Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Jo, det har de också gjort. men polisen kan inte göra något så vida de inte har hittat egna bevis.
Om någon tar ett foto på oss när vi ridere på cykelbanan, kan polisen inte använda det som bevis, eftersom de inte vart där och sett det själva. Däremot kan de sätta upp spaning och ta in vittnen, men jag tror faktiskt att de har lite viktigare saker för sig än att vi rider på cykelbanan.
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

När man rider på vägar, räknas hästen som fordon enligt lagen. De bilar man då möter eller som kör bakom dej, ska anpassa sej efter din trafikrytm. Det står i lagen, att man skall framföra sitt fordon, så att man undviker olyckor. Om det då är ett levande djur med i bilden, måste bilisten anpassa fart och skärpa uppmärksamheten.
För mej är det självklart, att jag får framföra min häst på väg eller grusväg, då den då ju räknas som fordon, och har precis samma rättigheter som en bil att vara där.

Sen kan jag bli skitförbannad på skoteråkarna, som faktiskt inte får åka på vägen, när dom gör det, och kommer i 100 km/h, inte saktar ner och bara blåser förbi oss.. Då har jag lust att skrika nåt fult!!
Jag brukar ge tecken, för att de ska sakta ner, men ingen respons. Det är bara tur, att Pållen hittills inte har reagerat nämnvärt, men skulle oturen vara framme, så kan något väldigt otrevligt inträffa. Hur kul är det att krocka med en skoter? Och vem överlever en sån krock.
De vuxna i den här byn, kör iallafall vettigt och stannar eller kör sakta, men det brukar vara deras barn som far fram som idioter utan trafikvett.

Fyrhjulingarna kan man numera träffa på vart som helst i terrängen. Oftast går de inte så fort, men det låter illa istället. Vi har haft miljöträning med Pållen, så att han ska vänja sej vid ljudet, då det inte går att förutsäga var de tänker dyka upp. De är på ridvägar och bilvägar och i skoterspår. De åker omkring på min åker, och ingen har frågat om lov. Visserligen! Om dom frågade skulle dom få lov, men det gör dom inte, och det retar upp mej. Nu har jag gnällt klart, det var skönt, bra idé med den här tråden.
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Sen kan jag bli skitförbannad på skoteråkarna, som faktiskt inte får åka på vägen, när dom gör det, och kommer i 100 km/h, inte saktar ner och bara blåser förbi oss.. Då har jag lust att skrika nåt fult!!

Känner igen det där :crazy: Min pålle är dessutom livrädd för skotrar. Dom vuxna skoteråkarna sköter sig jättebra, men ungarna (som eg. inte ens får köra skoter). Dessutom är dom ungarna uppväxta med hästar och borde veta hur dom reagerar...

Men det går väl knappast att anmäla sånt när det inte finns några direkta bevis mer än en vettskrämd häst??? :confused:
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Jo, det har de också gjort. men polisen kan inte göra något så vida de inte har hittat egna bevis.
Om någon tar ett foto på oss när vi ridere på cykelbanan, kan polisen inte använda det som bevis, eftersom de inte vart där och sett det själva.

Skitsnack. det är ett bra bevis, och det är giltigt!
Jag förutsätter att den som tagit fotot gör en anmälan i samband med att h*n överlämnar fotona till polisen.

Med ditt resonemang skulle en mördare inte kunna fällas, såvida inte polisen varit med och sett själva mordet.

Immer
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Jag har också försökt att miljöträna min häst, men det har inte fungerat nämnvärt. Har börjat fundera på om han faktiskt inte ser helt, eftersom han efter nästan 5 år inte har blivit nämnvärt bättre... Så jag rider mitt i gatan nuförtiden. Och låssas att jag inte har sett bilen förrän de har saktat in (givetvis har jag sett dem). Funkar jättebra! Dessutom har bönderna omkring mig lärt sig känna igen min häst, så de tvärnitar när de kommer med traktor!

En sak jag tycker är så märklig är att bilister tvärnitar för en kyckling på vägen men inte ens blinkar när det kommer ryttare och häst! Mycket märkligt. Håller med om att bilskolorna borde trycka mer på "hästkunskap i trafiken", vi har ju så väldigt många fler hästar nu än för bara 15 år sedan, då jag tog körkort.
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Jag tänker också "ta vara på" min plats på vägen för att folk äntligen ska fatta att man ska sakta in.Det är ju inget annat som hjälper.:mad:

Blev återigen uppskrämd av en bil med släp igår,som inte kunde sakta in.:devil: Helt respektlöst!!!
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

japp, tydligen :rofl:
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Jadu, tycker synd om hans hundar. Innan han började skrika åt mig så var det hundarna som fick bli skrikna på. :mad:
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Jag håller med Immer i andemeningen att ryttare måste börja visa lite socialkompetens i sånahär fall. Det fungerar inte i längden att bara Skrika tillbaka och hålla på. Man vinner ingen respekt för det..

Kan ta som exempel när jag kom på en tjej med att tjyvrida på vårat anlagda ridspår. Jag sa åt henne att hon inte kan rida där eftersom hon sliter på underlaget som vi bekostat. Hon kan skritta förbi för att ta sig från en stig till en annan. Men inte nyttja. Och detta förstod hon inte alls och gav mig värsta avhyvlingen, skrek och hade sig. Jag kunde inte hålla mig tillslut så jag bad henne faktiskt att dra åt h**vete innan jag ringde polisen..

Hon tyckte tydligen att vi skulle bjuda alla lokala ryttare på våra ridbanor som säkert kostar 10.000 eller mer om året att underhålla..
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Dt e sååå träligt med såna människor.. Vi har en jätte fin damm/sandgrop ovanför vårt stall.. DÄr brukar vi bada med pollarna om sommaren. Men nu så fick vi höra att folket inte tyckte att vi skulle bada där pga att hästarna bajsade.. Men d badar ju för helvete inte där.. De låter bara sina hundar bada.. SÅ sjukt.. Men d e bara å skita it.. kram alla
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

håller med om du som skrev att de inte är kloka i st trakterna, kan inte vi ryttare gå ihop och skriva en insändare vi är nog flera missnöjda hästfolk än gnälliga jävla skoteförare
blir vansing på dem här hemma de kör på våra marker och på vårna travbana!! säger man åt dem så ser de ut som fån o säger att dee aaaaldrig brukar göra så i vanliga fall de råkade bara gena haha sure!! har lust att hånga ståltråd melllan träden så de skär halsen av sig *suck*så kan man ju tyvärr inte göra bara fantisera:devil:
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Skitsnack. det är ett bra bevis, och det är giltigt!
Jag förutsätter att den som tagit fotot gör en anmälan i samband med att h*n överlämnar fotona till polisen.

Med ditt resonemang skulle en mördare inte kunna fällas, såvida inte polisen varit med och sett själva mordet.

Immer

jaja, det är vad jag har hört i alla fall. Det var en som sa det till mig i denna vevan. Kan säkert ha fel, det säger jag inget om, eftersom jag itne hört med polisen själv.

MEN hör och häpna; Jag red förbi en kvinna med barnvagn igår, hoon gick på cykelbanan och jag på vägen. Hon sa till mig att jag väldigt gärna fick gå upp på cykelbanan framför henne om jag ville. Avböjde dock, och sa att det var onödigt om han skulle bli rädd för något, eftersom jag inte ville skada hennes barn.
Jag tror och propsar fortfarande på att vi inte har förstört relationen till icke hästfolk
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Håller totalt med! Där jag har min häst finns varken ridbana eller ridhus endast skoterleder och vägar. På vägen kör det flera timmerbilar varje dag och mycket biltrafik oxå. I skogen så klagar dom på att (vintertid) vi inte kan hålla oss undan när dom kommer med skoter (bara för att dom kör som några j*vla dårar) och (sommartid) för att det är hästskit på stigarna. Det var t.o.m. någon som kom och klagade för att det var spår i backen som kunde förstöra naturlivet. Då har det gått LITE för långt!
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Jag tycker att man måste ta hänsyn åt allas håll! Alla älskar inte skootrar, bilar, motorsyklar och det finns faktiskt dom som inte älskar hästar också. Många är faktiskt livrädda för våra älsklingar. Skootersäsongen är inte så himla lång, så snälla låt dom som åker skooter få ha roligt! Vi som har hästar kan faktiskt hålla oss i kanten av väggrenen. Vi behöver inte ta upp halva körbanan bara för att vi har häst. Vi behöver inte sprida salt i såren på dom som inte gillar oss!
Men jag håller fullständigt med om att bilister och dyligt kan sänka sina hastigheter när dom ser ett ekipage med ryttare och häst. Men många verkar bara ha haft dåliga erfarenheter av dåliga bilister....här vart vi bor så är det många hästägare ute på vägarna och bilägare som har full förståelse för oss! Lika många motorcykelförare i skogen och dom stannar en bra bit ifrån oss och stnger av sina hojar för att vilungt ska kunna rida förbi..
:banana: :rofl: :rofl: :banana: :rofl: :rofl: :banana:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 446
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 791
Senast: shia
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 222
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp