sidled på körbanan, och hoppade runt som en dåre. Och den andra hästen började bocka och höll på att kasta av min kompis. men tro inte bilarna saktar ner för det, nej de kör ännu fortare, varpå hästarna blir ännu mer uppjagade. tänker de med gaspedalen eller? hallååå. det är ett djur på 400kg med en männsika på.

Det är ju verkligen inte klokt. Hur ska vi kunna anpassa oss tillräkligt för att de ska kunna köra ostört? Det GÅR ju verkligen inte, det borde helt klart vara tvärtom.

Det är inte samma sak att köra på en älg som en häst. Älgen är endast en älg. Här är det en häst OCH en människas liv som drabbas. Folk är rädda att köra på ett barn, men de tänker aldrig på att hästen har det där lilla barnet på ryggen.

JAG VILL BARA SKRIKA OCH GAPA ÅT DE IDIOTISKA BILISTERNA!!!!
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Förut så brukade jag och en kompis ta upp hela körfältet också, för att bilarna skulle sakta in bättre när vi red där. Det funkade ganska bra faktiskt! :D
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Jag ska också börja med det tror jag. Problemet är bara att jag har en rätt lätskrämd häst, med mycket arabblod i sig :angel:
och jag tror itne att de här skulle sakta ner, nej de skulle tuta och gasa på.
Vi har minst tre bilar här, som kör i 90 på våran kurviga 50-väg, och de skulle inte ens se att det gick en häst där förrän de skulle ha den i bilen.
Snart ska jag minsann ringa till polisen, och be dem sätta upp fler fartkontroller. var glad när jag såg de vid lanthandeln härom dagen :D
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Det är inte samma sak att köra på en älg som en häst. Älgen är endast en älg. Här är det en häst OCH en människas liv som drabbas. Folk är rädda att köra på ett barn, men de tänker aldrig på att hästen har det där lilla barnet på ryggen.

Sant, men bilister är mer rädda för att köra på älgar egentligen. Står det en älg vid sidan av körfältet så kör alla i typ 10 kmh. Men om det är en häst så kör de i 70! Jag menade att det blir ungefär samma skada på de som sitter i bilen om de kör på en häst som en älg. Sedan att det sitter en annan människa på, verkar inte bekymra bilisterna det minsta.

För några dagar sedan så red jag och fyra andra från stallet ut. Allas hästar är mer eller mindre jobbiga att rida ut med (nästan). Och så höll de på och fjantade vid en grusväg. Då kommer det en bil, som står och väntar i drygt 5 minuter, sedan tutar han, kör förbi och tutar högt igen! :mad: FY FAN VAD SUR JAG BLEV!

Vad kan man egentligen göra åt sådana saker, kan man polisanmäla ett sådant beteende? för jag menar, det är en klar säkerhetsrisk när man tutar sådär på hästar. Jag vet vilka som ägde bilen, för vi red förbi det huset och vi kände igen bilen sedan!?

Kan man göra det? Polisanmäla alltså?
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Jag ska också börja med det tror jag. Problemet är bara att jag har en rätt lätskrämd häst, med mycket arabblod i sig :angel:
och jag tror itne att de här skulle sakta ner, nej de skulle tuta och gasa på.
Vi har minst tre bilar här, som kör i 90 på våran kurviga 50-väg, och de skulle inte ens se att det gick en häst där förrän de skulle ha den i bilen.
Snart ska jag minsann ringa till polisen, och be dem sätta upp fler fartkontroller. var glad när jag såg de vid lanthandeln härom dagen :D

Hmm... funderar på att prata med några här också, så att man åtminståne kan få ett trotoar att gå på. Det är dessutom två djupa diken på vardera sida om 70-vägen. Och jag tycker att det är jättekonstigt att man sätter 70 kmh utan trotoar på en väg som det dagligen är folk som springer, cyklar , går och rider på. Samt att det går barn ibland också..

Kanske kan man bygga gupp någonstans i kurvan, så att bilisterna fullkomligt stutsar av vägen! :bump:
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Efter vägarna kör folk som jag vet inte vad. Utan att visa minsta hänsyn

En gång råkade jag faktiskt ut för en lastbil som saktade ner och krypkörde förbi (och hälsade på mig faktiskt:rofl:) när jag stod bredvid vägen med en häst :) Oj vad jag var tacksam, då ponnyn i fråga är rädd för lastbilar!
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Usch vad tråkigt att höra era erfarenheter!
Det är verkligen inte kul när bilisterna kör för fort förbi eller tutar, det behövs ju bara ett litet skutt från hästens sida, så är det kört!

Där jag har häst så verkar de flesta bilister så vana (finns massor med hästar i området), så för det mesta kör det väldigt lugnt och hänsynsfullt förbi när man möter dem på skogsvägarna! Så det finns snälla bilister också! :smirk:
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

tyvärr är de i ST´s trakter inte så kloka ibland.

jag har lust att själv skriva en insändare till ST själv, om dessa skoteråkare. förut åkde de RUNT VÅRAT HUS! (ser våran gård ut som en rondell!??!) tills vi "täppte igen" vägen de kom ifrån. fast nu i år igen åker de likförbaskat där igen. :smirk: vi har ringt skoterklubbar mm men de lyssnar inte. och nu för kanske en vecka sedan är det någon som åkt skidor brevid våran lagård, ner på våran "tomt" å sedan tvärs över våran åker.. :crazy:
eller som hos en bekant i sörberge, det var ett helt gäng med orienterare som sprang omkring med pannlampor (nattorientering) inne i hennes hage! hästarna hade panik (flera av dem var dräktiga) och flera sprang så mkt att de blev halta/skadade. och hon har ändå "skyltar" på eltråden... iof kom hon med på bild mm i tidningen men ändå!


En häst blir man inte påkörd av, vilket jag och mina djur kan av en skoter eftersom de åker så förbaskat fort, och så stör inte en häst på samma sätt som en skoter gör. (ligger man å sover vaknar man ju när de står å brumma brevid huset!)
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Läste en insändare i ST om nån som var så irriterad över att hästarna trampade sönder stigarna i skogen. På vintern (= frusen mark och snö då om jag inte minns fel :smirk: ) Skotrarna var visst mycket bättre än hästar.
Efter vägarna kör folk som jag vet inte vad. Utan att visa minsta hänsyn på att det kan gå flera 100 kilo flyktdjur efter vägen och en del gnäller till och med och säger att hästar inte har nåt att göra efter vägen.


Så om man ska lyssna på alla så ska vi ryttare enbart hålla oss till ridbana/ ridhus? Vilket liv :confused:

Har själv haft hästen jag hjälpt till med intill en gammal smal slingrig byväg (kan man väl kalla den) där bilar kör som idioter.
har haft insändare i ST ang. det....vägen är nämligen avstängd mot genomfart och det är precis det folk använder den till. Och så säger de när man konfronterar de (de kör mot lagen, skyltatt förbud mot genomfart) att vägen är ju så vacker...ÖHHHH?!!! Jo men visst är den, säger inte emot men den är fortfarande inte till för allmänhetens genomfartsådror!

Har fått höra de mest avskyvärda saker när jag ridit där genom åren...
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Men herregud!! Hur korkad får man vara då? Nog för att alla människor inte är helt insatta i hästars beteende, men varenda kotte måste ju fatta att det inte hjälper att tuta på en redan stressad häst. Det blir ju bara ännu värre, det måste de ju förstå. Suck.

Här får vi inte rida på våra cykelbanor, men vilket vi gärna gör ändå pga bilars hastigheter och ohyffs i trafiken.
Detta har nu två gubbar ältat ända sedan cykelbanorna kom upp. Att vi minsann måste tänka på människor som är rädda för hästar, och vi FÅR inte rida där därför SKA vi inte heller göra det. Men jag tycker, att så länge vi puttar undan hästarnas behov till kanten, går ner när en cyklist eller gående kommer. ja, då märker ingen att vi går där. men de tycker mer det är en principsak, samtidigt som DE själva säger att de inte bryr sig att vi rider där. "godag yxskaft" liksom.
MEN, det är en trevlig farbror här som tog lagen i egna händer och skulle skapa "rättvisa". Varpå han tog sin gröna jeep, körde upp på cykelbanan, tutade och körde rakt mot tjejerna i mitt stall och deras hästar. varpå hästarna började stegra sig, hoppa ner i diket och rusa åt alla håll.
Detta blev den vänliga farbrorn polisanmäld för, och min pappa fick vittna. Tror tyvärr itne han blev åtalad.
Men det roliga är att den andra surgubben har detta som argument. att "Rolf minsann, han gjorde det enda rätta, han gick till polisen"
Tjaa, man kan u vrida och vända på det där hur man vill :smirk:

men jag tycker absolut att du ska ringa till polisen, det skadar ju inte. Tror inte de kan sätta dit en enskild bilist som de själva inte har något bevis för, men de kan ju alltid sätta upp fartkoller, och vägspärrar. De kan också rådfråga vägverket om väggupp. men jag tror inte de kan sätta upp väggupp på en 70väg, får nog vara högst 50.
Annars kan man ju alltid göra ett själv :angel:

vet vad du menade med älgen, och jag tycker precis samma. Menade mer att det är ju inte samma sak, vilket borde göra att de är ännu mer försiktiga. Men jag tror det är såhär, att de tror att vi är elitryttare på ryggen, och kan kontrollera minsta millimeter av hästen, och dess beteende och därför tror de också att det är vårt "fel" att de stressar upp sig. Det är min teori i alla fall :(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Om dom nu tar större hänsyn till älgar får vi väl helt enkelt börja rida på sånna om vi vill känna oss helt säkra i trafiken :p

Hade en fundering för ett tag sen om att dom borde lära ut lite mer till dom som ska ta körkort/skoterkort om hur hästar (bland annat) tänker och hur dom kan reagera i olika situationer. Iofs skulle nog inte alla ta åt sig, men det skulle kanske hjälpa lite(?)


Måste också tillägga en bra sak: När jag var ute och red en gång mötte jag och pållen en grabb (runt 13-14 år) på cross. Så fort han såg mig och hästen stängde han av crossen och väntade tills vi hade kommit iväg en bra bit därifrån :bow: :bow: Fler sånna tack!
Men tyvärr har jag varit med om allt för många, direkt livsfarliga, situationer för att känna mig helt säker efter vägarna :confused:
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

För bara några veckor sedan flög jag av tack vare en lastbilsjävel.
Släpades efter några meter och min häst hoppade runt som men tok. Tror ni han stannar? Nej.

Jag fick haltandes leda hem pållen till stallet.
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Crosskillarna där jag bor ( i V-norrland såklart) är jättesnälla, MEN det är för att det var 2st killar som hade skrämt en grupp ridskoleelever så att flera flög av och någon bröt armen (?) och nu är väl alla rädd för att bli anmälda.
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

upplever tvärtom här är cross/4-fjyling ungarna helt galna men skoter folk i princip väldigt artiga. Men en annan problem var ska man rida??? Skoterled i princip överallt, men ingen ridled finns någonstans.
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Här får vi inte rida på våra cykelbanor, men vilket vi gärna gör ändå pga bilars hastigheter och ohyffs i trafiken.
Detta har nu två gubbar ältat ända sedan cykelbanorna kom upp. Att vi minsann måste tänka på människor som är rädda för hästar, och vi FÅR inte rida där därför SKA vi inte heller göra det.

Tänk, jag förstår gubbarna tillfullo.
Det vore mycket bättre om ni (stallet, ridklubben, whatever) engagerade er och uppvaktade politikerna i kommunen om att ni behöver ridvägar! Att rida där det är förbjudet bara provocerar och förstör relationerna mellan hästfolk och icke-hästfolk.

Immer
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

För bara några veckor sedan flög jag av tack vare en lastbilsjävel.
Släpades efter några meter och min häst hoppade runt som men tok. Tror ni han stannar? Nej.

Det kallas för smitning från trafikolycksplats, och kan ge kännbart straff. Såg du lastbilens registreringsnummer, eller något annat som gör det möjligt att identifiera den?

Immer
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Läste en insändare i ST om nån som var så irriterad över att hästarna trampade sönder stigarna i skogen. På vintern (= frusen mark och snö då om jag inte minns fel :smirk: )

Det var inte så att det handlade om att ryttarna red i skidspår, då? Jag vet att det förekommer, och förstår att skidåkarna blir rejält uppretade då.

En gång i slutet på 70-talet när jag var ute och red blev jag utskälld av ett gäng skidåkare, som lagt skidspår på en av de få ridvägar som fanns i den skogen. Jag hade dock svar på tal, eftersom jag visste att jag hade rätten på min sida.

Immer
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 509
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 446
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 791
Senast: shia
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 222
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstips kök
  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp