Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Måste också tillägga en bra sak: När jag var ute och red en gång mötte jag och pållen en grabb (runt 13-14 år) på cross. Så fort han såg mig och hästen stängde han av crossen och väntade tills vi hade kommit iväg en bra bit därifrån :bow: :bow: Fler sånna tack!

Min häst blir mera rädd om "odjuret" först låter sedan blir tyst, då tänker han typ att "jaha, se nu smyger den på mig också". :p
Sen så när man får tillfälle att prata med folk som kör diverse udda fordon så brukar jag be dom att gärna stanna men låta motorn gå, för annars vänjer hästen sig ju aldrig och då när nån INTE stannar så är allt dubbelt så farligt. Vet inte om jag gör rätt, men min häst blir då mindre och mindre hispig... :D
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Nej, i det här fallet var det visst frågan om en helt vanlig skogsväg (inget skidspår)
Skulle dom hålla på att rida sönder skidspåren förstår jag om folk skulle bli irriterade eftersom dom kan ta lite tid att göra i ordning och blir helt förstörda om en häst skulle trampa i dom....
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

OK. Vintertid, när det är fruset i marken kan en häst knappast göra någon skada. Det är värre när det är en grupp hästar, eller om marken är mjuk och lerig.

Immer
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Förra stallet jag hade hästarna i var det så himla mkt tjafs med en sur gubbe ang en skogsväg.
Dom höll på och byggde nya E4:an ca 500 m från stallet, och då förlängde dom en av skogsvägarna så den blev 4-5 km lång istället för 1 km.
Det blev superbra underlag, så när dom slutade köra där med sina lastbilar och byggfordon och grejer så red och körde vi i stallet där.

Men, jag mötte en sur gubbe flera ggr på vägen som gnällde över att detta faktiskt var en promenad och gångväg och ingen ridväg och att hästarna förstörde vägen. Konstigt att hästarna förstörde vägen när inte lastbilarna och skogsmaskinerna som avverkade skogen gjorde det..
Vi hade ridit där i alla år innan dom förlängde vägen, och ägarna till marken och skogen sa att vi fick rida/köra där. Men gubben gnällde som fan och dom fick ha ett möte om det.. han fick ge sig till slut men han surade alltid om man mötte honom med hästarna. :crazy:
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Tänk, jag förstår gubbarna tillfullo.
Det vore mycket bättre om ni (stallet, ridklubben, whatever) engagerade er och uppvaktade politikerna i kommunen om att ni behöver ridvägar! Att rida där det är förbjudet bara provocerar och förstör relationerna mellan hästfolk och icke-hästfolk.

Immer

Å andra sidan finns det inte utrymme för det. De har nu knipit in cykelanorna så att vägen blivit smalare, husen ligger tätt kring vägen, så det finns inte mycket plats. och tro inte att vi inte försöker undvika vägarna, det finns alltså ridvägar, men vi behöver rida på vägen för att komma dit.

Som jag också skrev i inlägget går vi ner från cykelbanan när det kommer något gående eller cyklist, vi hoppar såklart av och putter undan hästens skit om den skulle göra detta på cykelbanan också.Bara bilisterna som märker att vi går där.
Jag tror nog allt att du också hade ridit där, istället för att bli nermejad i ett dike, med stenar stora som skottkärror, som jag nästan blev en gång.

Och det är konstigt att det bara är två gubbar som klagar, men alla de andra tycker det är toppen att vi inte stör bilarna på vägen. För det är rätt många hästar häromkring, och att sakta ner för varenda en stör bilarna mycket.
Vi provocerar inte alls, det råkar bara vara så att dementa gubbar utan något liv inte förstår det, utan står utanför deras hus och väntar på att vi ska rida förbi dem, så de kan gapa och skrika på oss.

Polisen var också här i samband med den polisanmälan som gjordes, och de kunde ju inte säga rakt ut att vi fick rida på cykelbanorna eftersom det egentligen är olagligt. Men de sa att de inte skulle anmäla oss omde såg någon göra det.
Det är faktiskt rätt många barn som rider här också, och att rida på 50-vägen där de kör i 90 är ingen stor hitt, inte ens för oss vuxna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

eliine, får man fråga vart i V-norrland du bor?
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Ånge ;)
Inte för att insändaren jag skrev om gällde oss som bor här, men jag reagreade lite eftersom det gnälls lika mycket här med :smirk:
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Jag tror nog allt att du också hade ridit där, istället för att bli nermejad i ett dike, med stenar stora som skottkärror, som jag nästan blev en gång.

Knappast. Jag har lärt mig respektera förbud, och jag vet att förståelsen för "hästeriet" inte ökar genom att man gör som ni, snarare tvärtom.
Den rätta vägen är att uppvakta politikerna i kommunen, här kan ni få med "de dementa gubbarna utan liv" - de skriver säkert på era namnlistor med krav på ridvägar :idea: För om ni får ridvägar slipper de ju reta upp sig på att ni bryter mot förbudet.

Immer
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

och tro inte att vi inte försöker undvika vägarna, det finns alltså ridvägar, men vi behöver rida på vägen för att komma dit.

Solklart! Ni måste prata med kommungubbarna och be om anslutningsvägar för att komma till ridvägarna! Kanske kan ni t o m få tillåtelse att rida på cykelbanan!

Immer
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Då - när jag tog körkort fick jag lära mig att hästekipage är trafikanter, att bilister ska visa tillbörligt hänsyn och om nödvändigt stanna tills hästen har passerat/ eller "krypa" förbi -vad jag vet har den förordning inte ändrats. Möjligen kan man önska sig att trafikskolorna la lite tid på detta. Ku man tänka sig att ni komtaktade de lokala trafikskolor och berättade lite om hur hästar reagerar?
men altså: hänsyn från alla medtrafikanter, bilister, mc´r, cyklister, gåendes, ryttare o kuskar. Det bör självklart anmälas om man trakasseras.
Här - västra Värmland - är grannarna mycket vänliga. Vi frågor om det går bra att passera gårdsplan mm - och det gör vi självklart alltid i skritt. Gör halt om vi möter någon som vi vet är rädd eller nervös för hästar. I övrigt är de glada att vi håller skogstigerne öppna....
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Solklart! Ni måste prata med kommungubbarna och be om anslutningsvägar för att komma till ridvägarna! Kanske kan ni t o m få tillåtelse att rida på cykelbanan!

Immer

De kan aldrig ge oss tillåtelse att rida på cykelbanan eftersom det enligt lag är förbjudet. Vi är fordon, och de får inte vistas på cykelbanan, med undantag för cyklister och vissa mopeder.
Som jag skrev innan kan polisen inte säga rakt ut att vi får rida där, men de kommer inte att anmäla oss om vi gör det, och de tycker själva att det är bra att vi inte stör den snabba trafiken.

Att gubbarna skulle skriva på tror jag är totalt omöjligt. De hatar allt som har med hästar att göra, och hade nog inte låtit en del av deras mark bli ridväg. Det tvivlar jag STARKT på, när de beter sig så som de gör.
har bett oss att inte rida på vägarna alls (inte ens på körbanan), eftersom vi stör, och borde hålla oss i skogen. Problemet är bara att skogen ligger en bit från stallet.
Jag kommer ändå att fortsätta rida på cykelbanan, alternativt mitt i vägen, och de som klagar får klaga. Tror inte direkt att det stör relationen mellan hästfolk och icke hästfolk.
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Har själv liknande upplevelser som de ovan,de flesta dåliga,tyvärr.:mad: Men en liten solskensupplevelse har jag faktiskt!:)
Var ute och red och hörde på långt håll att det närmade sig kross-motorcyklar.Vet att det är ett gäng i ca 10-årsåldern som brukar åka,så jag förberedde mig på det värsta.:crazy:
Men tro det eller ej,när dom fick syn på mig,stannade dom (3 st)och stängde av motorerna och lät mig gå förbi!!!:bow: Hela jag strålade och tackade så mycket, och tänkte stilla att 10-åringar har mer vett i skallen än vuxna!
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Ja, det känns som det är fler unga som "fattar galoppen" med att hästar kan bli rädda och man är lika tacksam varje gång. Jag var ute och red en gång när en "kantklippade" kom vrålandes på en smal väg och pinnar och skit bara sprutade runt maskinen. "Hur ska Neka reagera nu?" tänkte jag, men föraren stängde av klippagregatet och ställde sig stilla på tomgång så mycket åt sidan han bara kunde. Bra Bra :bow: Det var inga problem att slinka förbi.
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

De kan aldrig ge oss tillåtelse att rida på cykelbanan eftersom det enligt lag är förbjudet.

Jodå, de kan dela cykelbanan i två fält och göra ridning tillåten i det ena. Då sätter man upp en skylt som betyder påbjuden ridning. Vid mitt förra stall fanns just en sådan kombinerad rid- och cykelväg.

Som jag skrev innan kan polisen inte säga rakt ut att vi får rida där, men de kommer inte att anmäla oss om vi gör det

Polisen anmäler er inte, men de kan inte vägra ta upp en anmälan som någon annan gör.

Att gubbarna skulle skriva på tror jag är totalt omöjligt. De hatar allt som har med hästar att göra, och hade nog inte låtit en del av deras mark bli ridväg. Det tvivlar jag STARKT på, när de beter sig så som de gör.

Och varför hatar de hästar, då? Helt klart på grund av att ryttarna inte följer gällande regler.

Tror inte direkt att det stör relationen mellan hästfolk och icke hästfolk.

Det har ju redan stört relationen mellan ryttarna och "gubbarna"
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Har sjålv en gång blivigt "gnälld" på av en gubbe :crazy: , om att jag red på en grusväg. Mellan mig och gubben var det en stor åker.
Orsaken att att skrek på mig var inte att jag skadade marken eller liknande, utan att jag fick hans ouppfostrade hundar att skälla. :rofl:

Jag kan förstå att det kan vara störande att hundarna skäller men man kan bete sig lite mer civiliserad än att skrika svordomar åt en.
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Har sjålv en gång blivigt "gnälld" på av en gubbe :crazy: , om att jag red på en grusväg. Mellan mig och gubben var det en stor åker.
Orsaken att att skrek på mig var inte att jag skadade marken eller liknande, utan att jag fick hans ouppfostrade hundar att skälla. :rofl:

Jag kan förstå att det kan vara störande att hundarna skäller men man kan bete sig lite mer civiliserad än att skrika svordomar åt en.

Vilken idiot!Äger han världen,eller??!!!!!:mad:
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Jodå, de kan dela cykelbanan i två fält och göra ridning tillåten i det ena. Då sätter man upp en skylt som betyder påbjuden ridning. Vid mitt förra stall fanns just en sådan kombinerad rid- och cykelväg.



Polisen anmäler er inte, men de kan inte vägra ta upp en anmälan som någon annan gör.



Och varför hatar de hästar, då? Helt klart på grund av att ryttarna inte följer gällande regler.



Det har ju redan stört relationen mellan ryttarna och "gubbarna"

Om du hade sett cykelbanan hade du sett att den inte går att dela. Det går knappt att mötas på den när mn går, och två cyklister får trängas om de ska förbi. Så, nej, den går inte att dela.
Polisen kan väl visst anmäla oss? Ser de att man gör något olagligt, inte tusan väntar de på att någon annan ska komma och anmäla det.

Mja, riktigt så kanske det inte är. Om man inte ens tar hänsyn när vi går på körbanan, då tror jag nog inte att det bara är för att vi går på cyklebanan.
Min pappa sitter med i styrelsen i byalaget, och frågan har kommit upp ett antal gånger. Men varje gång har det röstats FÖR att vi ska få rida där, eftersom vägarna är så pass farligaoch knappt någon stör sig på det. Det enda som kan vara det folk stör sig på är hästskiten som ligger på banan, men den puttar i alla fall jag alltid bort. Sen kan jag inte ansvara för vad de andra gör.

Så, nej. Det har inte förstört relationen. Oftast när man rider på cykelbanan och det kommer en gående, och man går ner. Då möts man av ett leende, och de skriker inte på en att man ska hålla sig där nere heller. Det säger väl en del?!
Och gubbarna kan jag ju säga att de klagar, gapar och skriker på allt som inte står "rätt" till, inte bara oss ryttare.
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Har sjålv en gång blivigt "gnälld" på av en gubbe :crazy: , om att jag red på en grusväg. Mellan mig och gubben var det en stor åker.
Orsaken att att skrek på mig var inte att jag skadade marken eller liknande, utan att jag fick hans ouppfostrade hundar att skälla. :rofl:

Jag kan förstå att det kan vara störande att hundarna skäller men man kan bete sig lite mer civiliserad än att skrika svordomar åt en.

Hahahaha! :rofl:
Jag döör, vad skoj.

För det är ju lättare att att be dig att sluta rida där, än att uppfostra hans hundar till att sluta skälla. haha. Sicket pucko.

Vart är världen på väg :rofl:
 
Sv: Var ska man få rida utan att det ska gnällas?

Polisen kan väl visst anmäla oss? Ser de att man gör något olagligt, inte tusan väntar de på att någon annan ska komma och anmäla det.

Andra kan komma att anmäla er för polisen.
Polisen anmäler inte, polisen gör ett ingripande och rapporterar.

Immer
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 446
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 791
Senast: shia
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 222
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp